Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Elisa2

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:35

Heb je niks meegekregen over de fraude met stikstof rechten?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:42

Elisa2 schreef:
Heb je niks meegekregen over de fraude met stikstof rechten?

Er zijn geen grote bewezen gevallen met stikstofrechten naar mijn weten. Met de nadruk op grote.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:55

Nah, Schiphol heeft wel degelijk boerenbedrijven uitgekocht terwijl dat niet de bedoeling was. Dat was iets wat centraal vanuit de overheid geregeld zou worden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 23:07

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 23:58

Elisa2 schreef:
Imandra, er wordt ook duidelijk uitgelegd dat het niet stopt bij die 100.000en woningen als het beleid hetzelfde blijft. Alleen dat lijkt niet door te dringen.

Net zoals dat het niet om stikstof gaat maar om stikstof RECHTEN. Boeren moeten weg vanwege die rechten die dan overgenomen kunnen worden om huizen te bouwen, snelwegen aan te leggen etc.
Het gaat helemaal niet om de natuur, dat zijn de mooie praatjes waar mensen intrappen.

Geloof je nu werkelijk dat ze alle natuur- en landbouwgrond vol gaan bouwen met huizen?
Dat straks dan niemand in Nederland meer paarden kan houden?

Niemand zegt dat er *niets* gaat veranderen, maar het frame van “dan kunnen we allemaal onze paarden wel wegdoen” slaat gewoon nergens op.

Er wordt inderdaad gebouwd, en ja, dat vraagt ruimte. Maar zelfs als we het extreem stellen —stel dat we de komende 50 jaar elk jaar 100.000 woningen bijbouwen, en dat al die huizen op lege/landbouwgrond zouden komen— dan heb je het over ongeveer 250.000 hectare in totaal. Dat is nog geen 6% van het Nederlandse landoppervlak, of zo’n 11% van de huidige landbouwgrond.
Spoiler:
(Berekening ChatGPT: 100.000 woningen per jaar × 50 jaar = 5.000.000 woningen; Gemiddeld ruimtegebruik per woning (inclusief tuinen, wegen, voorzieningen) ≈ 500 m² = 0,05 hectare; dus 5.000.000 × 0,05 ha = 250.000 hectare totale ruimte; Nederland heeft ongeveer 2,3 miljoen hectare landbouwgrond, dus 250.000 ÷ 2.300.000 = ≈ 11%.)

Met andere woorden: zelfs in dat overdreven scenario blijft bijna 90% van het platteland gewoon bestaan.
En in werkelijkheid komt het merendeel van die nieuwbouw natuurlijk binnen of aan de randen van bestaande steden en dorpen, niet midden in open weiland.

Daarnaast vlakt de bevolkingsgroei af, en de boomergeneratie laat de komende decennia juist veel woningen achter. Dat betekent dat de druk op woningbouw ook weer wat afneemt. Als er daarnaast ook nog andere maatregelen genomen worden (bijv. die hypotheekrente afbouwen; bouwen in leegstaande panden etc), dan is die groei echt wel flink wat te beperken.

We kunnen dus prima kritisch zijn op ruimtelijke ordening zonder te doen alsof elk nieuw beleidsplan het einde van het platteland betekent.
Volgens mij is het zinvoller om te praten over waar en hoe we bouwen, niet over doemscenario’s waarin Nederland zogenaamd vol is.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:08

Een beetje het topic doorlezend en het gaat al niet veel beter dan in die debatten op dit moment op tv, waarbij die persoonlijke beschuldigingen mijns inziens nou niet nodig zijn, of je nu rechts of links bent.

Ik snap niet zo goed dat er zoveel van mening zijn dat Nederland niet vol is, of dat er best weer wat landbouwgrond ‘opgeofferd’ mag worden om huizen te creëren. Want ja, die 100.000 creëren elk jaar zou dan wellicht kunnen, maar wanneer houdt het dan op? Er blijven kinderen geboren worden, immigranten binnenkomen (als het aan links ligt) , mensen worden ouder, ouderen gaan minder snel naar het verzorgingshuis vanwege onder andere de verhoging van toelatingseisen in de zorg. Dus waar houdt het op?

@Imandra: Je zegt de bevolkingsgroei neemt af, ik zie dit absoluut niet gebeuren met het blijven toelaten van 100 duizenden immigranten op jaarbasis. Ja dan zie ik het inderdaad afnemen dat de Nederlander emigreert vanwege o.a. het zich vreemde voelen in eigen land.

Als je kijkt hoe ‘klein’ we als land zijn met hoeveel mensen, vergeleken met andere landen, dan zitten we zeker wel ‘vol’.

Net als Baudyh denk ik ook dat als er maar doorgebouwd gaat worden dat er zeker minder ruimte komt voor het houden van dieren, net als dat er minder ruimte is voor boeren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:34

En hoe zie je het voor je als er geen gastarbeiders meer binnen komen? Ga jij op het veld in de stromende regen asperges steken?
In het topic komen regelmatig heel duidelijke cijfers voorbij, zoals hoe enorm weinig landbouwgrond er nodig is om 100.000 woningen te bouwen.

Los van dat vind ik het nog steeds best raar dat wij zo trots zijn op onze landbouwgrond. Het is uitgeputte grond zonder leven, behalve dat ene plantje wat er wel mag groeien. Ik doe al 20 jaar mijn best om onze wei in te zaaien met kruidenmengsels, met struiken en bomen rondom, een berg bladeren, een stukje braak, voor al onze insecten en vogels en wild.. Maar als ik door Nederland rijd zie ik alleen maar kaal en dood land, en monocultuur.. En dat is oké om ons zelf te voeden, noodzakelijk kwaad.. maar er gaat ook nog een aardig deel naar het buitenland. Dat is uitgeput land waar niemand iets aan heeft behalve de Chinezen die ons varkensvlees eten en de boer die de maïs teelt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 11:13

maar 8nnemiek, jouw weiland is waarschijnlijk niet bedoeld voor de voedselproductie, of wel?

Landbouwgrond is bedoeld voor voedselproductie, direct (akkerbouw/tuinbouw) of indirect (veeteelt). Dus dat is heel ander gebruikt dan een hobby-weiland.

En je stelling dat er geen leven in onze zogenaamd 'uitgeputte' grond zit klopt gewoon niet.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:34

Ik denk best dat we keuzes kunnen maken in gebruik van landbouwgrond. En ik ben van menig dat dat ook echt nodig is in een land waar grond gewild is/schaar is. Zou vind ik lelieteelt niet geschikt voor in Nederland en moeten we ook kijken naar veenweidegebieden waar veel gassen uit vrijkomen. Lastige alleen is dat deze laatste juist zo geschikt zijn voor het houden van (melk)vee.

Los van deze discussie: wat maakte Rob Jetten gister een ongelofelijke blunder zeg, in het debat, over Amalia en defensie. Ben benieuwd wat dat doet met de peilingen/stemmers.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:38

Ladyingreen schreef:
Ik denk best dat we keuzes kunnen maken in gebruik van landbouwgrond. En ik ben van menig dat dat ook echt nodig is in een land waar grond gewild is/schaar is. Zou vind ik lelieteelt niet geschikt voor in Nederland en moeten we ook kijken naar veenweidegebieden waar veel gassen uit vrijkomen. Lastige alleen is dat deze laatste juist zo geschikt zijn voor het houden van (melk)vee.

Los van deze discussie: wat maakte Rob Jetten gister een ongelofelijke blunder zeg, in het debat, over Amalia en defensie. Ben benieuwd wat dat doet met de peilingen/stemmers.

Hoe kan het dat die opmerking het nieuws niet heeft gehaald? Of in ieder geval de nos niet..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:44

Cheytjuh schreef:
Een beetje het topic doorlezend en het gaat al niet veel beter dan in die debatten op dit moment op tv, waarbij die persoonlijke beschuldigingen mijns inziens nou niet nodig zijn, of je nu rechts of links bent.

Ik snap niet zo goed dat er zoveel van mening zijn dat Nederland niet vol is, of dat er best weer wat landbouwgrond ‘opgeofferd’ mag worden om huizen te creëren. Want ja, die 100.000 creëren elk jaar zou dan wellicht kunnen, maar wanneer houdt het dan op? Er blijven kinderen geboren worden, immigranten binnenkomen (als het aan links ligt) , mensen worden ouder, ouderen gaan minder snel naar het verzorgingshuis vanwege onder andere de verhoging van toelatingseisen in de zorg. Dus waar houdt het op?

@Imandra: Je zegt de bevolkingsgroei neemt af, ik zie dit absoluut niet gebeuren met het blijven toelaten van 100 duizenden immigranten op jaarbasis. Ja dan zie ik het inderdaad afnemen dat de Nederlander emigreert vanwege o.a. het zich vreemde voelen in eigen land.

Als je kijkt hoe ‘klein’ we als land zijn met hoeveel mensen, vergeleken met andere landen, dan zitten we zeker wel ‘vol’.

Net als Baudyh denk ik ook dat als er maar doorgebouwd gaat worden dat er zeker minder ruimte komt voor het houden van dieren, net als dat er minder ruimte is voor boeren.

Maar even, je hebt mijn bericht gelezen toch? Zelfs over 50 jaar in de meest extreme situatie waarbij er niks anders veranderd wordt is het alsnog maar 11% van de landbouwgrond? 6% van totale grond van NL? Dat is dus zonder rekening te houden met andere oplossingen (leegstaande panden, migratie aan banden leggen wat volgens mij nu elke partij wel wil doen... óók links). En zonder rekening te houden met het feit dat die groei ook gewoon gaat afnemen (nu is het zo'n 100.000 per jaar aan TOTALE groei onder aan de streep -migranten babies emigreerders de hele rambam-, de verwachting is dat dit afneemt tot zo'n 36k per jaar rond het midden van de eeuw.

Dus dat angst aanpraten dat we straks geen paarden kunnen houden slaat, ook in de extremere situaties waarvan het onwaarschijnlijk is dat we die lijn gaan volgen, ook gewoon helemaal nergens op. En is dus niets meer dan populistische praat om angst aan te praten voor links, niets meer, niets minder.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:48

8nnemiek schreef:
En hoe zie je het voor je als er geen gastarbeiders meer binnen komen? Ga jij op het veld in de stromende regen asperges steken?
In het topic komen regelmatig heel duidelijke cijfers voorbij, zoals hoe enorm weinig landbouwgrond er nodig is om 100.000 woningen te bouwen.

Los van dat vind ik het nog steeds best raar dat wij zo trots zijn op onze landbouwgrond. Het is uitgeputte grond zonder leven, behalve dat ene plantje wat er wel mag groeien. Ik doe al 20 jaar mijn best om onze wei in te zaaien met kruidenmengsels, met struiken en bomen rondom, een berg bladeren, een stukje braak, voor al onze insecten en vogels en wild.. Maar als ik door Nederland rijd zie ik alleen maar kaal en dood land, en monocultuur.. En dat is oké om ons zelf te voeden, noodzakelijk kwaad.. maar er gaat ook nog een aardig deel naar het buitenland. Dat is uitgeput land waar niemand iets aan heeft behalve de Chinezen die ons varkensvlees eten en de boer die de maïs teelt.

Maar 100.000 woningen per jaar, ieder jaar, loopt toch wel snel op. Bijbouwen is dweilen met de kraan open. Ja, we komen - door meerdere oorzaken - woningen tekort. Enerzijds moeten er dus meer woningen komen en anderzijds moet je iets doen aan de instroom. Het is niet of/of, het is en/en.

Bijbouwen alleen is ook niet haalbaar als je kijkt naar de issues op het elektriciteitsnetwerk. Leuk als je nieuwe wijken en steden hebt, maar die mensen willen misschien ook na zessen in de winter het licht aan kunnen doen. Daar zie ik dan - en ja, hier kan ik prima toegeven dat er linkse partijen zijn die daar gelijk in hebben - meer heil in het makkelijker splitsen van woningen en leegstaande panden herontwikkelen tot woningen. Behoeft geen of weinig extra ruimte op het netwerk, maar creëert wel woningen én bovendien woningen voor die grote groep alleenstaanden die geen eengezinswoningen nodig hebben.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:49

Gnome schreef:
Ladyingreen schreef:

Hoe kan het dat die opmerking het nieuws niet heeft gehaald? Of in ieder geval de nos niet..

Het staat wel in de NOS live blog van de verkiezingen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:50

Thanks. Ga kijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:58

juval schreef:
maar 8nnemiek, jouw weiland is waarschijnlijk niet bedoeld voor de voedselproductie, of wel?

Landbouwgrond is bedoeld voor voedselproductie, direct (akkerbouw/tuinbouw) of indirect (veeteelt). Dus dat is heel ander gebruikt dan een hobby-weiland.

En je stelling dat er geen leven in onze zogenaamd 'uitgeputte' grond zit klopt gewoon niet.

Mijn weiland is ook voor voedselproductie, maar dan voor mijn paard (en daarmee indirect ook weer voor mijn moestuin), maar zoals ik al zei vind ik landbouwgrond ook zeker wel nodig, ik ben bang dat we op dit punt niet kunnen zonder wat monocultuur. Daarom noem ik het dan ook een noodzakelijk kwaad. Maar het is een feit dat het aantal insecten en weidevogels bijvoorbeeld drastisch afgenomen is de afgelopen eeuwen en dat het verlies van leefgebied daar de grootste oorzaak van is.

Maar mijn punt was vooral; bij landbouwgrond geldt niet 'hoe meer hoe beter'. De bloembollenteelt die Ladyingreen aanhaalde is ook een goed voorbeeld. Laten we nuttigere dingen met een heel klein deel van dat land doen.
Onze landbouw en veeteelt is te veel uit balans. We moeten ons meer richten op kringlooplandbouw.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:52

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:54

Cheytjuh schreef:

Precies en dat gebeurd nu al, als ik bijvoorbeeld zie hoeveel rijverenigingen uitverkocht worden door de gemeente die de grond wil hebben voor woningbouw. Hoeveel natuur, weilanden en dieren al verdwenen zijn doordat alles volgebouwd wordt met huizen. Hoe hier bijna alle dorpen aan elkaar beginnen te groeien, de enorme drukte op de wegen etc.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:57

En die rijverenigingen worden meestal geholpen met een nieuwe plek en financiële ondersteuning.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 13:12

Ja dat klopt, maar wel weggestopt op sportterreinen waardoor ze voor veel mensen die niet over een trailer beschikken niet meer te bereiken zijn.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 13:21

Ken gelukkig ook genoeg "boeren" die zichzelf maar al te graag uit zouden laten kopen. Bij mijn vriend in de buurt is nu ook iemand eindelijk uitgekocht - voor een mega bedrag uiteraard, zodat er meer gebouwd kan worden. De buren wilden ook graag mee maar dat stukje land had de gemeente helaas niet op het oog!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 13:30

Elisa2 schreef:
Ja dat klopt, maar wel weggestopt op sportterreinen waardoor ze voor veel mensen die niet over een trailer beschikken niet meer te bereiken zijn.

Maar de tijd dat we op de pony naar de club gingen en met tractor en veewagen op wedstrijd ligt volgens mij wel heel ver achter ons.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:15

Voor jou misschien, niet voor iedereen..maar ik denk dat je het punt mist.

Ja OutOfTheWood, dat bevestigd wederom weer dat het uitverkopen vooral gaat om het volbouwen, niet om de natuur.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:21

Elisa2 schreef:
Benzz schreef:
Er zijn geen grote bewezen gevallen met stikstofrechten naar mijn weten. Met de nadruk op grote.

Gemist dus...

https://www.rtl.nl/rtl-z/artikel/535178 ... rd-holland

https://satl-lelystad.nl/category/uitstoot/stikstof/

https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... aak-141551

https://www.foodlog.nl/artikel/tjeerd-d ... -landjepik

Het gaat echt niet om de natuur..het gaat zoals gewoonlijk alleen maar om geld.

Maar 3 vd 4 gaat toch niet over fraude?
Schiphol en Rijkswaterstaat (notabene ook een overheidsorganisatie) hebben (stilletjes) agrarische bedrijven opgekocht en daarmee de bijbehorende rechten. Het gaat dan over het zgn. extern salderen, waarbij een deel van de rechten ingeleverd moeten worden. Niet fraai, misschien ongewenst, maar wettelijk mogelijk en daarmee geen fraude. En als je dat wel fraude vindt, dan moet je ook oordelen over de betreffende eigenaren/boeren die hun bedrijf aan Schiphol danwel Rijkswaterstaat verkocht hebben.
https://www.bij12.nl/onderwerp/stikstof/passende-beoordeling/provinciale-beleidsregels-salderen/
https://www.stibbe.com/nl/publications-and-insights/extern-salderen-met-stikstof-mogelijk-additionaliteit-en-aquapri-vormen

De link over D66/Tjeerd de Groot en landjepik is nou niet een heel neutraal geschreven stuk :7 . Het gaat hierin o.a. over stikstofrechten en gedwongen uitkoop danwel onteigenen van boeren. Uiteindelijk dan ook over extern salderen. Dat het gedwongen stoppen je raakt snap ik maar ik weet niet hoe je hier fraude in ziet?

De enige handeling van fraude is die van Lelystad Airport. Daarin geef ik je gelijk, dat rondom dat dossier hele foute dingen zijn gebeurt. Ook ten aanzien van het MER-rapport.
Overigens was toen Cora van Nieuwenhuizen van de VVD (dus rechts) minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:27

Cheytjuh schreef:

Maar de gedachte dat Nederland “vol” is, klopt niet als je kijkt naar de feiten én de mogelijkheden.

Nederland is inderdaad een dichtbevolkt land, maar ruimtegebrek is niet het echte probleem — ruimtelijke ordening is dat wel. Meer dan de helft van ons landoppervlak is landbouwgrond, en slechts een klein deel daarvan zou nodig zijn om het woningtekort op te lossen. Volgens berekeningen van onder andere het Planbureau voor de Leefomgeving zou 1% van de landbouwgrond al voldoende zijn om 1 miljoen woningen te bouwen. Dat is geen “opoffering”, maar een afweging tussen wonen, voedselproductie en natuur — iets wat we als samenleving voortdurend doen.

Daarnaast is bevolkingsgroei geen oncontroleerbare vloedgolf. De instroom van migranten is deels economisch en deels humanitair, en wordt gereguleerd door beleid. Veel migranten zijn bovendien hard nodig in sectoren zoals zorg, techniek en onderwijs — juist om de vergrijzing op te vangen. En ja, mensen worden ouder en blijven langer thuis, maar dat vraagt om andere woonvormen, niet per se om méér verzorgingshuizen.

De vraag “waar houdt het op?” is terecht, maar het antwoord ligt niet in het sluiten van grenzen of het stilleggen van woningbouw. Het ligt in slimme, duurzame ruimtelijke keuzes, betere verdeling van woonruimte, en investeren in leefbare steden en dorpen. Nederland is niet vol, het is vol met kansen, mits we bereid zijn om ze eerlijk en toekomstgericht te benutten.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:50

Elisa2 schreef:
Voor jou misschien, niet voor iedereen..maar ik denk dat je het punt mist.

Ja OutOfTheWood, dat bevestigd wederom weer dat het uitverkopen vooral gaat om het volbouwen, niet om de natuur.

Natuur genoeg hier, huizen niet. Ik woon liever in een huis dan in een bosje hoor. :') Tegenwoordig kan er ook een hoop groener worden gebouwd dan overal blok blok blok zonder groen.