Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 15:22

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 15:28

Veronica2 schreef:
journee schreef:
Volgens mij valt racisme/ discriminatie in Nederland best wel mee. Natuurlijk is er een groep die moeite heeft met moslims of mensen met een migratie achtergrond of wat dan ook, maar dat geldt zeker niet voor het overgrote deel van de Nederlanders. Het is ook hoe je er zelf mee omgaat. Denk jij overigens dat migranten de enige zijn die met discriminatie te maken krijgt?

Het valt dus eigenlijk niet mee met de discriminatie, dat kan je vrij helder zien in de uitslagen van de verkiezingen. Daarnaast stikt het in Nederland van de mensen die slecht beeld hebben van hun eigen discriminerende houding en zienswijzen. We willen in de wachtkamer bij de dokter niet naast mensen zitten die anders zijn dan wijzelf en wee je gebeente als er teveel buitenlanders in de wijk komen wonen. Vrouwen hebben nog steeds een achterstand, want testosteron regeert nog steeds overal.

journee schreef:
De gemiddelde Nederlander is behoorlijk tolerant naar anderen. Maar tussen tolerantie en volledige acceptatie in een woonomgeving zit ook nog een behoorlijk verschil. En daar moet iedereen vaak echt moeite voor doen.

Dat is een teken van achterblijvende tolerantie. Er is weinig over van elk denkbare vorm van tolerantie en acceptatie, dat kan je zien aan de wijze van online gedrag van de gemiddelde Nederlander. Dagelijks vind je nieuwsfeiten die getuigen van discriminatie, racisme en intolerantie, soms tegen het fascistische aan.
Je positief-optimistische houding is mooi, maar ik vraag me af hoe relevant deze nog is.

Toevallig heb ik onlangs een onderzoek voorbij zien komen waarin migranten juist aangaven amper discriminatie te ervaren. Als mensen domme dingen zeggen, betekent niet altijd dat ze ook domme dingen doen.
Als iemand online zegt minder mensen/ migranten /buitenlanders te wensen, betekent dit niet automatisch dat deze mensen in het echte leven personen met een migrate achtergrond die al in Nederland zijn onjuist zullen bejegenen.

Tussen een discriminerende opmerking maken en iemand ook echt willen discrimineren zit ook nog een verschil. Sommige mensen hebben niet eens door dat hun opmerking voor anderen kwetsend kan overkomen.

Ik zal eens kijken of ik het onderzoek nog terug kan vinden...

En soms wordt de rascisme kaart ook wel erg makkelijk getrokken. Onlangs ook in een programma waar handhavers al voor de zoveelste keer een groep jongeren (met blijkbaar migratie achtergrond) moest aanspreken op een hun gedrag. Iedereen moet zich aan de regels houden en ja, dat geldt ook voor mensen met een migratie achtergrond, maar dat heeft helemaal niets met rascisme of discriminatie te maken!

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 15:49

Eens Journee. Volgens dit topic ben je enkel geen racist als je voor grenzenloos verwelkomen bent.

Ik heb de vraag al eens gesteld hoe dat dan moet als het nl-se systeem nu al compleet vastloopt. Of het misschien niet beter is de asielinstroom (tijdelijk) te beperken tot we het weer beter op orde hebben.

Geen antwoorden :n

Ruitjes inhoudelijke post wordt genegeerd. Mijn inhoudelijke post wordt genegeerd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 15:51

ruitje schreef:
Ik denk daar de laatste tijd over na he.... brainstormend gedacht?

Maar is het chaos, of is het 'open politiek' .

In de tijd van Rutte werd alles in kamertjes, in de doofpot gedaan, met achterbakse 'functie elders' oliebol.

Nu, heb ik veel meer het idee dat het zichtbaar is, dat de partijen ook buiten de coalitie de samenwerking opzoeken, dat er gewoon openlijk gediscussieerd word over wat het beste is voor het land?

Ik weet niet of ik het goed onder woorden breng? Maar wat voor politiek vinden we dan fijner? Ik ben daar nog niet uit :o

Persoonlijk ben ik ook meer voor open politiek. Maar de toon in de communicatie is momenteel vaak niet om over naar huis te schrijven. Dan denk ik wel eens, vecht het eerst maar achter gesloten deuren uit, dan hoeft iedereen elkaar tenminste niet in het openbaar in hun hempt te zetten. Daar wordt namelijk niemand beter van en het haalt het vertrouwen in de politiek ook alleen maar verder naar beneden.
Laatst bijgewerkt door journee op 22-12-24 16:31, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 16:04

Asielinstroom tijdelijk beperken zou een optie kunnen zijn maar is niet meer dan een druppel op de gloeiende plaat. Wanneer er de vorige decennia geen locaties gesloten waren dan was er asielopvang ruimte genoeg.
De doorstroming van mensen met een verblijfsvergunning stokt en daar kun je ook wat aan doen .
De spreidingswet is een gedeeltelijke oplossing en zo krijg je ook een veel betere integratie. Het
beperken van arbeidsimmigratie waardoor er toch aardig wat woningen vrijkomen voor zowel woningzoekenden alsook mensen uit de centra zou ook niet verkeerd zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 16:07

Terugkijken is toch sws geen oplossing? Dat lost sws niks op

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 16:44

ruitje schreef:
Nou, inhoudelijk dan. Ik heb verzameld wat ik een beetje links en rechts ( pun intended) kon vinden over wat het kabinet in december heeft bereikt. Dit is dus van de afgelopen 3 weken. Ik vind dat hele ' ze bereiken niets' geluid namelijk een beetje vermoeiend. Het zijn misschien niet jouw standpunten denk ik dan, maar er worden wel degelijk dingen bereikt.

-Motie tegen mercours verdrag
-Regels afgeschaft en extra geld beschikbaar gemaakt voor meer woningen.( woontop)
-motie om de kantoren van de Volksbank open te houden
- begroting oc&w
-voorstellen ingediend om de digitale overheid te hervormen
-navo 2% norm vastgelegd
-geld voor extra gevangenissen vrij gemaakt
-Geld naar Eelde( vliegveld wat inzet op duurzaamheid)
-asielwetten faber

Het viel mij trouwens op dat alle partijen een nieuws pagina hebben, waarop ik dus heel makkelijk wat dingen kon vinden. Behalve de PVV, dus daar kom ik minder ver in wat ze deze maand gedaan hebben, aanvullingen welkom :D

Ik zal hier wel even op reageren. De regels voor het bouwen van woningen zijn niet door de kamer goedgekeurd, er is een motie om toch nestgelegenheden voor vogels te verplichten. De totale begroting is niet goedgekeurd voor het kerstreces, bij mijn weten is dat nog nooit het geval geweest in de Nederlandse parlementsgeschiedenis. De asielwetten zijn ingediend maar nog niet goedgekeurd door Raad van State en de kamer zelf. Dus deze dingen lijken bereikt, maar zijn het nog niet. En de motie voor het openhouden van de kantoren van de Volksbank is ingediend door Groenlinks/PvdA, dat was geen initiatief van één van de coalitiepartijen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 16:50

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 16:53

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 17:00

Benzz schreef:
ruitje schreef:
Raar, hier staat dat hij is ingediend door de BBB?

https://boerburgerbeweging.nl/fractieni ... oor-regio/

Ingediend maar niet goedgekeurd. De bouwbedrijven, milieu organisaties en bewonerscommissies waren het er niet mee eens.

die hebben toch niets met de Volksbank te maken?
ik denk dat je de verplichting voor vogelnestkastjes bedoelt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 17:07

juval schreef:
die hebben toch niets met de Volksbank te maken?
ik denk dat je de verplichting voor vogelnestkastjes bedoelt.

Ik doelde inderdaad op de vogelkastjes en niet op de Volksbank. Excuses.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 17:26

Om toch even op het geluid van Wilders te wijzen, er was zo’n verontwaardiging dat Piri de minister knettergek noemde, hieronder de uitspraken van Wilders de afgelopen jaren en een uitspraak na de aanslag in Duitsland en het wetsvoorstel dat hij in 2018 al indiende en nu heeft ingetrokken, volgens Caroline op de eerste dag van de besprekingen, het lag dus nog wel op tafel :Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het word echt tijd dat mensen gaan beseffen dat moslimhaat het enige is dat hem drijft en hij politiek gezien niets heeft met de Nederlandse bevolking.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 17:51

Het meeste had ik meegekregen maar als je het zo eens op een rijtje ziet staan...

En die laatste: zet voor de gein eens joodse, synagogen, thora en pruiken neer i.p.v. islamitische, moskeeen, koran en boerka. Het land zou te klein zijn! (en terecht).

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 18:11

BigOne schreef:
Asielinstroom tijdelijk beperken zou een optie kunnen zijn maar is niet meer dan een druppel op de gloeiende plaat. Wanneer er de vorige decennia geen locaties gesloten waren dan was er asielopvang ruimte genoeg.
De doorstroming van mensen met een verblijfsvergunning stokt en daar kun je ook wat aan doen .
De spreidingswet is een gedeeltelijke oplossing en zo krijg je ook een veel betere integratie. Het
beperken van arbeidsimmigratie waardoor er toch aardig wat woningen vrijkomen voor zowel woningzoekenden alsook mensen uit de centra zou ook niet verkeerd zijn.

Asielstroom kun je helemaal niet inperken. Nederland is verplicht om vluchtelingen op te vangen. Het enige wat ze nu ook proberen is asielzoekers zonder rechtsgeldige asielaanvraag bijvoorbaat af te schrikken, zodat deze überhaupt geen asiel meer in Nederland aanvragen.

Arbeidsmigranten vanuit Europa zijn ook heel moeilijk in te perken, gezien de Europese regelgeving betreft vrij verkeer van personen en goederen.

Nederland wordt pas minder aantrekkelijk als de welvaart daalt. Dan moet de werkgelegenheid dalen, werkloosheid stijgen, prijzen stijgen, dus waarschijnlijk zal er wel eerst weer een crisis moeten uitbreken om dat op korte termijn te bereiken. Ik betwijfel alleen of dat een handig uitgangspunt is. :+

Misschien moet Nederland emigratie weer extra aantrekkelijker maken, zoals een halve eeuw geleden het geval was? :)

Woningnood is naar mijn mening ten eerste veroorzaakt door het thuis houden van ouderen die hierdoor vaak alleen een gezinswoning bezetten waardoor de doorstroom van woningen volledig stagneert. Daar zou in mijn optiek eerst wat aan moeten veranderen. Meer bejaardenhuizen, aanleunwoningen die (ook financieel) aantrekkelijk zijn voor ouderen.

Stap 2 is zorgen dat de vrijkomende eengezinswoningen bereikbaar (betaalbaar) worden voor jonge stellen en gezinnen. Dan krijg je weer ruimte in het huursegment.

Stap 3: zorgen dat investeren in huurwoningen aantrekkelijk blijft voor investeerders zodat het aantal huurwoningen weer gaat stijgen.

Stap 4: makkelijker maken om woonbestemming te verlenen voor leegstaande panden of meerdere wooneenheden te maken in grote bestaande woningen.

Stap 5: beperkende regels betreft wie ergens mag wonen opheffen. Iedereen heeft recht op dezelfde woonruimte ongeacht je leeftijd, status of achtergrond. Hooguit inkomensafhankelijk houden zodat goedkope woningen voor kleine verdieners bereikbaar blijven.

Stap 6: als overheid vooral investeren in kleinere woningen en tiny houses mogelijk maken, omdat daar juist een grote vraag naar is.

Stap 7: vogelnestkasjes en dergelijk kun je ook in de schuurtjes maken. Lijkt me ook een stuk prettiger (rustiger) voor de vogels en dan kan gewoon gestart worden met de bouw van woningen. Een zwaluwnest zou ik persoonlijk ook niet boven mijn terras willen, die laten zoveel troep vallen, daar zou je echt niet meer kunnen zitten. Voor mussen en dergelijke kun je ook op de schuur een andere (lossere) ouderwetse dakpan plaatsen. Daar hoeft echt niet speciaal wat voor in de spouw geplaatst te worden.
Laatst bijgewerkt door journee op 22-12-24 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 18:23

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 19:27

BigOne schreef:
Om toch even op het geluid van Wilders te wijzen, er was zo’n verontwaardiging dat Piri de minister knettergek noemde, hieronder de uitspraken van Wilders de afgelopen jaren en een uitspraak na de aanslag in Duitsland en het wetsvoorstel dat hij in 2018 al indiende en nu heeft ingetrokken, volgens Caroline op de eerste dag van de besprekingen, het lag dus nog wel op tafel :[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Het word echt tijd dat mensen gaan beseffen dat moslimhaat het enige is dat hem drijft en hij politiek gezien niets heeft met de Nederlandse bevolking.

Betreft de islam heeft de heer Wilders inderdaad een zwarte vlek. Ik zou het alleen niet verwoorden als moslimhaat (tegen de persoon) maar als islamofobie, angst/ antipathie tegen alles wat te maken heeft met de islam.

De hele voorgestelde wet is natuurlijk onrechtmatig en een hoop gebakken lucht.

Maar dit soort uitlatingen kan mensen wel beïnvloeden en horen wat mij betreft niet in de vocabulair van een politicus thuis en zouden zeker niet via social media moeten worden gedeeld.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 19:59

journee schreef:
Tussen een discriminerende opmerking maken en iemand ook echt willen discrimineren zit ook nog een verschil. Sommige mensen hebben niet eens door dat hun opmerking voor anderen kwetsend kan overkomen.

Dit is dus juist onderdeel van het probleem, racisme zit bij sommige groepen zodanig ingebakken dat men er niet meer bewust van is. Er is nog een lange weg te gaan voordat iedereen als gelijkwaardig wordt gezien in NL (ongeacht huidskleur, afkomst, sexe of voorkeur, beperkt of niet).

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 20:35

Veronica2 schreef:
journee schreef:

Dit is dus juist onderdeel van het probleem, racisme zit bij sommige groepen zodanig ingebakken dat men er niet meer bewust van is. Er is nog een lange weg te gaan voordat iedereen als gelijkwaardig wordt gezien in NL (ongeacht huidskleur, afkomst, sexe of voorkeur, beperkt of niet).

En naar mijn mening ook een utopie om te denken dat 'gelijkheid' altijd haalbaar is. Iedereen is niet gelijk en zal dat ook nooit worden. Maar dat hoeft ook geen probleem te zijn zolang mensen elkaar gewoon fatsoenlijk behandelen. En daar valt inderdaad een hoop winst te behalen.

Zeker met de digitalisering van de maarschappij, worden mensen steeds vaker als nummer gezien en behandeld en wordt de persoon daarachter over het hoofd gezien. En dat vind ik persoonlijk een hele negatieve ontwikkeling.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 21:03

journee schreef:
BigOne schreef:

Asielstroom kun je helemaal niet inperken. Nederland is verplicht om vluchtelingen op te vangen. Het enige wat ze nu ook proberen is asielzoekers zonder rechtsgeldige asielaanvraag bijvoorbaat af te schrikken, zodat deze überhaupt geen asiel meer in Nederland aanvragen.

Arbeidsmigranten vanuit Europa zijn ook heel moeilijk in te perken, gezien de Europese regelgeving betreft vrij verkeer van personen en goederen.

Nederland wordt pas minder aantrekkelijk als de welvaart daalt. Dan moet de werkgelegenheid dalen, werkloosheid stijgen, prijzen stijgen, dus waarschijnlijk zal er wel eerst weer een crisis moeten uitbreken om dat op korte termijn te bereiken. Ik betwijfel alleen of dat een handig uitgangspunt is. :+

Misschien moet Nederland emigratie weer extra aantrekkelijker maken, zoals een halve eeuw geleden het geval was? :)

Woningnood is naar mijn mening ten eerste veroorzaakt door het thuis houden van ouderen die hierdoor vaak alleen een gezinswoning bezetten waardoor de doorstroom van woningen volledig stagneert. Daar zou in mijn optiek eerst wat aan moeten veranderen. Meer bejaardenhuizen, aanleunwoningen die (ook financieel) aantrekkelijk zijn voor ouderen.

Stap 2 is zorgen dat de vrijkomende eengezinswoningen bereikbaar (betaalbaar) worden voor jonge stellen en gezinnen. Dan krijg je weer ruimte in het huursegment.

Stap 3: zorgen dat investeren in huurwoningen aantrekkelijk blijft voor investeerders zodat het aantal huurwoningen weer gaat stijgen.

Stap 4: makkelijker maken om woonbestemming te verlenen voor leegstaande panden of meerdere wooneenheden te maken in grote bestaande woningen.

Stap 5: beperkende regels betreft wie ergens mag wonen opheffen. Iedereen heeft recht op dezelfde woonruimte ongeacht je leeftijd, status of achtergrond. Hooguit inkomensafhankelijk houden zodat goedkope woningen voor kleine verdieners bereikbaar blijven.

Stap 6: als overheid vooral investeren in kleinere woningen en tiny houses mogelijk maken, omdat daar juist een grote vraag naar is.

Stap 7: vogelnestkasjes en dergelijk kun je ook in de schuurtjes maken. Lijkt me ook een stuk prettiger (rustiger) voor de vogels en dan kan gewoon gestart worden met de bouw van woningen. Een zwaluwnest zou ik persoonlijk ook niet boven mijn terras willen, die laten zoveel troep vallen, daar zou je echt niet meer kunnen zitten. Voor mussen en dergelijke kun je ook op de schuur een andere (lossere) ouderwetse dakpan plaatsen. Daar hoeft echt niet speciaal wat voor in de spouw geplaatst te worden.

1. Asielzoekers uit veilige landen in 2023 waren 1170 personen, peanuts!
2. Bejaardentehuizen in moderne vorm terug , zeker . Jammer dat bijna alle bejaardenhuizen gesloten zijn door vorige kabinetten ( kortzichtig)
3. Vrijgekomen eengezinswoningen, wanneer ze huur zijn toewijzen aan jonge gezinnen. Wat betreft koopwoningen, nieuwbouw veel betaalbaarder maken . Gemeentes hebben hier een schone taak door grond in eigendom te houden en de ontwikkelaar buiten de deur. Er zijn al goede voorbeelden te vinden. Eventueel de premiewoningen van begin jaren 80 terug.
4. Investeerders willen zoveel mogelijk rendement. Laat pensioenfondsen meer investeren! Die hebben miljarden in kas en kunnen prima met een lager rendement uit.
5. Ik vind dat in kleinere plaatsen waar jongeren wegtrekken juist wel gedeeltelijk eigen jeugd eerst mag gelden. Wegtrekken van de jeugd heeft desastreuze gevolgen voor het platteland. Maak mogelijk dat op grond van stoppende boeren aan de dorpsgrenzen bvb 8 tot 10 woningen gebouwd mogen worden.
6. Wordt op kleine schaal al volop gedaan. Maar lang niet elk persoon wil in een tiny house, wel voor tijdelijk maar ze willen op den duur toch groter.
7. Mona keijzer gooit er iets in en de bouwwereld lacht haar uit. Toepassing van deze speciale nest mogelijkheden passen ze al heel lang toe, kost niks extra’s .
En specifiek voor mussen. Die hebben het zwaarder in dichter bevolkte versteende gebieden .

Het zolang mogelijk thuis wonen neemt icm zorg trouwens schrijnende vormen aan, geen zorg te krijgen soms, palliatieve zorg is helemaal een drama.
Mensen die niet snel genoeg doodgaan wordt de toestemming voor palliatieve zorg weer ingetrokken en moeten ze maar naar een hospice, soms kilometers verderop. Ondanks dat je je 95 jr zelf gered hebt wordt je als een stuk vee verplaatst terwijl je laatste wens was tussen je eigen vier muren te sterven. Met dank aan de zorgverzekeraar!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 21:07

Dat ik geen Omtzigt fan ben heb ik niet onder stoelen of banken gestoken, maar de aandacht die zijn even weg lopen tijdens een interview vandaag krijgt vind ik echt too much, zo'n ramp is het nou ook weer niet. Het toont alleen maar aan dat de man nog niet hersteld is en nog weinig aan kan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 21:12

Klopt, het was van te voren opgenomen juist omdat hij aangaf nog niet hersteld te zijn.
Maar aan de andere kant, diegene die hem het grootste mes in de rug stak reageerde nu weer , over het verbieden van Koran ect. Dat dat niet op tafel lag, dat lag het wel degelijk legt Omtzigt uit en dan de opmerking, kom eens koffiedrinken :+ .
Omtzigt zou zichzelf in bescherming moeten nemen door uit de politiek te gaan, dit komt niet weer goed.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 21:48

Zo, ik ben er weer, had een dag met sociale verplichtingen :D .

Op sommige berichten reageer ik maar niet meer, dat gezuig kun je beter negeren ;).

Filmpje van Lubach was leuk, deze had ik nog niet gezien.
Spijker op zijn kop !

@Journee,
Natuurlijk bestaat (instatutioneel) racisme, de cijfers zijn zo te googlen en vele rapporten en onderzoeken.
En natuurlijk zijn er mensen die ten onrechte de racisme-kaart trekken, maar racisme bagatelliseren/ontkennen, kun je alleen, als je dat zelf nooit ondervindt.
De beroemde 7 vinkjes.
Neem alleen al de toeslagenaffaire.

Ik ben ook geen fan van Omtzigt, maar het interview en het uitmelken nu van dit fragment vind ik bewust kapot maken van Omtzigt.

Ik hoop verder dat het permanent wonen op campings en bungalowparken zal worden toegestaan, dat is vaak goedkoper en sommige, vooral ouderen, vinden het heerlijk daar voor de aanspraak en gezelligheid.
En tegenwoordig is alles aanwezig of mogelijk.

Leegstaande kantoren in de steden ombouwen tot studenwoningen of kleine tijdelijke (nood) appartementen.
Toestaan van een aanleunwoning voor ouders of kind.
De woningnood is al sinds WO2, mijn ouders hebben ook ingewoond bij één van mijn overgrootouders, dit (snel) oplossen is een utopie.
Iedere minister uit voorgaande kabinetten heeft dit geprobeerd op te lossen, maar dat is niet gemakkelijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 21:50

“ En natuurlijk zijn er mensen die ten onrechte de racisme-kaart trekken, maar racisme bagatelliseren/ontkennen, kun je alleen, als je dat zelf nooit ondervindt.”

Wat een ongenuanceerde onzin kraam je bij tijd en wijlen toch uit….

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:03

BigOne schreef:
1. Asielzoekers uit veilige landen in 2023 waren 1170 personen, peanuts!
2. Bejaardentehuizen in moderne vorm terug , zeker . Jammer dat bijna alle bejaardenhuizen gesloten zijn door vorige kabinetten ( kortzichtig)
3. Vrijgekomen eengezinswoningen, wanneer ze huur zijn toewijzen aan jonge gezinnen. Wat betreft koopwoningen, nieuwbouw veel betaalbaarder maken . Gemeentes hebben hier een schone taak door grond in eigendom te houden en de ontwikkelaar buiten de deur. Er zijn al goede voorbeelden te vinden. Eventueel de premiewoningen van begin jaren 80 terug.
4. Investeerders willen zoveel mogelijk rendement. Laat pensioenfondsen meer investeren! Die hebben miljarden in kas en kunnen prima met een lager rendement uit.
5. Ik vind dat in kleinere plaatsen waar jongeren wegtrekken juist wel gedeeltelijk eigen jeugd eerst mag gelden. Wegtrekken van de jeugd heeft desastreuze gevolgen voor het platteland. Maak mogelijk dat op grond van stoppende boeren aan de dorpsgrenzen bvb 8 tot 10 woningen gebouwd mogen worden.
6. Wordt op kleine schaal al volop gedaan. Maar lang niet elk persoon wil in een tiny house, wel voor tijdelijk maar ze willen op den duur toch groter.
7. Mona keijzer gooit er iets in en de bouwwereld lacht haar uit. Toepassing van deze speciale nest mogelijkheden passen ze al heel lang toe, kost niks extra’s .
En specifiek voor mussen. Die hebben het zwaarder in dichter bevolkte versteende gebieden .

Het zolang mogelijk thuis wonen neemt icm zorg trouwens schrijnende vormen aan, geen zorg te krijgen soms, palliatieve zorg is helemaal een drama.
Mensen die niet snel genoeg doodgaan wordt de toestemming voor palliatieve zorg weer ingetrokken en moeten ze maar naar een hospice, soms kilometers verderop. Ondanks dat je je 95 jr zelf gered hebt wordt je als een stuk vee verplaatst terwijl je laatste wens was tussen je eigen vier muren te sterven. Met dank aan de zorgverzekeraar!

5.Kleine plaatsen waar jongeren wegtrekken hebben vaak voldoende animo voor de bouw van betaalbare woningen. Helaas zijn het vaak de inwoners zelf die roet in het eten gooien omdat ze hun uitzicht over een weiland niet wensen in te leveren. Zonder medewerking van inwoners zelf gaat er ook niets veranderen.

6.Er is meer vraag naar tiny houses dan je zou verwachten. 1 op de 3 zou graag verhuizen naar een Tiny house.

https://www.usp-research.com/nl/insights/nieuws/tiny-houses-blijven-populair-aantal-projecten-neemt-gestaag-toe/

7. Juist de huismus broed graag onder een dakpan. Er zijn al speciale dakpannen ontwikkelt om meer broedplaatsen te realiseren, ook na isolatie/ renovatie van bestaande woningen. Deze kunnen ook achteraf, na de bouw worden toegepast. In mijn optiek geen reden om de bouw van woningen te traineren.

https://waardenburg.eco/project/succesvolle-huismusnestpan

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:21

journee schreef:
5.Kleine plaatsen waar jongeren wegtrekken hebben vaak voldoende animo voor de bouw van betaalbare woningen. Helaas zijn het vaak de inwoners zelf die roet in het eten gooien omdat ze hun uitzicht over een weiland niet wensen in te leveren. Zonder medewerking van inwoners zelf gaat er ook niets veranderen.

Is dit onderbouwd door daadwerkelijke cijfers?

Citaat:
6.Er is meer vraag naar tiny houses dan je zou verwachten. 1 op de 3 zou graag verhuizen naar een Tiny house.

Tiny houses lijken mij echt een verspilling van ruimte. Je woont klein, maar het oppervlakte dat je nodig om je tiny house op te plaatsen is alsnog vrij groot.