Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Nelleke_ schreef:Dani ik vind je hele bericht kortzichtig en denigrerend naar de mensen die hier serieuze reacties plaatsen.
De eerste 2 alinea's zijn vooral jouw eigen interpretatie van de antwoorden in dit topic. Als ik voor mezelf spreek heb ik geen ENKELE stelling uitgesproken en ben ik het met geen enkele stelling eens. Deze manier van discussiëren (iemand anders onwaarheden in de mond leggen) ervaar ik als zeer vervelend.
Om dan toch in te gaan op je reactie, kun je me dan ook uitleggen hoe we dit met z'n allen kunnen bekostigen en hoe we mensen die in de bijstand zitten toch kunnen motiveren?
Janneke2 schreef:Citaat:Maar echt 40 uur en langer per week alleen maar solliciteren zullen niet veel mensen doen.
Het ging mij er om, dat je niet alleen een brief (mail) de deur uit moet doen, maar je ook verdiepen in verschillende bedrijven, via netwerken proberen binnen te komen, stages voor jezelf regelen - als je dan "verplicht moet schoffelen bij de plantsoen dienst om iets voor je uitkering terug te doen" lukt dus hooguit nog die standaard mail.
Niet het serieus werken aan nieuw werk.
Los van de vraag waar het vandaan komt 'dat niet veel mensen dit doen zouden'.
dems75 schreef:Bowen schreef:Bij een bijstand vind ik dat dat het bestaansminimum moet zijn ja. Je bent geen robot, je kan dan gewoon werken.
een voorbeeld.
Sunrise_ schreef:Volgens mij gaat de discussie over het volgende: moet het kunnen dat sommige mensen met een uitkering zich meer luxeartikelen kunnen veroorloven dan sommige mensen binnen de werkende beroepsbevolking? Moet werken altijd meer lonend zijn dan een uitkering? En in alle gevallen of niet? En daar verschillen de meningen over.
Winged schreef:Ok, even advocaat van de duivel dan. Wat vinden de mensen met een uitkering dan van het volgende:
Persoon heeft jarenlang gestudeerd en geïnvesteerd in zijn/haar toekomst. Valt inmiddels precies buiten de grens waarop je allerlei subsidies worden gegeven. Persoon komt niet in aanmerking voor sociale huur en kan zelf alle belastingen betalen. (€21.450 bruto jaarbasis, 1787,50 bruto per maand, is netto zo'n, 1500 euro) Persoon werkt 40 uur in de week en leest van mensen die in de bijstand zitten, zelf geen poot uitsteken dat ze nog maar wat geld in moeten leveren zodat de mensen die in de bijstand zitten ook wat luxe kunnen genieten. Hoe krom is dat dan?
Snorlex schreef:Sunrise_ schreef:Volgens mij gaat de discussie over het volgende: moet het kunnen dat sommige mensen met een uitkering zich meer luxeartikelen kunnen veroorloven dan sommige mensen binnen de werkende beroepsbevolking? Moet werken altijd meer lonend zijn dan een uitkering? En in alle gevallen of niet? En daar verschillen de meningen over.
Goede vragen.
dems75 schreef:"mag een uitkeringsgerechtigde (lees: GERECHTIGD...) zich bepaalde luxe permitteren als hij/zij handig met zijn/haar geld omgaat"
Winged schreef:Ok, even advocaat van de duivel dan. Wat vinden de mensen met een uitkering dan van het volgende:
Persoon heeft jarenlang gestudeerd en geïnvesteerd in zijn/haar toekomst. Valt inmiddels precies buiten de grens waarop je allerlei subsidies worden gegeven. Persoon komt niet in aanmerking voor sociale huur en kan zelf alle belastingen betalen. (€21.450 bruto jaarbasis, 1787,50 bruto per maand, is netto zo'n, 1500 euro) Persoon werkt 40 uur in de week en leest van mensen die in de bijstand zitten, zelf geen poot uitsteken dat ze nog maar wat geld in moeten leveren zodat de mensen die in de bijstand zitten ook wat luxe kunnen genieten. Hoe krom is dat dan?
Sunrise_ schreef:Nog een korte toevoeging: lonend kan je natuurlijk op verschillende manieren opvatten, ik bedoel het echt letterlijk in de financiële zin van het woord.