Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Elisa2 schreef:Heb je niks meegekregen over de fraude met stikstof rechten?
Elisa2 schreef:Imandra, er wordt ook duidelijk uitgelegd dat het niet stopt bij die 100.000en woningen als het beleid hetzelfde blijft. Alleen dat lijkt niet door te dringen.
Net zoals dat het niet om stikstof gaat maar om stikstof RECHTEN. Boeren moeten weg vanwege die rechten die dan overgenomen kunnen worden om huizen te bouwen, snelwegen aan te leggen etc.
Het gaat helemaal niet om de natuur, dat zijn de mooie praatjes waar mensen intrappen.
Ladyingreen schreef:Ik denk best dat we keuzes kunnen maken in gebruik van landbouwgrond. En ik ben van menig dat dat ook echt nodig is in een land waar grond gewild is/schaar is. Zou vind ik lelieteelt niet geschikt voor in Nederland en moeten we ook kijken naar veenweidegebieden waar veel gassen uit vrijkomen. Lastige alleen is dat deze laatste juist zo geschikt zijn voor het houden van (melk)vee.
Los van deze discussie: wat maakte Rob Jetten gister een ongelofelijke blunder zeg, in het debat, over Amalia en defensie. Ben benieuwd wat dat doet met de peilingen/stemmers.
Cheytjuh schreef:Een beetje het topic doorlezend en het gaat al niet veel beter dan in die debatten op dit moment op tv, waarbij die persoonlijke beschuldigingen mijns inziens nou niet nodig zijn, of je nu rechts of links bent.
Ik snap niet zo goed dat er zoveel van mening zijn dat Nederland niet vol is, of dat er best weer wat landbouwgrond ‘opgeofferd’ mag worden om huizen te creëren. Want ja, die 100.000 creëren elk jaar zou dan wellicht kunnen, maar wanneer houdt het dan op? Er blijven kinderen geboren worden, immigranten binnenkomen (als het aan links ligt) , mensen worden ouder, ouderen gaan minder snel naar het verzorgingshuis vanwege onder andere de verhoging van toelatingseisen in de zorg. Dus waar houdt het op?
@Imandra: Je zegt de bevolkingsgroei neemt af, ik zie dit absoluut niet gebeuren met het blijven toelaten van 100 duizenden immigranten op jaarbasis. Ja dan zie ik het inderdaad afnemen dat de Nederlander emigreert vanwege o.a. het zich vreemde voelen in eigen land.
Als je kijkt hoe ‘klein’ we als land zijn met hoeveel mensen, vergeleken met andere landen, dan zitten we zeker wel ‘vol’.
Net als Baudyh denk ik ook dat als er maar doorgebouwd gaat worden dat er zeker minder ruimte komt voor het houden van dieren, net als dat er minder ruimte is voor boeren.
8nnemiek schreef:En hoe zie je het voor je als er geen gastarbeiders meer binnen komen? Ga jij op het veld in de stromende regen asperges steken?
In het topic komen regelmatig heel duidelijke cijfers voorbij, zoals hoe enorm weinig landbouwgrond er nodig is om 100.000 woningen te bouwen.
Los van dat vind ik het nog steeds best raar dat wij zo trots zijn op onze landbouwgrond. Het is uitgeputte grond zonder leven, behalve dat ene plantje wat er wel mag groeien. Ik doe al 20 jaar mijn best om onze wei in te zaaien met kruidenmengsels, met struiken en bomen rondom, een berg bladeren, een stukje braak, voor al onze insecten en vogels en wild.. Maar als ik door Nederland rijd zie ik alleen maar kaal en dood land, en monocultuur.. En dat is oké om ons zelf te voeden, noodzakelijk kwaad.. maar er gaat ook nog een aardig deel naar het buitenland. Dat is uitgeput land waar niemand iets aan heeft behalve de Chinezen die ons varkensvlees eten en de boer die de maïs teelt.
Gnome schreef:Ladyingreen schreef:Ik denk best dat we keuzes kunnen maken in gebruik van landbouwgrond. En ik ben van menig dat dat ook echt nodig is in een land waar grond gewild is/schaar is. Zou vind ik lelieteelt niet geschikt voor in Nederland en moeten we ook kijken naar veenweidegebieden waar veel gassen uit vrijkomen. Lastige alleen is dat deze laatste juist zo geschikt zijn voor het houden van (melk)vee.
Los van deze discussie: wat maakte Rob Jetten gister een ongelofelijke blunder zeg, in het debat, over Amalia en defensie. Ben benieuwd wat dat doet met de peilingen/stemmers.
Hoe kan het dat die opmerking het nieuws niet heeft gehaald? Of in ieder geval de nos niet..
juval schreef:maar 8nnemiek, jouw weiland is waarschijnlijk niet bedoeld voor de voedselproductie, of wel?
Landbouwgrond is bedoeld voor voedselproductie, direct (akkerbouw/tuinbouw) of indirect (veeteelt). Dus dat is heel ander gebruikt dan een hobby-weiland.
En je stelling dat er geen leven in onze zogenaamd 'uitgeputte' grond zit klopt gewoon niet.
Benzz schreef:Elisa2 schreef:Heb je niks meegekregen over de fraude met stikstof rechten?
Er zijn geen grote bewezen gevallen met stikstofrechten naar mijn weten. Met de nadruk op grote.
Cheytjuh schreef:Een beetje het topic doorlezend en het gaat al niet veel beter dan in die debatten op dit moment op tv, waarbij die persoonlijke beschuldigingen mijns inziens nou niet nodig zijn, of je nu rechts of links bent.
Ik snap niet zo goed dat er zoveel van mening zijn dat Nederland niet vol is, of dat er best weer wat landbouwgrond ‘opgeofferd’ mag worden om huizen te creëren. Want ja, die 100.000 creëren elk jaar zou dan wellicht kunnen, maar wanneer houdt het dan op? Er blijven kinderen geboren worden, immigranten binnenkomen (als het aan links ligt) , mensen worden ouder, ouderen gaan minder snel naar het verzorgingshuis vanwege onder andere de verhoging van toelatingseisen in de zorg. Dus waar houdt het op?
@Imandra: Je zegt de bevolkingsgroei neemt af, ik zie dit absoluut niet gebeuren met het blijven toelaten van 100 duizenden immigranten op jaarbasis. Ja dan zie ik het inderdaad afnemen dat de Nederlander emigreert vanwege o.a. het zich vreemde voelen in eigen land.
Als je kijkt hoe ‘klein’ we als land zijn met hoeveel mensen, vergeleken met andere landen, dan zitten we zeker wel ‘vol’.
Net als Baudyh denk ik ook dat als er maar doorgebouwd gaat worden dat er zeker minder ruimte komt voor het houden van dieren, net als dat er minder ruimte is voor boeren.

Elisa2 schreef:Benzz schreef:Er zijn geen grote bewezen gevallen met stikstofrechten naar mijn weten. Met de nadruk op grote.
Gemist dus...
https://www.rtl.nl/rtl-z/artikel/535178 ... rd-holland
https://satl-lelystad.nl/category/uitstoot/stikstof/
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... aak-141551
https://www.foodlog.nl/artikel/tjeerd-d ... -landjepik
Het gaat echt niet om de natuur..het gaat zoals gewoonlijk alleen maar om geld.
. Het gaat hierin o.a. over stikstofrechten en gedwongen uitkoop danwel onteigenen van boeren. Uiteindelijk dan ook over extern salderen. Dat het gedwongen stoppen je raakt snap ik maar ik weet niet hoe je hier fraude in ziet?Cheytjuh schreef:Een beetje het topic doorlezend en het gaat al niet veel beter dan in die debatten op dit moment op tv, waarbij die persoonlijke beschuldigingen mijns inziens nou niet nodig zijn, of je nu rechts of links bent.
Elisa2 schreef:Voor jou misschien, niet voor iedereen..maar ik denk dat je het punt mist.
Ja OutOfTheWood, dat bevestigd wederom weer dat het uitverkopen vooral gaat om het volbouwen, niet om de natuur.
Tegenwoordig kan er ook een hoop groener worden gebouwd dan overal blok blok blok zonder groen.