Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:29

Nikass schreef:
Hwn Israël heeft inderdaad duizenden Palestijnse gevangenen, waaronder veel kinderen (tussen 12 en 18 jaar)
Ze zitten veelal vast voor onbepaalde tijd, dus zonder te weten óf en wanneer ze vrij komen. Ook de omstandigheden zijn slecht.

|( |(

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:35

FiveSports schreef:
Heeft hij een punt?
[ Video ]

In hoeverre zijn de slachtoffers, slachtoffers van Hamas en in hoeverre van "friendly but not so friendly" fire?
Zag laatst ook langskomen dat ze beweren dat 50(?) van de gijzelaars omgekomen zijn door de bombardementen van Israël?

Zonder Hamas daar, waren die bombardementen er niet.

Maar waarom was de Hamas daar...

Het is niet zo eenvoudig. Wel een boeiende uiteenzetting :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:40

ruitje schreef:
FiveSports schreef:
Heeft hij een punt?
[ Video ]

In hoeverre zijn de slachtoffers, slachtoffers van Hamas en in hoeverre van "friendly but not so friendly" fire?
Zag laatst ook langskomen dat ze beweren dat 50(?) van de gijzelaars omgekomen zijn door de bombardementen van Israël?

Zonder Hamas daar, waren die bombardementen er niet.

Maar waarom was de Hamas daar...

Het is niet zo eenvoudig. Wel een boeiende uiteenzetting :)

Hele goede vraag, waarom was Hamas daar... Waarom zouden die Israëliers willen ontvoeren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:52

@Ruitje, dan waren die bombardementen er niet, maar dan zaten de Gazanen misschien nog 40 jaar in hun openluchtgevangenis en was de wereld hen misschien al lang vergeten. En zaten er almaar meer Palestijnen zonder proces in Israelische gevangenissen.

Ik heb trouwens een idee voor een gevangenenruil: we hadden het hier al over Marwan Barghouti, de Palestijnse Nelson Mandela. Als nu eens een onafhankelijke partij het volgende zou voorstellen: Marwan Barghouti ruilen voor de Israëlische gijzelaars, en Hamas overtuigen om de macht over te dragen aan Marwan Barghouti (is Fatah en kan ondanks zijn veroordeling blijkbaar best wel praten met de Israeli's, spreekt zelfs hebreeuws, maar is niet corrupt en geniet hoog aanzien bij de Palestijnen). In ruil volgt een staakt het vuren van beide kanten en vrije toegang voor humanitaire hulpgoederen van de VN.

Dan kan Israel zich toch nog op de borst kloppen en zeggen dat ze hun gijzelaars gered hebben en Hamas uitgeschakeld hebben (want zijn niet meer aan de macht) en kan er weer gepraat worden. Niet dat ik geloof dat er met de huidige Israelische regering te praten valt, maar als ze stoppen met moorden en vernielen zijn we al een stap vooruit.

Misschien kijken of er iets kan geregeld worden volgens het staatsmodel van België (al snap ik dit zelf niet helemaal, maar het is waarschijnlijk ingewikkeld genoeg om in ingewikkelde situaties toe te passen).

Bij wie kan ik die motie indienen? :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:34

Dat was mijn punt, dat alles met elkaar verbonden is :) .

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:55

Kwam deze net tegen.. Wist wel dat hij Palestijns was, maar dit verhaal kende ik nog niet van Mohammed Hadid, pa van Gigi en Bella Hadid.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:49

Benzz schreef:
Nikass schreef:
[

Wat ligt er genuanceerder? Wat jij aanvult staat al in de link en maakt wat mij betreft de conclusie niet beter
België wilde ook iets meer tekst, maar stemde toch vóór.
En Nederland moet eens ophouden te blijven verkondigen dat Israël zich mag verdedigen. Wat Israël momenteel doet heeft helemaal niets met verdediging te maken.

Het is een algemene reactie van mij. Ik lees namelijk reacties: Ongelovelijk dat NL geen wapenstilstand wil. En: Jezus wat laf van Rutte.......en zo nog meer.

En daarop komt mijn reactie met het is wel wat genuanceerder. En nogmaals: Buitenhof was heel verhelderend vanochtend, inclusief het gesprek tussen een rabbijn en een imam. Het maakte voor mij duidelijker waarom NL voor nu niet gestemd heeft ( dus niet voor en niet tegen)

Ik begrijp dat het een algemene reactie is, maar ik vind dat je geen inhoudelijk antwoord geeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 00:01

hwn schreef:
Nikass schreef:
Hwn Israël heeft inderdaad duizenden Palestijnse gevangenen, waaronder veel kinderen (tussen 12 en 18 jaar)
Ze zitten veelal vast voor onbepaalde tijd, dus zonder te weten óf en wanneer ze vrij komen. Ook de omstandigheden zijn slecht.

|( |(

Nog even ter aanvulling:

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nos ... mishandeld

Kinderen worden snachts opgepakt en geblinddoekt afgevoerd. Ouders weten van niks en kinderen kunnen geen afscheid nemen van hun ouders. Ze worden tijdens de verhoren (seksueel)mishandeld en weten al die tijd niet waarvoor ze vast worden gehouden.
Uiteindelijk gaan ze naar de rechtbank en worden ze veroordeeld tot een straf van een paar maanden tot 20 jaar.
Hun "misdrijf": het gooien van stenen.
Uiteraard is er ook geen nazorg als de kinderen weer vrij komen.
Dit is al meer dan tien jaar bekend en gedocumenteerd bij de VN. Israël negeert de oproep om het recht voor de kinderen te verbeteren.
Israëlische kinderen worden in Israël berecht via het burger jeugdrecht. Palestijnse kinderen via het volwassen militaire recht.

Ik kan er zó met mijn pet niet bij dat juist Israël, met hun achtergrond, mensen anders behandeld vanwege hun afkomst.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:17

FiveSports schreef:
Kwam deze net tegen.. Wist wel dat hij Palestijns was, maar dit verhaal kende ik nog niet van Mohammed Hadid, pa van Gigi en Bella Hadid.
[ Video ]

Ik probeerde die net te delen op FB, en kreeg melding dat ie verwijderd is wegens gedeeltelijk onjuiste informatie. De propaganda-oorlog draait nog op volle toeren, en FB is duidelijk in handen van de zionisten. Want hoe kan dit nu fake news zijn? Die man zal daar toch niet over liegen, terwijl zijn dochters (en hijzelf ook waarschijnlijk) in de VS wonen dus bij bondgenoten van Israël?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:52

FiveSports schreef:
[ Video ]

Begrijp ik nu goed uit dit verhaal dat een familie Joodse vluchtelingen liefdevol 2,5 jaar heeft opgenomen, dat de moeder ging bevallen van deze man die dit verhaal vertelt, en toen ze terug kwamen thuis mochten ze er niet meer in en moesten ze naar een vluchtelingenkamp? Is dat het verhaal?

Ik kan het bijna niet geloven namelijk want dit is toch wel een heel raar verhaal. Want waar is dan de rest van de familie, politie etc. Vandaar dat ik twijfel aan dit verhaal er en of ik het wel goed begrijp.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:59

hwn schreef:
Ik probeerde die net te delen op FB, en kreeg melding dat ie verwijderd is wegens gedeeltelijk onjuiste informatie. De propaganda-oorlog draait nog op volle toeren, en FB is duidelijk in handen van de zionisten. <KNIP>

The lunatics have taken over the asylum.....

*ONTSTIPT*

princequillo
Fotograaf

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:19

Volgens mij zou dit tijdens de originele Nakba, de eerste grote vluchtelingenstroom, zijn gebeurd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:40

princequillo schreef:
Volgens mij zou dit tijdens de originele Nakba, de eerste grote vluchtelingenstroom, zijn gebeurd.

Ik zou graag de andere kant willen horen. Ik geloof er nl geen barst van. Ik vind dit een typisch framing verhaal, waarbij de onderlinge boodschap is :" wij Palestijnen waren gastvrij voor Joodse vluchtelingen en de Joden (zo ongenuanceerd) pikten toen al onze huizen in". Of anders gezegd, ieder weldenkend mens kan op zijn Hollandse nuchtere klompen aanvoelen dat dit verhaal een broodje aap verhaal is.

HWN ik vind het een hele nare suggestieve post, die je plaatste, waarin voor mij vooral duidelijk is dat je alle objectiviteit en gezond verstand als het om deze ingewikkelde materie gaat, kwijt bent. Ik heb het dan over Cowboy zijn post waarin hij jouw post quote en met name zie vetgedrukte hierna ....
Citaat:
De propaganda-oorlog draait nog op volle toeren, en FB is duidelijk in handen van de zionisten. <KNIP>

Cowboy heel jammer dat je ontstipt hebt. Jouw info is altijd zeer to the point!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 30-10-23 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:46

Heeft iemand een idee hoe de mensen in Israël inmiddels leven? Leven zij ook nog met angst en maatregelen? Of is dat inmiddels weer terug naar ‘normaal’?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:03

De Anne Frank Stichting heeft een mooie uitleg over verschillende begrippen als het over het woord zionist , Israëlis, en Joden gaat

https://www.annefrank.org/nl/themas/ant ... 0Jeruzalem.

Citaat:
Zionisme betekent het streven naar een onafhankelijke Joodse staat. Het woord is afgeleid van Zion, de naam van een heuvel bij de stad Jeruzalem. Maar lang niet alle Joden wonen in Israël en niet alle inwoners van Israël zijn joods.

En verder op

Citaat:
Het verschil tussen zionisten, Joden en Israëli’sTerug naar de vraag. Een zionist is dus iemand die streeft naar een onafhankelijke Joodse staat. Voor veel gelovige Joden is Israël ‘het beloofde land’. Maar ook veel niet-gelovige Joden vinden het belangrijk dat er een land is waar Joden vrij en veilig kunnen wonen. Tegenwoordig wordt het woord zionist ook vaak gebruikt als scheldwoord. Als iets negatiefs. Door veel Palestijnen en aanhangers van de Palestijnse zaak wordt tussen de woorden ‘Jood’, ‘Israëli’(inwoners van Israël) en ‘zionist’ geen onderscheid meer gemaakt. Dat is niet terecht. De meeste Joden wonen niet in Israël. Niet iedere inwoner van Israël is Joods; er wonen ook veel niet-Joden in Israël. En niet alle Joodse Israëli’s zijn ‘kolonisten’ die erop uit zijn om steeds meer Palestijns land te veroveren. De grote meerderheid van de Joden vindt dat de staat Israël moet blijven bestaan. Maar veel Joden, zowel binnen als buiten Israël, zijn voorstander van een Palestijnse staat naast Israël, als mogelijke oplossing voor het conflict. Om een lang verhaal samen te vatten: veel Joden herkennen zich in het zionisme, maar er zijn wel allerlei verschillende meningen en opvattingen. Genoeg redenen om de woorden ‘Jood’, ‘Israëli’ en ‘zionist’ niet zomaar door elkaar te gebruiken.

Het hele artikel is de moeite waard om te lezen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:39

pien_2010 schreef:
princequillo schreef:

Ik zou graag de andere kant willen horen. Ik geloof er nl geen barst van. Ik vind dit een typisch framing verhaal, waarbij de onderlinge boodschap is :" wij Palestijnen waren gastvrij voor Joodse vluchtelingen en de Joden (zo ongenuanceerd) pikten toen al onze huizen in". Of anders gezegd, ieder weldenkend mens kan op zijn Hollandse nuchtere klompen aanvoelen dat dit verhaal een broodje aap verhaal is.

Ik claim verder niets. Ik geef enkel aan dat het tijdens die stroom gebeurd zou zijn. Overigens weet ik niet of het een broodje aap verhaal is. Deze specifiek misschien, maar het is niet de enige. Ik heb verder geen onderzoek gedaan of dit allemaal waar is of niet, enkel dat het niet de enige van zijn soort is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:47

Dat er kolonisten zijn, ultra orthodoxe Joden, die zich ged uurragen als krapuul, dat is bekend. Dat het Israëlische leger er te weinig aan doet is ook bekend. Dat dit een schande is mogen logisch zijn.

Maar laten we nu doen alsof vluchtelingen van de tweede WO die liefdevol zijn opgenomen in Palestijnse gezinnen en masse die families uit hun eigen huis hebben gegooid. Dat is totaal ongeloofwaardig!! Meer ga ik er niet over zeggen als dat dit soort framing de twee partijen nog meer tegenover elkaar zet in plaats van dat beiden partijen een oplossing gaan zoeken waarbij beiden een normaal volwaardig leven kunnen hebben.

Uiteindelijk zal de vreedzame oplossing echt voor beiden moeten komen anders is het over 100 jaar nog bal in die regio en stopt deze ellende nooit.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:03

@Pien, heb geen tijd nu voor een hele uitgebreide reactie. Maar ik kan je in elk geval het boek "De etnische zuivering van Palestina" aanraden, geschreven door Ilan Pappe. Een joods Israëlische historicus.
Dat wat jij als mogelijke framing probeert weg te zetten is een onomstotelijk feit wat vele vele vele joden en Israëliers zelf ook bevestigen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:06

Desty schreef:
Heeft iemand een idee hoe de mensen in Israël inmiddels leven? Leven zij ook nog met angst en maatregelen? Of is dat inmiddels weer terug naar ‘normaal’?

Daar kun je nooit een sluitend antwoord op geven.
De familie van mijn stalgenoot vind het ruk dat het voor de zoveelste keer ontspoort, maar omdat ze niet dicht bij de grens wonen doen ze gewoon hun normale allerdaagse ding.
Als je huis vlak naast de grens staat, of je hebt palestijnse familie, of je bent van palestijnse afkomt etc etc, dan is dat vermoedelijk een ander verhaal.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:10

pien_2010 schreef:
Dat er kolonisten zijn, ultra orthodoxe Joden, die zich ged uurragen als krapuul, dat is bekend. Dat het Israëlische leger er te weinig aan doet is ook bekend. Dat dit een schande is mogen logisch zijn.

Maar laten we nu doen alsof vluchtelingen van de tweede WO die liefdevol zijn opgenomen in Palestijnse gezinnen en masse die families uit hun eigen huis hebben gegooid. Dat is totaal ongeloofwaardig!! Meer ga ik er niet over zeggen als dat dit soort framing de twee partijen nog meer tegenover elkaar zet in plaats van dat beiden partijen een oplossing gaan zoeken waarbij beiden een normaal volwaardig leven kunnen hebben.

Uiteindelijk zal de vreedzame oplossing echt voor beiden moeten komen anders is het over 100 jaar nog bal in die regio en stopt deze ellende nooit.

Advies: meer in verdiepen, het zijn geen heiligen hoor. Zeker in Israel niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:28

Oxfam Novib heeft inmiddels een petitie gestart 'Bescherm de burgers van Gaza'.

Je kunt stommere dingen doen dan hier tekenen.

In Trouw staat dagelijks een column 'Stemmen uit Gaza', de krant belt (voor zover dit mogelijk is) burgers in Gaza op.
Vandaag een fotograaf die via het Nasser Ziekenhuis in Khan Younis even bereik had. Eigenlijk woont hij in het Noorden van Gaza, maar zijn familie is 'een soort van' ingetrokken bij zijn schoonfamilie in het zuiden.
Ook in het zuiden vallen bommen en hij meldt dat vooral woonhuizen in puin liggen. Veel mensen slapen op straat of in scholen.
Het ziekenhuis kan maar matig functioneren als medische hulppost: er komen veel gewonden binnen, er zijn noodoperaties die worden uitgevoerd en daarna is de capaciteit op.
Verder is er ook in het zuiden gebrek aan drinkwater en eten.
|(

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:31

Sizzle schreef:
Desty schreef:

Daar kun je nooit een sluitend antwoord op geven.
De familie van mijn stalgenoot vind het ruk dat het voor de zoveelste keer ontspoort, maar omdat ze niet dicht bij de grens wonen doen ze gewoon hun normale allerdaagse ding.
Als je huis vlak naast de grens staat, of je hebt palestijnse familie, of je bent van palestijnse afkomt etc etc, dan is dat vermoedelijk een ander verhaal.

Snapchat checken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:36

?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:39

Mijn vrienden in Tel Aviv zijn in ieder geval redelijk rustig, één is vaak bezorgd maar voornamelijk omdat haar broer in het leger is opgeroepen. Ze zijn verder gewoon heel verdrietig. Maar dit zal zeker per locatie en persoon verschillen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:41

Hier ook een vriendin in Tel Aviv, haar broers en zus staan aan de frontlinie, ze is erg verdrietig en angstig.