Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:18

juangi, maar dat weet je dus niet, want je weet niet in wat voor staat het dier is, je hebt namelijk geen röntgenogen en spreekt geen Bultrugs...net zoals ik dat niet spreek en de mensen die er bij waren ook niet... en aangezien afspuiten mislukte en het beest ngo aardig wat vechtlust bleek te bezitten...probeer het dan gewoon...
er is maar 1 manier om te weten of het nut heeft en dat is zo goed en kwaad als het kan proberen... of er ene eind aan breien ipv pappen en nathouden terwijl je op het onvermijdelijk aan het wachten bent, al is het alleen maar om er voor te zorgen dat totaal onkundige personen aan het dier gaan trekken en plukken

maar ja, hoe je het ook wend of keert...als je zeg had ik maar, ben je bij had al te laat ..
geen idee of een reddingspoging van bijvoorbeeld die rederij het dier had gered, misschien wel, misschien niet, maar het beestje had een kans gehad.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 21:20

Jolliegirl schreef:
Ehhh.. Windkracht 7 is windkracht 7.. :+
Of je nou in Drenthe staat of in Den Helder.....

Maar als het in Den Helder windkracht 7 is, is het elders vaak minder.. :P

Windkracht 7 aan de kust (weinig windbrekers) of in het binnenland (veel/meer windbrekers) is wel degelijk een groot verschil.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:38

Dat had ik inmiddels al begrepen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:53

Sonja_vR schreef:
juangi, maar dat weet je dus niet, want je weet niet in wat voor staat het dier is, je hebt namelijk geen röntgenogen en spreekt geen Bultrugs...net zoals ik dat niet spreek en de mensen die er bij waren ook niet... en aangezien afspuiten mislukte en het beest ngo aardig wat vechtlust bleek te bezitten...probeer het dan gewoon...
er is maar 1 manier om te weten of het nut heeft en dat is zo goed en kwaad als het kan proberen... of er ene eind aan breien ipv pappen en nathouden terwijl je op het onvermijdelijk aan het wachten bent, al is het alleen maar om er voor te zorgen dat totaal onkundige personen aan het dier gaan trekken en plukken

maar ja, hoe je het ook wend of keert...als je zeg had ik maar, ben je bij had al te laat ..
geen idee of een reddingspoging van bijvoorbeeld die rederij het dier had gered, misschien wel, misschien niet, maar het beestje had een kans gehad.

Een dier dat al miljoenen jaren in het water leeft, daar volledig op ge-evolueerd is, kan niet 'even' 4 dagen op het droge liggen met 20 ton (20 000 kilo!!!) dat op zn ribben drukt. Zijn lichaam is hier niet opgemaakt om deze hoeveelheid druk door zwaartekracht te verwerken. Denk maar aan een schaap dat op zijn rug ligt... Een potvis heeft wat dit betreft een grotere overlevingskans mocht hij op het droge komen te liggen omdat zij diep in zee leven waardoor hun lichaam is gewend aan grote hoeveelheden druk.

Het is logisch dat het dier nog vechtlust heeft, zeker als er veel stress is door een mensenmassa, helicopters en boten. Doordat deze dieren stressgevoelig zijn, maken ze zoveel adrenaline aan op dit moment dat ze door de pijn heen gaan en ineens veel energie hebben. Dat is een natuurlijke reactie. Denk maar aan herten (behoorlijk stressgevoelig) die aangereden worden en met 2 afgebroken benen nóg proberen te vluchten. Door de stress maken ze zoveel adrenaline aan dat ze dwars door alle pijn vechten.

Overigens is het een natuurlijke reactie van een wild dier om te vluchten zodra er enge situaties ontstaan en laat een dier liever niet zien dat het zwak is in enge situaties. Ook hierbij geldt het voorbeeld met het hert...

Je bekijkt het te emotioneel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:55

Denk sowieso dat het inslapen geen enkele zin had...
Is vrij lastig bij zo'n groot dier.. :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:57

Jolliegirl schreef:

Absoluut, beter was de euthanasie met springstof. Maar aan dit topic is al te zien hoeveel negatieve reacties op het inslapen kwamen, laat staan als hij levend ontploft word... :+

Wat voor zo'n dier nog wel de snelste en meest pijnloze manier is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:02

Juangi schreef:
Jolliegirl schreef:

Absoluut, beter was de euthanasie met springstof. Maar aan dit topic is al te zien hoeveel negatieve reacties op het inslapen kwamen, laat staan als hij levend ontploft word... :+

Wat voor zo'n dier nog wel de snelste en meest pijnloze manier is.

Was wel een stuk diervriendelijker geweest..
Het enigste wat ze er nu aan over gehouden heeft is veel stress, spuitje heeft geen positief effect gehad voor haar iig, en mede daardoor ook de negatieve reacties.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:03

Die rederij... (ik weet niet welke het is) mooie reclame. Iedereen wil helpen. Zelfs ... Krabe wil helpen. Wat wil je beginnen tegen zo'n beest. Mooie persoonlijke reclame is het wel, je bent immers wel weer even op tv geweest.

Al die mooie praatjes dat er bedrijven waren die het wel even wilde gaan doen. Denk eens om dat dier! denk je nou serieus dat hij blij is om al die boten, ramptouristen etc te zien komen en gaan? hij is niet voor niks op het strand terecht gekomen. Hij is losgekomen en weer op het strandje teruggezwommen. Het vreemde vind ik de ophef die er om ontstaan is. Als beestje doodgegaan was op zee en naar de bodem was gezonken had je er niemand over gehoord. En je raad het nooit.... er sterven duizenden dieren per dag zonder dag we er vanaf weten en die je nooit meer ziet. Toevallig had het beestje deze dood uitgekozen en dat moet zogenaamd gered worden?

Laten we ons eens druk maken om al die walvissen die gedood worden door de Japanners. Deze dieren zijn namelijk gezond en willen niet dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:09

Er is niet voor deze dood gekozen, zoveel stress doordat er gewoon mee om gekl*ot word, daar kiest een dier niet voor, een dier kiest sowieso niet.. Die denkt niet oh ik ga dood, ik wil graag op de razende bol bij Texel sterven dus daar zwem ik heen.. kan ook dat ze terug zwom omdat ze door de stress de verkeerde kant op zwom, coördinatie weg..
Dat je niemand hoort als er een dier in de zee dood gaat en naar de bodem zinkt is logisch, dat weten we niet dus kunnen we moeilijk een discussie over voeren.
De discussie gaat er ook niet over dat het beest gestrand is en dood gegaan is, maar om hoe ze dood gegaan is, en wat er omheen allemaal gebeurd is.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:16

De dood duurde idd lang, maar dat kan je in mijn ogen niemand kwaad nemen.

Er spoelen namelijk niet altijd enorme bultruggen aan, de dierenartsen die deze procedure hebben uitgevoerd hebben voornamelijk ervaringen met dolfijnen en bruinvissen. Een heel ander kaliber dan een enorme bultrug. Een bultrug die in stress en angst is, zorgt voor onveilige situaties. Het snelst gaat het om te injecteren in de staart, omdat daar de aders het dichtst onder de huid liggen. Bij zo'n dier dat in stress en angst is en dus onvoorspelbaar reageert is het haast onmogelijk om veilig in de staart van de bultrug te injecteren. Dat is de reden dat ze hebben gekozen om het in een borstspier te doen, ze zagen geen énkele andere VEILIGE methode om dit uit te voeren.

Even ter vergelijking, zo'n zwieberende staart wil je écht niet in de buurt hebben, zeker niet bij zo'n dier in stress....

Afbeelding

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:18

Ik was er niet tegengeweest om dit dier op te blazen...
Maarja da's zielug he....

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:19

Jolliegirl schreef:

Ik ook niet, veel sneller en leek me nog interresant ook. Hoe cru het ook mag zijn...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:26

Enige nadeel is dat de stukken bultrug echt overál liggen..
De schade kan enorm zijn...
En het levert zoveel gezeik op....

Maar zo'n dier is wel in 1 klap dood....

Zo'n dier kan je niet in de hersenen schieten (Zoals koeien en paarden enz.)
Inslapen werkt ook haast niet...

Hoe krijg je zo'n dier in godsnaam snel dood..
Juist : De lucht in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:36

Ik had ook liever gezien dat het met explosieven gedaan was, dan was het iig meteen klaar geweest.
Dat het gevaarlijk is snap ik wel, maar dit spuitje heeft geen enkel effect gehad, heeft alleen maar voor stress gezorgd, en stress was er al genoeg lijkt mij, na 2 reddingspogingen met al die herrie en commotie er omheen.. Doe het of goed (dat had dus in de staart gemoeten) of doe het niet.. Dat de dierenartsen alleen ervaring met dolfijnen en bruinvissen hebben is geen excuus, er zijn walvisexperts die ze in kunnen schakelen en om advies kunnen vragen, het beperkt zich niet tot de dolfijnen en de bruinvissen, ze hebben er geen ervaring mee maar kunnen zich wel verdiepen in de methode bij walvissen, is injecteren in de staart alleen mogelijk en lukt dat niet, injecteer dan niet..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:36

Juangi schreef:
de dierenartsen die deze procedure hebben uitgevoerd hebben voornamelijk ervaringen met dolfijnen en bruinvissen. Een heel ander kaliber dan een enorme bultrug.

Daarom denk ik dat het goed is als er een protocol komt.
Nu voelde het denk ik voor veel mensen alsof een hoop mensen daar 'maar wat deden' met als dieptepunt het feit dat het dier niet dood ging na euthanasie.

EHBS:
http://www.projectjonah.org.nz/site/pro ... Poster.pdf

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:40

stef schreef:
Jolliegirl schreef:
Ehhh.. Windkracht 7 is windkracht 7.. :+
Of je nou in Drenthe staat of in Den Helder.....

Maar als het in Den Helder windkracht 7 is, is het elders vaak minder.. :P

Windkracht 7 aan de kust (weinig windbrekers) of in het binnenland (veel/meer windbrekers) is wel degelijk een groot verschil.

Nee, windkracht 7 is windkracht 7. Of eigenlijk; windsnelheid 7 is windsnelheid 7.
Vroeger werd gemeten in windkracht en daar hebben we de windkrachtschaal van Beaufort aan over gehouden, die later is omgevormd naar een windsnelheidschaal. Wat in de volksmond dus windkracht is, is dus feitelijk windsnelheid. En "windkracht" 7 is in de stad en boven zee "hard" met windsnelheden tussen de 50 en 61 km/h (gemiddeld gedurende 10 min).
Boven land betekend dit "het is lastig tegen de wind in te lopen of te fietsen" en boven zee betekend dit "golven worden hoger, beginnende schuimstrepen".
Dus of het nou boven een zandplaat is of in de stad, een "windkracht" met een sterkte van 7 Bft blijft 7 Bft. De rest is gevoelsmatig.

Fijn hé, van die standaarden, dat voorkomt verwarring over wat we nou bedoelen qua windsterkte :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:41

Wilde al zeggen.. 7 =7 en 11=11..
Maar ik ga de discussie bewust niet aan, omdat mensen altijd anders zeggen :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:44

Jolliegirl schreef:
Wilde al zeggen.. 7 =7 en 11=11..
Maar ik ga de discussie bewust niet aan, omdat mensen altijd anders zeggen :)

Valt weinig over te discussiëren. Is vastgelegd in een internationale standaard. Dat mensen windkracht (windsnelheid) 7 in de stad anders ervaren dan op het strand dat kan zo zijn, maar wanneer boven zee windkracht (windsnelheid) 7 wordt gemeten, dan is dat exact hetzelfde als wanneer dat in de stad gemeten wordt. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 22:45

Jeetje zeg, je snapt toch wat ik bedoel of niet?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:48

stef schreef:
Jeetje zeg, je snapt toch wat ik bedoel of niet?

Misschien moet je je wat duidelijker uitdrukken dan, want wat je zegt klopt gewoon voor geen meter. :D

NathalietjeB

Jolliegirl schreef:

nee t is niet zielig maar dan had naturalis geen skeletje {:)-:

Jolliegirl

Dan hadden ze stukjes mogen zoeken :j

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:49

dees_daan schreef:
Ik had ook liever gezien dat het met explosieven gedaan was, dan was het iig meteen klaar geweest.
Dat het gevaarlijk is snap ik wel, maar dit spuitje heeft geen enkel effect gehad, heeft alleen maar voor stress gezorgd, en stress was er al genoeg lijkt mij, na 2 reddingspogingen met al die herrie en commotie er omheen.. Doe het of goed (dat had dus in de staart gemoeten) of doe het niet.. Dat de dierenartsen alleen ervaring met dolfijnen en bruinvissen hebben is geen excuus, er zijn walvisexperts die ze in kunnen schakelen en om advies kunnen vragen, het beperkt zich niet tot de dolfijnen en de bruinvissen, ze hebben er geen ervaring mee maar kunnen zich wel verdiepen in de methode bij walvissen, is injecteren in de staart alleen mogelijk en lukt dat niet, injecteer dan niet..

Injecteren in de borstspier is ook mogelijk, een veel gebruikte methode. Alleen het is (zeker onder paardeneigenaren) bekend dat zodra er veel adrenaline en stress in het spel is, dieren soms door de medicatie heen vechten. Paarden die 3x de overdosis voor olifanten krijgen etcetera, herten die na 4 spuitjes nog door de medicatie heen strompelen. Ik ben zelf van mening dat dit de reden is dat het inslapen de eerste keer niet is gelukt.

Als de dierenartsen hadden besloten om geen poging te doen om het dier te laten inslapen, dan was de kans groot dat het dier nog 5 dagen op het droge lag voordat het overleed aan orgaanverdrukking. En dan had al hélemaal half Nederland op zn kop gestaan...

De dierenartsen en iedereen die er bij betrokken was, stond zo onder druk van het publiek en de media. Ze hebben in mijn ogen gedaan wat ze konden, natuurlijk zijn er dingen fout gegaan, maar die hadden nauwelijks voorkomen konden worden.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:49

Het ligt er maar net aan waar je de wind meet :D

Feit blijft. Windkracht (of snelheid) 7 is bijna standaard in Den Helder en meer "zeldzaam" hoe verder je naar het zuiden gaat (bij wijze van spreken).

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:50

Nicolletje schreef:
Juangi schreef:
de dierenartsen die deze procedure hebben uitgevoerd hebben voornamelijk ervaringen met dolfijnen en bruinvissen. Een heel ander kaliber dan een enorme bultrug.

Daarom denk ik dat het goed is als er een protocol komt.
Nu voelde het denk ik voor veel mensen alsof een hoop mensen daar 'maar wat deden' met als dieptepunt het feit dat het dier niet dood ging na euthanasie.

EHBS:
http://www.projectjonah.org.nz/site/pro ... Poster.pdf

Helemaal mee eens! :j