steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:49

Idd mysa. En daarnaast blijft het mensenwerk en zal het dus nooit 100 procent objectief kunnen zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:55

Mensen roepen dingen als dictatuur en censuur veel te makkelijk. Vraag mij dan af of ze wel een idee hebben wat het daadwerkelijk inhoud.

Het zal een lastig debat worden vandaag, lijkt mij.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:25

fransje23 schreef:
Mensen roepen dingen als dictatuur en censuur veel te makkelijk. Vraag mij dan af of ze wel een idee hebben wat het daadwerkelijk inhoud.

Mensen roepen dit al als er wetten/regels worden ingevoerd waar ze het niet mee eens zijn. Maar dat heeft niets met dictatuur te maken.
Kabinet is gewoon democratisch gekozen
Ben ben benieuwd naar het debat

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:29

Maanon_ schreef:
Nikass schreef:
Is dit het slachtoffer gedrag waar Senna het eerder over had ;)

Zullen we het wel on-topic laten en niet op de man gaan spelen?

Is goed. Maar voor mijn begrip: iets op de man spelen is iets over de persoonlijkheid/uiterlijk zeggen. Dat is iets anders dan iets over iemands gedrag of mening zeggen. Dat is namelijk gewoon inhoud.

In dit specifieke geval stel ik slechts een vraag.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:36

MarjanB schreef:
Nikass schreef:
Lekker respectloos en ongenuanceerd 8)7
Alsof iedereen die een uitkering krijgt dat graag wil en te lui is om te werken.
Met dit soort opmerkingen, waarbij je duidelijk laat merken dat je maar wat roeptoetert, bereik je echt je doel niet.

Ho ho :) ik zeg die lui die worden ingehuurd om te demonstreren.

Ik ben de laatste die zegt dat mensen met een uitkering lui zijn. Er zitten d’r vast wel wat tussen maar als je niet kan werken kan je niet werken.

Serieus? Wie zijn dat dan, die mensen die ingehuurd worden, ken jij ze? Paar pg terug was te lezen dat er geen mensen worden ingehuurd. Maar desondanks weet jij te vertellen wat ze stemmen en wat ze eten?
Puur stemmingmakerij wat je aan het doen bent.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:39

LiannePuthzy schreef:
fransje23 schreef:

Mensen roepen dit al als er wetten/regels worden ingevoerd waar ze het niet mee eens zijn. Maar dat heeft niets met dictatuur te maken.
Kabinet is gewoon democratisch gekozen
Ben ben benieuwd naar het debat

Misschien hebben ze er zelf wel op gestemd...

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:07

Nikass schreef:
Is goed. Maar voor mijn begrip: iets op de man spelen is iets over de persoonlijkheid/uiterlijk zeggen. Dat is iets anders dan iets over iemands gedrag of mening zeggen. Dat is namelijk gewoon inhoud.

In dit specifieke geval stel ik slechts een vraag.

Dat mag jouw begrip zijn. Maar ik hoop dat je zelf ook begrijpt dat dit op internet niet over komt als onschuldig ‘slechts een vraag’, maar een vraag ter bevestiging dat iemand in de slachtofferrol zit. En dat ben ik beu. Met een vinger wijzen ‘ach, zit die boer nu ook in een slachtofferrol?’ terwijl je ook een dialoog aan kunt gaan met argumenten. Maar dat gebeurd weinig zo en dan voegt zo’n ‘vraag’ niks toe aan de inhoud van dit topic. Want aan wie stel je die vraag, waar baseer je de slachtofferrol op en waarom?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:09

mysa schreef:
Het woord censuur is niet van toepassing op wat de media doen. De media willen gezien en gelezen worden door het sensatiebeluste publiek, dat is hun verdienmodel immers. Daar komt die eenzijdige berichtgeving vandaan.

het woord propaganda dan?

Citaat:
Propaganda is een vorm van communicatie waarbij door de belanghebbende partij wordt getracht aanhangers voor haar gedachtegoed te winnen door het bespelen van de publieke opinie. Dit wordt bewerkstelligd door het bewust verspreiden van eenzijdige en/of verzonnen informatie

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:23

Nikass schreef:
Vind ik echt zooooon dooddoener: "als wij het niet doen doet een ander het wel", hoeven we lekker niks te veranderen, kop in het zand steken en beweren dat we zoveel van onze dieren houden, die we elke dag laten lijden onder het mom "ergens anders hebben ze het nog slechter" :roll:

Er zijn weinig sectoren die zoveel innoveren als de agrarische sector. Waar al zoveel jaren keihard wordt gewerkt aan betere leefomstandigheden van dieren. In Nederland lopen we met het dierwelzijn voorop. Ja, er zijn nog heel veel wensen en ook daar zijn dagelijks mensen mee bezig om die te realiseren.

Boeren zijn afhankelijk van de natuur, van seizoenen. Willen graag 100% zeker weten dat iets werkt omdat het investeren in een systeem ontzettend duur is. Nu kun je wel zeggen 'ja, maar ze zijn allemaal miljonair'. Dat is niet zo. Het geld zit in grond, stallen, innovaties. Ja, er is een klein aantal die er erg goed van rond kan komen, maar het overgrote deel is net zoals jij en ik Jan Modaal.

Er zijn prachtige stallen in Nederland waar een dier vrij in en uit kan lopen. Waar het het beste voer krijgt en bovenal: dier kan zijn.

Maar hey... 'Die boeren houden niet van hun dieren want die dieren lijden'. Een boer heeft helemaal niks aan een dier dat lijdt, want een dier dat lijdt levert helemaal 0,0 niks op. Sterker nog. Een dier dat lijdt kóst alleen maar geld.

Ach... Ik zal het wel helemaal verkeerd hebben. Enne, hoe groen was de gemeente Amsterdam ook alweer ten opzichte van alle andere gemeentes?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:26

Het boerenontbijt in Den Haag is een groot succes!! }:0 :Y) :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:39

senna21 schreef:
Ik heb zeker sympathie voor boeren. Ik kom zelf ook uit een agrarische familie.
Maar ik zie ook dat ons economisch systeem, ook voor boeren, uit zijn voegen groeit en de menselijke (en dierlijke) maat al lang en breed voorbij is.

Ik snap deze protesten heel goed. Een boer is tegenwoordig een grote ondernemer. En ik vraag mij af of dit voor iedereen wel een vrijwillige keuze is geweest.

Maar: Een deel van de boeren is ook een kei in 'slachtoffer-gedrag'.
Zij voelen zich altijd het slachtoffer. Altijd de schuld van Den Haag, Europa, de banken. Zij doen niets... ze willen met rust gelaten worden, maar willen wel het Europees geld.
Niet alleen nu... dat is al jaren zo.
Toen het melkquotum ophield, een flink aantal boeren als een malle ging schaalvergroten - terwijl je op je klompen kon aanvoelen dat dit niet de manier is om duurzame landbouw (ook voor hun eigen toekomst) te realiseren.
Toen kwam de mestwet... om alles weer een beetje te reguleren... maar het (de uitstoot) is de samenleving inmiddels -letterlijk- boven het hoofd gestegen.
De weilanden van nu zijn niet te vergelijken met de graslanden van 30 jaar geleden, pure monocultuur waarin steeds minder ruimte is voor natuur.

En als er geen regels waren m.b.t. bestrijdingsmiddelen, mest en landgebruik zou een flink deel van de boeren de natuur 'aan de r...t roesten', evenals dierenwelzijn. En of ze nu vlees, melk etc. produceren voor Nederland of Timboektoe... Ik denk niet dat een flink deel daar niet wakker van ligt. Het gaat om winst... Ook hier geldt, de goeden moeten lijden onder de kwaden.

De boeren lijken nu een eenheid, maar als het er om aankomt gaat een flink aantal voor 'ieder voor zich, en God voor ons allen".
Ik hoop oprecht dat deze actie tot iets moois gaat leiden, maar er is nog een lange weg te gaan.

Deze post nog maar eens gequoted, vind het een rake observatie.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:39

juval schreef:
mysa schreef:
Het woord censuur is niet van toepassing op wat de media doen. De media willen gezien en gelezen worden door het sensatiebeluste publiek, dat is hun verdienmodel immers. Daar komt die eenzijdige berichtgeving vandaan.

het woord propaganda dan?

Citaat:
Propaganda is een vorm van communicatie waarbij door de belanghebbende partij wordt getracht aanhangers voor haar gedachtegoed te winnen door het bespelen van de publieke opinie. Dit wordt bewerkstelligd door het bewust verspreiden van eenzijdige en/of verzonnen informatie

Nee, propaganda dient een persoonlijk doel, het gaat bij de media niet om zieltjes winnen maar om lezers/kijkers trekken ten behoeve van omzet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:44

Heb trouwens veel liever de boeren die protesteren dan dat clubje van XR , in Londen bezetten ze de metro door er met twee man op te gaan staan, snappen die kloothommels niet dat de metro juist aardig groen is?? Maar ze zijn er door boze mensen afgetrokken en gearresteerd en terecht. Die denken ook alles te mogen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:47

Askja schreef:
senna21 schreef:
Ik heb zeker sympathie voor boeren. Ik kom zelf ook uit een agrarische familie. Dat komt Schouten ook, zegt weinig dus
Maar ik zie ook dat ons economisch systeem, ook voor boeren, uit zijn voegen groeit en de menselijke (en dierlijke) maat al lang en breed voorbij is. wat bedoel je daarmee?

Ik snap deze protesten heel goed. Een boer is tegenwoordig een grote ondernemer. En ik vraag mij af of dit voor iedereen wel een vrijwillige keuze is geweest. denk niet dat het altijd vrijwillig is, je moet wel om te overleven. Maar is dat dan slecht?

Maar: Een deel van de boeren is ook een kei in 'slachtoffer-gedrag'.tuurlijk
Zij voelen zich altijd het slachtoffer. Altijd de schuld van Den Haag, Europa, de banken. Zij doen niets... ze willen met rust gelaten worden, maar willen wel het Europees geld. als het zonder subsidies zou kunnen graag, dat wil dus zeggen, een eerlijke prijs voor de producten, de consument zal dat moeten gaan betalen
Toen het melkquotum ophield, een flink aantal boeren als een malle ging schaalvergroten - terwijl je op je klompen kon aanvoelen dat dit niet de manier is om duurzame landbouw (ook voor hun eigen toekomst) te realiseren. de overheid heeft steken laten vallen en probeert dat nu op te lappen... maar wat in het verleden fout is gegaan, worden we nu op afgerekend. dat is niet eerlijk.
Toen kwam de mestwet... om alles weer een beetje te reguleren... maar het (de uitstoot) is de samenleving inmiddels -letterlijk- boven het hoofd gestegen.
De weilanden van nu zijn niet te vergelijken met de graslanden van 30 jaar geleden, pure monocultuur waarin steeds minder ruimte is voor natuur. tijden veranderen nu eenmaal... de stad ziet er nu ook niet meer uit als 30 jaar geleden, en de wegen en alles eigenlijk..

En als er geen regels waren m.b.t. bestrijdingsmiddelen, mest en landgebruik zou een flink deel van de boeren de natuur 'aan de r...t roesten', evenals dierenwelzijn ;( negatief beeld heb je over boeren, jammer En of ze nu vlees, melk etc. produceren voor Nederland of Timboektoe... Ik denk niet dat een flink deel daar niet wakker van ligt. Het gaat om winst... Ook hier geldt, de goeden moeten lijden onder de kwaden.

De boeren lijken nu een eenheid, maar als het er om aankomt gaat een flink aantal voor 'ieder voor zich, en God voor ons allen".
Ik hoop oprecht dat deze actie tot iets moois gaat leiden, maar er is nog een lange weg te gaan mee eens.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:49

Boeren waren hier rond 23 uur weer thuis.
Van de meldingen die in de media gedaan werden over ME, defensie die de boel blokkeerde en agressie hebben zij niks mee gekregen.
Defensie stelde zich gemoedelijk op, ME niet gezien en ze konden normaal het Malieveld op.
Wederom indrukwekkende dag achter de rug.

Ze hopen dat een volgende actie niet nodig is en ze snappen echt wel dat er regels nodig zijn.

Ze zijn nergens tegen gehouden door de politie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:05

Askja schreef:
senna21 schreef:
Ik heb zeker sympathie voor boeren. Ik kom zelf ook uit een agrarische familie.
Maar ik zie ook dat ons economisch systeem, ook voor boeren, uit zijn voegen groeit en de menselijke (en dierlijke) maat al lang en breed voorbij is.

Ik snap deze protesten heel goed. Een boer is tegenwoordig een grote ondernemer. En ik vraag mij af of dit voor iedereen wel een vrijwillige keuze is geweest.

Maar: Een deel van de boeren is ook een kei in 'slachtoffer-gedrag'.
Zij voelen zich altijd het slachtoffer. Altijd de schuld van Den Haag, Europa, de banken. Zij doen niets... ze willen met rust gelaten worden, maar willen wel het Europees geld.
Toen het melkquotum ophield, een flink aantal boeren als een malle ging schaalvergroten - terwijl je op je klompen kon aanvoelen dat dit niet de manier is om duurzame landbouw (ook voor hun eigen toekomst) te realiseren.
De weilanden van nu zijn niet te vergelijken met de graslanden van 30 jaar geleden, pure monocultuur waarin steeds minder ruimte is voor natuur.

En als er geen regels waren m.b.t. bestrijdingsmiddelen, mest en landgebruik zou een flink deel van de boeren de natuur 'aan de r...t roesten', evenals dierenwelzijn. En of ze nu vlees, melk etc. produceren voor Nederland of Timboektoe... Ik denk niet dat een flink deel daar niet wakker van ligt. Het gaat om winst... Ook hier geldt, de goeden moeten lijden onder de kwaden.

Ik hoop oprecht dat deze actie tot iets moois gaat leiden, maar er is nog een lange weg te gaan.

Ja, daar krijg je geen speld tussen inderdaad....

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:12

Nikass schreef:
In jouw reactie lees ik nou geen enkele onderbouwing, dus wat heeft dit voor zin?
En het is duidelijk dat jij Amsterdam niet kent ;)
Als er nou één groene stad is...

Dat is precies de boodschap van mijn post. Wat is het toch irritant hé, als meningen zonder enkele onderbouwing als waarheid worden gepresenteerd.

Waarom is het ook alweer dat in alle steden (ja, ook in het volgens jou "groene" Amsterdam) de temperatuur gemiddeld hoger ligt dan in het landelijke gebied eromheen? Dat is niet omdat het zo "groen" is. Iets met heel heel héél veel beton en asfalt misschien?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:23

juval schreef:
senna21 schreef:
Ik heb zeker sympathie voor boeren. Ik kom zelf ook uit een agrarische familie. Dat komt Schouten ook, zegt weinig dus
Maar ik zie ook dat ons economisch systeem, ook voor boeren, uit zijn voegen groeit en de menselijke (en dierlijke) maat al lang en breed voorbij is. wat bedoel je daarmee?

Ik snap deze protesten heel goed. Een boer is tegenwoordig een grote ondernemer. En ik vraag mij af of dit voor iedereen wel een vrijwillige keuze is geweest. denk niet dat het altijd vrijwillig is, je moet wel om te overleven. Maar is dat dan slecht?

Maar: Een deel van de boeren is ook een kei in 'slachtoffer-gedrag'.tuurlijk
Zij voelen zich altijd het slachtoffer. Altijd de schuld van Den Haag, Europa, de banken. Zij doen niets... ze willen met rust gelaten worden, maar willen wel het Europees geld. als het zonder subsidies zou kunnen graag, dat wil dus zeggen, een eerlijke prijs voor de producten, de consument zal dat moeten gaan betalen
Toen het melkquotum ophield, een flink aantal boeren als een malle ging schaalvergroten - terwijl je op je klompen kon aanvoelen dat dit niet de manier is om duurzame landbouw (ook voor hun eigen toekomst) te realiseren. de overheid heeft steken laten vallen en probeert dat nu op te lappen... maar wat in het verleden fout is gegaan, worden we nu op afgerekend. dat is niet eerlijk.
De weilanden van nu zijn niet te vergelijken met de graslanden van 30 jaar geleden, pure monocultuur waarin steeds minder ruimte is voor natuur. tijden veranderen nu eenmaal... de stad ziet er nu ook niet meer uit als 30 jaar geleden, en de wegen en alles eigenlijk..

En als er geen regels waren m.b.t. bestrijdingsmiddelen, mest en landgebruik zou een flink deel van de boeren de natuur 'aan de r...t roesten', evenals dierenwelzijn ;( negatief beeld heb je over boeren, jammer En of ze nu vlees, melk etc. produceren voor Nederland of Timboektoe... Ik denk niet dat een flink deel daar niet wakker van ligt. Het gaat om winst... Ook hier geldt, de goeden moeten lijden onder de kwaden.

Ik hoop oprecht dat deze actie tot iets moois gaat leiden, maar er is nog een lange weg te gaan mee eens.

Met een houding dat de boeren niets hoeven bij te dragen en dat alles maar voor ze opgelost moet worden kom je er ook niet.

De monocultuur van Engels raaigras geeft nu juist het probleem aan van de hoge stikstofuitstoot: de biodiversiteit verdwijnt. De grond raakt uitgeput, het bodemleven wordt aangetast. Talloze planten- en diersoorten sterven uit. Wat rest is een groene vlakte. Zonder weidevogels.

Nu ken ik genoeg boeren die daar geen enkel probleem in zien, die vinden die strakke groene weilanden vol raaigras mooier dan een veld wilde bloemen of een natuurgebied. Onkruid is uit den boze en moet ook voor het mooie en nette liefst platgespoten worden. Ze kappen bomen om als ze in de weg staan, en maaien niet alleen hun eigen veld maar liefst ook de randen en de aanpalende bermen.

Echter, en dat mag ook weleens gezegd worden, de groene ruimte is niet alleen van de boeren, maar van iedereen. De toekomstige generaties hebben ook recht op rust, ruimte, frisse schone lucht en afwisselende natuur. Om maar te zwijgen over de dieren die daarin leven.
De huidige generatie draagt de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat dit bewaard blijft.
Binnen het CDA/de christelijke partijen hebben ze daar een mooie term voor (die ze zelf overigens over het algemeen weinig in de praktijk brengen): rentmeesterschap.

Het zou mooi zijn als er als onderdeel van het noodzakelijke omvormen van de agrarische sector ook meer ruimte zou komen voor een (gesubsidieerde) taak van de boeren als natuurbeheerder. Dat zal alleen bij een deel van de boeren wel een mentaliteitsverandering vergen in het denken over de natuur: niet alleen nemen, qua productie eruithalen wat erin zit, maar ook geven en zorgdragen.
Gelukkig zijn er al boeren die zich daar wel degelijk mee bezig houden, bijvoorbeeld door kivietsnestjes op te sporen voordat ze gaan maaien, door stroken in te zaaien met wilde bloemenmengsels, of door een deel van hun land te beheren als natuurgebied.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:26

@aksja, verdiep je even in de graszaadmengsel die de boeren tegenwoordig gebruiken.
Extra klaver erin, voor de stikstof opname en vervanging van een gedeelte krachtvoer.
Boeren drogen hun tot grasbeok als het kan als vervanging van krachtvoer.

Schuif eens aan bij verschillende boeren is mijn advies.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:48

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:53

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:56

bigone schreef:
Winged schreef:
https://www.nu.nl/binnenland/6004611/vi ... -haag.html

4 aanhoudingen op een aantal van 20.000/25.000 mensen. Wat zijn het toch een verschikkelijke mensen he, al die duizenden boeren.

Zijn er vier teveel. Voor de boeren maar dit hoort niet .

Klopt. Maar hier word ook geroepen dat ál die boeren raddraaiers zijn.

'Twee personen zouden vuurwerk hebben gegooid. Een ander is opgepakt voor belediging en de vierde persoon voor het niet voldoen aan een bevel of vordering.'

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:57

Nee natuurlijk hoort dat niet. Maar je hebt altijd overal mensen tussen zitten die geen maat kunnen houden helaas.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:58

askja, overheids en natuurclub beleid heeft ook voor een sterkte vermindering van de weidevogels gezorgd.. als je ziet hoe ons weiland wordt bevolkt door de ganzen, ooievaars, reigers, ratten, muizen, vossen, marters en roofvogels.... tja, zie dan als weidevogeltje maar eens een nestje groot te brengen.

nogmaals, we zijn al een heel eind op weg naar de kringlooplandbouw.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:31

Tiepfoudt schreef:
Nikass schreef:
In jouw reactie lees ik nou geen enkele onderbouwing, dus wat heeft dit voor zin?
En het is duidelijk dat jij Amsterdam niet kent ;)
Als er nou één groene stad is...

Dat is precies de boodschap van mijn post. Wat is het toch irritant hé, als meningen zonder enkele onderbouwing als waarheid worden gepresenteerd.

Waarom is het ook alweer dat in alle steden (ja, ook in het volgens jou "groene" Amsterdam) de temperatuur gemiddeld hoger ligt dan in het landelijke gebied eromheen? Dat is niet omdat het zo "groen" is. Iets met heel heel héél veel beton en asfalt misschien?

De temperatuur ligt hoger door het vele verkeer met (warme) uitlaatgassen en bijv. de vele airco's in winkels en kantoren.
En weinig open ruimtes, de warmte kan moeilijk weg.