Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

minikatje

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:49

Zij vertegenwoordigen alleen hun eigen achterban.
Heb je het weleens andersom bekeken?
Dat jij mensen met een geloof jouw mening vertelt en daarmee ook zegt hoe ze moeten leven?

Ze spreken zichzelf niet tegen,jij vindt dat (kleine nuance ;) )

Leven en laten leven zeg ik maar, iedereen heeft recht op een eigen stemgeluid. (volgensmij is mijn partij wel duidelijk ondertussen :') )

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:50

Shanna schreef:
xSannee schreef:

Ik vond de huidige uitslag ook wel redelijk "voorspelbaar"
Uiteraard niet op de zetel nauwkeurig. Maar toch.

Wat had jij verwacht Shanna?

Mensen die nog niet eens snappen hoe ze hun stem moeten uitbrengen... sja :+ dat je de eerste keer stemmen even vreemd opkijkt oke, maar daarna is het toch gewoon invullen en wegwezen.

Ik had meer verdeeldheid verwacht en niet zoveel zetels voor de vvd (die het helemaal niet zo goed hebben gedaan tenslotte). Ik hoop maar dat tegen de tijd dat mijn dochter gaat studeren het kabinet dan linkser is en ze niet met schulden haar toekomst beginnen moet..

Hmm dat is natuurlijk maar relatief! Jij vind dat de vvd het niet zo goed hebben gedaan. Ik heb genoeg mensen gehoord die Rutte een prettige man vinden en hem graag nog een keer als MP hadden om zijn beloftes waar te maken. Daarnaast speelt de angst voor de PVV ook een rol, denk ik.

Vergeet niet dat de vvd wel 10 zetels kwijt is! Ze waren tijdens de vorige verkiezingen echt een stuk groter! De laatste jaren zijn niet zo hard afgestraft als bij de PvdA, maar een verlies van 10 zetels voelen ze wel hoor!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:55

minikatje schreef:
Dat jij mensen met een geloof jouw mening vertelt en daarmee ook zegt hoe ze moeten leven?

Leven en laten leven zeg ik maar, iedereen heeft recht op een eigen stemgeluid. (volgensmij is mijn partij wel duidelijk ondertussen :') )

Het is natuurlijk ook afhankelijk van waar je woont. Het dorp waar ik woon zijn 3 verschillende kerken. Gewoon protestants, een gereformeerd vrijgemaakte kerk en een vage kerk die meer op een sekte lijkt.
Anyway, ik heb voor mensen gewerkt die van de biblebelt kwamen. Die in een dorpje verderop wonen, vlakbij de vrijgemaakte kerk. Vrijgemaakt zoals zij dat daar ook kenden, dachten ze... Totdat ze zagen dat iedereen in spijkerbroeken naar die kerk ging. Vrouwen en mannen...
Hier in Groningen is het vrijgemaakte dus een stuk minder streng dan op de Veluwe... Waar de vrouwen rokken en hoedjes dragen.

En dan vind ik, van huis uit protestants, al dat dat vrijgemaakte hier zo streng is. Ook al heb ik totaal geen last van de denkbeelden van die mensen. Laat staan dat ik ooit het idee heb (gehad) dat zij vinden dat iets volgens een bepaalde weg moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:02

minikatje schreef:

Hoe spreken ze zichzelf niet tegen? Je kan toch niet aan de ene kant voor het leven zijn (tegen abortus en euthanasie) en aan de andere kant iemand het leven ontnemen die zich misdragen heeft (doodstraf)? En als je dan zo denkt betrek dat dan op jezelf en je medegelovigen en dring een ander niet jouw mening op. Ik heb respect voor jouw mening, laat mij een beslissing nemen over mijn eigen leven. Je kan je geloofsovertuiging als het aankomt op euthanasie en abortus niet als wet aan een ander opdringen.... Ben je tegen euthanasie en abortus, leef daar naar, maar laat een ander de vrije keus om anders te beslissen en leg dat niet vast in een wet die het onmogelijk maakt voor mensen die daar wel een eigen keuze in willen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:04

Picasso schreef:
https://medium.com/@sanderphilipse/dit- ... .juxr5rf2r

En even terugkomen op het geloof: kerk en staat gescheiden asjeblieft... Ik kan me ergeren aan mijn gelovige medemens die beslissingen wil nemen voor een ander als het aankomt op de levensvragen (euthanasie, abortus) maar zichzelf dan totaal tegenspreekt op het punt van de doodstraf. Men moet vooral geloven wat hij/zij wil geloven, maar laat een ander ook de keuze om zijn eigen beslissing te nemen als het aankomt op deze thema's.

Dit stuk is geschreven door een vriend van mij, en ik kan me er ook alleen maar volledig achter scharen. Het stuk uit het boek dat nu wordt weggezet als 'het is maar fictie' laat wel een behoorlijke hap uit zijn gedachtegoed zien, en dat vind ik het enge. Het is in detail beschreven en zelfs als het fictie is zou dit zorgwekkend moeten zijn imo.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:04

Ik kom uit een zwarte kousengebied :)
Wat ik mij nog wel herinner is dat tijdens het stemmen er niet 100% SGP werd gestemd in mijn klas of op school. Wel een kleine meerderheid maar het was veel diverser dan wat ik hier lees in het topic.
Wat mij wel verbaasde was een kleine documentaire over niet gelovigen die SGP stemden. Daar had ik zelf nog niet over nagedacht dat dat kon :)
(ik ben geen SGP stemmer iig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:05

Emmaa_ schreef:
Picasso schreef:
https://medium.com/@sanderphilipse/dit- ... .juxr5rf2r

En even terugkomen op het geloof: kerk en staat gescheiden asjeblieft... Ik kan me ergeren aan mijn gelovige medemens die beslissingen wil nemen voor een ander als het aankomt op de levensvragen (euthanasie, abortus) maar zichzelf dan totaal tegenspreekt op het punt van de doodstraf. Men moet vooral geloven wat hij/zij wil geloven, maar laat een ander ook de keuze om zijn eigen beslissing te nemen als het aankomt op deze thema's.

Dit stuk is geschreven door een vriend van mij, en ik kan me er ook alleen maar volledig achter scharen. Het stuk uit het boek dat nu wordt weggezet als 'het is maar fictie' laat wel een behoorlijke hap uit zijn gedachtegoed zien, en dat vind ik het enge. Het is in detail beschreven en zelfs als het fictie is zou dit zorgwekkend moeten zijn imo.

Ik vind het ook behoorlijk eng!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:07

Citaat:
En even terugkomen op het geloof: kerk en staat gescheiden asjeblieft...

Graag duidelijkheid svp.
Behalve misschien in de SGP opvattingen over hoe het zou moeten: kerk en staat zijn in NL al sinds 1648 gescheiden.
(En zo hoort het: geen bisschoppen die 'wereldlijke' machthebbers benoemen - of andersom.)
Citaat:
me ergeren aan mijn gelovige medemens die beslissingen wil nemen voor een ander als het aankomt op de levensvragen (euthanasie, abortus) maar zichzelf dan totaal tegenspreekt op het punt van de doodstraf.

"Die gedanken sinds frei..."
maar ik heb persoonlijk op dit lijntje nul tegenspraak binnen de SGP gelezen. (Dat mensen niet snappen dat iemand wel tegen abortus en euthanasie kan zijn en voor de doodstraf - het zij zo.)

Citaat:
Men moet vooral geloven wat hij/zij wil geloven, maar laat een ander ook de keuze om zijn eigen beslissing te nemen als het aankomt op deze thema's.

Prima, maar als we het hebben over politiek komt het toch aan op goede regelgeving waar vervolgens iedereen mee te maken heeft.

En ik vind niet dat geloof "thuis, achter de voordeur" hoort.
Dat zeggen we toch ook niet meer tegen homo's, lesbische vrouwen en noem de hele LGBTQIA maar op...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:09

Daar denk ik hetzelfde over. Als een homo mij opdringt ook homo te worden ben ik daar ook niet van gediend.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:11

Geloof hoort idd niet thuis achter de deur
Mensen moeten en mogen zich gelukkig gewoon uiten ,maar!!
Ik heb wel degelijk last van religie in de politiek(hetzij voornamelijk lokaal) , dus stellen dat het gescheiden is , gaat mij nog steeds te ver
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 17-03-17 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:16

c_alsemgeest schreef:
Omdat er maar heel weinig mensen zijn die de echte programma's van de partijen lezen... veel stemmers weten niet eens wat de standpunten zijn van een partij. :)
Ik moet wel toegeven dat FvD een hele prettige website heeft... of je het nu met dhr. Thierry eens bent of niet, hij laat de eventuele kiezer of tegenstander wel heel duidelijk en laagdrempelig zien waar hij voor staat. Of het waar te maken is... dat is een ander verhaal natuurlijk, maar dat geldt voor meerdere partijen.

Ben blij dat ze het in de kamer gered hebben.
Het neehalen is al begonnen door citaten van een fictief persoon uit een boek te citeren als ware het echte uitspraken van Thierry. Te zielig gewoon
Wat ben ik blij dat ik op ze gestemd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:17

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/18/d6 ... r-a1537299

Laat mensen zelf beslissen hoe, waar en waarom! Mensen die uit geloofsovertuiging daar niet in mee kunnen gaan, kunnen toch beslissen daar geen gebruik van de maken? Ja kort door de bocht, maar daar komt het uiteindelijk op neer. En nee, geloof hoort niet achter de voordeur, maar ik kan zelf niet mee in het gedachtengoed van vele geloven. Een ieder is vrij om te geloven en naar de regels te leven van zijn of haar geloof, maar laat een ander vrij om dat niet te doen. En dat kerk en staat gescheiden zijn weet ik, maar laten we dat ook vooral zo houden!

Janneke2

Citaat:
Hoe spreken ze zichzelf niet tegen? Je kan toch niet aan de ene kant voor het leven zijn (tegen abortus en euthanasie) en aan de andere kant iemand het leven ontnemen die zich misdragen heeft (doodstraf)?

;)
blijkbaar kan dit, want sommigen vinden dit.
Het gaat vrees ik fout bij het uitgangspunt "die lui zijn te allen tijde voor het leven": nee.
Citaat:
En als je dan zo denkt betrek dat dan op jezelf en je medegelovigen en dring een ander niet jouw mening op. Ik heb respect voor jouw mening, laat mij een beslissing nemen over mijn eigen leven.

...en dat is in de politiek wel lastig: "deze wet geldt alleen voor inwoners van de Veluwe" - dat gaat niet.
En als we het over politiek hebben: wat zou ik graag willen, dat de vvd mij niet haar heilige geloof in de zegeningen van de marktwerking in de zorg etc zou opdringen!
Daarmee maakt de vvd het hele volksstammen vrijwel onmogelijk om hun eigen leven te leven.
"Laten ze dat gezeur over de vrije markt en de Onzichtbare Hand achter de voordeur houden" - ik kan zeggen dat het mij erg aanlokkelijk in de oren klinkt, maar "zo gaan die dingen niet"....
(Helaas. De vrije markt mag je ten koste van anderen opdringen |( .)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-03-17 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Nou ja, buiten de passage uit het boek heeft Thierry Baudet zich positief uitgesproken over de vrouwonvriendelijke uitspraken van Julien Blanc en wordt hij gesteund door de NVU, de Nederlandse neo-nazi's. Voor mij genoeg om er niet op te stemmen en er best een beetje bang van te zijn, maar ik ben het ermee eens dat het partijprogramma prettig en helder is. Inhoudelijk ben ik enorm tegen bindende referenda dus dat gaat hem voor mij ook niet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:20

Willl65 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Omdat er maar heel weinig mensen zijn die de echte programma's van de partijen lezen... veel stemmers weten niet eens wat de standpunten zijn van een partij. :)
Ik moet wel toegeven dat FvD een hele prettige website heeft... of je het nu met dhr. Thierry eens bent of niet, hij laat de eventuele kiezer of tegenstander wel heel duidelijk en laagdrempelig zien waar hij voor staat. Of het waar te maken is... dat is een ander verhaal natuurlijk, maar dat geldt voor meerdere partijen.

Het neehalen is al begonnen door citaten van een fictief persoon uit een boek te citeren als ware het echte uitspraken van Thierry. Te zielig gewoon

Thierry heeft zich destijds met het hele Julien Blanc gedoe ook onsterfelijk belachelijk gemaakt in mijn ogen, maar goed: hij mag dat inderdaad vinden en denken.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:21

[quote="Emmaa_"]Nou ja, buiten de passage uit het boek heeft Thierry Baudet zich positief uitgesproken over de vrouwonvriendelijke uitspraken van Julien Blanc en wordt hij gesteund door de NVU, de Nederlandse neo-nazi's. Voor mij genoeg om er niet op te stemmen en er best een beetje bang van te zijn, maar ik ben het ermee eens dat het partijprogramma prettig en helder is. Inhoudelijk ben ik enorm tegen bindende referenda dus dat gaat hem voor mij ook niet worden.[/quote

De NVU heeft verder geen ruk te maken met waar de partij FvD voor staat.
Niets ultra rechts aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:32

Jildau schreef:
Als een homo mij opdringt ook homo te worden ben ik daar ook niet van gediend

Naar de huidige opvattingen: als jij de geaardheid niet hebt, zul je die onder druk ook niet krijgen.
Dat je die druk niet wil: groot gelijk.

Maar mij ging het om de vrijheid om bijvoorbeeld als homo of christen of noem maar op 'ook buiten de deur jezelf te kunnen zijn', inclusief doen en laten.

Sonja_vR schreef:
Geloof hoort idd niet thuis achter de deur
Mensen moeten en mogen zich gelukkig gewoon uiten ,maar!!
Ik heb wel degelijk last van religie in de politiek (hetzij voornamelijk lokaal), dus stellen dat het gescheiden is , gaat mij nog steeds te ver

Religie en politiek worden denk ik nooit gescheiden, om bovengenoemde redenen.
....maar dat is net niet hetzelfde als kerk en staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:34

Ah okay, daar ging het mis in mijn uitspraken: je hebt gelijk Janneke!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:35

de partij van Thierry kan er idd verder geen ruk mee te maken hebben
Maar waarom zou je je in vredesnaam laten steunen door een club met een dergelijk gedachtengoed?
Echt er op tegen ben je dan zelf ook niet of wel?
En dat is toch iets wat ik persoonlijk wel laat meewegen...

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:42

Sonja_vR schreef:
Maar waarom zou je je in vredesnaam laten steunen door een club met een dergelijk gedachtengoed?

FvD heeft niets met ultra rechts en het is gewoon stuitend dit überhaupt te suggereren

Ik kan niet wachten ze bezig te zien in de tweede kamer.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:43

Sonja_vR schreef:

FvD heeft niets met ultra rechts en het is gewoon stuitend dit überhaupt te suggereren

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:51

Willl65 schreef:
Sonja_vR schreef:

Ik suggereer helemaal niets
Ik zeg alleen dat als een partij die mij aanspreekt zich laat steunen door een club met dergelijk gedachtengoed ik mij daar niet goed bij zou voelen
Want waarom zou je je laten steunen door ??

Maar goed , misschien ben ik daar gewoon erg principieel in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:56

Willl65 schreef:
c_alsemgeest schreef:

Dat boek verhaal is onzin. Maar je weet hopelijk wel dat hij zeer racistisch is, veel meer nog dan Wilders. Dat hij vindt dat blanken een hoger IQ heben bijvoorbeeld.

En dan heb je dit nog uiteraard. Een Blog van hem : dat vrouwen door hun (potentiële) seksuele partners niet met respect behandeld willen worden, maar dat mannen zich als 'alfaman' moeten positioneren en vrouwen moeten overrompelen om hun liefde voor zich te winnen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-17 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:58

Je weet dat Thierry zelf niet blank is hè?
Een eng mannetje... dat zeker wel... maar hij is niet helemaal blank, indonesisch bloed e.d. :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:59

Ik heb daar wat onderzoeken over gelezen en volgens mij is dat gewoon een feit. Chinezen hebben nog een hoger iq volgens sommige onderzoeken. Ik zie dat niet als negatief. Dat je amper blanke ziet in de basketbal lig ik ook niet wakker van bijvoorbeeld.