Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:09

Mijn schoonouders hebben echt hun best gedaan om kleiner te gaan wonen maar het is niet gelukt. De woningen die officieel bedoeld zijn voor ouderen zijn vaak zo ontzettend kortzichtig en dom ingericht (trap, smalle badkamer, drempels) dat ze uiteindelijk in hun eigen huis zijn gebleven en daar een badkamer op de begane grond gemaakt hebben. De hele bovenverdieping wordt niet meer gebruikt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:13

@roodvos

Of dat de gemeente doet weet ik niet, maar hier komen ze nu eindelijk :)
Het gaat wel op gemeentelijke bouwkavels. Dus grond in eigendom van onze gemeente.

Maar waarom kunnen er nu wel mensen wonen dan, als ze maar een postadres ergens anders hebben?
Waarom mogen vakantiegangers wel onveilig slapen dan? Of mogen die wel in de nacht verbranden? Vast niet :)
Dus zo moeilijk zal het dan toch niet wezen dat legaal te maken?
En anders vast simpeler te doen dan nieuwbouw, op grond die nog weide is, stikstof enz enz
Laten we aub bebouwing die bestaat ook gebruiken.

Maar het is denk ik meer dat deze huisjes nu niks kosten, zijn ze legaal ineens 2 ton meer.
En dat kan niet natuurlijk, stel toch iemand heeft eens voordeel....

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:15

Roodvos schreef:
Danique_G schreef:
Ik dacht eigenlijk altijd dat de woningmarkt nu vooral krap was door een tekort aan doorstroomwoningen voor boomers en een tekort aan goedkope woningen. Bij ons wordt er flink gebouwd.. grote 2-onder-1 kap woningen voor gezinnen… bijna geen betaalbaar huisje/appartment je wat erbij zit hoor

Boomer >;) dat klinkt niet heel vriendelijk. Ik zie dan altijd zo'n harige hond voor me :+ .
Dat ouderen in hun (te grote) woning blijven is maar een deel van het probleem. Voor die ouderen zijn ook geen, of te weinig, passende woningen gebouwd terwijl ondertussen de zgn. "bejaardentehuizen" zijn opgedoekt. Dus zelfs als ze willen kunnen die ouderen nergens heen. En heel eerlijk, als ik zie hoe heerlijk rustig mijn bejaarde vader in zijn levensloopbestendige woning met grote tuin woont dan begrijp ik prima dat hij niet naar zo'n flatje in een gebouw met parkeergezeik en een disfunctionele VVE wil :x .

[

Ik bedoel boomer als de generatie, niet gemeen. Ik kom in vrede!
Moest wel hardop lachen vanwege de herkenning.

Ik woon in een bejaardenflat omdat de huur zo hoog ligt dat bejaarden niet willen verkassen. er is nu een verhouding van 30/70 jongeren /ouderen. Steeds meer jongeren trekken hierdoor in deze huizen want de meeste mensen staan niet te popelen. Ik betaal 1400 euro voor 85m2. Ik wil graag weg hier en wat kopen maar ja, we weten hoe de markt is. Eigenlijk compleet omgekeerde wereld. Als dit soort plekken leeg staan is het misschien juist goed voor de integratie hier vluchtelingen te doen. Beide groepen komen dan in contact met de maatschappij en wie ontstaan er wel mooie dingen. Maar goed, dat is mijn mooie fantasie. Het is vrije sector dus gaat niet gebeuren.

Even leuke anekdote. Als je beetje pech hebt zijn die oudjes zelf ook betrokken bij bestuur. Je merkt echt dat die soms niets beters te doen hebben, laten we het zo zeggen :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:20

Mijn moeder stond al 15 jaar ingeschreven voor een senioren appartement en heeft dat 3 jaar terug toegewezen gekregen.
In haar dorp is daar vééél meer vraag voor maar het is er gewoon niet.
Mijn schoonmoeder heeft een koop 2 onder 1 kap kunnen kopen, 25 jaar terug, daar werden er toen een keer 10 van gebouwd. Voor senioren. Ook logisch ingedeeld, echt mooi huis.
Maar sindsdien is er daar niet 1 meer van gebouwd en dat met vergrijzing.

Ik heb diverse ooms en tantes die idd in de garage maar slaapkamer en douche hebben gemaakt.
Want ze kunnen niet meer naar boven, willen ook dolgraag verhuizen, maar wat er niet is kun je ook niet heen.

Echt iedereen roept al 20 jaar maar betaalbare appartementen. Daar kunnen beginnende samenwoners in eventueel met 1 kindje.
En ook senioren. Nee. Dat bracht idd niet genoeg op.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:25

Olejon ik heb de term racisme niet uitgevonden. Maar als je bij asielzoekers het strafrecht anders wil toepassen dan op autochtone Nederlanders dan is dat ongelijke behandeling = discriminatie.
Dat is niet eens een mening, gewoon een gegeven.

Popstra zelfde geldt voor die man uit Woudenberg waar jij het over hebt. Ik ken zijn zaak inhoudelijk niet (en jij denk ik ook niet?) maar als de rechter hem heeft vrijgelaten heeft hij dat niet gedaan omdát hij asielzoeker is, maar omdat hij het Nederlandse strafrecht heeft toegepast.
Als de rechter de asielzoeker heeft bevoorrecht, zou dat ook discriminatie zijn, en dat is in Nederland verboden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:26

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:33

Sizzle schreef:
Mijn schoonouders hebben echt hun best gedaan om kleiner te gaan wonen maar het is niet gelukt. De woningen die officieel bedoeld zijn voor ouderen zijn vaak zo ontzettend kortzichtig en dom ingericht (trap, smalle badkamer, drempels) dat ze uiteindelijk in hun eigen huis zijn gebleven en daar een badkamer op de begane grond gemaakt hebben. De hele bovenverdieping wordt niet meer gebruikt.

Heel eerlijk, daar hebben wij ook al over nagedacht, op lange termijn, stel we kunnen ooit in ons huidige huis de trap niet meer op, het is heel gemakkelijk om terug een douche te plaatsen in de bijkeuken (die was er vlgs mij ook ooit al), en een deel van de grote keuken af te splitsen om beneden een slaapkamer te realiseren.
Hoeven we dit huis niet voor uit, dan staat de bovenetage inderdaad maar leeg.
We gaan toch niet drie keer zoveel betalen als nu?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:42

purny schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/drie-maanden-oude-baby-overleden-in-sporthal-bij-aanmeldcentrum-ter-apel~ac5e01e9/
In de sporthal bij het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel is een drie maanden oude baby overleden. Dat bevestigt een woordvoerder van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). De doodsoorzaak is nog niet bekend en wordt momenteel onderzocht, aldus een woordvoerder van het COA.

Triest dat het deze kant op gaat...

Triest maar je laatste zin is ook triest, laten we eerst even afwachten wat er gebeurt is. Dit gebeurt ook in Nederlandse gezinnen met huisje boompje beestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:46

purny schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/drie-maanden-oude-baby-overleden-in-sporthal-bij-aanmeldcentrum-ter-apel~ac5e01e9/
In de sporthal bij het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel is een drie maanden oude baby overleden. Dat bevestigt een woordvoerder van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). De doodsoorzaak is nog niet bekend en wordt momenteel onderzocht, aldus een woordvoerder van het COA.

Triest dat het deze kant op gaat...

Er is helemaal niet bekend waaraan het kindje is overleden.

Dus ik begrijp je laatste opmerking niet?

Dat babies overlijden is altijd triest.

purny

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:50

Dat is waar maar misschien had het kindje blijven leven als het daar menselijker geweest was, betere omstandigheden

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:04

purny schreef:
Dat is waar maar misschien had het kindje blijven leven als het daar menselijker geweest was, betere omstandigheden

Weet je niet, er overlijden ook kinderen in villawijken of in de beste privéziekenhuizen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:36

purny schreef:

Op nu.nl staat dat ze er nog niet over berichten omdat dat insinuaties in de hand kan werken, ze willeen eerst weten wat er precies is gebeurt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:44

purny schreef:

Serieus? Noem eens een echte optie die het dan geweest zou moeten zijn..
Denk je echt dat we in dit land asielzoekers laten doodhongeren?
Ze medische zorg ontzeggen?

Ook kinderen kunnen helaas plotseling sterven..
En dat is afschuwelijk, ook zonder dat het mis(ge)bruikt wordt door mensen die dit willen gebruiken om een punt te maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:51

Dit kindje lag iig niet buiten maar binnen.
En idd als men wist dat het medisch hulp nodig had gehad was dat ook wel gebeurd.
Hoe verdrietig dit bericht nu ook is. Het gebeurt helaas vaker.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:41

Ik heb niet zoveel verstand van het woningbouw verhuur gebeuren. Maar aangenomen dat een asielzoeker voorrang krijgt op de schaarse woningen, is dat dan de schuld of verantwoordelijkheid van de asielzoeker? Moet hij de woning uit principiële overwegingen weigeren, ook al heeft hij geen alternatief?
Of is het de schuld, zoals vaak lijkt te worden beweerd, van GroenLinks, de partij die geen deel neemt aan de regering?
Hoe komt het dat iedereen wel weet dat Rutte heel goed kan liegen, maar dat de meerderheid van de kiezers toch telkens weer op hem stemt?
Wil men écht verandering in de maatschappij?
Is het woningnood probleem opgelost als de asielzoekers het land uit worden gezet?

Ik begrijp wel dat Janneke aangeeft dat mensen tegen elkaar worden uitgespeeld. En ondertussen verandert er niets, behalve dat de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt.

Danique: zeker niet iedereen heeft psychische problemen. Dat is niet wat ik bedoelde te zeggen. Ik wilde alleen aangeven dat asielzoekers individuen zijn, met ieder een eigen verhaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:45

Dat probeer ik ook steeds te zeggeb.
Dat woningprobleem was er al 30 jaar geleden en is steeds verder uitgemolken. Nu zien we het resultaat van dat wanbeleid. De asielzoeker heeft daar geen schuld aan.
Dat betekend echter niet dat daar niet OOK problemen spelen maar again, dat is voornamelijk wanbeleid.
Toen de NS geprivatiseerd werd weet ik nog precies dat we toen zeiden: OMG, nu wordt het dadelijk net zo ruk als in de UK (waar de treinen niet kunnen rijden omdat het spoor te warm is :roll: )
En wat een verrassing, we zijn nu zo‘n 25 jaar later en de problemen blijveb maar stapelen totdat ieder herfstblaadje al een storing geeft.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-08-22 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:47

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:57

Loretta schreef:
De situatie in Ter Apel is inmiddels eentje die niet zou misstaan voor een vluchtelingenkamp in een gemiddeld derde wereld land.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... orthal-coa

En om de mensonterende omstandigheden compleet te maken haalt de politie nu ook nog eens hun tenten weg.

https://nos.nl/collectie/13898/artikel/ ... n-verboden

Wat zal je trots zijn als politieagent om savond's te zeggen. Ik heb mensen in nood hun tenten afgepakt. Je zou je dood moeten schamen na zoiets.

Nou sorry hoor, maar ik vind oude mensen met een slechte gezondheid die met de kou straks zonder kachel zitten en elke dag een boterham moeten eten ipv warme maaltijd.
Schrijnender dan jonge mensen met mooi weer in een tent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:00

Loretta schreef:
De situatie in Ter Apel is inmiddels eentje die niet zou misstaan voor een vluchtelingenkamp in een gemiddeld derde wereld land.

En om de mensonterende omstandigheden compleet te maken haalt de politie nu ook nog eens hun tenten weg.

Wat zal je trots zijn als politieagent om savond's te zeggen. Ik heb mensen in nood hun tenten afgepakt. Je zou je dood moeten schamen na zoiets.

Loretta, die agenten krijgen dat ook van bovenaf opgelegd, doen ook enkel wat de baas zegt. Waarom nou die agent de schuld geven?
Misschien willen ze de tenten niet meer toestaan om dat de haringen als steekwapen werden gebruikt?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:02

Het loopt gewoon de spuigaten uit, de medewerkers kunnen het niet aan, er is geen plek en er blijft maar toestroom, dat kán toch niet!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:11

Nikass schreef:
Ik heb niet zoveel verstand van het woningbouw verhuur gebeuren. Maar aangenomen dat een asielzoeker voorrang krijgt op de schaarse woningen, is dat dan de schuld of verantwoordelijkheid van de asielzoeker? Moet hij de woning uit principiële overwegingen weigeren, ook al heeft hij geen alternatief?
Of is het de schuld, zoals vaak lijkt te worden beweerd, van GroenLinks, de partij die geen deel neemt aan de regering?
Hoe komt het dat iedereen wel weet dat Rutte heel goed kan liegen, maar dat de meerderheid van de kiezers toch telkens weer op hem stemt?
Is het woningnood probleem opgelost als de asielzoekers het land uit worden gezet?

Ik begrijp wel dat Janneke aangeeft dat mensen tegen elkaar worden uitgespeeld. En ondertussen verandert er niets, behalve dat de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt.

Danique: zeker niet iedereen heeft psychische problemen. Dat is niet wat ik bedoelde te zeggen. Ik wilde alleen aangeven dat asielzoekers individuen zijn, met ieder een eigen verhaal.

Paar pagina’s terug stelde ik de vraag: is het gerechtvaardigd dat voor een zelfde misdrijf een asielzoeker mogelijk harder gestraft wordt (uitzetting). Je refereerde heel correct naar de UVRM die hier geratificeerd zijn. Je gaf ook bronnen wat het proces is bij een asielzoeker die een misdrijf begaat. Overigens gebeurd het ook best vaak bij autochtonen dat ze rap weer op vrije voeten zijn.

De vraagstelling die hier bij mij naar boven komt is: is het rechtvaardig dat een asielzoeker voorrang krijgt op een woning tov een NLer?

Aanname dat dit zo is natuurlijk. Is het zo wel überhaupt?

Ding met mensenrechten is soms ook wel dat ze nooit 100% nageleefd kunnen worden en er altijd een grijs gebied is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:18

OleJon schreef:
Loretta schreef:

Nou sorry hoor, maar ik vind oude mensen met een slechte gezondheid die met de kou straks zonder kachel zitten en elke dag een boterham moeten eten ipv warme maaltijd.
Schrijnender dan jonge mensen met mooi weer in een tent.

Het zijn allebei dingen waar Nederland zich voor moet schamen. Het zijn gewoon zaken die passen bij een derde wereld land. Dat geldt ook voor die oude mensen die komende winter in de kou zitten.

BigOne

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:23

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:26

Danique_G schreef:
Nikass schreef:

Paar pagina’s terug stelde ik de vraag: is het gerechtvaardigd dat voor een zelfde misdrijf een asielzoeker mogelijk harder gestraft wordt (uitzetting). Je refereerde heel correct naar de UVRM die hier geratificeerd zijn. Je gaf ook bronnen wat het proces is bij een asielzoeker die een misdrijf begaat. Overigens gebeurd het ook best vaak bij autochtonen dat ze rap weer op vrije voeten zijn.

De vraagstelling die hier bij mij naar boven komt is: is het rechtvaardig dat een asielzoeker voorrang krijgt op een woning tov een NLer?

Aanname dat dit zo is natuurlijk. Is het zo wel überhaupt?

Ding met mensenrechten is soms ook wel dat ze nooit 100% nageleefd kunnen worden en er altijd een grijs gebied is.

Ja, het is zo dat, sowieso voor een bepaalde periode, statushouders voorrang kregen op een woning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:34