Fitna op internet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Re: Fitna op internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:24

Tsjaah het zal overal wel anders zijn. De moeder van mijn vriend draagt ook een hoofddoek maar dit doet ze omdat ze dat zelf wil, de zus en zusje van mijn vriend dragen allebei geen hoofddoek en hebben hier ook geen behoefte aan.. Ik ken eigenlijk geen enkele moslim vrouw die gedwongen word een hoofddoek te dragen..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:40

katiavl schreef:
Ik wel genoeg veel jonge meisjes, thuis hoofddoek aan naar school of winkelen af Lachen

De zus van mijn buur wou het niet, en wou eigenlijk ook make up dragen zij is verbannen uit de familie als prutsmuts, ook al is het een hoog geschoolde slimme vrouw. En deze dingen heb ik al veel gezien Lachen

Het is gewoon een andere cultuur, net als men buurvrouw heel onschuldig geloofd dat er geen pedofilie is in deze cultuur, maar ze is wel uitgehuwelijkt als veertienjarige aan een 36 jarige man.

Ik had ook een turkse vriend (gewoon vriend) die op zich zelf woonde, maar zijn zus deed de huishouding bij hem. (kunnen mannen niet he Haha! ) Dus wij hem narren, zo van, als je echt zelfstandig wilt zijn, moet je ook je eigen huishouding runnen... Het leek hem wel wat dus hij wilde beginnen met het doen van zijn eigen was. Maar hoe werkt die machine dan? Dus ik mee, uitleg geven over het apparaat. Kind kon de was doen en zo zette hij zijn eerste wasmachine aan. Kleuren scheiden, labeltjes kijken en op 30 granden kan bijna niets mis... Haha! Hij vertelde de keer daarna dat ik hem zag dat zijn zus zowat een rolberoerte kreeg toen ze het ontdekte Haha! Mustafa aan de wasmachine ROFL Hij was echt trots op zichzelf Haha! Dat vond ik zo leuk...

Paar maanden later haalde hij zijn toekomstige vrouw uit turijke (een achternichtje) en dat was een mooie dame om te zien, had gestudeerd en alles. Dus wij dachten, wordt nog wat met hem.... Maar nee, dat meiske werdt angstvallig binnen gehouden de hele jongen draaide om als een blad aan een boom. Was niet meer bereikbaar voor fatsoenlijk gesprek. Hij ging nog wel uit, maar zij mocht het huis niet uit Boos!

Dan denk ik dus dat er gewoon te veel te grote verschillen zijn en dat het nooit op 1 lijn gaat komen....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:36

Voor de zoveelste keer, emigranten blijven vaak op het moment en de cultuur hangen waar ze uit gekomen zijn.
Die jongen voelt zich nog gedwongen de familie te volgen, de volgende generatie zal dat niet meer doen.
Op dit moment loopt dat door elkaar heen degenen die nog de cultuur van de voorouders volgen en degenen die dat niet meer willen.
Nog 1 of 2 generaties dan heten de Mustafa's gewoon Bart of Emiel, tenminste als er geen Wilders is die hun telkens weer terug in hun hok duwt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:49

Cavaliere schreef:
dees_daan schreef:
ik vind dat ze niet gesloten hoeven worden voor de allochtonen die: hun best doen om de Nederlandse taal te leren, zich willen aanpassen aan de Nederlandse cultuur,en willen werken voor hun geld.

mij viel 2 jaar geleden in Turkije op, dat je daar nauwelijks vrouwen met hoofddoeken en burka's ziet, wij hebben er hooguit 2 gezien, terwijl wij niet alleen in de toeristen stad zijn geweest, maar ook in het arme gedeelte, terwijl ze hier heel veel met hoofddoeken lopen..

hier ben ik het volledig mee eens,
verder zag ik laatst een turks meisje tegen haar turkse broer : je word al een echte hollandse zak
dan denk ik meid rot lekker op..

en als mensen het slecht hebben in hun eigen land en zich willen aanpassen, en gaan werken en noem maar op, dan maakt het mij niet uit als ze een hoofddoek dragen, maar zo is er een meisje uit mijn klas die iedere vakantie naar turkije op vakantie gaat, naar haar geboorte stad.. zal het daar dan zo slecht zijn? als je er nog wel op vakantie kunt?

Ik moest hier wel even om lachen, eerlijk gezegd...
Wat betreft het eerste punt: weet jij hoe dat meisje het bedoeld heeft? Want Hollandse mannen zijn heus niet in alles even leuk. Misschien hebben Turkse mannen ook wel net hun charmes en was haar broer die aan het verliezen, dat ze dat wel bedoelde. Hollanders zijn meestal bot, wie weet had broerlief wel net iets heel bots gezegd?

Ennuh... er zit nogal een verschil tussen op vakantie zijn en ergens wonen, hoor.

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:26

Cavaliere schreef:
ik heb de film net gekeken, had al wel stukken op het nieuws gezien,
maar vind dat wilders het goed heeft gedaan, het zijn bestaande beelden en krantenstukken, maar laat wel zien hoe sommige mensen denken, en waar sommige mensen toe instaat zijn,

dat de nl vlag overal verbrand werd etc, en dat er zoveel bedreigingen zijn geweest vind ik al genoeg zeggen over veel mensen.

Bij het afgelopen EK of WK (geen idee welke van de twee haha) werd er ook een portugese vlag in de fik gestoken omdat nederland van portugal verloren had. Die gebaren komen heus niet alleen in 'die cultuur' voor. Alleen kan het hier niemand een ruk schelen, maar owee, als er daar een vlag wordt verbrand is het meteen heel 'kenmerkend' voor de cultuur.
Ik heb helemaal niks met die Wilders, maar als ik zijn standpunten zo hoor kan ik me in sommige wel vinden. Maar als ik dan even verder denk ik meer zovan 'jezus kerel je hebt geen idee waar je het over hebt'. Hij beschuldigt een compleet volk, aan de hand van een paar gekken. En ik weet zeker dat er ook genoeg gekken bestaan met puur Hollands bloed, alleen tsja die zijn dan wél Hollands hè..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:34

De volgende generatie doet het ook. Wij hebben regelmatig marokkaanse stagiaires en als je daar mee in gesprek raakt dan wordt al snel duidelijk dat ze eigenlijk helemaal niet veel mogen en die hoofddoek verplicht op moeten. Dat vind ik echt triest, en dat zijn slimme meiden die zo graag op een andere manier zouden willen leven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:38

ik heb de indruk dat juist deze generatie meer met hoofdoeken lopen dan voorheen,misschien omdat we het er teveel over hebben...iedergeval lopen er in amsterdam meer hoofddoeken dan in istanboel,dat vind ik toch wel bijzonder...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:18

Ik vraag me af waarom er altijd excuses moeten worden gevonden, inplaats van het gewoon af te keuren.
Individuen verplichten, of afstoten puur om religie is naar mijn mening ook fout praktiseren van een godsdienst.

Ik ken ook veel gezinnen die dit niet doen, en die keuren het evenveel af als ik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:23

ik vind het zonde,het zijn mooie mensen,en dan je hoofd verbergen onder een hoofddoek?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:23

hahhahahahahahah zooooo damn grappig Tong uitsteken..
nee dames. schoonheid heeft geen waarde als dit binnen handbereik van iedereen is, als ieder vies oud mannetje er maar naar kan kijken. vrouwen zijn geen gratis snoepgoed, ze zijn prachtig.
nee ik vind mezelf mooi genoeg. maar ik bepaal zelf wie dit ziet.. nagekeken worden op straat, bah, ik ben blij dat ik hier van af ben. Knipoog ik noem dit niet zielig, ik noem dit eigenwaarde (en al mijn zusters ook, wij praten vaak over onze hoofddoek en hoe blij we er mee zijn.)

maarja ieder zijn eigen ding toch Knipoog

ik heb ook veel vriendinnen zonder hoofddoek. en zij hebben hun eigen reden ik respecteer hun daar ik volle in!! niemand mag gedwongen worden! je moet het met de juiste intentie dragen. een hoofddoek heeft meerdere redenen, niet alleen het bedekken van het hoofd. het is maar een stukje stof. een hoofddoek is ook niet het belangrijkste van de Islam

bijna ieder geloof kent trouwens een vorm van het bedekken van het hoofd Knipoog

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:27

feliciaa schreef:
Tsjaah het zal overal wel anders zijn. De moeder van mijn vriend draagt ook een hoofddoek maar dit doet ze omdat ze dat zelf wil, de zus en zusje van mijn vriend dragen allebei geen hoofddoek en hebben hier ook geen behoefte aan.. Ik ken eigenlijk geen enkele moslim vrouw die gedwongen word een hoofddoek te dragen..

ik ook niet hoor Knipoog dat is ook tegen de regels in.
natuurlijk zal het wel eens voorkomen. maar dit is niet de algemene gang van zaken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:31

Wat is de algemene gang van zaken dan?
Het is toch altijd allemaal verschillend? Knipoog

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:19

x_Marr schreef:

JUIST, en daar sla je de spijker op zijn kop. Er is geen algemene gang van zaken, iedere cultuur hangt zijn gebruiken aan het geloof. Net als je dat bij het christendom ziet. Katholieken, protestanten, jehova getuigen, hoeveel stromingen zijn er wel niet? Zo is dat ook in de Islam. In Somalie doen ze aan vrouwenbesnijdenis. In de meeste andere islamitische landen is dit haram en verboden. En daarom kun je dus niet iedereen over een kam scheren, zoals je dat ook niet met christenen of met welk geloof dan ook kan doen. En dat is ook wat er zoo ontzettend slecht is aan die film van Wilders. De beelden die je ziet, extremistische en fundamentalistische groeperingen is slechts een klein percentage van de Moslims, en dit extremistische percentage heb je ook onder Christenen en in welk geloof, in welke cultuur dan ook.

Deze beelden vertegenwoordigen toch niet de Moslims (voornamelijk surinamers, Indonesiers, Marokkanen, Turken) waar wij in Nederland mee te maken hebben?

Maar ja dom Nederland, dat zich schrik aan laat jagen denkt dat het beeld dat Wilders schept DE ISLAM is.

Verdeel en heers, precies zoals Hitler ook aan de macht is gekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:21

Nou ik zie op televisie een rapper die Wilders (ten onrechte) als Mohamed B neer zet. Hij vind dat hij wel een beledigende rap over Wilders mag maken, maar Fitna moet verboden worden. Als het over vrouwenonderdrukking gaat trekt hij een hoofd dat IK denk, daar thuis zit de vrouw er ook onder. Dus zo ver van je bed is het allemaal niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:22

jameyskatje schreef:
feliciaa schreef:

ik ook niet hoor Knipoog dat is ook tegen de regels in.
natuurlijk zal het wel eens voorkomen. maar dit is niet de algemene gang van zaken.

Waarom zie je dat dan wel vaak, waarom word het afgeschilderd als niet normale gang van zaken. Inplaats van daar aan de werken

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:24

Justdoit schreef:
x_Marr schreef:

JUIST, en daar sla je de spijker op zijn kop. Er is geen algemene gang van zaken, iedere cultuur hangt zijn gebruiken aan het geloof. Net als je dat bij het christendom ziet. Katholieken, protestanten, jehova getuigen, hoeveel stromingen zijn er wel niet? Zo is dat ook in de Islam. In Somalie doen ze aan vrouwenbesnijdenis. In de meeste andere islamitische landen is dit haram en verboden. En daarom kun je dus niet iedereen over een kam scheren, zoals je dat ook niet met christenen of met welk geloof dan ook kan doen. En dat is ook wat er zoo ontzettend slecht is aan die film van Wilders. De beelden die je ziet, extremistische en fundamentalistische groeperingen is slechts een klein percentage van de Moslims, en dit extremistische percentage heb je ook onder Christenen en in welk geloof, in welke cultuur dan ook.

Deze beelden vertegenwoordigen toch niet de Moslims (voornamelijk surinamers, Indonesiers, Marokkanen, Turken) waar wij in Nederland mee te maken hebben?

Maar ja dom Nederland, dat zich schrik aan laat jagen denkt dat het beeld dat Wilders schept DE ISLAM is.

Verdeel en heers, precies zoals Hitler ook aan de macht is gekomen

Zoals hij ook duidelijk gezegd heeft de zwarte kant van de islam
dom nederland kun je van 2 kanten bekijken dom die zich de schrik aan laten jagen of dom de mensen die hun kop in het zand steken Vork

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:02

jameyskatje schreef:
hahhahahahahahah zooooo damn grappig Tong uitsteken..
nee dames. schoonheid heeft geen waarde als dit binnen handbereik van iedereen is, als ieder vies oud mannetje er maar naar kan kijken. vrouwen zijn geen gratis snoepgoed, ze zijn prachtig.
nee ik vind mezelf mooi genoeg. maar ik bepaal zelf wie dit ziet.. nagekeken worden op straat, bah, ik ben blij dat ik hier van af ben. Knipoog ik noem dit niet zielig, ik noem dit eigenwaarde (en al mijn zusters ook, wij praten vaak over onze hoofddoek en hoe blij we er mee zijn.)

dus je dekt je af zodat er geen vies oud mannetje naar je kan kijken Verward

vrouwen zijn inderdaad prachtig, maar je afdekken omdat mannen het niet kunnen laten om naar je te kijken is een stap terug in de tijd.

die vieze oude man moet zich maar gedragen, daar zou een vrouw zich niet voor hoeven te bedekken in dit land.

door je schoonheid te verbergen voor anderen dan je eigen man zeg je eigenlijk dat iedereen die dat niet doet wangedrag van mannen zelf uitlokt omdat ze misschien een te kort rokje draagt.

gelukkig maken vrouwen in dit land zelf wel uit wat ze aantrekken en hebben mannen zich maar te gedragen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 00:06

Citaat:
Fitna: ambassadeur in Iran geeft uitleg
30/03/2008 16:26

De Nederlandse ambassadeur heeft zondag een gesprek gehad met het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken over de film Fitna. Volgens de Iraanse radio werd hij op het matje geroepen, volgens Den Haag heeft de ambassadeur het gesprek zelf aangevraagd. Intussen heeft de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen in een Arabische krant aangedrongen op dialoog.

Iran had de film, die intussen van de website liveleak.com is gehaald maar nog op andere plaatsen op het internet te zien is, vrijdag al veroordeeld wegens "afschuwelijk" en "godslasterlijk".

In de loop van zondag gaf de Nederlandse ambassadeur meer uitleg aan de Iraanse overheid. Hij herhaalde dat de Nederlandse regering de film betreurt. Iraanse regeringsfunctionarissen hadden de afgelopen maanden herhaaldelijk gewaarschuwd Fitna niet uit te brengen.

Afgelopen vrijdag was de Nederlandse ambassadeur in Islamabad al op het matje geroepen bij het Pakistaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Er werd toen ook op kleine schaal tegen de film betoogd. Ook zondag werd er gedemonstreerd. In de stad Karachi staken studenten een pop die Wilders moest voorstellen in brand.

In Maleisië, waar bijna tweederde van de bevolking islamitisch is, riep voormalig premier Mohamed Mahathir moslims wereldwijd op Nederland te boycotten.

Oproep Verhagen in Arabische krant

De Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen schreef naar aanleiding van de film zondag een opiniestuk in de Arabische krant Asharq al-Awsat.

In zijn artikel dringt Verhagen aan op dialoog in plaats van provocatie om verschillen tussen culturen te overbruggen. In die dialoog hoeft kritiek niet geschuwd te worden. "Maar dat mag geen aanleiding zijn tot agressie en bedreigingen. Ook niet als die kritiek kwetsend is".

Voorts legt Verhagen uit dat godsdienstvrijheid en vrijheid van meningsuiting universele mensenrechten zijn die in de Nederlandse grondwet zijn gewaarborgd. "Ik zou de vrijheid van meningsuiting echter niet willen opvatten als een vrijbrief om medeburgers ongelimiteerd te beledigen".

Verhagen herhaalt dat de Nederlandse regering nadrukkelijk afstand neemt van Wilders' internetfilm. 'Ook het overgrote deel van de moslims verwerpt extremisme en geweld, waarvan overigens ook moslims het slachtoffer zijn,' aldus Verhagen.

Verhagen eindigt met een oproep aan de moslims om de dialoog aan te gaan: 'Laten wij het hoofd koel houden en de betrekkingen warm.'

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 01:30

ik vind dat ze hiermee toch allesbehalve een goede kant laten zien

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:10

Ach man. Die landen open achter. Die kun je niet vergelijken met Nederland.
Daar heb je geen vrijheid van meningsuitting. Dus logisch dat zij het sneller beledigend zien.
In veel landen mag je niet eens open discussieren over politiek en godsdienst, maar dan komt er ineens wel een film op internet. Zij reageren veel anders als dat in Nederland gebeurt, en dat is toch ook heel logisch?
Ik wil agressie enzo niet goedpraten, maar dat daar hevigere reacties ontstaan als hier, is in mijn ogen vrij normaal.
En daarbij, volgens veel mensen mag Nederland dus wel 'onrust-stoken' in die landen, maar als ze het dan een beetje proberen te sussen door te vragen om koel te blijven en wat uitleg te geven, dan gaat dat te ver?
Ik vind dat ze het goed aangepakt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:12

Hoezo stookt Nederland onrust in die landen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:54

Als ze een film op internet kunnen volgen, vind ik het geen excuus dat 'ze achter lopen'... dan heb je genoeg informatie tot je beschikking om mee te komen met andere landen (of dat al dan niet goed is laat ik even in het midden)

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:15

Wat ik me echt afvraag dat is waarom veel mensen over dit filmpje zoveel comotie maken?
Hoe zit het dan met filmpjes waarbij je ziet dat iemand onthoofd word? Waarom worden dat soort filmpjes niet verwijderd?Of degene die oproepen tot haat en verderf?
Of oproepen om aanslagen te plegen?
Kan zo nog wel even doorgaan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:21

Cer schreef:
Als ze een film op internet kunnen volgen, vind ik het geen excuus dat 'ze achter lopen'... dan heb je genoeg informatie tot je beschikking om mee te komen met andere landen (of dat al dan niet goed is laat ik even in het midden)

dat is niet helemaal waar. jij hebt ook internet. jij kunt ook alles opzoeken wat je wilt. maar weet jij alles over alle andere culturen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:28

Ze zien dat filmpje helemaal niet, dat mogen ze niet. Ze volgen blind hun geestelijk leider die de boel opstookt.