Trump of Clinton

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary Clinton vs. Donald Trump

Clinton
1250 (90%)
Trump
130 (9%)

Totaal aantal stemmen: 1380

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:23

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:37

F_Orumster schreef:
Hannanas schreef:
Het stelsel in Amerika met die kiesmannen is toch gek.
Las dat Clinton wel in z'n geheel meer burgersteun had? Meer stemmen.

Het overkwam Al Gore ook tegen Bush. Enerzijds niet het fijnste systeem, anderzijds wel meer 'naar rato'. Anders zou een dunnerbevolkte, armere staat weinig inbreng hebben tov welvarender dikbevolkte staten denk ik.

Daar hebben we de senaat versus huis van afgevaardigden voor.
Dat een staat kiesmannen via het districtenstelsel aanwijst is niet nodig.
Dat een en ander gebeurt via winner takes all is ook niet nodig - 2 staten doen dit dus niet.

Lumi

Re: Trump of Clinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:43

Die speech is toch wel even slikken hoor!

Net waren de Nederlandse politici op de tv, en ik vond het een geruststellende gedachte dat ze allemaal zeiden hier lering uit te trekken en dat ze duidelijk naar het volk moeten/willen luisteren de komende tijd om zoiets in Nederland te voorkomen. Hopelijk zijn wij hier echt verstandiger.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:43

Afbeelding

Penny's for life :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:48

Grappig dat Trump gewonnen heeft.

Wat mij alleen wel opvalt is dat er massaal mensen Trump in de grond proberen te trappen. Eigenlijk heel kinderachtig dit. Dit komt bij mij heel over als of je niet tegen je verlies kan en daarom maar de winnaar gaat afkraken om je zo minder slecht te voelen.

Kennelijk heeft Trump meer succes zien te behalen, en wie weet heeft die ook net zoveel succes om goed over land te reageren. Waarom dat gewoon niet accepteren?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:51

Voor iedereen die inmiddels in de paniek geschoten is:
Citaat:
THINGS A PRESIDENT CANNOT DO:

Reverse any Supreme Court decision

This includes Obergefell v. Hodges, which made same-sex marriage a constitutional right; Whole Woman’s Health v. Hellerstedt, which reaffirmed a woman’s right to choose first articulated in Roe v. Wade, another Supreme Court case. Grutter v. Bollinger, which instituted affirmative action, the entire body of Civil Rights case law, plus anything related to due process, including the right of minors to due process, your right to an attorney, Miranda rights, inadmissible evidence, etc.
(Even if Trump appoints the worst possible SC nominee, they still can’t reverse any of these decisions without a really significant case coming before the Court with new facts, and then they have to write an opinion stating how this case is different than that other case…it’s unlikely to happen.)

Write law or repeal any existing law

While traditionally, presidents have exerted influence on the legislative agenda (see, Obama’s role in advancing and promoting the Affordable Care Act) they cannot actually write or pass legislation. Bills, joint resolutions, concurrent resolutions, and simple resolutions must be introduced in the House by a Representative.
Presidents cannot strike down law. Only Congress can repeal laws, and only the Supreme Court can strike them down as unconstitutional.
Presidential influence is just that—influence.
(And if—for example—you are hated by 95% of the party you joined last week, and burned all your goddamn bridges by insulting them at various points in your campaign…..they’re unlikely to partner with you in crafting legislation.)

Make any law or declaration that infringes in any way on the rights of the states

So in the US, most of the rights are reserved to the states. You name it, it’s a state-run power. Criminal procedure and law? States. Medicare and Medicaid? States. The definition of marriage? States. Insurance, health departments, housing, unemployment benefits, public education, all these are state programs. And the president cannot infringe on those powers given to the states.
(This is why down-ticket voting is so important, because Mike Pence as governor of Indiana had 800x the power he’s going to have as VP.)

Declare war.

This one is the most complicated, because with the advent of our “conflicts” in Vietnam, Iraq, Afghanistan, Libya, etc. there has been a significant shift in the articulation of the war doctrine, and it is one of the least restricted of the president’s “restricted” powers. But, despite all that, a president still has no power to declare war.

Unilaterally appoint heads of administrative departments

Unilaterally make treaties with foreign nations

Essentially, while presidents have a lot of power, it’s mostly unofficial—they can’t make sweeping laws, they can’t overturn existing rights, the most they can do is refuse to enforce them (which is absolutely a threat! and a problem!) but we aren’t electing de facto royalty here.
Laatst bijgewerkt door Foaly op 09-11-16 20:56, in het totaal 2 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:54

Tobbes schreef:

Wat mij alleen wel opvalt is dat er massaal mensen Trump in de grond proberen te trappen. Eigenlijk heel kinderachtig dit. Dit komt bij mij heel over als of je niet tegen je verlies kan en daarom maar de winnaar gaat afkraken om je zo minder slecht te voelen.

Kennelijk heeft Trump meer succes zien te behalen, en wie weet heeft die ook net zoveel succes om goed over land te reageren. Waarom dat gewoon niet accepteren?

Hitler was ook democratisch gekozen :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:55

noox schreef:
Van wit naar zwart naar vrouw oranje. -O-

Orange is the new Black ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:56

Tobbes schreef:

Trump heeft gewonnen dankzij het systeem. Clinton had nl meer stemmen. Verder was Hitler ook populair, maakte hem nog geen goede bewindvoerder. Wanneer het om zoveel belangen gaat is het geen kwestie meer van 'gewoon accepteren' IMO. (En nee ik zeg niet dzt Trump op Hitler lijkt, ik zeg enkel dat het feit dat iemand veel stemmen krijgt niet perse iets is waar men zich maar 'gewoon bij moet neer leggen' ongeacht diens ideeën. )

Edit: mixje denkt hetzelfde :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:58

Poetin, Erdogan en al de rest van de extremisten zijn blij met Trump, maar hé, we mogen ons geen zorgen maken hoor.

Aub, de wereld is stapelgek geworden! Enfin, we hadden hier al beslist om niet meer naar Turkije te gaan zo lang Erdogan daar aan de macht is, de VS gaat mee op de no go zone.

Poetin wil Europa breken, Trump wil de NAVO verzwakken en toch zouden we niet bang mogen zijn?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:05

Chuck Norris for president!

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:05

Wie bedenkt die dingen in vredesnaam!! _O-

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:09

Tobbes schreef:

Het gaat er om wat voor gevaarlijke gedachtes die heeft rondom kernraketten en de goede connecties die heeft met Rusland en dat de Navo maar onzin is, terwijl Amerika zo 2/3 ervan financiert. Dat soort gedachtes laten met zo reageren en ergens snap ik het wel. Ook heeft hij totaal geen ervaring. Het schijnt dat zijn Vice premier die hij gekozen heeft, meer voor Amerika zal gaan betekenen dat Trump zelf omdat hij het zelf gewoon niet kan/weet.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:11

Je te druk maken over de details over Trump, en details over andere politici is over focussen op symptomen.
Hij heeft niet alleen gewonnen door het systeem of door zijn populistische slogans, maar doordat een enorm aantal Amerikanen het enorm zat zijn dat ze genegeerd worden, of dat hun mening als minderwaardig of niet relevant wordt gezien omdat politici het denken beter te weten.

Er is een soort van grond erosie aan de gang in de Amerikaanse samenleving, en dat kun je ook stellen van vele andere landen. Alleen door daarnaar te kijken en er open dialogen over te hebben blijf je dat een stap voor.
Daarom vind ik het ook onzettend jammer dat Rutte kiest om te zeggen "ik heb met Trump te maken, dus daar ga ik me op focussen." Dat is gewoon je kop in het zand steken en hopen dat mensen weer dat voorbeeld volgen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:15

Ja inderdaad. Misschien is het voor ons ook maar geluk dat het nu gebeurd. Hopelijk kunnen wij Nederlanders er inderdaad van leren en niet op Wilders gaan stemmen. Ik bedoel als die de absolute meerderheid krijgt.. Is vrijwel onmogelijk, maar goed dat dachten we van Trump en de Brexit ook.

Melania van Trump is trouwens een behoorlijk slimme vrouw met een mooi gedachtegoed. Dat wist ik niet.. ik had er net een artikel over gelezen.

Wat ik me trouwens afvraag. Kan je dus zoals Trump er ook een bedrijf naast hebben, naast je presidentschap? Want hij is toch vastgoed handelaar? Hij heeft toch verschillende gebouwen in New York, naast de prachtige Trump Tower.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:20

Even iets heel anders waneer is de trump heeft gewonnen dus er komt een huwelijksaanzoek huwelijk ^&+

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:21

@HorseTimeXL: Nee, dat kan niet. Zijn bedrijf en zijn kapitaal moeten nu worden overgedragen aan een zogeheten 'blind trust', dat wordt beheerd door een onafhankelijke partij. Alleen is dat de familie Trump nog niet helemaal duidelijk, want volgens Donald konden zijn kinderen ook wel op de winkel passen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:22

Drifter: ook dat speelde mee in 1938.
Maar goed. We zullen het gaan meemaken. Zolang ze het daar houden ... En wellicht trekken onze politiekers lessen er uit... De Belgen reageerden iig hetzelfde als de Nederlandse politiekers.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:29

Tobbes schreef:

Als je zijn uitspraken en voornemens hoort of leest, kan je niet blij zijn. Of je moet een blanke man met een hoog inkomen zijn.
Hij wil Obama-care afschaffen, heeft fatale plannen voor het milieu.Tegen het homo-huwelijk, tegen abortus en euthanasie. Daarbij is zijn buitenland-beleid helaas niet duidelijk. Dat leidt tot onzekerheid en dat heeft gevolgen voor onze economie, dus kan dit gevolgen hebben voor uiteindelijk de burgers.

En je zal maar een keurige latino of moslim zijn, dan ben je toch zeer ongelukkig.

Als je ook kijkt welke politieke leiders blij zijn met Trump: Wilders, Poetin, Erdoğan, Le Pen is dat voor mij ook een reden om niet blij met hem te zijn.

Iedere burger wil maar inspraak en zeggenschap over van alles, maar burgers kunnen daar vaak helemaal niet goed over oordelen en ook niet de gevolgen van overzien.

We zullen het zien, de komende tijd.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:33

Zag net eegens op bet nieuws. In zon witte balk er onder dat er veel mensen zijn die samen met hem willen werken

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:36

Tobbes schreef:

Hij heeft meer kiesmannen en minder stemmen - en ja, hij heeft gewonnen.

Maar wat een misplaatst optimisme : als iemand voldoende kiesmannen weet te krijgen, zal hij - wie weet! - ook een goed politicus zijn....

Wij hebben het rariteitenkabinet Balkenende I gehad.
Ik won de weddenschap : 'dit kabinet haalt de kerst niet' (het werd oktober).
Conclusie: politiek is echt een vak.

De machtigste man ( :( ) ter wereld is een klungel van de bovenste plank, ipv een vakman.

Dat is niet "eigenlijk heel kinderachtig, slecht tegen verlies kunnen", etc.
Het is realistisch.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:38

Gelukkig is hij geen dictator zoals Erdogan, aar heeft hij een heel team die mee beslist en adviseert...poetin en erdogan zijn gevaarlijker, alles wat niet ja knikt gaat eraan.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:39

Indestal schreef:
Gelukkig is hij geen dictator zoals Erdogan, aar heeft hij een heel team die mee beslist en adviseert...poetin en erdogan zijn gevaarlijker, alles wat niet ja knikt gaat eraan.

Erdogan heeft geen atoombommen gebruikt en een heel land om leugens kapot gebombardeerd ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:44

Citaat:
Iedere burger wil maar inspraak en zeggenschap over van alles, maar burgers kunnen daar vaak helemaal niet goed over oordelen en ook niet de gevolgen van overzien.

Wel sakkerloot, hoe heb ik het nu?!

In een democratie heeft de burger / de volksvertegenwoordiging qualitate qua de macht, punt.
"Je moet niet overal zeggenschap over willen hebben", dat is de taal van aristocraten, dictators en meer van dit soort 'fraais'.

"Je kunt er niet over oordelen " - hoezo niet? Wat een onzin.

"En je kunt de gevolgen niet overzien " - nee, eerst een glazen bol, graag!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:45

Indestal schreef:

En degene die tegenstand 'moeten bieden' (dat bij Obama deden) zijn meerderheid Republikeins dus echt... Je onderschat het gevaar van Trump vrees ik.