Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 02:14

Rawr schreef:
Avalanche81 schreef:
Mensen, gegroet. Ook ik ontstip.
Zodra kritiek op Baudet of Hiddema als karaktermoord wordt gezien, ben ik er klaar mee. Ik vind dat geen normale manier van discussieren, en ik weiger daaraan mee te doen. In een democratie mag stevige kritiek gewoon gegeven worden.

Zolang het bij feiten blijft is dit prima maar steeds meer links georiënteerde mensen poseren hier ongegronde stellingen en vage insinuaties en proberen zowel het FvD als haar stemmers weg te zetten in een hoek waar de partij en haar stemmers helemaal niet thuishoren. De term fascisme wordt in het rond gesmeten door personen die niet weten wat het precies inhoudt en zelf meer fascistische trekjes hebben dan ze zelf door hebben.

Hoe zou jij de overwinningsspeech van Baudet dan willen verklaren.

8nnemiek

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 07:40

:= Ik ben vooral geschokt door de enorme oogkleppen die de FvD stemmers hier op bokt op hebben..
Ik lees nérgens linkse, ongegronde stellingen.. en ik vraag me af of de fvd kiezers überhaupt de linkjes lezen die hier geplaatst worden, of zich liever simpelweg volledig afsluiten voor elke denkwijze anders dan hun eigen. Moet ieder voor zich weten natuurlijk.. Maar realiseer je dan wel dat je daar uiteindelijk helemaal niet gelukkiger en beter van wordt, ook al lijkt het zo veilig in je eigen bubbel ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 08:08

Ik ben vooral geschokt,...nee niet geschokt..balen of misschien boos is het woord, over de grote groep onder zijn kiezers die wel begrijpt en die het ook nog heel goed vind.

Een grote groep die het heerlijk vindt dat Steve Bannon hier in Italië een academie heeft voor het opleiden van populistische politici.(ik bedoel waarom niet lekker in de VS?)
Bannon gelooft in een bepaalde theorie dat Amerika’s geschiedenis steeds dezelfde cyclus moet doormaken van opbouw, groei, rustfase en verval. Om weer in de opbouwen groeifase te komen zou Europa weer uiteen moeten vallen. (Nee sorry geen bronnen...maar op Wikipedia kom je denk ik een heel eind, Google maar eens op wie is Steve Bannon)

Ik zeg niet dat dit allemaal gaat gebeuren hoor. Ik heb geen glaze bol. Maar het prima vinden dat er op oneigenlijke gronden er allerlei machten bezig zijn om hier te stoken om hun eigen verwrongen ideen te realiseren. Of dat probeert te realiseren. Ja dat is wel op z’n minst erg zorgelijk.

Ik vraag me al dagen af...waar heeft FvD het geld vandaan gehaald voor al die TV en radio reclame. Hoop dat follow the money daar eens achteraan gaat.(misschien heben ze dat al gedaan)

Ik zeg overigens niet dat bovenstaande opgaat voor de FvD stemmers in dit topic he. Ik heb het vooral over de groep kiezers die Baudets toespraak wel helemaal begrepen.
Ik geloof best wel dat de FvD stemmers in dit topic echt gekozen hebben om de punten die ze hier aanhalen. Die had ik alleen bij een van de andere partijen gezocht. En als dat landbouw is....dan had ik op het CDA gestemd.(ofzo)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:28

Net even de tijd genomen om die link van Vice te lezen, beste analyse tot nu toe. En geestig. En jammer dat iemand zich hier zo persoonlijk aangevallen voelt vanwege haar eigen ervaringen binnen het boerenbedrijf. Voor mij telt dierenwelzijn erg zwaar, met name omdat het, in mijn optiek, zo'n uitwas is geworden en ook raar dat wij dieren massaal opsluiten om ze vervolgens op te eten. Terwijl er zoveel alternatieven zijn. Vlees eten is niet meer van deze tijd, vind ik zelf. Maar de consument bepaalt, en die is dus 'schuldig'. Die kleinere boeren zijn ook maar dat vak ingerold. Maar geweld is onaanvaardbaar en ik kan me niet voorstellen dat Nederlandse linkse politieke partijen daartoe oproepen.

En ja, kleinere boeren zullen het zwaar hebben, maar daar gaat FvD niets aan doen. En er zijn, zoals eerder gezegd, ook op andere gebieden zo veel kleine bedrijven die het water aan de lippen stond en staat. Komt door de globalisering en vrije markten. Heeft ons zelf ook bijna de kop gekost. Roer omgegooid en een andere niche gevonden, anders hadden wij het hoofd ook niet boven water kunnen houden vanwege concurrentie uit China en Oost-Europa.
Laatst bijgewerkt door mysa op 22-03-19 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:38

Myrthe gefeliciteerd met je verjaardag!

Fvd zal denk ik de boeren niet gaan helpen, maar een beetje tegenwicht geven tegen de linkse partijen is denk ik wel goed voor het evenwicht. We zullen zien hoe het gaat lopen.

Vooralsnog ben ik niet verbaasd of verrast door de uitslag van de verkiezingen, wel wat teleurgesteld in de winst van GL. Maar ja, democratie.

Wij boeren nog even door, trots op ons bedrijf en onze dieren. We zijn in Nederland goed bezig qua duurzaamheid en dierenwelzijn!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:50

Ik ontstip ook, al die herhalende opmerkingen beginnen een beetje te vervelen. Challas!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:56

Weet je wat het meest grappige aan deze uitslag is: de regeringspartijen zullen nu door steun bij links te zoeken meer de linkerkant opgaan, juist het tegenovergestelde wat de meeste stemmers op de FvD hoopten. En er zijn juist in bolwerken van Geert en Pim weer heel veel stemmers op Thierry gekomen, de eerste twee hebben niets klaargemaakt en nu komt nummer drie. Ergens ben ik niet bang dat ons land nu de rechts-extremistische weg in slaat. FvD is een zoveelste wake up call en nu is het aan de politiek om er iets mee te doen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:58

hier in de krant was trouwens vanochtend een stuk over het waterschap en dat Water Natuurlijk het heft in eigen hand had genomen om een informateur te zoeken terwijl CDA de grootste is(hebben allebei 3 zetels), maar Water Natuurlijk kan samen met andere linkse groepen een meerderheid vormen. Dus nu hebben ze een beetje "ruzie" daar gok ik zo _O-
Is dat waterschap toch interessanter dan ik dacht.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:01

Hier in de Stentor vandaag een groot artikel met uitleg over wat Baudet allemaal zegt. Dat is toch bizar, stemmen op iemand waarvan er dan uitgelegd moet worden wat hij allemaal zegt. Ik vermoed dat de grote meerderheid van zijn stemmers eigenlijk geen idee heeft wat hij bedoelt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:35

Kinke schreef:
Hier in de Stentor vandaag een groot artikel met uitleg over wat Baudet allemaal zegt. Dat is toch bizar, stemmen op iemand waarvan er dan uitgelegd moet worden wat hij allemaal zegt. Ik vermoed dat de grote meerderheid van zijn stemmers eigenlijk geen idee heeft wat hij bedoelt?

Het gaat om de partijpunten , dat ze een woordvoerder hebben die elitair over wil komen en allerlei non waarheden verkondigt maakt daarbij niets uit . Dat zag je aan zijn overwinningsspeech , hij weet het zo op te bouwen dat mensen al juichen terwijl de laatste woorden nog uitgesproken moeten worden. Woorden die 95 % niet kent.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:38

bigone schreef:
Weet je wat het meest grappige aan deze uitslag is: de regeringspartijen zullen nu door steun bij links te zoeken meer de linkerkant opgaan, juist het tegenovergestelde wat de meeste stemmers op de FvD hoopten. En er zijn juist in bolwerken van Geert en Pim weer heel veel stemmers op Thierry gekomen, de eerste twee hebben niets klaargemaakt en nu komt nummer drie. Ergens ben ik niet bang dat ons land nu de rechts-extremistische weg in slaat. FvD is een zoveelste wake up call en nu is het aan de politiek om er iets mee te doen.

Ik hoop ook dat de politiek nu echt eens wakker gaat worden en een waardig tegenwicht gaat bieden tegen het populisme. En dat ze nu eindelijk eens iets gaan doen met de zorgen van een groot deel van de bevolking. Ik had al heel lang zien aankomen dat ook in Nederland een dergelijke partij de grootste zal worden. Bij de vorige tweede kamer verkiezingen werd de PVV immers al de tweede partij van het land. Ik neem het de linkse partijen heel erg kwalijk dat ze niets anders doen dan burgers met oprechte zorgen blijven wegzetten als racistisch en xenofooob. Hopelijk gaat links zich nu eindelijk eens bezig gaan houden met wat er echt leeft in dat deel van de bevolking die vroeger de achterban van veel linkse partijen vertegenwoordigden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:46

Ik denk dat kritisch volgen wat er nu gebeurt het beste is. Ik ben blij dat dit ook gebeurt wat betreft die speech.
Ik heb een "oom" die fan is van Trump en echt overtuigd FvD aanhanger, er valt echt niet mee te discussiëren -O- Ik doe het ook niet meer. Hij valt precies binnen de doelgroep/stemmers maar heeft gewoon echt geen reden tot klagen dus het is in mijn ogen stemmen met je onderbuikgevoel.
Het is belangrijk dat er bij de tweede kamer verkiezingen gewoon zoveel mogelijk mensen gaan stemmen en juist de jongeren.
Zij moeten ten slotte het langst verder met deze wereld en hebben het echt moeilijker dan die 50+ die nu in verhouding het meest zijn gaan stemmen.
Volgens mij is het bij de Brexit ook zo gegaan, de oude garde die nog denkt dat je terug kunt naar vroegah en de jongeren die met de zooi moeten dealen maar te weinig zijn gaan stemmen.
Ik val ook in de FvD doelgroep behalve dan dat ik vrouw ben :+ en geen haar op mijn hoofd die ooit op zo'n partij gaat stemmen, niet rechts maar zeker ook niet fanatiek links. Ik ben zwevend. Was altijd D66 maar die heeft ons ook mooi laten zitten bij het onderwijs -O- dus nu paste PvdA het beste.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:10

Nies_ schreef:
FVD'ers dom noemen en dan niet weten dat een uil, en in het bijzonder die van Minerva, voor wijsheid staat :') de ironie

:')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:14

Esther28 schreef:
Nies_ schreef:
FVD'ers dom noemen en dan niet weten dat een uil, en in het bijzonder die van Minerva, voor wijsheid staat :') de ironie

Tja... en dan als fvd stemmer niet de ernst van de uitspraak over die minerva uil icm de rest van de speech inzien... :) die dus overigens in zijn context duidelijk NIET voor wijsheid staat ;)

Mystic_Dawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:15

Ik heb even stukje gelezen van het topic, en zie dat er precies dezelfde discussie is eigenlijk als in de rest van Nederland.
Ik vind het eigenlijk best zorgelijk dat een partij als de FvD van Thierry Baudet de grootste kan worden, zonder ook maar enige vorm van een partijprogramma te hebben. Ja, een paar standpunten die bij elke provincie op hetzelfde neerkomt, maar nergens een goede gedetailleerde uitleg van wat ze nu eigenlijk per provincie van plan zijn en hoe ze dat van plan zijn. Politiek kan toch niet zó makkelijk zijn? Maar kennelijk is dat wel aantrekkelijk om te stemmen, terwijl veel mensen die ontevreden zijn veel beter op links kunnen gaan zitten, aangezien links voor meer gelijkheid zorgt.

Ik heb juist het gevoel dat politiek steeds meer om de media gaat. Die speech van Baudet bijvoorbeeld is volgens mij gewoon één grote mediastunt. Volgens mij heeft niemand echt door waar die speech nou precies over gaat; het had net zo goed Chinees kunnen zijn, want wat zegt hij nou eigenlijk? Maar het helpt wel: iedereen heeft het erover.

En jongeren moeten zich ook meer laten horen, want jongeren (waar ik ook onder val) moeten nog best lang met deze aarde door, dus dan moeten we ook onze stem laten horen. Heb altijd de mening gehad dat als je het nergens mee eens bent, je een blanco stem moet geven, want dan heb je in ieder geval de moeite genomen om naar de stembus te gaan en te stemmen. Als je niet gestemd hebt, mag je ook niet klagen over de politiek.

Oh, ff tussendoor: ik heb wel gestemd :+ (maar niet FvD)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:31

Esther28 schreef:
Nies_ schreef:

De meeste collumnisten die over de speech van Baudet een stukje hebben geschreven bekennen eerlijk dat ze ook het een en ander hebben opgezocht. Zo ging het mijzelf ook. Ik kon het niet laten het een en ander te googlen toen ik zijn speech hoorde op de uitslagenavond.

Baudet staat nu eenmaal graag te schermen met zijn kennis van de Griekse mythologie, klassieke muziek en met het feit dat hij een beetje Latijn kan spreken. Het komt op mij net over als een jongen uit groep 6 die na 3 karate lessen het even nodig vind om op het schoolplein aan iedereen te laten zien dat hij karate kan. Natuurlijk heeft Baudet zeer veel kennis van de oudheid dat zal ik niet ontkennen. Hij heeft dat immers serieus gestudeerd. Maar dat te pas en te onpas pronken met zijn kennis maakt het allemaal behoorlijk lachwekkend.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:40

Gelijkheid kan ik het mee eens zijn.
Dus geen urgentie op de woningmarkt meer voor immigranten, geen kant en klare instap woningen en ga zomaar door.
Het beste om het leven weer op te pakken is mee te draaien in de maatschappij.

Ik vind het echt verschrikkelijk wat mensen mee mensen mee moeten maken in eigen land, begrijp me niet verkeerd, maar als ze er voor kiezen om hier te komen wonen dan zitten daar gevolgen aan.

Als je hoor dat er "jongeren" zijn die tot hun 30e bij hun ouders moeten blijven wonen, dat er mensen met kinderen op straat komen te staan na een relatiebreuk omdat er geen sociale huurwoningen zijn, dat is erg.

Dus iedereen hetzelfde behandelen.
Ook de Nederlandse bevolking, ongeacht kleur of afkomst, indien gezondheid toe laat, werken voor hun inkomen, al is het maar 10 uur in de week met een aanvulling.
En allemaal even veel recht op een woning in een bepaalde tijdsbestek.

Mee draaien in de maatschappij zorgt denk ik voor veel meer gelijkheid en dan kom je ook in contact met de medemens en kan je hun kant van het verhaal aanhoren.
En het geeft gewoon een goed gevoel.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:56

Het grote probleem met die speech is dat hij zijn rechtsextremistische achterban ermee aanspreekt. Dat deed hij via een dog whistle, een uitspraak die zijn rechtsextremistische achterban direct begrijpt, maar die door de rest niet herkend wordt. Helaas voor hem is hij in dit geval betrapt en zelfs dat interesseert hem niet, want dan roep hij gewoon "fakenieuws" en het gros van zijn achterban stopt dan gelijk weer met voor zichzelf denken. Het bewust proberen om de Wikipedia pagina zegt toch wel genoeg?

Zelfs een krant als de Telegraaf schrijft artikelen over het feit dat zijn partij volop geïnfiltreerd is door rechtsextremisme: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2885646 ... ngstheorie
Soms kan je als partij daar niet zoveel aan doen, maar het probleem met de FvD is niet dat ze er alleen helemaal niks aan doen, maar dat ze het zelfs omarmen. In die zin is de FvD een veel gevaarlijkere partij dan de PVV.

En dan nog een laatste opmerking over Hiddema. Nee natuurlijk is hij geen lid van de NSB geweest. Die man is in 1944 geboren, die heeft de oorlog helemaal niet bewust meegemaakt. Als strafpleiter heeft hij natuurlijk veel met misdadigers te maken en het is ook volledig acceptabel dat hij de weduwe Rost van Tonningen heeft verdedigd, daar is hij tenslotte advocaat voor. Maar volgens hem was ze zo'n verschrikkelijk leuk mens en dat haar huis vol met nazi-memorabilia hing, dat vond hij geen enkel probleem. En dat hij te jong was om lid te worden van de NSB, dat compenseert hij nou als kamerlid voor de FvD.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:05

Jorex schreef:
hier in de krant was trouwens vanochtend een stuk over het waterschap en dat Water Natuurlijk het heft in eigen hand had genomen om een informateur te zoeken terwijl CDA de grootste is(hebben allebei 3 zetels), maar Water Natuurlijk kan samen met andere linkse groepen een meerderheid vormen. Dus nu hebben ze een beetje "ruzie" daar gok ik zo _O-
Is dat waterschap toch interessanter dan ik dacht.

Tja - "het zijn net politici"...! _/-\o_
Dat de grootste fractie de formateur levert is geen onlogische gedachte - vroegah deed de koningin dat bij de 2e Kamer.
Mogelijk is het cda nu boos ("het zijn net mensen") maar als er een linkse meerderheid mogelijk is, waarom tenslotte ook niet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:11

Woestein schreef:
Gelijkheid kan ik het mee eens zijn.
Dus geen urgentie op de woningmarkt meer voor immigranten, geen kant en klare instap woningen en ga zomaar door.

Ik vind het echt verschrikkelijk wat mensen mee mensen mee moeten maken in eigen land, begrijp me niet verkeerd, maar als ze er voor kiezen om hier te komen wonen dan zitten daar gevolgen aan.

Als je hoor dat er "jongeren" zijn die tot hun 30e bij hun ouders moeten blijven wonen, dat er mensen met kinderen op straat komen te staan na een relatiebreuk omdat er geen sociale huurwoningen zijn, dat is erg.

Dus iedereen hetzelfde behandelen.
Ook de Nederlandse bevolking, ongeacht kleur of afkomst, indien gezondheid toe laat, werken voor hun inkomen, al is het maar 10 uur in de week met een aanvulling.
En allemaal even veel recht op een woning in een bepaalde tijdsbestek.

Mee draaien in de maatschappij zorgt denk ik voor veel meer gelijkheid en dan kom je ook in contact met de medemens en kan je hun kant van het verhaal aanhoren.
En het geeft gewoon een goed gevoel.

Mee eens, en die ongelijkheid zorgt ook voor veel (terechte imo)ontevredenheid en winst voor een partij als FvD.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:26

Woestein schreef:

Dit zijn van die voorbeelden waardoor ik de gevestigde partijen mede de schuld geef dat Baudet zo groot geworden is. Het is zelfs voorgekomen dat mensen die dit aan hebben gekaart gelijk in rechts extremistische hoek gedrukt zijn.

Ik ben ook absoluut geen fan van Baudet dat is hier wel duidelijk geworden. Maar politici van andere partijen moeten ophouden met janken en eerst eens bij zichzelf ter rade gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:31

Citaat:

Ik vind het echt verschrikkelijk wat mensen mee mensen mee moeten maken in eigen land, begrijp me niet verkeerd, maar als ze er voor kiezen om hier te komen wonen dan zitten daar gevolgen aan

Efkes voor alle duidelijkheid:
immigranten kiezen om hier te komen, vluchtelingen niet.

Voor vluchtelingen geldt een bepaald soort urgentie en dat is een mensenrecht.

De wan-informatie die mensen vatbaar maakt voor populisten en manipulators:
- de krapte op de woningmarkt is neo liberaal beleid. Gewoon gewild door de verschillende rechtse kabinetten.
"Woningbouwverenigingen zijn maar onzin", is het idee, woningcorporaties worden verplicht om woningen te verkopen "want De Heilige Markt zou alles beter kunnen".
...persoonlijk denk ik dat dit pure kolder is, want de woningmarkt zit verschrikkelijk vast.

- en die 'kant en klare instap woningen', dat is een sprookje.
Die bestaan niet.
(Berooide vluchtelingen krijgen een voorschot om meubels te kopen en betalen dit terug.)
En vluchtelingen willen doorgaans niets liever dan hier iets nuttigs doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:45

juval schreef:
Fvd zal denk ik de boeren niet gaan helpen, maar een beetje tegenwicht geven tegen de linkse partijen is denk ik wel goed voor het evenwicht. We zullen zien hoe het gaat lopen!

Precies dit!! Juist die tegenwicht is fantastisch zegt deze volgens jullie domme FvD stemmer!! Er is al heel veel jaren genoeg gelogen en spek voor onze bek gehouden!
Merendeel van het volk stemt juist daarom NU op deze partij.
Jammer dat velen linkse kiezers en zelfs politicussen zo vreselijk slecht tegen hun ,,verlies,, kunnen. Het is bijna hilarisch hoe ze nu zitten te zeuren op social media.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:51

dat soort opmerkingen over 'links kan niet tegen z'n verlies, en 'zeuren', enzo, dat voegt ook echt iets toe aan de discussie. Wat vind jij nou van Baudet z'n geknuffel met rechtsextremisten Popstra?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:55

Maar als de FvD de boeren niet gaat helpen, is het dat niet veel zinniger om op een partij te stemmen die de boeren wel gaat helpen? Een partij die wel een visie heeft hoe de agrarische sector zich moet ontwikkelen en die een visie heeft die bij de jouwe past? Is dat niet veel zinniger dan op een tegenpartij te stemmen?

De hele landbouwsector van de FvD is letterlijk één zin: "Wij willen steun voor de agrarische sector." Waarom zou je als boer daar je vertrouwen op stellen? Een partij die gewoon geen idee heeft wat ze willen gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 22-03-19 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt