Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 17740
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:23

Het is er nog niet binnen mijn budget in elk geval een elektrische auto! :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 46760
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:24

Wij hebben een LPG-auto. Een Toyota Aygo, wegenbelasting is 20 euro per maand :).

8nnemiek

Berichten: 45283
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:26

Cer schreef:
Ik ben heel benieuwd wat een tweedehands electrische auto kost, want degene die in de buurt kwamen van betaalbaar, hadden geen accu..

Die van ons heeft €14.000 gekost, en met de subsidie eraf €12.000. 4 jaar oud, nog geen 20.000 gelopen, en 's zomers 300km range.
Met kleinere accu en zo'n 120km range zijn ze te vinden voor zo'n €6000 (met subsidie eraf).
Die goedkopere modellen hebben een huuraccu, wat een aantal voordelen heeft (nieuwe accu als hij slecht is, gratis hulp bij pech enz) en zo'n huuraccu kun je overkopen voor zo'n 2000 tot 4000 euro.

DuoPenotti

Berichten: 40186
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:27

Ik heb voorheen LPG gehad, maar dat was er toen bij 1 tankbeurt uit dat meer aan belasting.
Maar dat is wel weer 10 jaar terug of zo.
De kleinere auto's viel toen mee aan extra wegenbelasting, de grote wagens werden wel echt flink duurder.

mvdende

Berichten: 6141
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 11:28

DuoPenotti schreef:
Ik heb dadelijk een cursus voor mijn vrijwilligerswerk, heel leuk.
Maar gaat me nu echt geld kosten zo.... fietsen is voor mij te ver.
Ov moet ik ook een half uur voor lopen
en omdat de cursus ook al lopen en staan is trek ik dat de terugweg zeker niet.

niet leuk...


Op de fiets naar de bushalte/ station? 30 minuten lopen is ongeveer een kwartiertje fietsen. Dan kan je de rest met het ov doen en op de terugweg stap je weer op je fiets.

Of met de auto naar het ov.

Dat doe ik als ik met de trein weg moet. Dan rijdt ik met de auto naar het station (€4 per dag, maar op 10 minuten lopen kan je gratis parkeren) En stap dan over op de trein.

Ann

Berichten: 13649
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:28

Kinke schreef:
elnienjo, waarom woon je eigenlijk nog in Nederland? Je wekt de indruk dat niets goed is hier en je woont al in het grensgebied. Wat heeft Nederland dan nog voor voordelen?
Ze heeft zelf aangegeven dat ze nu van 2 walletjes kan eten.

elnienjo schreef:
Phonix schreef:
Waarom verhuis je niet dan?

Ik woon aan de grens dus waarom verhuizen? Als grensbewoner kan ik van 2 walletjes eten

Ik stel voor dat je nu een tijdje op een Belgisch forum gaat klagen, elnienjo...

Cer

Berichten: 31992
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:30

8nnemiek schreef:
Die van ons heeft €14.000 gekost, en met de subsidie eraf €12.000. 4 jaar oud, nog geen 20.000 gelopen, en 's zomers 300km range.
Met kleinere accu en zo'n 120km range zijn ze te vinden voor zo'n €6000 (met subsidie eraf).
Die goedkopere modellen hebben een huuraccu, wat een aantal voordelen heeft (nieuwe accu als hij slecht is, gratis hulp bij pech enz) en zo'n huuraccu kun je overkopen voor zo'n 2000 tot 4000 euro.

Ik hoop erop dat ze goedkoper worden tzt want ik vind het vooralsnog een hoop geld .. :j
Huuraccu is 70 euro pm, dat viel een soort van mee, maar misschien ook niet.. geen idee wat opladen kost bijvoorbeeld. Volgens mij was er een topic over electrisch autos en de kosten enzo.. eens zoeken :)

8nnemiek

Berichten: 45283
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:30

DuoPenotti schreef:
8nnemiek schreef:
Zo rijk hoef je niet te zijn voor een tweedehands elektrische auto. De stroom kunnen ze niet verhogen voor alleen elektrische auto's, dat is gewoon dezelfde stroom als voor je huishouden.

wat jij niet veel vind is voor een ander weer anders.
daarnaast kan ik die hier in het gewone stopcontact stoppen?

Klopt, ik snap dat niet iedereen een auto van €10.000 kan betalen, maar ik ken behoorlijk veel mensen die duurdere auto's rijden en zeker niet 'rijk' zijn.

Elektrische auto's kun je inderdaad gewoon via een 220V stopcontact laden (met een aparte kabel). Niet heel efficiënt, dan laadt ie niet heel snel, maar het kan wel gewoon.

mvdende

Berichten: 6141
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 11:32

8nnemiek schreef:
Cer schreef:
Ik ben heel benieuwd wat een tweedehands electrische auto kost, want degene die in de buurt kwamen van betaalbaar, hadden geen accu..

Die van ons heeft €14.000 gekost, en met de subsidie eraf €12.000. 4 jaar oud, nog geen 20.000 gelopen, en 's zomers 300km range.
Met kleinere accu en zo'n 120km range zijn ze te vinden voor zo'n €6000 (met subsidie eraf).
Die goedkopere modellen hebben een huuraccu, wat een aantal voordelen heeft (nieuwe accu als hij slecht is, gratis hulp bij pech enz) en zo'n huuraccu kun je overkopen voor zo'n 2000 tot 4000 euro.


Leuk, maar mijn Panda automaat kostte €3000.... en dat was een dure, want automaat! Handgeschakeld heb je een vergelijkbare (124.000 op de teller, met airco) voor €1700-2000

Voor €3000 heb je geen goede 2e hands elektrische, en 120km is echt belachelijk weinig range... dat is leuk in de stad, maar in het buitengebied zit je daar zó aan. In de winter is de range nog eens een stuk kleiner. Dan kan je misschien net van Ossendrecht naar Breda ofzo, wat 40 minuten rijden is. Wil je naar Limburg, zal je z'n 4x moeten laden ala 30 minuten minimaal per keer.

Grote autovakanties is een ander verhaal, maar ik wil toch minimaal wél van de ene kant van Nederland naar de andere kunnen rijden zonder bijladen!
Laatst bijgewerkt door mvdende op 10-03-22 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 40186
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:32

mvdende schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik heb dadelijk een cursus voor mijn vrijwilligerswerk, heel leuk.
Maar gaat me nu echt geld kosten zo.... fietsen is voor mij te ver.
Ov moet ik ook een half uur voor lopen
en omdat de cursus ook al lopen en staan is trek ik dat de terugweg zeker niet.

niet leuk...


Op de fiets naar de bushalte/ station? 30 minuten lopen is ongeveer een kwartiertje fietsen. Dan kan je de rest met het ov doen en op de terugweg stap je weer op je fiets.

Of met de auto naar het ov.

Dat doe ik als ik met de trein weg moet. Dan rijdt ik met de auto naar het station (€4 per dag, maar op 10 minuten lopen kan je gratis parkeren) En stap dan over op de trein.

Bedankt voor het meedenken.

Auto kan ik daar niet parkeren is een bushalte naast de doorgaande weg.
Er is ook geen fietsenstalling daar.
Dus ook geen mogelijkheid je fiets veilig daar ergens vast te leggen. Dat had ik al bekeken.

Daarnaast ben ik dan 3 kwartier onderweg (met de auto 12) en ook nog eens 3 kwartier te vroeg.
En dan ben ik aan alles al zo overprikkeld dat ik de uitkomst wel weer weet.....

8nnemiek

Berichten: 45283
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:33

Cer schreef:
Ik hoop erop dat ze goedkoper worden tzt want ik vind het vooralsnog een hoop geld .. :j
Huuraccu is 70 euro pm, dat viel een soort van mee, maar misschien ook niet.. geen idee wat opladen kost bijvoorbeeld. Volgens mij was er een topic over electrisch autos en de kosten enzo.. eens zoeken :)

Ik gok dat ze vrij snel goedkoper worden, zeker nu er zo veel nieuwe modellen op de markt komen.
Daar is een topic over inderdaad, daar staat ook een hoop info. De accuhuur ligt inderdaad rond de 70 euro per maand, als je niet enorm veel kilometers maakt. Laden ligt er helemaal aan waar je laadt. Thuis is natuurlijk gewoon je eigen stroomtarief. Wij laden momenteel aan een laadpaal in het dorp aan €0,217 per kWh, en we hebben de accu vol voor iets minder dan €9, daar komen we 250 tot 300km mee.

DuoPenotti

Berichten: 40186
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:34

8nnemiek schreef:
Klopt, ik snap dat niet iedereen een auto van €10.000 kan betalen, maar ik ken behoorlijk veel mensen die duurdere auto's rijden en zeker niet 'rijk' zijn.

Elektrische auto's kun je inderdaad gewoon via een 220V stopcontact laden (met een aparte kabel). Niet heel efficiënt, dan laadt ie niet heel snel, maar het kan wel gewoon.

Dat is vast fijn om te weten dat die gewoon aan het gewone stopcontact kan.

Dan nog wachten tot ze goedkoper zijn, 10.000 hebben wij namelijk nog nooit betaald voor een auto, bij lange na niet :D

8nnemiek

Berichten: 45283
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:37

mvdende schreef:
Voor €3000 heb je geen goede 2e hands elektrische, en 120km is echt belachelijk weinig range... dat is leuk in de stad, maar in het buitengebied zit je daar zó aan. In de winter is de range nog eens een stuk kleiner. Dan kan je misschien net van Ossendrecht naar Breda ofzo, wat 40 minuten rijden is. Wil je naar Limburg, zal je z'n 4x moeten laden ala 30 minuten minimaal per keer.

Grote autovakanties is een ander verhaal, maar ik wil toch minimaal wél van de ene kant van Nederland naar de andere kunnen rijden zonder bijladen!

De range was voor ons ook het probleem bij de kleinere accu's. Dat is vooral ideaal voor woon-werk verkeer of als tweede auto. Wij rijden meerdere keren per maand van Limburg naar Zeeland, 220km, dus hadden ook een grotere accu nodig.
We hebben ook een aantal jaren moeten wachten voordat we de auto konden kopen die we nodig hadden. Maar met de huidige prijzen en de kilometers die we rijden hebben we het geld over ongeveer 1,5 jaar eruit aan de benzine en andere kosten die we besparen.

8nnemiek

Berichten: 45283
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:16

DuoPenotti schreef:
Dan nog wachten tot ze goedkoper zijn, 10.000 hebben wij namelijk nog nooit betaald voor een auto, bij lange na niet :D

Wij hadden de mazzel dat we twee auto's konden verkopen. Mijn eigen auto heeft nog €4500 opgebracht, en die van mijn vriend €2500, en met de subsidie erbij hebben we nog maar €5000 hoeven bij te betalen; ik de helft en mijn vriend de helft :Y)
Het hele bedrag had ik ook niet zo maar even neer kunnen tellen.

germie

Berichten: 28970
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:39

Cer schreef:
8nnemiek schreef:
Die van ons heeft €14.000 gekost, en met de subsidie eraf €12.000. 4 jaar oud, nog geen 20.000 gelopen, en 's zomers 300km range.
Met kleinere accu en zo'n 120km range zijn ze te vinden voor zo'n €6000 (met subsidie eraf).
Die goedkopere modellen hebben een huuraccu, wat een aantal voordelen heeft (nieuwe accu als hij slecht is, gratis hulp bij pech enz) en zo'n huuraccu kun je overkopen voor zo'n 2000 tot 4000 euro.

Ik hoop erop dat ze goedkoper worden tzt want ik vind het vooralsnog een hoop geld .. :j
Huuraccu is 70 euro pm, dat viel een soort van mee, maar misschien ook niet.. geen idee wat opladen kost bijvoorbeeld. Volgens mij was er een topic over electrisch autos en de kosten enzo.. eens zoeken :)

Zolang ze geen radius hebben van 1000km is het gewoon troep. Ze moeten ook normaal een paardentrailer kunnen trekken en in de winter het ook doen. De ervaringen van vrienden met een stekkerauto naar de wintersport waren meer dan slecht. 8 keer opladen over 950 km bijvoorbeeld. Dat moet je op 1 tank kunnen rijden.
Met 300km aan actieradius blijf ik continu aan het laden. 100km is natuurlijk al helemaal niets, dan kan ik niet eens gaan duiken op zondag, want bij de duikstek op 90 km van mijn huis is geen laadpaal.
Dus dat is geen optie.

Maar dit vind ik ook wel erg, dat men dit begint te promoten, 12 graden in huis.
https://dvhn.nl/extra/Zonder-gas-de-win ... 29531.html

8nnemiek

Berichten: 45283
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:48

Nee Germie, het is niet 'gewoon troep', het is nog niet geschikt voor jouw doeleinden. Dat is heel wat anders ;)

Exitium

Berichten: 8183
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:49

950 km red ik sowieso al niet met één tank benzine, bij lange na niet :')

IMANDRA

Berichten: 10497
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:49

germie schreef:
Zolang ze geen radius hebben van 1000km is het gewoon troep. Ze moeten ook normaal een paardentrailer kunnen trekken en in de winter het ook doen. De ervaringen van vrienden met een stekkerauto naar de wintersport waren meer dan slecht. 8 keer opladen over 950 km bijvoorbeeld. Dat moet je op 1 tank kunnen rijden.
Met 300km aan actieradius blijf ik continu aan het laden. 100km is natuurlijk al helemaal niets, dan kan ik niet eens gaan duiken op zondag, want bij de duikstek op 90 km van mijn huis is geen laadpaal.
Dus dat is geen optie.

Maar dit vind ik ook wel erg, dat men dit begint te promoten, 12 graden in huis.
https://dvhn.nl/extra/Zonder-gas-de-win ... 29531.html


Nee, zo lang ze die radius hebben is het voor jou niet geschikt. Dat is heel wat anders dan dat het 'troep' is.

En grotere auto's die trailers kunnen trekken zijn ook in opkomst overigens. Maar nog niet zo doorontwikkeld dat ze ook voor niet-rijke mensen betaalbaar zijn. Maar ze komen dus wel. Zelfde met betaalbare auto's met meer radius.

In de meeste gevallen is een radius van 300km méér dan genoeg.

Edit: die 12 graden is een experiment van iemand. Niks promoten, gewoon een interessant nieuwtje waar je mee kan doen wat je wil. Er is geen "promoten dat we maar met 12 graden moeten leven" aan.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 10-03-22 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:50

8nnemiek schreef:
Nee Germie, het is niet 'gewoon troep', het is nog niet geschikt voor jouw doeleinden. Dat is heel wat anders ;)

exact, hier komt waarschijnlijk ook een elektrische auto die de trailer kan trekken :)

Ja dat kost wel wat ja. Maar voor 5000 euro ofzo vind je in mijn belevenis sowieso geen fatsoenlijke zuinige auto met weinig op de teller die een trailer kan trekken.

Maar ik denk dat we nu wel heel erg offtopic gaan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:23

8nnemiek schreef:
elnienjo schreef:
Ik had ooit een auto op LPG maar daar was de wegenbelasting ook torenhoog op, terwijl dat minder vervuilend was dan benzine. Linksom of rechtsom willen ze je toch flink belasten. Dat zie ik ook wel gebeuren op die elektrische auto's die nu een gesubsidieerd speeltje van de rijken zijn. Tegen dat ze betaalbaar zijn voor onder modaal zal de accijns op die laadpalen ook wel weer omhoog gaan.

Zo rijk hoef je niet te zijn voor een tweedehands elektrische auto. De stroom kunnen ze niet verhogen voor alleen elektrische auto's, dat is gewoon dezelfde stroom als voor je huishouden.

Natuurlijk wel, bij een tweedehandsauto kom je al snel voor duizenden euro's aan kosten te staan voor een nieuwe accu en je kunt er geen dagje mee weg zonder tussendoor bij te moeten laden. Een tweedehandsbenzineauto is goedkoper dan een nieuwe accu.

Kinke

Berichten: 21264
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:24

Ann schreef:
Ze heeft zelf aangegeven dat ze nu van 2 walletjes kan eten.


Dat zou betekenen dat er dan toch nog wel iets positiefs te vinden is in Nederland :D :+

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:24

germie schreef:
[
Maar dit vind ik ook wel erg, dat men dit begint te promoten, 12 graden in huis.
https://dvhn.nl/extra/Zonder-gas-de-win ... 29531.html

Dat zal de zorgkosten nog hoger gaan maken dan, want veel ziektes verergeren door de kou. Astma, reuma e.d. en vast nog veel meer.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:26

Kinke schreef:
elnienjo, waarom woon je eigenlijk nog in Nederland? Je wekt de indruk dat niets goed is hier en je woont al in het grensgebied. Wat heeft Nederland dan nog voor voordelen?

Waarom zou je moeten verhuizen omdat je ergens over te klagen hebt? Als we niet klagen zal er zeker niks verbeteren.

8nnemiek

Berichten: 45283
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:29

elnienjo schreef:
Natuurlijk wel, bij een tweedehandsauto kom je al snel voor duizenden euro's aan kosten te staan voor een nieuwe accu en je kunt er geen dagje mee weg zonder tussendoor bij te moeten laden. Een tweedehandsbenzineauto is goedkoper dan een nieuwe accu.

Dat zijn van die 'feitjes' die anti-EV mensen graag delen, maar is echt niks van niet waar. Elektrische auto's hebben juist veel minder kosten. Hooguit af en toe nieuwe remvloeistof en koelvloeistof/airco spul, en een interieurfilter, en that's it. Onze auto is 4 jaar oud, en de accucapaciteit is 95%. De eerste tesla's zijn al de miljoen mijl voorbij op een accu. Zo lang gaan die dingen mee. En je kan er prima een dagje mee weg zonder te laden, dat ligt er helemaal aan waar je heen gaat ;) De nieuwere modellen kunnen trouwens veelal snelladen waarbij de snelste al binnen 10 minuten ruim halfvol zijn. Dan stop je dus elke drie uur een keertje om even je benen te strekken, een kop koffie te drinken en even te laden. De horror :')

Marije_jiplover

Berichten: 26519
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:52

Ik rijd nu in de winter 350-400 km op 1 lading.
Mijn collega had zijn auto vorig jaar zomer ook al en toen reed hij meer dan 450 km op 1 lading (zelfde model als de mijne).



Ik laad de mijne nu al niet eens dagelijks op, terwijl ik voor mijn werk tussen de 100 en 300 km per dag rijd.

Nagenoeg al mijn bezwaren die ik tegen de elektrische auto had, blijken, nu ik hem eenmaal heb, niet te kloppen.
En belangrijkste voordeel is dat de auto zoveel comfortabeler rijd dan mijn eerdere (niet elektrische) dienstauto's.
En actieradius valt me echt 100% mee.

Al zou ik hem alsnog privé nog niet aanschaffen, omdat de ene auto die we wel privé hebben, 2 hobbies combineert. Het is een kampeerbus die tevens dient als trekauto voor de paardentrailer.