Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:12

Ninx schreef:
Rizette schreef:
Netten zet je helaas niet met palen want dan komen ze tegen de palen aan met wind en verlies je stroom.

Hier zetten de fanatieke schapenboeren kunststof palen, dus die van een cm of 7, tussen de pikkers als steunpalen.
Ze zetten al die netten ook pijlsnel neer. Je knippert met je ogen en het staat.

Welke regio zit jij?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:16

Rizette schreef:
Ninx schreef:
Hier zetten de fanatieke schapenboeren kunststof palen, dus die van een cm of 7, tussen de pikkers als steunpalen.
Ze zetten al die netten ook pijlsnel neer. Je knippert met je ogen en het staat.

Welke regio zit jij?

Veluwe.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 13:17

Zichtmelding Ruinerwold - Meppel Dr
Citaat:
Ruinerwold,Drenthe
4-10-2024
8.00

Zichtmelding wolf
Vanmorgen om 8 uur wolf gezien tussen Meppel en Ruinerwold bij Blijdenstijn

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/4Khugp ... tid=K35XfP

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:20

Ninx schreef:
Dan zeg ik: doe dan in godsnaam nog netten achter de afrastering die je reeds hebt staan om IETS te doen. Omdat het dan nog de snelste en meest budgetvriendelijke optie is.
Moedwillig je dieren laten opeten vind ik het andere uiterste.

Je zal er waarschijnlijk overheen hebben gelezen.
Ben jij 24/7 bij deze schapen dat je weet dat ze 's nachts niet worden opgesloten?
Want ik weet dat er een aantal schapenhouders dit namelijk wel doen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:28

Er zijn al verschillende keren wolven over de netten gesprongen en vervolgens zijn er schapen in paniek in de netten verstrikt geraakt en geëlektrocuteerd. Vandaar het afraden. En uiteraard vanwege de bijschade voor wilde dieren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:30

Rizette schreef:
Ninx schreef:

Welke regio zit jij?

Veluwe.[/quote]
Las nl pas nog een herder die begrazingsprojecten deed dat hij ten einde raad was met de hoge netten. Dat er altijd wel ergens wat slap hing en het niet te doen was en hij zich ook afvroeg of ze niet gewoon over die 1.20 huppelden. Hij overwoog om te stoppen, dacht dat Utrecht was.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:33

MairiMacBran schreef:
Er zijn al verschillende keren wolven over de netten gesprongen en vervolgens zijn er schapen in paniek in de netten verstrikt geraakt en geëlektrocuteerd. Vandaar het afraden. En uiteraard vanwege de bijschade voor wilde dieren.

Of in Drenthe , daar zijn schapen door wolven die om de netten renden van binnen naar buiten door de netten gekomen. Toen hebben ze er allemaal netten dwars op de netten gezet zodat de wolven om moesten lopen.Dat lukt niet met een paardenwei daarvoor moet je echt in de middle of nowhere zitten. Daar was op een gegeven moment aanval op aanval. Die herderin is inmiddels ook gestopt en toen ze eenmaal gestopt was kwam de aap wel uit de mouw hoe ze behandeld was door de natuurorganisatie . Voorheen durfde ze daar niet over te praten en ook niets "fouts" te zeggen van de wolven.

Rizette

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:34

Ninx maar je hebt dus zelf de afrastering nog niet en je wijst wel anderen terecht die ook geen wwafrastering hebben?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:37

MairiMacBran schreef:

Heb je een linkje voor me, want ik kan enkel dat statement van de mobiele rasters met draad vinden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:41

Rizette schreef:
Ninx maar je hebt dus zelf de afrastering nog niet en je wijst wel anderen terecht die ook geen wwafrastering hebben?

:') -O-

8 draden tot 1:40, en bovenop nog een halve meter naar buiten. Maar ik vertrouw er niet op dat ze er niet onderdoor gaan. Dus ik ga voor een combinatie van ingegraven gaas en stroomdraad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:47

Wintu schreef:
MairiMacBran schreef:

Heb je een linkje voor me, want ik kan enkel dat statement van de mobiele rasters met draad vinden.

Ik weet niet precies wat je bedoeld.
Maar hier staat afrasteringen met draden niet werkt, maar de netten wel.
WE weten ondertussen, of ja toen al, dat dat ook bullshIt is, maar oke

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/162439 ... erken-niet

En hier het bericht van pas terug.
Over de netten, en surpus killing niet alleen binnen het net, maar over honderden meters

tienus63 schreef:
Over de aanval in Stroe afgelopen maandag, 17 dode schapen.

Citaat:
27 september 2024/Stroe
Aanval in de vroege morgen!

Wolven doden 17 schapen van kudde op Stroese Heide: ‘Verspreid over honderden meters’
STROE/KOOTWIJKERBROEK

Bij de schaapskudde op de hei bij Stroe zijn maandagochtend vroeg zeventien schapen gedood. DNA-onderzoek moet dat nog officieel bevestigen, maar eigenaar Gert van de Bor gaat er zonder meer vanuit dat wolven de daders zijn.

Er raakten ook nog drie dieren gewond, maar zij hebben de aanval wel overleefd. Het is volgens Van de Bor de eerste keer dat de kudde op de Stroese Heide doelwit is.

FLEXNETTEN MET STROOM In totaal ongeveer tweehonderd schapen stonden volgens de eigenaar van De Grazerie Landschapsbeheer in een nachtkraal met rondom 1.20 meter hoge flexnetten, voorzien van elektriciteitsdraden.

,,Toen de herder ‘s ochtends rond half acht arriveerde, stond de stroom er nog op’’, vertelt de Kootwijkerbroeker, die zelf ook schaapherder is. ,,Er zat op dat moment nog één lam vast in een flexnet en dat leefde nog. Dit betekent dat de aanval kort daarvoor moet zijn geweest, anders was het lam dood geweest door de elektriciteit.’’
OVER HONDERDEN METERS Van de Bor denkt dat één wolf over het flexnet is gesprongen. ,,Binnen het raster lag maar één dood schaap. Een groep andere schapen is toen vermoedelijk in paniek geraakt en tegen de flexibele netten aangelopen, dan rollen ze er overheen. Andere wolven hebben ze daarbuiten opgedreven en gedood, de schapen lagen verspreid over honderden meters. Het was een hele speurtocht om ze te vinden. Vier schapen zijn ongeveer helemaal opgegeten, dus dit moet het werk zijn van meerdere wolven.’’

CONTROLE PROVINCIE Een vertegenwoordiger van de provincie is komen kijken of de flexnetten goed stonden, vertelt de Kootwijkerbroeker. ,,Een hoogte van 1.20 meter wordt voorgeschreven, maar tussen elke paal zit vier meter en dan kan een stuk net soms iets doorhangen, dan heb je bijvoorbeeld een hoogte van 1.10 meter. ‘Dat is de zwakke schakel’, zeggen ze dan. Tja, wat moet je daarmee?’’
DUBBEL NET EN EZELS Inmiddels is de nachtkraal waar de aanval was verplaatst naar een verderop gelegen terrein bij de Stroese Heide en is hierom heen een dubbel flexnet met elektriciteit neergezet. ,,Bovendien staan er als proef een paar ezels, dat schijnt wolven af te schrikken.’’

VIERDE KEER Het is inmiddels de vierde keer in enkele maanden tijd dat Van de Bor te maken krijgt met een wolvenaanval. Eind juni gebeurde dat op een stuk land bij Wekerom met negen dode dieren. Daarna kwam hij landelijk in de publiciteit toen eind juli ruim veertig van zijn schapen werden gedood in heidegebied Noord-Ginkel bij Ede.
GOLFBAAN En afgelopen zaterdag was het raak op een golfbaan in Maarsbergen op de Utrechtse Heuvelrug, waar zeven schapen werden doodgebeten en vier schapen niet zijn teruggevonden. ,,Net als in Stroe lag ook hier één dood schaap binnen het raster en de andere dieren erbuiten’’, vertelt de herder. ,,De rest van de in totaal zestig schapen stond nog gewoon binnen de flexnetten.’’

De overgebleven schapen in Wekerom, Ede en Maarsbergen zijn weggehaald en verplaatst. ,,Soms naar een ander terrein of bij een andere kudde of we halen ze naar huis. Hier in Kootwijkerbroek hebben we een stal en nog wat grond.’’

SCHOUDERS ERONDER Van de Bor, die samen met zijn zoon De Grazerie runt, heeft de moed nog niet opgegeven. ,,Hoe ik er tegenaan kijk, verschilt wel per dag. De ene keer denk ik: ‘Waar zijn we in dit land mee bezig?’ en de andere keer: ‘Kom op, schouders eronder, we maken er het beste van’.’’

Veel hoop op positieve gevolgen van een iets minder beschermde status voor de wolf binnen de Europese Unie heeft hij niet. ,,Als er al iets verandert, dan duurt dat nog een hele tijd met alle procedures. En de wolf blijft beschermd, dus ik ben daar niet zo optimistisch over.’’
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... verspreid-

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/9kbmNQ ... tid=WC7FNe

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:49

MairiMacBran schreef:

Wat wolven doen is de schapen of andere dieren dermate opjagen dat ze zelf proberen door de netten te gaan, of door het draad, dat is het moment dat ze ze pakken. Dit is wat hier vaak gemeld wordt.
Het zal ook op andere manieren gebeuren, en er zal overheen gesprongen worden of onderdoor gegraven.
Maar hoe groter de uitdaging, hoe groter de kans dat ze een straatje verder kijken.

Vind je netten niks? Dan doe je 8 draden. Vind je dat niks. Zet je ze op stal. Heb je geen stal? Misschien kunnen ze elders terecht. Verkopen of slachten is ook nog een optie.

Maar zoals ik hier veel dieren aan de bosrand achter een enkel draadje zie staan is het wachten op ongelukken.

Men zegt wel dat ze liever willen dat hun dieren kunnen uitbreken om te vluchten, maar waar naartoe? De 80 km weg, de snelweg, het spoor?

Ik word er ook wel radeloos van en acht ook heel weinig veilig. Ik denk ook dat ons land zich per definitie niet leent voor een roofdier van dit formaat en deze eetlust.
Maar zolang daar niets aan gedaan wordt moet ik mijn dieren beschermen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:58

Ja ik vind er ook wel wat van als mensen die gewoon stallen en schuren hebben en dan in bosrijk wolfgebied zitten hun kwetsbare dieren s"nachts gewoon buiten laten in een wei zonder echt goede omheining.

Ik vind ook, doe in ieder geval iets! Ik besef me wel dat het heel lastig kan zijn in sommige gevallen maar in andere gevallen is het ook gewoon laksheid en ongeintereseerdheid.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:00

Maar ja, helpt dat dan wel? Hoeveel meldingen zijn er nu al: 8.00 wolf gezien. Dan moet ik al op m’n werk zitten hoor…

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:01

Sanet schreef:
Maar ja, helpt dat dan wel? Hoeveel meldingen zijn er nu al: 8.00 wolf gezien. Dan moet ik al op m’n werk zitten hoor…

1 ding weet je absoluut zeker: niks doen helpt zeker niet.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:06

Ik kan het artikel niet meer vinden…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:06

Sanet schreef:

Ja, bij ons gaan de paarden nu later naar buiten.
Hebben ook een shetlander waar ik me zorgen om maak, en ze staan nu langer op stal dan wij eigenlijk fijn vinden maar ik denk dat het juist helpt om ze binnen te houden rond de tijden dat de wolven het meest jagen. En dat is toch in de schemering en nacht.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:07

Ninx schreef:
Dan zeg ik: doe dan in godsnaam nog netten achter de afrastering die je reeds hebt staan om IETS te doen. Omdat het dan nog de snelste en meest budgetvriendelijke optie is.
Moedwillig je dieren laten opeten vind ik het andere uiterste.

Ja, dat had ik dus gedaan met als gevolg dat er een ree in verstrikt geraakt was. Ik heb het dus heel snel weer weg gehaald. Daarbij, als mijn paarden er in paniek doorheen gaan, komen ze er ook in vast te zitten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:18

Of je uberhaupt dat soort heiningen mag zetten is ook nog weer gemeente afhankelijk.

Deze tekst komt rechtsreeks uit het vanaf 1 november geldende document van BIJ12 'Faunapreventiekit' waarin exact beschreven staat wat geadviseerd wordt, wat de geraamde kosten zijn etc.

Citaat:
Wet- en regelgeving
Het plaatsen van een vaste afrastering (gaas en stroomdraad) kan een goede oplossing zijn voor het
beschermen van vee tegen roofdieraanvallen. Desalniettemin mag niet in ieder weiland een bouwwerk
worden geplaatst; het gemeentelijk omgevingsplan is leidend.
Een bouwwerk wordt gedefinieerd als ‘een
constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, die op de plaats van bestemming
hetzij direct of indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond,
bedoeld om ter plaatse te functioneren, met inbegrip van de daarvan deel uitmakende bouwwerkgebonden
installaties anders dan een schip dat wordt gebruikt voor verblijf van personen en dat is bestemd en wordt
gebruikt voor de vaart’ (bijlage bij art. 1.1 Ow). Voor het oprichten van een bouwwerk is vaak een
omgevingsvergunning noodzakelijk. Het is daarom verstandig om bij twijfel de gemeente om een oordeel te
vragen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:21

Het gaat mij geeneens direct om netten plaatsen, het gaat er hier even om dat mensen MET schuren en stallen evengoed hun (mini) paardjes of ander klein hobby vee onbeschermd 24/7 in wolven teratoria buiten laten!

Dat is gewoon pure gemakzucht!
Te veel gedoe, te veel werk, te veel kosten! Want zo denken er veel.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:21

@Tienus, dankzij jouw post heb ik ook een mail ( in eigen bewoordingen ) aan de PVV gestuurd. Hopelijk komt er redelijker beleid.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:24

Ik heb het hier al vaker geopperd en zoals nu ook weer gebeurd, er blijven er een aantal steevast op hameren dat het allemaal niets helpt.
Zo heb ik het volgende voorbeeld ook eens aangehaald. Als een inbreker mijn huis in wil komen, dan gaat dat hem uiteindelijk ook lukken. Dat betekent echter niet dat ik dan mijn voordeur maar open laat. Nee, ik maak het de inbreker zo moeilijk mogelijk. Dat geldt ook voor weidedieren.

Er zullen altijd mensen blijven die zich blijven verzetten omdat zij vinden dat de wolf weg moet. Dat heeft geen enkele zin, je traineert enkel maar.
Zolang dat de omheiningen niet op orde zijn, komen er geen maatregelen. Verzetten heeft geen enkele zin. Ik hoop dat deze mensen dat in gaan zien.

Het argument in een andermans portemonnee kijken, houdt geen stand. Ik rij elektrisch voor het milieu en omdat het aantrekkelijk is gemaakt vanwege de wegenbelasting. Die regeling gaat op de schop. Dus ik ga flink betalen. Oneerlijk? Zo werkt het leven nu eenmaal. Als je het niet kan betalen, moet je keuzes maken.
Dat geldt toch ook voor de boodschappen, tanken, roken of de dierenarts rekening? Als je het niet kan betalen, moet je keuzes maken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:28

En wat doe je dan met je onverkoopbare 26 jaar oude paard met medische problemen die eigenlijk niet goed op stal kan als je door omstandigheden weinig geld meer hebt en geen middelen om een heining aan te passen?

Hopen dat het goed gaat of zelf maar meteen naar de slacht brengen?

Tuurlijk moeten mensen hun best doen. Maar eenzijdig roepen dat mensen 'niet moeten zeuren en gewoon moeten zorgen voor een oplossing' is ook te kort door de bocht...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:29

Rizette schreef:
Het helpt alleen ten koste van jouw naaste buurman die een dergelijk hekwerk nog niet heeft. Hebben we allemaal zo'n hekwerk dan gaan ze er in of over op overige prooien, alles wat vrij op een erf loopt mens en dier. Want doodgaan van de honger uit schuwheid gaan ze niet doen.

Nou dan neem jij het niet en ik wel. Mijn redenen heb ik nu al meerdere keren opgeschreven en voel weinig voor deze discussie.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 14:33