Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 08:45

Jammer dat de vertegenwoordiging die Simons bracht wegvalt. Ik vind het een leuke vrouw. Maar het is een beetje een one issue clubje en neigt ook redelijk wat naar populisme. Denk niet dat zij daar thuishoorde. Verder heeft ze het echt zwaar gehad, dat verdiende ze totaal niet. Maar in dezelfde klasse als Kaag zou ik haar niet zetten. Logisch ook, die had een bak met ervaring.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:22

Sylvana was ook altijd boos in de kamer, daarmee deed ze zichzelf geen recht. Ik heb eens een interview van een uur lang met haar op de radio gehoord, en daar kwam ze zó anders over, echt een leuke slimme vrouw, maar in de kamer kwam die kant er onvoldoende uit.

Azarkan vond ik zo'n beetje de beste debater uit de hele kamer :). Zijn partij is totaal de mijne niet, maar wat kon die man de vinger op de zere plek leggen, heel knap.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 23:10

Mw Simons kreeg een ruime halve pagina in Trouw.
Terecht.

Ik vond de aankondiging van haar afscheid heel krachtig:
"Dat kan ik wel, maar dit wil ik niet."
Ze bepaalt zelf haar agenda, niet het feit dat er dit of dat gedaan moet worden.

En Trouw memoreerde dat ze Mark R. op de vingers tikte.
'Slavernij, dat is al zo lang geleden...'
'Mijn oma is als slaaf geboren.
En ik hoop dat de dag nooit komt dat Nederlanders zeggen dat de Tweede Wereldoorlog al zo lang geleden is.'
'Die zit, leeuwin...!'

(Leeuwinnen: Nederlands elftal, v.)

Wel is de partij Bij1 bewust 'los' van opzet.
Je kunt stommere dingen doen in het kader van emancipatie.
... maar de directe toekomst is nu wel wat onzeker.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:05

Ze wilden verandering. Kabinet is gevallen. En nu springen de gekozen volksvertegenwoordigers allemaal de kruiwagen uit ipv de handschoen op te pakken.
Als de dood voor verantwoordelijkheid. Is sowieso de tendens in dit land tegenwoordig. Slappe hap.
Geen constructieve post, I know, maar de kans is heel groot dat we straks bestuurd worden door een onervaren club. Maar goed we gaan het zien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:29

Nou, ik vind het een schande dat mw Kaag stopt omdat haar gezin bedreigd wordt.
Dat haar nieuwe leiderschapsstijl niet uit de verf kwam is beslist jammer (was te verwachten bij het aantreden van R4)
maar het is géén kwestie van 'als de dood voor verantwoordelijkheid'.

En mw Simons heeft ook bakken en bakken ellende over zich heen gekregen. En een boel bereikt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:36

Het is dubbel vind ik, aan de ene kant lijkt me een totaal frisse wind erg verfrissend..

Aan de andere kant, als politici kun je het nooit voor iedereen goed doen en de hoeveel (persoonlijke) oliebol die mensen over zich heen krijgen is niet mals. Dus ga er maar aan staan.

Timmermans heeft ervaring genoeg in ieder geval ;-), het zijn niet allemaal nieuwelingen in de politiek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:44

paars schreef:
Ze wilden verandering. Kabinet is gevallen. En nu springen de gekozen volksvertegenwoordigers allemaal de kruiwagen uit ipv de handschoen op te pakken.
Als de dood voor verantwoordelijkheid. Is sowieso de tendens in dit land tegenwoordig. Slappe hap.
Geen constructieve post, I know, maar de kans is heel groot dat we straks bestuurd worden door een onervaren club. Maar goed we gaan het zien.

Als ik zo bedreigd zou worden in mijn werk was ik al eerder opgestapt.
De verantwoordelijkheid is het probleem niet…

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:47

Maar dat nieuwe leiderschap had Kaag zelf kunnen tonen, dat staat los van de bedreigingen. Daar heb ik niets van gemerkt. Integendeel, reeds aan het begin van het aantreden van het laatste kabinet zag ik dezelfde politieke spelletjes bij D66 als bij de rest. Het viel me vies tegen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 11:54

prompter schreef:
Maar dat nieuwe leiderschap had Kaag zelf kunnen tonen, dat staat los van de bedreigingen. Daar heb ik niets van gemerkt. Integendeel, reeds aan het begin van het aantreden van het laatste kabinet zag ik dezelfde politieke spelletjes bij D66 als bij de rest. Het viel me vies tegen.

Mw Kaag heeft samen met mw Schouten in een soort stilte een boel bereikt mbt armoede bestrijding.

Ik vind dat niet tegenvallen.
(Eerder een prestatie in een rechts kabinet.)

Uiteraard had ik meer verwacht en was ik teleurgesteld 'dat R3 bleef zitten'.
(Want Mark R wilde de PvdA er niet bij. Want dat hij de vvd ooit groen rechts noemde was hij tijdelijk weer eventjes vergeten.
Dus dat de PvdA samen met Groen Links kwam 'kon niet'. Groen paars kabinet Rutte - wilde hij niet.)

"Vieze politieke spelletjes" - welke bedoel jij dan?
Wat was er vies aan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:08

Kun je mij uitleggen wat ze hebben bereikt Janneke? Want voor zover ik weet is er helemaal niks bereikt mbt armoedebestrijding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:15

Uit mijn hoofd is de wet schuldsanering natuurlijke personen aangepast: voortaan nog maar anderhalf jaar onder het bestaansminimum.
... dat was drie jaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:21

Janneke2 schreef:
Uit mijn hoofd is de wet schuldsanering natuurlijke personen aangepast: voortaan nog maar anderhalf jaar onder het bestaansminimum.
... dat was drie jaar.

Dat kan ik nou niet bepaald een boel noemen. Ze zouden meer bereikt kunnen hebben met bijvoorbeeld boodschappen betaalbaar houden, het leven betaalbaar houden.
Maar ja er speelt natuurlijk ook 1 partij mee, de vvd

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:32

Janneke2 schreef:
prompter schreef:

Mw Kaag heeft samen met mw Schouten in een soort stilte een boel bereikt mbt armoede bestrijding.

Ik vind dat niet tegenvallen.
(Eerder een prestatie in een rechts kabinet.)

Uiteraard had ik meer verwacht en was ik teleurgesteld 'dat R3 bleef zitten'.
(Want Mark R wilde de PvdA er niet bij. Want dat hij de vvd ooit groen rechts noemde was hij tijdelijk weer eventjes vergeten.
Dus dat de PvdA samen met Groen Links kwam 'kon niet'. Groen paars kabinet Rutte - wilde hij niet.)

"Vieze politieke spelletjes" - welke bedoel jij dan?
Wat was er vies aan?

Ik wist werkelijk waar niet dat Kaag dat heeft bereikt. Dat geeft me toch een heel stuk positiever beeld van haar. En natuurlijk ook mevrouw Schouten.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:45

Er is ook voor iedereen een demping op de energiebelasting ingevoerd, waardoor de eerste stijgingen van de energieprijzen geen effect hadden op de lasten voor de consument. Later kwam er nog het energieplafond dankzij Kaag. Er is een korting gekomen op de accijnzen op brandstoffen voor auto's en vrachtwagens, mede ook om de kosten te dempen voor transport van levensmiddelen. Er zijn nog wel meer dingen te noemen, sommigen wat minder zichtbaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 13:40

Veronica2 schreef:
Er is ook voor iedereen een demping op de energiebelasting ingevoerd, waardoor de eerste stijgingen van de energieprijzen geen effect hadden op de lasten voor de consument. Later kwam er nog het energieplafond dankzij Kaag. Er is een korting gekomen op de accijnzen op brandstoffen voor auto's en vrachtwagens, mede ook om de kosten te dempen voor transport van levensmiddelen. Er zijn nog wel meer dingen te noemen, sommigen wat minder zichtbaar.

Maar dat zijn allemaal maar tijdelijke oplossingen. Tuurlijk is het fijn dat dit allemaal is ingevoerd op het hoogtepunt van de crisis, maar de problemen zullen aankomende jaar weer terugkomen.
Ahold en Unilever maken nog steeds vette winst over de ruggen van de consument, mede als Shell.
En met de voortdurende oorlog in Oekraïne ben ik bang dat de gasprijzen weer door het dak gaan.

Mensen moeten nu dus nog steeds kiezen tussen de kachel aan of de boodschappen. Tussen de tandarts of de energierekening.

Ik hoop wel dat een volgend kabinet een lange termijn plan gaat opstellen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 13:42

Je kan niet kapitalisme 'oplossen' he.

Nouja, dat kan wel, maar communisme is ook zo wat :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 14:02

purny schreef:
Veronica2 schreef:

Maar dat zijn allemaal maar tijdelijke oplossingen. Tuurlijk is het fijn dat dit allemaal is ingevoerd op het hoogtepunt van de crisis, maar de problemen zullen aankomende jaar weer terugkomen.
Ahold en Unilever maken nog steeds vette winst over de ruggen van de consument, mede als Shell.
En met de voortdurende oorlog in Oekraïne ben ik bang dat de gasprijzen weer door het dak gaan.

Mensen moeten nu dus nog steeds kiezen tussen de kachel aan of de boodschappen. Tussen de tandarts of de energierekening.

Zonder die tijdelijke noodoplossingen waren de problemen nog veel groter geweest.
En daarom zijn de komende verkiezingen ook heel erg belangrijk.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 14:17

ruitje schreef:

Exact. Uiteindelijk moet een politicus ook maar roeien met de riemen die ze hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 14:20

ruitje schreef:

Maar het kapitalisme beteugelen zou wel een zeer welkome oplossing zijn.
Terug naar het Rijnlandse model waar er evenwicht was tussen marktwerking en overheid zou een hele mooie oplossing zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 15:43

purny schreef:
Veronica2 schreef:

Maar dat de winsten van Shell, Ahold en Unilever nog steeds zo hoog zijn, komt vooral doordat mensen hun producten (blijven) kopen. Het kabinet kan er weinig meer aan doen dan de maatregelen die er ook nog zijn genomen om de inflatie te laten afvlakken. De rest is aan de producenten en retailers en die mag je wel het een en ander verwijten qua prijsstelling, maar ook daar kan het kabinet niet zoveel aan doen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 15:47

Daar kunnen ze heel wat aan doen, door middel van belasting heffen. Maar het zwaarder belasten van bedrijfswinsten, waardoor de belastingdruk voor de burgers omlaag kan, das nou niet echt iets waar de vvd om zit te springen. Idem met het heffen van meer belasting op grote vermogens.

Als je dat wilt, zal je toch meer links moeten stemmen.

En dat bedrijven met dalende omzet meer winst maken (Ahold) das een mooi voorbeeld van graaiflatie. Mooi de prijzen meer verhogen dan nodig, rendement naar de aandeelhouders et voila

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 15:50

Voor de mensen die het interessant vinden, Klaas Knot legt in deze aflevering van Buitenhof uit waarom maatregelen op inflatie traag effect hebben.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 15:55

Tango1979 schreef:
Daar kunnen ze heel wat aan doen, door middel van belasting heffen. Maar het zwaarder belasten van bedrijfswinsten, waardoor de belastingdruk voor de burgers omlaag kan, das nou niet echt iets waar de vvd om zit te springen. Idem met het heffen van meer belasting op grote vermogens.

Als je dat wilt, zal je toch meer links moeten stemmen.

En dat bedrijven met dalende omzet meer winst maken (Ahold) das een mooi voorbeeld van graaiflatie. Mooi de prijzen meer verhogen dan nodig, rendement naar de aandeelhouders et voila

In de periode van het laatste kabinet is de belastingdruk voor burgers diverse keren verlicht, via de energiebelasting en ook via de inkomstenbelasting.

En waarom moeten meer vermogenden meer belasting betalen? Meestal is dit een wens van mensen die geen of geen uitzicht op vermogen hebben.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 16:10

Heel simpel: omdat 1 euro uit arbeid zwaarder wordt belast dan 1 euro WINST uit vermogen.

Arbeid daar doe je nog iets voor. WINST uit vermogen daar heb je niks voor gedaan. Waarom wordt dat veel minder belast? Om de rijken rijk te houden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:00

Winst uit vermogen, daar heb je niks voor gedaan.... Want je hebt opeens patsboem vermogen en winst daaruit? Je maakt me nieuwsgierig.