Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:04

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:05

Huertecilla schreef:
Zoals ik al aangaf is men nu begonnen met alle koelwater in zee te pompen om te verdunnen.
Ja, daar zijn nu per direct onoverzienbaar veel mensen werkeloos door in de vis-industrie.
Nee, dat is geen oplossing; alleen maar het minst slechte.

Er zijn internationale verdragen over vervuiling en grensoverschreidende vervuiling.
Uiteraard heeft Zuid Korea Japan al aangeklaagd maar als het probleem groot genoeg is mag alles.

Kernergergie is té gevaarlijk.

Heeft iemand zich al afgevraagd hoe Japan alles gaat betalen?
Ook Zuid Korea zal afgekocht moeten worden maar met wat?
Met amerikaanse staatsbonds? Met hun dollar-voorraad of verkoop daarvan?
Veel keuze zullen ze wedrom niet hebben ook al gaat dat een deuk in de wereldeconomie opleveren.

Japan gaat een enórm hoge prijs betalen voor kernenergie.
Goedkope energie?

Ondertussen is het probleem nog lang niet onder controle. E moet nóg meer, veel meer en radioctiever ook, water uit de opslagen om nieuw koelwatertoevoer mogelijk te maken.
De russen hebben gewoon gelijk. Dit is erger dan tsjernobyl en we weten hoe vreselijk dit nog steeds is voor de bij een veel lagere grenswaarde geëvacueerde bevolking. Zoek maar eens op hoeveel kinderen daar gezond geboren worden. Dat is |(

...ondertussen wordt Borsele elk jaar een jaar ouder en staat er naast limburg een centrale met een fragiel deksel op een breuklijn.

Het is echter al uit het nieuws. Ook op Bokt is men het alweer vergeten. Een zwanger tienermeiske is belangrijker.

´Slaap kindje slaap....´

Ik zou het probleem van "het zwanger tienermeiske" zoals je haar noemt niet willen baggetaliseren, het is namelijk een enorm persoonlijk leed.
Dat wilde ik toch even gezegt hebben.

Daarnaast het land waar jij woont kan er ook wat van hoor.........
Centrales in Spanje

Spanje heeft in totaal zes kerncentrales. De oudste is de Santa María centrale in Garoña, Burgos (1971) gevolgd door de twee centrales in Almaraz, Cáceres (1980 en 1983). In de provincie Tarragona bevinden zich drie actieve kerncentrales waarvan er twee in Ascó liggen (1982 en 1985) en een in Vandellós, aan de kust (1987) en een oude die niet meer functioneel is en tevens in Vandellós ligt (gebouwd in 1970 en gesloten in 1989).

In Valencia ligt de Cofrentes centrale (1984) en in Guadalajara de Trillo centrale (1987). Naast de Vandellós I kerncentrale die buiten werking is gesteld, werd in 2006 ook de José Cabrera centrale in Almonacid de Zorita op non-actief gezet.

Over oude kerncentrales gesproken....

Het heeft geen zin om te wijzen naar 1 regering, 1 land, dit probleem is wereldwijd, die straling houdt niet op bij de grens.
En.. ik vind dat slaap kindje slaap hier niet op gaat, er zijn behoorlijk wat mensen die vroeger ( al die protesten) en nu!! heus wel beseffen wat een enorme gevaarlijke energie hier opgewekt wordt.
Alleen het is "goedkoop" dus "geoorloofd"?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:34

Cassidy schreef:
Ik ben voor.
Maar als je als particulier zonnepaneel op je dak gaat zetten, wil je voor de dagen dat er geen zon is, toch ook stroom hebben. En als je teveel stroom produceert voor jezelf, is dat dan ook niet handig als je die een een ander kunt geven?
En als ik dan geld ga investeren in mijn eigen stroom, is het dan normaal dat je duurder moet betalen voor de stroom die je als backup hebben wilt?
En als ik teveel stroom produceer, meer dan ik zelf nodig heb, is het dan niet ook eerlijk als ik er een beetje geld voor krijg als ik dat aan een ander geef ipv geld toe moet leggen?

Dito met de wind.
Als je als particulier een windturbine neer wilt zetten (en dat mag ook niet overal), is het dan normaal dat je bekeuringen krijgt als je wel op het stroomnet aangesloten wilt blijven voor de dagen dat er geen wind is, en dat je geld toe moet leggen voor de stroom die je zelf produceert?

ER is een systeem in de handel waarbij je de stroom gewoon terug kan geven aan de energie maatschappij. Zij kopen het dan gewoon van je over.

Maar in amerika en australie zijn er al zelf opslag accu's in de handel. In de zomer slaan die electra op en op bewolkte dagen draait je huis dan op die accu. Maar 1 paneel is vaak niet genoeg. Maar een paar panelen kan al heel gunstig zijn. Enige nadeel is dat nederland geen gunstige subsidie regeling er voor heeft zoals bv duitsland had (heeft?) en het dus 15 jaar duurt voor jehet er uit hebt. En veel mensen verkopen hun huis nog te graag.

Windmolens ben ik zelf geen fan van. Die dingen maken veel herrie en zijn landschapsvervuilend.

Overigens kom je op dit moment niet helemaal van kerncentrales af. We hebben ze ook nodig om bv radioactieve stoffen voor geneeskundige toepassingen te hebben. En ook die centrales kunnen uiteindelijk lelijk wat straling geven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:01

Janine_L schreef:
En.. ik vind dat slaap kindje slaap hier niet op gaat, er zijn behoorlijk wat mensen die vroeger

Daar was ik bíj.
Tgen kernenergie in NL, ´Ban de bom´, ´liever een rus in de tuin dan een kernbom´ en daarbij was en is niet de rus maar de vs de echte boeman :)*
Volgend jaar gaan alle bemande vluchten naar het spacelab met de Suyuz want de amerikanen schrappen de ruimtevluchten; het geld gaat naar bommen en ander oorlogstuig...

Heb ook erváren dat door de valse voorlichting de man in de straat het maar onrusstokerij vond en prima dat die ´raddraaiers´ door de ME weggesleept werden :)*

Citaat:
( al die protesten) en nu!!

Laat me niet lachen. Hoeveel van de 17 miljoen NLers?
1 op de hoeveel inwoners in Spanje?

Citaat:
Alleen het is "goedkoop" dus "geoorloofd"?

Het is helemaal NIET goedkoop, alleen betalen we allemaal een groot deel via de algemene middelen en zo líjkt de prijs per eenhied uit het stopkontakt laag.
De massa slaapt daarom graag verder. Wil niet weten van risicos want de energie lijkt minder duur.
Kijk nu maar weer; wie betaalt de schade? Niet de energiemaatschappij!
Ook wij in west-europa gaan aan de schade in Japan meebetalen.

De deksel zit stevig op de doofpot en de veiligheidsnormen wórden al aangepast en ondertussen zijn verschillende informatiebronnen al met de Beckerel op de proppen gekomen; verwar en heers.
Of micro en mili, per uur en dosi-eenheid nog niet diffuus genoeg waren gemaakt 8)7

Onthoudt de normen van 2010 en bedenk dat in die´normaal´ al 60 jaar nucleaire vervuiling zit!
- 0.15-0.20 microsievert per uur was een maximale ´normale´ achtergondwaarde buiten.
- 0.3 microsievert per uur was daarom de standaard alarmsetting van meters want beslist niet meer normaal.
- 1.2 microsievert per uur was de evacuatiewaarde; ". . . if a dose rate of more than 1.20 micro sievert per hour is displayed, it is necessary to leave the zone urgently . . ." zegt de gebruiksaanwijzing van de geigerteller.
- de max. dosi-eenheid per jaar = 1 miliSievert = 1000 microSievert.

Ter referentie zitten er 8.760 uur in een jaar. Reken maar uit wat je met continue de max. ´normale´ buitenwaarde oppikt.
Het optrekken van de veilige waardes is ...???? Politiek, niet nu ineens wel veilig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:15

Janine_L schreef:
Ik zou het probleem van "het zwanger tienermeiske" zoals je haar noemt niet willen baggetaliseren, het is namelijk een enorm persoonlijk leed.

Zonder enige twijfel.
Kun je nagaan hoe groot het leed is wat kernergie veroorzaakt:

- In Bavaria, Europe, alone, between 1000 and 3000 additional birth defects have been found since Chernobyl. It is feared that in Europe more than 10,000 severe abnormalities could have been radiation induced;

- By referring to UNSCEAR one arrives at between 12,000 and 83,000 children born with congenital deformations in the region of Chernobyl, and around 30,000 to 207,000 genetically damaged children worldwide. Only 10% of the overall expected damage can be seen in the first generation;

- In Belarus alone, over 10,000 people developed thyroid cancer since the catastrophe. According to a WHO prognosis, in the Belarussian region of Gomel alone, more than 50,000 children will develop thyroid cancer during their lives. If one adds together all age groups then about 100,000 cases of thyroid cancer have to be reckoned with, just in the Gomel region;

Bron; http://www.ippnw-students.org/chernobyl/research.html

´drink je melk maar zoetjes,
van radioactieve koetjes.´

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:57

Opnieuw een zware aardbeving :\
7.4 op de schaal van richter en een Tsunami waarschuwing is afgegeven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:10

Cayenne schreef:
Opnieuw een zware aardbeving :\
7.4 op de schaal van richter en een Tsunami waarschuwing is afgegeven.

Gad-ver-d----
De rillingen lopen me over de rug.
Al die arme mensen daar.
Het mag dan een goed voorbereid, rijk en ontwikkeld land zijn; het is ook een groep eilanden en de mensen in de getroffen gebeiden hebben nu al heel veel op hun bord voor de rest van hun leven en dat van hun kinderen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:22

:\

Even een reactie op HC: Ben nooit voor kernenergie geweest, maar wat kan ik er persoonlijk aan doen dat er mensen (die meer macht hebben dan ik heb) mee doorgaan? Ik denk persoonlijk dat die mensen echt oerstom zijn om de gehele mensheid zo in gevaar te brengen. Dat boeit blijkbaar niet.?

Als iemand nog een goed idee heeft?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:25

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:40

laura1986 schreef:
maar wat kan ik er persoonlijk aan doen dat er mensen (die meer macht hebben dan ik heb) mee doorgaan?

Info opgraven en verspreiden.
Óók de straat op gaan als er weer een protest is.

De politieke partijen aanschrijven.
Stemmen op de partij die wil afschaffen.

Het energie-bedrijf aanschrijven.
Kijken of je geen kernenergie-vrije leverancier kan vinden.
Zoveel mogelijk stennis maken dat je geen belasting wil meebetalen aan de kernenergie en dat je dat anders als korting op je energierekening wil.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:37

Was waarschijnlijk al duidelijk, maar voor mij toch nog niet helemaal:

Citaat:
The magnitude-8.9 quake that struck off Japan’s coast on March 11 is the largest in the country's recorded history.

Bron: www.sciencenews.org

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:06

Citaat:
Het zou gaan om een "creep rupture" waarbij gesmolten splijtstof een steeds groter gat maakt in de 16 centimeter dikke stalen koepel rond de reactorkern. Wanneer het gesmolten goedje in contact komt met beton, leidt dat tot een explosie, waarbij flink wat radioactief materiaal in de lucht wordt verspreid. Bij zo'n scenario is de volgende stap een vernieuwe kettingreactie.
Het is eigenlijk nog maar net begonnen, denk ik..

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:08

Elke keer als ik dit topic weer bovenaan zie verschijnen bij mijn 'eigen berichten' moet ik weer even slikken om te klikken...
Die verschrikkelijke updates..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:12

Dat heb ik ook..
Ik scroll eigenlijk altijd door tot ik de avatar van Veulen84 en kijk dan naar de updates. :o

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:39

En dan schrijf ik haast niks meer. Vooral trouwens omdat er gewoon haast geen info te vinden is. Er gaat dar zo veel de doofpot in, dat is gewoon belachelijk.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:43

Hoe verschrikkelijk ook.. ik vind de updates erg waardevol, temeer omdat er zoveel in de doofpot
gaat :-(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:45

Ik kijk nu niet meer dagelijks, maar om de dag of om de 2 dagen.. inderdaad omdat er weinig bekend wordt gemaakt.

Het is moeilijk.. als de Japanners te horen krijgen hoe erg het werkelijk is, krijg je waarschijnlijk massahysterie.. maar als je niks verteld, lopen ontelbaar veel mensen enorme risico's tot de dood aan toe.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 01:00

Toch kunnen ze niet veel langer meer dingen stil houden. Die evacuatie zone moet nu haast wel groter worden. De internationale druk daarvoor is groot. En het is ook niet veel langer meer veilig.

En dan is er het probleem van het zeewater. Nu beseffen alleen de vissers het nog. Maar het is een kwestie van tijd voor half Japan ontdekt dat hun vis niet meer hun vis is, maar 100den jaren oneetbaar is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 01:06

Ja.. daar dacht ik ook al aan.. dat de schade die is ontstaan en nu nog steeds ontstaat, over 200 jaar nog zichtbaar is.
Ik vraag me wel af wat voor mutaties er zullen ontstaan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 01:10

Tja en wat er niet heel snel doodgaat aan de straling. Koraal of kleine zeevisjes.
Wat gebeurd er met het zeeleven als het verspreid raak door de zeestromingen. Verdund het zich dan veilig, of zet het zich af lang de hele stroming om vervolgens tientallen gebieden te besmetten?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 01:46

Veulen84 schreef:
ER is een systeem in de handel waarbij je de stroom gewoon terug kan geven aan de energie maatschappij. Zij kopen het dan gewoon van je over.

Maar in amerika en australie zijn er al zelf opslag accu's in de handel. In de zomer slaan die electra op en op bewolkte dagen draait je huis dan op die accu. Maar 1 paneel is vaak niet genoeg. Maar een paar panelen kan al heel gunstig zijn. Enige nadeel is dat nederland geen gunstige subsidie regeling er voor heeft zoals bv duitsland had (heeft?) en het dus 15 jaar duurt voor jehet er uit hebt. En veel mensen verkopen hun huis nog te graag.

Windmolens ben ik zelf geen fan van. Die dingen maken veel herrie en zijn landschapsvervuilend.

Overigens kom je op dit moment niet helemaal van kerncentrales af. We hebben ze ook nodig om bv radioactieve stoffen voor geneeskundige toepassingen te hebben. En ook die centrales kunnen uiteindelijk lelijk wat straling geven.

Alleen al het aanleggen van een stroom toevoerkabel naar dit (afgelegen) gebied zou ons indertijd ± 50.000 euro gekost hebben. We praten dan over 1,5 km. nieuwe leiding + betonnen palen etc.etc.

Dan betaal je nog je vast recht per maand + je uiteindelijke gebruik. Helaas is de stroom hier gewoon niet stabiel.
Door o.a. bovengrondse leidingen, die heel vaak blikseminslag te verwerken krijgen. Ben je toevallig het laatste huis in het rijtje... en je buuf zet de wasmachine aan... is de kans heel groot dat jouw stroom deels wegvalt.

Wij hebben idd. gekozen voor solarpanelen, 6 stuks met een meedraaiende voet. De hele installatie draait dus met de zon mee. De stroom wordt d.m.v. een convertor opgeslagen in 24 batterijen van elk 765 Ampere.
In de zomer hebben we overcapaciteit. In de echte winterperiode, als het b.v. drie dagen zwaar bewolkt is, loopt de capaciteit van de batterijen terug. Als back-up systeem hebben we dan een zware dieselgenerator staan en schakelen we over.
We dieselen niet zo veel trouwens, dat valt reuze mee. Maar, dit is Portugal, en hier zijn ongeveer 300 zondagen per jaar.
Zo'n installatie kost nogal wat. En neemt ruimte in beslag.
Of dit in Nederland ook zo rendabel is, dat is nog maar de vraag. Of de investering opweegt tegen het uiteindelijke rendement.
Stroom terugleveren aan het energiebedrijf is hier ook mogelijk. Alleen heb je net zoals een aanvoer- dan ook een terugvoerkabel nodig. In onze situatie onmogelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:14

countrygirl schreef:
Door o.a. bovengrondse leidingen, die heel vaak blikseminslag te verwerken krijgen. Ben je toevallig het laatste huis in het rijtje... en je buuf zet de wasmachine aan... is de kans heel groot dat jouw stroom deels wegvalt.

Wij hebben bovengrondse leidingen en daar is prima mee te leven.
Heeft verder niets te maken met wélke bron voor opwekken gebruikt wordt.

Ook niet met of/hoe je zelf energie opwekt.
Wanneer jouw huis op een net staat, ondegronds of bovengronds, heb je alleen een door het e-bedrijf goedgekeurde spanningsregelaar/verdeler/metereenheid nodig daar waar jouw huis op het net is aangesloten.

Ondertussen is het verwar en heers alom.
van micri tot mili, per uur of DE, Sieverts en Beckerel verwart men nu ook Jodium en Cesium. Liever niet over Cesium want dat heeft en halveringstijd van 30 jaar. Kan je beter over Jodium schrijven want dat bijvoorbeeld tonijn het leven van die tonijn en diens tonijnkindjes radioactief boevenaan de voedselketen de wereldzeeën over gaan met de golfstromen isssssssttt.

Maar in de VS de oplossing is al aangekondigd. De FDA gaat alles op de nieuwe veilige normen toetsen *\o/*
Ho, wacht even.
Alles? Nu ja, alles uit Japan. Euh steekproeven dan. Zeg 2% van alle zendingen. Let wel zendingen; dus één blikje of krop uit één opf vijftig boot- of vliegtuigladingen? Ja.
Ah -O-
Welke norm? De nieuwe veilige norm. Was de oude dan niet veilig? Jawel, maar niet realistisch meer.
Ah -O-
En alles wat niet uit Japan komt? Die tonijn die in de golfstroom langs Japn leeft en eet en met die stroomvoor de kust van Canada gevangen is? Nee, die komt uit Canada.
Ah -O-
:r

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:22

Veulen84 schreef:
En dan is er het probleem van het zeewater. Nu beseffen alleen de vissers het nog. Maar het is een kwestie van tijd voor half Japan ontdekt dat hun vis niet meer hun vis is, maar 100den jaren oneetbaar is...

Vis zwemt in zee, de oceaan, de wereldoceaan.
Denk nu aan de warme golfstroom die van de sargassozee NL een zacht klimaat geeft; het vermengt niet zo vlot.
Denk nu aan die tonijn die aan de top van de voedselketen in de golfstroom langs Japan leeft.
Die slaat Cesium op en wordt érgens gevangen en ingeblikt.

Kwestie van 3 maanden voor de rest van de wereld ontdekt dat de vis in de blikjes in het rek van de supermarkt niet zonder meer veilig is.

Japan kan straks alleen nog lichtgevende Koi-karpers exporteren welke in aquaria met loodhoudend glas gehouden moeten worden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:48

Na de aardbeving van gisteren zijn er opnieuw 3 kerncentrales in japan in de problemen geraakt. 2 zijn inmiddels weer onder controle. In de kerncentrale van Onagawa waren eerder ook al problemen.
De in de reactor word een verhoogde hoeveelheid straling gemeten. Deze problemen ontstonden nadat de noodstroom niet goed aansloeg. Inmiddels draaien alle 3 de reactoren op 1 noodstroom voorziening.

Een deel van het water uit de splijtstof baden is verdwenen. Of dit komt door lekkage of dat het weggeslagen is, is onbekend.

Het aantal kerncentrales met problemen is in de afgelopen weken opgelopen naar 6.

In fukushima zijn de mensen die stikstof in de reactor 1 spoten tijdelijk geëvacueerd. Inmiddels zijn ze alle 15 weer aan het werk. Eventuele verdere schade is niet bekend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:54

Veulen84 schreef:
Een deel van het water uit de splijtstof baden is verdwenen. Of dit komt door lekkage of dat het weggeslagen is, is onbekend.

:?
of een klots van tienduizenden liters water ergens rond het bassin is terechtgekomen is niet te zien?
Het is niet helder of zo´n bak radio-actief water lekt?
Ik ben onder de indruk van de controle over het systeem 8)7