Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:10

germie schreef:
Niet voor iedereen. Ik reis dagelijks met het ov, maar voor mijn hobby heb ik toch echt een auto nodig. Zoek maar een andere hobby is niet echt duurzaam en welzijnsbevorderend.

Je moet kijken naar wat haalbaar is. De ov en werk gaat, niet optimaal overigens, maar gaat. De auto is daarnaast noodzaak voor mijn hobby. Heb je een andere hobby dan kan het misschien zonder.

Je komt steeds weer met die hobby op de proppen, maar werkelijk niemand verplicht jou tot die hobby. Als ik geen paarden kan houden, dan is paarden houden als hobby voor mij simpelweg onhaalbaar. Ik ga dan niet de wereld omkeren en stellen dat datgene wat paardenhouden hier verhindert (een volgebouwde omgeving), dan dus niet mogelijk is. Nee, die bebouwde omgeving is er, en dus kan ik hier geen paard houden, net zoals je in jouw omgeving geen grotten hebt en je daar dus niet kunt grotduiken.

Wordt privé-autogebruik verboden en kun je daardoor niet honderden kilometers naar duikgrotten rijden? Dan is niet dat verbod onmogelijk vanwege jouw hobby, maar is je hobby onmogelijk vanwege dat verbod. Het is niet anders. Jouw persoonlijke hobby is nu eenmaal geen argument waarom de hele wereld zich maar aan Germie zou moeten aanpassen, net zo min als mijn hobby een reden is om alles maar aan Oomens aan te passen.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:34

Ja, ik draai het op mijn hobby, maar niet alleen op mijn hobby, ook op dat van anderen, zie het hele stuk, het is ook boodschappen, aankopen ikea, vervoer wapen naar de schietvereniging, aanschaf potgrond, enz. Allemaal dingen die je echt niet even zo meeneemt. En dat wordt weer lekker genegeerd.
Een autovrije stad is gewoon NIET te doen. Iets minderen met autorijden kan misschien wel en heb ik dus gedaan, ik ga met het ov naar m'n werk.
Verplicht kindervrij moeten zijn mag niet, maar verplicht autovrij wel. Dat is een beetje erg krom he. Dat heet meten met 2 maten. Voor mij is een paard en een auto een kind. En een ander heeft menselijke kinderen (of in ieder geval bestaande uit menselijk dna). Dus nee, de wereld hoeft zich niet aan te passen aan mij, maar ik hoef me ook niet aan te passen aan alle grillen van een ander terwijl er wel doodleuk gefokt wordt om maar kinderen op de wereld te gooien. Want daar aan tornen, nee, dat is niet eerlijk.
En dat is echt niet anders dan mij een hobby ontnemen.

Ik ben gewoon zo klaar met dat geneuzel over het klimaat (wat dus nog steeds onjuist en niet waar is), en altijd maar de auto als boosdoener (wat dus ook niet waar is). Het plastic is een probleem, maar we kunnen het klimaat echt niet beïnvloeden als mens. Ruim wel je plastic op, en gebruik waar mogelijk is geen of ander verpakkingsmateriaal. We kunnen absoluut minder rotzooi maken en minder consumeren.
Dat we misschien ook wat minder fijnstof zouden kunnen uitstoten is waar, maar dat kan ook door minder kinderen te nemen, zodat de mensen die er wel zijn een beter leven kunnen hebben. Het kan ook door een ander type motor te nemen (waterstof), door het OV goedkoper en efficiënter te maken voor ritjes waarbij je weinig of niets mee hoeft te nemen. Maar je kunt ook denken aan minder kopen bij winkels als de Action: dus niet 4 keer per jaar een nieuwe collectie prulletjes in je woning en een compleet nieuwe garderobe.
Ik koop alleen kleding als het nodig is, en draag het echt af. Bij de action koop ik alleen noodzakelijke dingen als schoonmaakmiddelen. Mijn woning is bijna geheel prulvrij.
Zo heb ik dus de auto nodig en laat ik er weer andere dingen om. Leven en laten leven. Dat is mijn boodschap. Je kunt niet 1 ding voor ieder mens eisen.

Maar nog even dat linkje naar de waterstofauto. Ik heb al eerder gezegd in dit topic dat ik daar meer in zie dan in accus:
https://www.ad.nl/auto/ook-dit-grote-du ... ~a101b53e/

https://tweakers.net/nieuws/152398/audi ... chten.html

De nadelen als laadtijd en actieradius van een stekkerauto zijn inderdaad te groot, hier moet je zeker nog wat aan doen wil je het populair krijgen. Ook de prijs moet flink omlaag, en de levensduur van accus moet omhoog. Daarom denk ik dat waterstof zeker een optie kan zijn.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:57

germie schreef:
Een autovrije stad is gewoon NIET te doen. Iets minderen met autorijden kan misschien wel en heb ik dus gedaan, ik ga met het ov naar m'n werk.


Je zou je haast afvragen hoe het kan dat er binnensteden auto vrij zijn (Groningen en Gent bijvoorbeeld) en hoe het kan dat er zat mensen zijn (ook gezinnen) die leven zonder eigen auto...

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:07

Die hebben andere doelen in het leven. En dat is prima. Maar je kunt niet 1 ding voor iedereen doen.
Dus voor hen werkt het mogelijk wel, maar voor een ander werkt het niet en die gaat dus ook nooit in een binnenstad wonen.
Maar wat ze in Amsterdam willen is dus de mensen die er al wonen en al jaren wonen gewoon straffen. Ik ken dus iemand die inderdaad op loopafstand van Amsterdam CS woont, dus echt in de binnenstad. Die woont er al 30 jaar, in een huurwoning. Die heeft echt het geld niet voor een andere dure stekkerauto en als hij de auto zeg maar niet meer voor de deur kan parkeren dan heeft hij echt een probleem. Je geeft mensen dan geen keuze.
Ik heb expliciet gekozen voor een plek waar de auto GRATIS voor de deur kan. Als ze betaald parkeren invoeren, dan staat direct het bord te koop in de tuin, of ik bestraat mijn voortuin zodat de auto er met pijn en moeite inpast, dan staat ie op eigen erf. Maar bij aanschaf van een woning had ik dus de keuze. Maar als ze nu wat veranderen heb je geen keuze meer. En dan dwingen ze je dus om met spoed te verhuizen, en maar flink verlies te lijden. Of als je niet zomaar wegkunt om maar je complete woongenot weg te doen. En dat niet wegkunnen heeft hij dan in Amsterdam (lage huur, huursubsidie, auto nodig voor werk, enz).

Dus zomaar iets autovrij maken is nu niet echt een keuze. Als je natuurlijk verloop toepast als nieuwe bewoners mogen het niet meer, dan krijg je de mensen die kunnen en die de keuze zelf maken. Dan is het al een heel ander verhaal. En dan kan het voor sommige mensen misschien werken en anderen gaan er expliciet niet wonen.

pien_2010

Berichten: 44035
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:08

Zoals je hier ook in het topic ziet, als gaat om beren op de weg zien bij veranderingen, die zoals bv in Amsterdam gedaan moeten worden, zie je verschijnsel ook internationaal.
Het besef is er gewoon absoluut niet, dat er een hele grote integrale transitie moet plaats vinden. Een nieuw wetenschappelijk rapport van de NAVO laat zien dat er binnen korte tijd meer dan een miljoen soorten planten en dieren gaan verdwijnen. De situatie is dus zo alarmerend dat het ook ons mens zijn gaat raken.

Nog steeds ben ik er van overtuigd, dat als mensen ECHT willen de milieu transitie nog steeds kan slagen. We redden het niet meer met alleen de CO2 aanpak.

We zullen zien wanneer het kwartje echt gaat vallen en de mensen boven zichzelf uit gaan groeien en tot verandering bereid zijn.

Veranderingen die gedaan moeten worden door groot→ politiek, industrie, bedrijfsleven en klein→ individuele mensen, eigen manier van leven en daarin je transitie in aanbrengen. Het heeft geen zin om met het vingertje naar elkaar te wijzen. Gewoon zelf er voor gaan, zoveel als je kunt.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-05-19 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:12

Maar er zijn dus nog steeds mensen die de klimaatproblematiek ontkennen..?

Dan is deze discussie vrij zinloos vrees ik.

Overigens zijn autovrije steden prima te doen. Amsterdam doe je al niet voor je lol met de auto. Vaak ben je met OV nog sneller ook.
Ook een kwestie van willen natuurlijk en de meeste mensen rijden niet wekelijks voor hobby naar Frankrijk, dus ja.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:20

Er zal inderdaad een gedragsverandering moeten komen. Zoals er ooit eigenlijk een transitie was om auto's te promoten, zouden we daar nu van af moeten.
Gisteren nog een actie begeleid voor schonere lucht (en dus meer ruimte voor de fiets ipv auto). De route was van Antwerpen naar Brussel. Ook wel bekend als het lelijkste stukje Belgie. Maar de route was heel bewust gekozen. Zo fietsten we over de A12 die dus dwars door Boom gaat. Toen deze snelweg werd aangelegd om plaats te maken voor wagens, is het centrum van Boom eigenlijk gewoon in tweeën gesplitst.

Afbeelding

Ook hypocriet: ten tijde van paard en wagen moest je voor je eigen "parkeerplek" zorgen. Maar wagens mogen ineens in de openbare ruimte staan... Interessant stuk om te lezen: https://decorrespondent.nl/8716/de-oplo ... 8-68799731


Transitie is nodig. En hoe eerder mensen gedragsverandering inzetten, hoe makkelijker het zal gaan. Dit moet niet alleen op individueel vlak gebeuren, maar ook met grotere druk vanuit de politiek. En eindelijk, EINDELIJK, is die bewustwording er...

Over biodiversiteitsverlies kan je bij mij terecht voor vragen... Daar doe ik onderzoek naar. (Specifieker: ik promoveer er hopelijk binnen 2 maanden op...)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:21

Zolang de mindset van die mensen niet veranderd kun je discussiëren wat je wilt maar komt er absoluut geen verandering in.

Loretta
Berichten: 8904
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:22

Als het om de hobby paardrijden gaat heb ik in ieder geval niet koste wat kost de auto nodig. Ik probeer altijd een stal te vinden die niet te ver weg is. Maar dat is ook weer regio afhankelijk.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:41

oomens schreef:
Als de toekomst er eentje moet worden die voornamelijk op zonnepanelen draait en waarbij het transport elektrisch is, dan is een dergelijke constructie met tarieven nog minder houdbaar dan hij nu al is.


...mij ontgaat iets.

Dwz: wat nodig is voor de toekomst dat zijn 'niet fossiele' energiebronnen.

Uit water kun je op verschillende manieren stroom maken, in landen als Zwitserland zijn stuwdammen een optie,
onze rivieren 'gaan traag door oneindig laagland', maar ook daar kun je energie uit winnen,
er is getijde-energie mogelijk en
er is energie te winnen uit zoet versus zout water.

Uiteraard zijn er windmolens, de groteren graag op zee, maar kleintjes op het dak kan prima.

En dan is er nog waterstof, er wordt fiks geïnvesteerd in kooldioxide omzetten in mierenzuur, etc etc etc.


(Dus dat gefocus op zonnepanelen hoeft echt niet.)

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:55

verootjoo schreef:
Maar er zijn dus nog steeds mensen die de klimaatproblematiek ontkennen..?

Dan is deze discussie vrij zinloos vrees ik.

Overigens zijn autovrije steden prima te doen. Amsterdam doe je al niet voor je lol met de auto. Vaak ben je met OV nog sneller ook.
Ook een kwestie van willen natuurlijk en de meeste mensen rijden niet wekelijks voor hobby naar Frankrijk, dus ja.


Jup, Germie als ik me niet vergis. Wat voor mij al maakt dat ik haar hele bijdrage links leg. En het kinderen gelijk stellen aan auto’s :=

Autovrije steden zijn prima te doen, maar mensen willen hun leven niet aanpassen. We hebben het hier over een stad met veel openbaar vervoer en waar het prima te doen is om de halve stad door te fietsen. Maar mensen wíllen het niet en dáár ligt het probleem. Níet bij het niet kúnnen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:59

Wat betreft zonnepanelen, ik en mijn vader vroegen ons af of er niet iets gemaakt zou kunnen worden in de toekomst als dakpannen waar al een zonnepaneel in gebouwd zit.
Wij hebben ook zonnepanelen, aan de achterkant van het huis. Maar wanneer die aan de voorkant zitten kan ik het me goed voorstellen dat je het lelijk vind. Ik vind het namelijk ook niet mooi.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:01

Niet mooi is relatief. Ik vind het ook niet echt mooi maar hoe vaak bekijk je je dak nu helemaal en denk je: goh, wat een mooi dak heb ik :+

Wat ik vooral niet zo mooi vind is dat die salderingsregeling eraf gaat := dan wil niemand toch meer zonnepanelen :?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:04

Nou ja, als het beter en mooier gemaakt kan worden, waarom niet toch? :+ Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zich laten tegenhouden doordat ze het niet mooi vinden.

pien_2010

Berichten: 44035
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:06

JewEmm schreef:
Er zal inderdaad een gedragsverandering moeten komen. Zoals er ooit eigenlijk een transitie was om auto's te promoten, zouden we daar nu van af moeten.
Gisteren nog een actie begeleid voor schonere lucht (en dus meer ruimte voor de fiets ipv auto). De route was van Antwerpen naar Brussel. Ook wel bekend als het lelijkste stukje Belgie. Maar de route was heel bewust gekozen. Zo fietsten we over de A12 die dus dwars door Boom gaat. Toen deze snelweg werd aangelegd om plaats te maken voor wagens, is het centrum van Boom eigenlijk gewoon in tweeën gesplitst.

[ [url=m/gu61xQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook hypocriet: ten tijde van paard en wagen moest je voor je eigen "parkeerplek" zorgen. Maar wagens mogen ineens in de openbare ruimte staan... Interessant stuk om te lezen: https://decorrespondent.nl/8716/de-oplo ... 8-68799731


Transitie is nodig. En hoe eerder mensen gedragsverandering inzetten, hoe makkelijker het zal gaan. Dit moet niet alleen op individueel vlak gebeuren, maar ook met grotere druk vanuit de politiek. En eindelijk, EINDELIJK, is die bewustwording er...

Over biodiversiteitsverlies kan je bij mij terecht voor vragen... Daar doe ik onderzoek naar. (Specifieker: ik promoveer er hopelijk binnen 2 maanden op...)


Goeie post +:)+

Leuk een deskundige van biodiversiteit in dit topic!


verootjoo schreef:
Maar er zijn dus nog steeds mensen die de klimaatproblematiek ontkennen..?

Dan is deze discussie vrij zinloos vrees ik.
Nee, natuurlijk niet. Deze mensen krijgen veels te veel aandacht en halen uiteindelijk energie weg bij mensen die wel van goede wil zijn. Waarom deze mensen zoveel macht geven. Gewoon ervoor gaan!

Shaggy09 schreef:
Zolang de mindset van die mensen niet veranderd kun je discussiëren wat je wilt maar komt er absoluut geen verandering in.
Als mensen die wel willen veranderen elkaar stimuleren, elkaar opzoeken en zoals de jeugd de straat op gaat, dan komt er veel meer energie vrij als altijd die mensen die met de hakken in het zand gaan, of denken na mij de zondvloed, zoveel aandacht geven. Eens zullen ze echt wel mee moeten. In elk veranderingsproces heb je mensen die heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel tijd nodig hebben voordat ze doordrongen zijn van de ernst. Blijf open staan voor ze, als je ze tegen komt zeg wat je er zelf van vindt en laat vrij. Mensen kun je toch niet dwingen.

Loretta schreef:
Als het om de hobby paardrijden gaat heb ik in ieder geval niet koste wat kost de auto nodig. Ik probeer altijd een stal te vinden die niet te ver weg is. Maar dat is ook weer regio afhankelijk.
Kijk niet naar de andere maar wat je zelf kunt doen. Laat de ander zelf zijn leven leiden ongeacht of dit wel of niet verspillend is. Die verander je toch niet door je afkeuring.


IMANDRA schreef:
Autovrije steden zijn prima te doen, maar mensen willen hun leven niet aanpassen. We hebben het hier over een stad met veel openbaar vervoer en waar het prima te doen is om de halve stad door te fietsen. Maar mensen wíllen het niet en dáár ligt het probleem. Níet bij het niet kúnnen.
Yep, de mens kan zoveel. Als de wil er maar is.

En afgelopen week had ik mijn kleindochter hier in Frankrijk. Ze gaf aan geen vlees meer te willen eten vanwege het milieu. +:)+ Ik heb gelijk allerlei lekkere vegetarische gerechten gemaakt, en ze vond het zo lekker. Daar word ik blij van en dan denk ik kom op jongeren ~~}> de straat op jullie. Mijn kleindochter zou echt niet zo kritisch zijn geweest. Ze is zich via goede wetenschappelijke sites→ := oma heeft ze gecheckt, aan het verdiepen in het totaal plaatje want ook zij gaf aan, dat het niet enkel de klimaatopwarming is, maar ook het enorme plastic afval en plastic soep in de zee, de biodiversiteit en helaas :list: :list: .
De transitie heeft veel kanten en gezichten.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:10

Ik ben het zeker eens met doe wat je kan en wilt doen. Niet altijd anderen afzeiken omdat die wel nog een diesel auto rijden, of 4 keer per jaar op vakantie gaan. Daar creëer je alleen maar een haat klimaat mee en gaan we met zijn allen nog verder uit elkaar staan.

Ik doe namelijk ook niet wat ik kan, maar wel waar ik mij goed bij voel. :) Ik kan mijn scooter laten staan maar ben liever 20 minuten onderweg dan een dik uur.
Ik ga wel minder met vakantie als eerst en probeer minder plastic verpakkingen te kopen.

En de een doet meer dan de ander, maar dat blijft altijd!

pien_2010

Berichten: 44035
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:18

Shaggy09 schreef:
En de een doet meer dan de ander, maar dat blijft altijd!
Klopt.
Daarnaast gaat het ook om een stuk bewustzijn. Ook als je dingen niet milieu bewust doet, maak daar hele bewuste keuzes van. Ik doe dat in elk geval wel. Ik merk doordat ik dit doe , bijvoorbeeld met de gite, kan ik niet zo milieu bewust bezig zijn als hier thuis, puur vanwege de hoge snelheid waarmee het huis weer opgeleverd moet worden spic en span binnen paar uur, ik op een ander moment heel bewust het streng extreem goed probeer te doen.
Dit lukt omdat ik mijn eigen niet milieubewust bezig zijn onderken en zeker niet bagetaliseer. Wel heb ik er begrip voor en maak het dan op een ander moment als het ware weer extra goed.
Ik denk door bewustzijn bij jezelf, word je scherp op wat je doet.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:21

Shaggy09 schreef:
Wat betreft zonnepanelen, ik en mijn vader vroegen ons af of er niet iets gemaakt zou kunnen worden in de toekomst als dakpannen waar al een zonnepaneel in gebouwd zit.
Wij hebben ook zonnepanelen, aan de achterkant van het huis. Maar wanneer die aan de voorkant zitten kan ik het me goed voorstellen dat je het lelijk vind. Ik vind het namelijk ook niet mooi.


Die dakpannen zijn er al - en de meest gebruikelijke kleur van de panelen is blauw met zilveren vierkantjes, maar ze zijn er ook in het gitzwart.

ikke

Berichten: 37732
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:45

pien_2010 schreef:
verootjoo schreef:
Maar er zijn dus nog steeds mensen die de klimaatproblematiek ontkennen..?

Dan is deze discussie vrij zinloos vrees ik.
Nee, natuurlijk niet. Deze mensen krijgen veels te veel aandacht en halen uiteindelijk energie weg bij mensen die wel van goede wil zijn. Waarom deze mensen zoveel macht geven. Gewoon ervoor gaan!

Maar waarom moet er dan allerlei onzin aan de haren bij gesleept worden???

Waarom dat gedraai om de waarheid heen??

We moeten af van fossiele brandstoffen (en een aantal zaken die daaraan verbonden zijn); skip de rest!

Als we de energie en mankracht nu eens vol inzetten op dat punt en ophouden met alle gel*l er omheen, dan maken we kans dat er wat meters gemaakt worden.

pien_2010

Berichten: 44035
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:49

Ikke reageer je nu op mij?

Bericht aangepast want verkeerd gelezen.

ikke

Berichten: 37732
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:55

pien_2010 schreef:
Ikke reageer je nu op mij?

Jij stelt inhoudelijk zaken voor als de manier om transitie aan te pakken. Jij hebt het over het hoe.
Ik heb het over er voor gaan.
Totaal geen invloed heb ik over het hoe. Dat speelt zich af op een ander niveau en op een andere plek.

Dan moet je beginnen met ophouden om alle afleidingsmanoeuvres aan te hangen.

Alles wat er op dit vlak op dit moment gebeurt ontstijgt nauwelijks het niveau vingeroefening.
Dat wil niet zeggen dat die vingeroefeningen niet nodig zijn; maar laat ze op de plek waar ze thuis horen: oefeningen. Experimenten. Proefballonetjes.

In de hoop en overtuiging dat ergens tussen al die probeersels iets zit wat je naar de gezamelijke oplossingen leidt.
Dat elektriciteit en water twee hele belangrijke componenten zullen zijn, moge intussen duidelijk zijn maar op welke wijze dat uiteindelijk bij elkaar komt, daar zijn nog legio opties voor, elk met hun eigen plussen en minnen.


En ja, ik had het tegen jou. Nog steeds, trouwens.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:56

Janneke2 schreef:
Shaggy09 schreef:
Wat betreft zonnepanelen, ik en mijn vader vroegen ons af of er niet iets gemaakt zou kunnen worden in de toekomst als dakpannen waar al een zonnepaneel in gebouwd zit.
Wij hebben ook zonnepanelen, aan de achterkant van het huis. Maar wanneer die aan de voorkant zitten kan ik het me goed voorstellen dat je het lelijk vind. Ik vind het namelijk ook niet mooi.


Die dakpannen zijn er al - en de meest gebruikelijke kleur van de panelen is blauw met zilveren vierkantjes, maar ze zijn er ook in het gitzwart.

Tesla maakt ze al inderdaad :j
Ik vind ze schitterend!
Afbeelding

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:03

De Tesla dakpannen vind ik ook mooi idd, hopelijk zijn ze straks ook breed verkrijgbaar in NL. Of iets wat er op lijkt van een ander merk!

ikke

Berichten: 37732
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:14

IMANDRA schreef:
De Tesla dakpannen vind ik ook mooi idd, hopelijk zijn ze straks ook breed verkrijgbaar in NL. Of iets wat er op lijkt van een ander merk!

Dat IS al volop verkrijgbaar in NL. Kwam ik drie jaar geleden al tegen op de beurs.
Nu nog een beetje zakken in prijs, maar dan moet het wel verkocht worden en dat schiet nog niet zo op want het is nogal wat duurder dan die grote lappen (meer installatiewerk, is tijd, is geld).

Nu is dat laatste voor mij geen punt (ik kan het zelf) dus als we op enig moment iets moeten met ons dak, zal ik het serieus gaan overwegen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 23:22

Ziet er goed uit die pannen! :) Leuk om te horen dat ze aan het innoveren zijn.