Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:56

...ehm, welk verlies?
Ik vind bepaald niet dat links verloren heeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:58

Ik weet niet wie de FvD stemmer dom genoemd heeft. Ik was het niet.

Ook Dat hele de linkse kiezer....

Ik stem niet links. Dat ik niet op FvD stem maakt mij niet een linkse kiezer.
Het merdendeel heeft ook niet op deze partij gestemd. Het merendeel heeft iets anders gestemd. Ze zijn hebben de meeste stemmen gehad bij de provenciale staten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:00

Janneke2 schreef:
...ehm, welk verlies?

Ik ook niet!
Echter word er flink gejankt op social media en word er van alles uit het verleden van Baudet bij gehaald om de man maar in een kwaad daglicht te zetten! Beetje sneu gedrag wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:12

Ik kan een fascist niet in een heel ander daglicht plaatsen dan kwaad. :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:21

Popstra schreef:
juval schreef:
Fvd zal denk ik de boeren niet gaan helpen, maar een beetje tegenwicht geven tegen de linkse partijen is denk ik wel goed voor het evenwicht. We zullen zien hoe het gaat lopen!

Precies dit!! Juist die tegenwicht is fantastisch zegt deze volgens jullie domme FvD stemmer!! Er is al heel veel jaren genoeg gelogen en spek voor onze bek gehouden!
Merendeel van het volk stemt juist daarom NU op deze partij.
Jammer dat velen linkse kiezers en zelfs politicussen zo vreselijk slecht tegen hun ,,verlies,, kunnen. Het is bijna hilarisch hoe ze nu zitten te zeuren op social media.

Dat is niet waar, en zie veel FvD stemmers hier ontzettend over overdrijven. Slechts ~7% van de Nederlanders, of ~14% als de stemmers representatief zijn (wat ze in alle waarschijnlijkheid niet zijn) heeft op FvD gestemd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:22

...trouwens, wie heeft het citaat/ de parafrase van TB herkend:
"Op deze rots gaan wij onze zuil bouwen"...?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:24

Janneke2 schreef:
Citaat:
Dus geen urgentie op de woningmarkt meer voor immigranten, geen kant en klare instap woningen en ga zomaar door.
Het beste om het leven weer op te pakken is mee te draaien in de maatschappij.

Ik vind het echt verschrikkelijk wat mensen mee mensen mee moeten maken in eigen land, begrijp me niet verkeerd, maar als ze er voor kiezen om hier te komen wonen dan zitten daar gevolgen aan

Efkes voor alle duidelijkheid:
immigranten kiezen om hier te komen, vluchtelingen niet.

Voor vluchtelingen geldt een bepaald soort urgentie en dat is een mensenrecht.

De wan-informatie die mensen vatbaar maakt voor populisten en manipulators:
- de krapte op de woningmarkt is neo liberaal beleid. Gewoon gewild door de verschillende rechtse kabinetten.
"Woningbouwverenigingen zijn maar onzin", is het idee, woningcorporaties worden verplicht om woningen te verkopen "want De Heilige Markt zou alles beter kunnen".
...persoonlijk denk ik dat dit pure kolder is, want de woningmarkt zit verschrikkelijk vast.

- en die 'kant en klare instap woningen', dat is een sprookje.
Die bestaan niet.
(Berooide vluchtelingen krijgen een voorschot om meubels te kopen en betalen dit terug.)
En vluchtelingen willen doorgaans niets liever dan hier iets nuttigs doen.

Maar het blijft onverteerbaar wanneer mensen jaren lang op een vakantiepark moeten zitten omdat ze geen woning kunnen krijgen ik ben het met je eens dat het neo liberale beleid daar schuldig aan is en dat mensen helaas niet schijnen in te zien dat ook de FVD behoorlijk neo liberaal is op dat punt. Het blijft echter wel 1 van de oorzaken waardoor partijen als de PVV en de FVD het zo goed doen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:31

Popstra schreef:
Janneke2 schreef:
...ehm, welk verlies?

Ik ook niet!
Echter word er flink gejankt op social media en word er van alles uit het verleden van Baudet bij gehaald om de man maar in een kwaad daglicht te zetten! Beetje sneu gedrag wel

Ik kan nu ook bepaald niet veel positiefs zien in het hoogdravende gedrag van Baudet. Ik ben zelf links georienteerd maar ik snap heel goed hoe het zo ver is kunnen komen. Dat drama van het niet kunnen begrijpen waarom links toch zo verloren heeft daar kan ik niet echt inkomen. Linkse partijen hebben gewoon enorme blunders gemaakt.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:32

Hier ook met afschuw de speech van Baudet gekeken.

Voor mij heeft het in ieder gebald betekend dat ik vind dat ik niet langer stil kan zitten.
Ik ben vrouw, hoogopgeleid, heb een sterke mening en geëmancipeerd.
Doordat ik weinig uren werk ivm kleine kinderen (bewuste keuze en ja dat is ook emancipatie) heb ik tijd.
Daarom besloten om politiek actiever te worden.
Ik kan wel blijven roepen en dingen schrijven maar misschien moet ik gewoon maar wat dóén.
Want ik wil niet leven in het Boreale Nederland van baudet. Ik wil leven in een inclusieve samenleving wat mooi genoeg is om door te geven aan de volgende generatie.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:08

_lautje_ schreef:

Voor mij heeft het in ieder gebald betekend dat ik vind dat ik niet langer stil kan zitten.
Doordat ik weinig uren werk ivm kleine kinderen (bewuste keuze en ja dat is ook emancipatie) heb ik tijd.
Ik kan wel blijven roepen en dingen schrijven maar misschien moet ik gewoon maar wat dóén.
Want ik wil niet leven in het Boreale Nederland van baudet. Ik wil leven in een inclusieve samenleving wat mooi genoeg is om door te geven aan de volgende generatie.

Petje af, voor je gedachten gang die ik fijn te volgen vind.
Voor je open en duidelijke post zonder mensen zwart te maken.

Succes in de politiek! Ik zou het niet kunnen en willen maar vind het fijn dat er mensen zijn die dit wel willen en kunnen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 15:09

_lautje_ schreef:

Met alle respect hoor, maar wat zou je dan tegen Baudet willen doen? Behalve niet op hem stemmen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:13

Shaggy09 schreef:
_lautje_ schreef:

Met alle respect hoor, maar wat zou je dan tegen Baudet willen doen? Behalve niet op hem stemmen.

Campagne voeren, een partij steunen die wél achter bijv goed klimaatbeleid staat, lokaal mensen inspireren (hoeveel stemmen ik niet heb gekregen van mensen die niet zo politiek betrokken zijn maar die zeggen dat ze mij en betrouwbaar en intelligent persoon vinden en dus hun stem aan mij toevertrouwen :) )
De politiek moet het gewoon hebben van veel mensen die zich inzetten voor een mooi Nederland, elk persoon is daarbij ontzettend waardevol

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:20

Precies wat Magrathea zegt. Als je stil zit gebeurt er niks.
En je kan wél wat doen. Alleen je moet het willen en kunnen doen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:42

Ik lees hier stilletjes mee. Mijn mening gaat meestal verder dan dat ik getypt krijg dus ik hou verder lekker mijn mond maar ik wilde deze nog even hier achterlaten.

https://www.volkskrant.nl/es-bae90d7d

Het is een column die, denk ik, aardig verwoord waarom sommige mensen zich heel druk maken in dit topic. Iedere volwassen Nederlander heeft het recht om te stemmen maar hier komt ook wel de plicht bij kijken om op zijn minst een keer een blik te werpen op het partijprogramma. Stemmen op een partij omdat je een kreet op de radio hebt gehoord waar je achter staat kan gewoon gevaarlijk zijn. Nu hebben we in Nederland een politieksysteem waarbij je bijna niet ontkomt aan coalities maar we moeten het ons niet te comfortabel maken door maar te stemmen om aan te geven dat we niet tevreden zijn. Stem op die partij waarbij jij je in het merendeel van de standpunten kan vinden (en waarbij de overige standpunten je iig niet over je nek doen gaan). Door proteststemmen krijg je ellende zoals Brexits of nog veel erger, dat moet je echt niet willen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:51

Dee_Es schreef:
Ik lees hier stilletjes mee. Mijn mening gaat meestal verder dan dat ik getypt krijg dus ik hou verder lekker mijn mond maar ik wilde deze nog even hier achterlaten.

https://www.volkskrant.nl/es-bae90d7d

Het is een column die, denk ik, aardig verwoord waarom sommige mensen zich heel druk maken in dit topic. Iedere volwassen Nederlander heeft het recht om te stemmen maar hier komt ook wel de plicht bij kijken om op zijn minst een keer een blik te werpen op het partijprogramma. Stemmen op een partij omdat je een kreet op de radio hebt gehoord waar je achter staat kan gewoon gevaarlijk zijn. Nu hebben we in Nederland een politieksysteem waarbij je bijna niet ontkomt aan coalities maar we moeten het ons niet te comfortabel maken door maar te stemmen om aan te geven dat we niet tevreden zijn. Stem op die partij waarbij jij je in het merendeel van de standpunten kan vinden (en waarbij de overige standpunten je iig niet over je nek doen gaan). Door proteststemmen krijg je ellende zoals Brexits of nog veel erger, dat moet je echt niet willen.

_/-\o_ _/-\o_

Citaat:
Elke keer als we met zijn allen doen alsof dit geen fascisme is, maar gewoon een mening van gewoon een rechtse partij, normaliseren we het. We rekken de grenzen van het acceptabele op: wat op maandag onaanvaardbaar was, is op dinsdag doorsnee, wat op dinsdag alle perken te buiten ging, wordt op woensdag met schouderophalen aangehoord. Haat wordt langzaam alledaags, gepraat over zuiveringen ­banaal, het idee van een naderend gevecht voor de ‘blanke’ beschaving gewoon.

De vraag is alleen, wat nu?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:57

Magrathea schreef:
De vraag is alleen, wat nu?

Mijn antwoord daarop is. Ook al zijn we het op veel vlakken niet met elkaar eens.
Als we tegen het facisme zijn moeten we daar eensgezind tegen opstaan en ons over de onderlinge verschillen heen zetten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:01

@margretha Heeft jouw partij ook een goed alternatief verhaal voor deze grote groep teleurgestelde burgers. Want de meesten van hun zijn op zichzelf niet slecht het is alleen het gebrek aan besef.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:13

Ik had niet verwacht dat het ooit zou gebeuren, maar in dit geval ben ik het helemaal met Asha ten Broeke eens. Baudet is een fascist en FvD is een fascistische partij en het is belangrijk dat we dat blijven benadrukken en bestrijden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 17:20

Ik denk nogsteeds dat de uitslag van de verkiezingen gewoon heel duidelijk afspiegelt wat de maatschappij wilt. Of juist niet wilt.
De andere partijen hebben ontzettend hun best gedaan met campagne voeren maar ook tevergeefs.
Ik denk dat je politiek gezien gewoon meer naar het volk zult moeten luisteren wil je dat ze hun stem voor het FvD inleveren.

Het is misschien jammer dat Baudet nu zo groot is, maar dat moet toch wel iets zeggen denk ik zo...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:24

Loretta schreef:
@margretha Heeft jouw partij ook een goed alternatief verhaal voor deze grote groep teleurgestelde burgers. Want de meesten van hun zijn op zichzelf niet slecht het is alleen het gebrek aan besef.

Ik betwijfel of de kiezers van FvD allemaal teleurgestelde burgers zijn. Ik denk dat de manier waarop het politieke en maatschappelijke debat in de media wordt gevoerd debet is aan steeds meer populisme. Men krijgt de indruk dat men links of rechts moet kiezen.
Het meerpartijenstelsel maakt dat in de besluitvorming altijd sprake is van compromis. En dat is ook de basis van een democratie.
De verkiezingscampagne geeft een ander signaal af dan de werkelijkheid van het politieke systeem.
En het 'forum voor democratie' is iets heel anders dan wat ze zeggen wie ze zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:25

Ik kan er nog steeds niet over uit. Heb me voor afstuderen verdiept in de opkomst van NS destijds met ene meneer Adolf als partijleider. De omstandigheden toen leken best op die van nu. ook die partij begon op deze manier.

Stukje in Volkskrant vat het netjes samen. Steeds een stukje erger tot het gebruikelijk werd joden te vergassen en het werd nog "normaal" gevonden ook.
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-03-19 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 17:28

karuna schreef:
Ik kan er nog steeds niet over uit. Heb me voor afstuderen verdiept in de opkomst van NS destijds met ene meneer Adolf als partijleider. De omstandigheden toen leken best op die van nu. ook die partij begon op deze manier.

Stukje in Volkskrant vat het netjes samen. Steeds een stukje erger tot het normaal werd joden te vergassen en het werd nog "normaal" gevonden ook.

Nou nou, dan is Wilders eerder iemand waarmee je die vergelijking kan trekken. De haat die hij heeft op de Islam is heel erg extreem. Dat zie ik bij Baudet niet zo terug.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:29

Dat is het gevaarlijke van de partij ook. Met fluweel een stuk roest bedekken. Wilders gaat 10 stappen fvd neemt er een per keer.

Als land moet je waken voor dergelijke praktijken

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:32

Precies. Ik denk dat Baudet extremer is dan Wilders. Het gevaar schuilt hem er in dat hij het allemaal zo ‘fatsoenlijk’ verkoopt. Terwijl als je ontleed wat hij nu echt zegt het niet heel fatsoenlijk is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:33

Ik denk dat het ook een groot probleem is dat deze partij eerst mensen flink bang maakt met klimaatmaatregelen.. Met hoge cijfers gooien, mensen wijsmaken dat iedereen binnenkort een dure warmtepomp nodig heeft en enorme investeringen in de woning moet gaan doen.. Bedragen die nergens op slaan.. Vervolgens gaan ze mensen wijs maken dat het klimaat helemaal niet verandert en alle zogenaamde ‘noodzakelijke en dure’ maatregelen onzin zijn.. en dat is precies wat mensen willen horen op het moment dat ze aan het stressen zijn en niet meer logisch nadenken. Van die verwarring bij mensen maakt hij misbruik en ze slikken het als zoete koek.
Het komt mensen goed uit als er geen klimaatverandering zou zijn, en dus ‘geloven’ ze het ineens niet meer. Je ziet het overal gebeuren. En dan gaan ze elkaar verder opjutten.. Op Facebook lezen ze alleen nieuws en reacties die in hun eigen straatje passen. En ze gaan steeds meer in hun eigen leugens geloven. Triest.