Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:07

CtjeLief schreef:
Het is niet zozeer een kwestie van 'mee eens zijn', ik leg alleen uit hoe het wettelijk/feitelijk in elkaar steekt. Ik ben het helemaal met je eens dat leerlingen wat mij betreft best hoofdbedekking in de klas of waar dan ook zouden mogen dragen mits het gezicht zichtbaar is, vind ik ook hoor! Ik zie ook niet zozeer het nut van het eisen een petje af te doen.. hooguit omdat het 'netjes' is dat te doen.. maar ach, soms moet je met de tijd meegaan.. ;)

Zo kan je het ook zien. Je kan school ook zien als een instelling die je voorbereid op het leven na school, dus met een baan. In je vrije tijd mag je zelf keuze's maken, maar op het werk of/en bij het solliciteren moet je je aan kunnen passen aan de (soms ongeschreven-) regels.

Snoevie

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:09

ach ik vind het niet echt 'niet netjes' om een petje op te hebben,maargoed dat is ook persoonlijk hoor.

je kan aan een leerling vertellen dat ze dat later misschien niet meer kunnen doen,maar daar komen ze zelf achter.
voor de lessen op school maakt het denk ik weinig uit.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:13

Superwoman: doel je op het dragen van een hoofddoek? of een petje? Want met een hoofddoek mag je gewoon solliciteren, mag je niet op afgewezen worden. De school zou dus bijvoorbeeld mensen met een hoofddoek/keppel of bijvoorbeeld homoseksuele leerlingen of leerlingen met een handicap op weerstanden kunnen voorbereiden waar ze tegenaan kunnen lopen in de toekomst en ze daarin empoweren, ik denk dat dat nuttiger is dan ze zich van hun eigen identiteit te laten ontdoen omdat dat 'makkelijker' zou zijn.. mijn mening ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:13

ik denk dat ze het over de pet heeft,toch?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:15

ik denk dat je leerlingen wel beter kan bijbrengen dat ze geen petje moeten dragen tijdens bijv. sollicitaties want dat wordt niet erg op prijs gesteld.. soort ongeschreven beleefdheidsregel inderdaad..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:16

dat is ook waar. en dan is het aan de leerling zelf om daar iets mee te doen

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:18

Oef, ik schrik van de uitslag van het stemmen. Niet zo tolerant..
Het is een uiting van geloof. Waarom kunnen we we elkaar niet gewoon in onze waarde laten :(

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:24

CtjeLief schreef:
ik denk dat je leerlingen wel beter kan bijbrengen dat ze geen petje moeten dragen tijdens bijv. sollicitaties want dat wordt niet erg op prijs gesteld.. soort ongeschreven beleefdheidsregel inderdaad..

Ik denk dat er al veel meer wordt vrij-gelaten wordt dan vroegah. Ik zie eigenlijk ook hoe veel jongeren daardoor niet voldoende hebben geleerd over bepaalde gebruiken.
De eerste sollisitaties zijn veelal rampen, waar het voornamelijk fout gaat op de ongeschreven regels als "je beleeft gedragen". (nette kleding aan, geen kauwgon, netjes aanspreken, dus geen straattaal, telefoon "uit" etc)
Ik vraag me altijd af waar de ouders dan zijn geweest tijdens de opvoeding :=

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:31

@ superwoman.. ja dat is wel echt iets van nu inderdaad.. ik vind dat daar ook wel wat meer aandacht aan moet worden besteed, zowel door ouders als door school..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:50

CtjeLief schreef:
@ superwoman.. ja dat is wel echt iets van nu inderdaad.. ik vind dat daar ook wel wat meer aandacht aan moet worden besteed, zowel door ouders als door school..

Maar juist school "moest" vrij-er worden, terwijl dat imo juist nu tegenwerkt.
Alleen al het noemen van de voornaam, het gebruik van jij naar je leerkracht zorgt voor een gewoonte.
imo een verkeerde gewoonte. Klanten behoor je met U aan te spreken en meestal ook je werkgevers.
Hangt wel af van welke baan, maar imo is het makkelijker om "een stap terug te doen "dan bij een stapje hoger om "er tussen te komen" en een kans te krijgen. Talent opend wel vaak deuren, maar de meeste bezitten dat niet ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:54

maar een leraar geeft vaak zelf wel aan hoe ze aangesproken willen worden,of dat was tenminste wel zo op de school waar ik zat

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:06

Hier op de middelbare scholen is het absoluut not-done om een leraar bij de voornaam te noemen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:23

Ik vind niet dat het aanspreken van leraren met U en het noemen bij de voornaam nou zorgt voor onbeleefdheid. Dat zit in veel meer dingen dan tutoyeren. Als je wederzijds respect heb tussen leraar en leerling is het tutoyeren of niet, niet belangrijk. Beleefheid zit in veel meer dan het je of u zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:28

* hé we zijn weer open
* ja spuit 11 wordt wakker :+

Ben het op zich met je eens Krips, maar ik vind het ook erg raar om docenten bij voornaam te noemen.
Bij mij op de opleiding is het ook heel normaal, maar op de 1 of andere manier kan ik er niet aan wennen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:44

ik vind het een lastige.. Aan de ene kant denk ik: het begint toch bij netjes u zeggen, maar aan de andere kant ga ik met Krips mee.. ik moet er dus nog ff over nadenken wat ik eigenlijk vind haha.. Welcome back Kanelly.. ;)

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:04

Snoevie schreef:
maar openbaar staat juist voor iedereen...........

Snoevie
Iedereen mag naar het openbare onderwijs, opzich heb ik daar geen enkele moeite mee.
Echter iedereen gelijk behandelen dus jongens en meisjes staan op gelijke voet en geen hoofddoekjes, petten enz.
Voorlichting over verschillende geloven heb ik geen moeite mee maar het uitdragen van het geloof op een openbare school gaat mij te ver.
Daar heb je andere scholen voor.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:05

voorlichting over geloof heb je geen moeite mee,maar een hoofddoekje,keppeltje of kruisje wel?

en als je goed gelezen had,had je gezien dat ook ik voorstander ben van het gelijk behandelen van mensen wbt de hoofdbedekking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:24

Nu het wat rustiger is ;) ga ik de vraag nog eens stellen, heb er namelijk nog geen 1x antwoord op gehad.
Degenen die tegen hoofddoekjes voor de klas zijn.. stel jullie zien iemand met een Noord Afrikaans uiterlijk, zonder hoofddoek... wat is dan de eerste gedachte?
'Moslim' of 'Christen, Hindoe, Boeddhist, Hare Krishna'

'We' zijn inmiddels niet meer vrij van vooroordelen, dus ik kan het me gewoon niet voorstellen dat het hoofddoekje het verschil maakt. Mensen met een (enigszins) Noord Afrikaans uiterlijk worden hoe dan ook geassocieerd met de Islam.
En dus kan ik het me ook niet voorstellen dat er pubers (en ouders bijv.) zijn die er zonder het zien van dat hoofddoekje anders over denken..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:26

ik was afgelopen week in egypte op vakantie met een arabische vriendin,die zelf christen is,en daar hadden we ook een aantal christelijke jongeren ontmoet.
in egypte wordt de islam wel erg aan de mensen opgedrongen,terwijl daar dus ook aardig wat christenen wonen.

dus je weet het inderdaad nooit helemaal zeker!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:50

interessant punt Kanelly, zo had ik er nog niet over nagedacht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:59

Hmm heb in Egypte ook een Kopt ontmoet en die vond dat juist meevallen..(zo zie je maar weer hoe persoonlijk dat is)
Wat ik trouwens erg grappig vond, is dat de Kopten daar een kruisje op hun pols getatoeëerd hebben :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:47

ja dat klopt,heb ik inderdaad gezien!

nee dan zaten we daar 2 uur in een bus,en het enige wat de chauffeur aan 'muziek' draaide,was een bandje met koranteksten.....en dat is daar op veel plekken

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:56

vind ik ook kanelly. vrijwel ieder met een noord-afrikaans of arabisch uiterlijk wordt direct in het hokje 'moslim' geplaatst.

inderdaad interessant om eens over na te denken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:56

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:58

maar kijk,
Jullie zitten nou allemaal te praten over de islam enz
maar als iemand geen hoofddoek draagt en die persoon is toch moslim, Dan maakt het zeker niks meer uit??