Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:39

Citaat:
maar'? Vanwaar zo fel?

Ik heb zelf eigenlijk niet zo veel toe te voegen aan de post van Exitium, die spreekt m.i. voor zich.
Vond het alleen opvallend dat niemand er blijkbaar over valt dat journalisten die hun werk doen en daarbij belaagd worden door kerkgangers door een SGP'er uitgemaakt worden voor sensatiezoekers die ter plaatse niets te zoeken hadden.
Vandaar mijn opmerking.

Totaal niet fel.

Voor mij spreekt het voor zich dat het not done is. Ik denk voor iedereen, vandaar geen reactie daarover in dit topic. Aangezien jij je erover verbaasde, had ik zo iets, tja wat valt hierover te zeggen, is toch duidelijk. Vandaar mijn opmerking, van kom maar. Echt 0,0 fel, gewoon feitelijk en verbaasd over jouw verbazing :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:42

Askja schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind het bizar dat de (wijk)agent erbij staat en er naar kijkt.
Om de-escalatie te voorkomen.
Bizar dat er op de stoep van de kerk journalisten geslagen, geschopt en zelfs aangereden wordt. Met d
Kinderen in het bijzijn.
Daar zijn geen excuses voor.

Ik neem.aan dat je bedoelt: om escalatie te voorkomen :D
Verder helemaal met je eens. Bizar is het goede woord.

:D :D je hebt natuurlijk gelijk !

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:57

pien_2010 schreef:
Citaat:
maar'? Vanwaar zo fel?

Ik heb zelf eigenlijk niet zo veel toe te voegen aan de post van Exitium, die spreekt m.i. voor zich.
Vond het alleen opvallend dat niemand er blijkbaar over valt dat journalisten die hun werk doen en daarbij belaagd worden door kerkgangers door een SGP'er uitgemaakt worden voor sensatiezoekers die ter plaatse niets te zoeken hadden.
Vandaar mijn opmerking.

Totaal niet fel.

Voor mij spreekt het voor zich dat het not done is. Ik denk voor iedereen, vandaar geen reactie daarover in dit topic. Aangezien jij je erover verbaasde, had ik zo iets, tja wat valt hierover te zeggen, is toch duidelijk. Vandaar mijn opmerking, van kom maar. Echt 0,0 fel, gewoon feitelijk en verbaasd over jouw verbazing :=

Gaat om de woordkeuze. 'Kom maar' komt een tikje uitdagend over, zo van kom maar op (een beetje zoals in de Koning Toto-commercial: weet je het beter, kom dan maarrr :D )
Maar geen punt hoor, als dat totaal niet jouw bedoeling was ;)

Verder, of iedereen dat zo vanzelfsprekend not done vindt van die SGP'er, dat had ik nou juist graag willen weten.

anjali

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:56

Ik ben tegen alle vormen van geweld. Wel vind ik het mooi dat nog zo veel mensen graag naar de kerk gaan.Als gelovige krijg je vaak te maken met ,laat ik zeggen, negativiteit vanuit ongelovige hoek.En als Christen hoor je niets terug te doen.Hier zijn er dan een paar door het lint gegaan.Niet elke Christen is een heilige.Ik zou het ook vervelend vinden als ik naar de kerk wou en dan belaagd werd door journalisten.Al zou ik dan niet gaan schoppen.Het was gisteren Palmpasen,het begin van de Paasweek.Een belangrijke tijd voor Christenen.Zelf ben ik overigens niet gereformeerd maar R.K.Wat corona betreft,die gereformeerde kerken zijn enorm groot,je kunt daar voldoende afstand houden.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:26

Afstand houden kun je in het Ziggo Dome of de JC Arena ook prima, dat is een nonargument.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:41

anjali schreef:
Ik ben tegen alle vormen van geweld. Wel vind ik het mooi dat nog zo veel mensen graag naar de kerk gaan.Als gelovige krijg je vaak te maken met ,laat ik zeggen, negativiteit vanuit ongelovige hoek.En als Christen hoor je niets terug te doen.Hier zijn er dan een paar door het lint gegaan.Niet elke Christen is een heilige.Ik zou het ook vervelend vinden als ik naar de kerk wou en dan belaagd werd door journalisten.Al zou ik dan niet gaan schoppen.Het was gisteren Palmpasen,het begin van de Paasweek.Een belangrijke tijd voor Christenen.Zelf ben ik overigens niet gereformeerd maar R.K.Wat corona betreft,die gereformeerde kerken zijn enorm groot,je kunt daar voldoende afstand houden.

In mijn ogen getuigd het van weinig naastenliefde of fatsoen om in deze tijd met grote aantallen mensen samen te komen, geen mondkapjes te dragen of afstand te houden, zo gewelddadig te reageren op de vrije pers én daar dan een soort van begrip voor te hebben of er iets positiefs uit halen... Geen wonder dat sommige gelovigen te maken krijgen met negativiteit.

De tweet van die SGP-CU fractievoorzitter vind ik helemaal bizar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:50

@Anjali
Niet alleen negativiteit uit de ongelovige hoek hoor.
Ken veel (wat zwaarder) gelovigen die dit absoluut niet goedkeuren.

Ja het is een belangrijke periode, maar daarvoor hoef je niet naar de kerk hoor.
Kun je ook meeluisteren en thuis vieren.
De mensen die in grotere getale naar de kerk gaan houden juist amper afstand want het is Gods wil als zij ziek worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:03

Ann schreef:
anjali schreef:

In mijn ogen getuigd het van weinig naastenliefde of fatsoen om in deze tijd met grote aantallen mensen samen te komen, geen mondkapjes te dragen of afstand te houden, zo gewelddadig te reageren op de vrije pers én daar dan een soort van begrip voor te hebben of er iets positiefs uit halen... Geen wonder dat sommige gelovigen te maken krijgen met negativiteit.

Negativiteit ten aanzien van Christelijke gelovigen was er al lang voor de coronacrisis.Nu zijn inmiddels de lontjes hier en daar kort geworden en komt het naar buiten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:09

Ligt het aan de korte lontjes naar het christelijk geloof ja? Of ligt het aan dat een groep aanhangers van dat geloof zich extreem asociaal opstellen en bestuurders dat ook nog eens goedpraten?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:12

anjali schreef:
Negativiteit ten aanzien van Christelijke gelovigen was er al lang voor de coronacrisis.Nu zijn inmiddels de lontjes hier en daar kort geworden en komt het naar buiten.

Ik begrijp niet dat je er niet duidelijk afstand van neemt als christelijk gelovige, anjali?
En het een soort van bagatelliseert wat er gebeurd is afgelopen weekend?

Gelukkig is wat er afgelopen weekend gebeurd is niet representatief voor alle kerkgemeenschappen in Nederland.
Laatst bijgewerkt door Ann op 29-03-21 11:29, in het totaal 2 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:14

anjali schreef:

Stadions zijn ook enorm groot, theaters ook. Maar er gelden niet voor niets maatregelen.
Vind het absurd dat religie boven de wet staat op dit punt. Een kaarsje opsteken en bidden kun je ook thuis voor de livestream. Vind het juist heel modern van kerken die binnen no time een livestream hadden. Hier in Brabant zowel in katholiek als protestantse kerken. En inmiddels mogen er weer 30 personen op reservering binnen. Keurig geregeld.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:16

Ann schreef:

Inderdaad, ik vind het getuigen van een schijt aan de rest van Nederland mentaliteit. Heeft helemaal niets wat ik met naastenliefde associeer.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:32

anjali schreef:

Dat gaat twee kanten op, als niet-gelovige wordt je ook regelmatig met de nek aangekeken als een gelovige er achter komt dat je niet gelooft. Los daarvan geldt dit ook voor andere religies.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:41

Exitium schreef:
anjali schreef:

Dat gaat twee kanten op, als niet-gelovige wordt je ook regelmatig met de nek aangekeken als een gelovige er achter komt dat je niet gelooft. Los daarvan geldt dit ook voor andere religies.

Dat bedoelde ik ook,dat de lontjes aan alle kanten van haast iedereen korter zijn geworden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:04

Electra63 schreef:
ravellie schreef:
Ach, dat is mijn reactie geheel subjectief misschien ook wel bij heel veel zaken die ik voorbij zie komen op het nieuws (even los hiervan)
Maar geen handige actie om op twitter te zetten.

Ik heb overigens geen twitter, heerlijk rustig

Wel handig, dan weet je in ieder geval uit zijn eigen woorden hoe hij over deze kwestie denkt.

Ik vind dat een politicus van de SGP-CU zijn eigen mensen hoort te verdedigen. Dat deed deze dus.Ik zag gisteren de bekende dominee Andries Knevel in een praatprogramma en die verdedigde zijn mensen niet.Die vond eerder dat de kerken maar grotendeels dicht moesten.Daar heb je toch niets aan,hij praat maar mee met de grootste gemene deler.Overigens,ik ben niet protestant maar R.K.Wij hebben niet eens meer een echte R.K.partij en ook geen politici die het voor ons opnemen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:09

anjali schreef:
Ik vind dat een politicus van de SGP-CU zijn eigen mensen hoort te verdedigen. Dat deed deze dus.Ik zag gisteren de bekende dominee Andries Knevel in een praatprogramma en die verdedigde zijn mensen niet.Die vond eerder dat de kerken maar grotendeels dicht moesten.Daar heb je toch niets aan,hij praat maar mee met de grootste gemene deler.Overigens,ik ben niet protestant maar R.K.Wij hebben niet eens meer een echte R.K.partij en ook geen politici die het voor ons opnemen.

Bovenstaande meen je toch niet serieus???

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:21

Ann schreef:
anjali schreef:

Bovenstaande meen je toch niet serieus???

Jazeker wel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:40

Politici nemen het wel degelijk voor jullie op. zelfs de politie deed het.
Er zou een verbod mogen komen wat mij betreft.... eens kijken of we de ene grondwet van het geloof kunnen verbieden dat op de volksgezondheid staat.
In Amsterdam werd het museumplein schoon geveegd.

Jullie moeten eens leren dat jullie niet boven de wet staan. Het zou sieren als er geen kerkdiensten worden georganiseerd maar gewoon digitaal.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:44

Ja laten we vrijheid van godsdienst gaan verbieden. Daar wordt Nederland oprecht beter van... _/-\o_

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:45

secricible schreef:
Ja laten we vrijheid van godsdienst gaan verbieden. Daar wordt Nederland oprecht beter van... _/-\o_

Niet verbieden maar een maximum van aantal mensen in de kerk laten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:49

secricible schreef:

Waarom verward men vrijheid van godsdienst toch de hele tijd met het willen kunnen samenkomen met veel meer mensen dan de coronamaatregelen toestaan?
Je bent vrij om te bidden in je eigen huis of voor mijn part in het bos, op 't strand etc. maar niet in een gebouw. Hadden ze maar een fieldlabexperiment aan moeten vragen als ze toch met honderden samen wilden komen. Dan waren ze netjes vooraf getest.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:52

secricible schreef:

Meten met twee maten wordt Nederland ook niet beter van. Het merendeel van de bevolking is inmiddels seculier. Dus dat er op een gegeven moment een herziening komt van de huidige mate van privileges voor religieuzen is niet ondenkbaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:06

Ik dacht dat je wat anders bedoelde met een verbod purny.
En ja, ik ben wel voorstander om nu art 22 boven de godsdienst te laten maar daar zullen cijfers voor nodig zijn die de noodzaak aantonen.

Loretta, juist nu is daarom die grondwet zo belangrijk. Omdat ook je recht op niet geloven daarin vastligt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:09

Het grondrecht om te geloven wat je wilt is meer dan alleen dat. Het is ook het grondrecht om niet te geloven. Het is de zekerheid dat je geen staatsgodsdienst kan krijgen. Het beschermt dus ook de niet gelovigen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:12

secricible schreef:
En ja, ik ben wel voorstander om nu art 22 boven de godsdienst te laten maar daar zullen cijfers voor nodig zijn die de noodzaak aantonen.

Dat is voor andere maatregelen ook niet nodig geweest, zie niet in wat daarin hier anders is.