Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tobbes schreef:Nu over na denk zie ik liever dat er meer geld wordt besteed aan mensen die dakloos zijn of echt in problemen zitten en dus bepaalde basis behoeftes missen dan dan dat sommige zo hoge uitkering krijgen dat ze een paard of auto kunnen bekostiging.
Dat je een auto of een paard moet hebben om gelukkig te zijn vindt ik zo onzinnige.
Ik kom uit een gezin waarbij mijn ouders helemaal geen geld hadden voor een auto of paard terwijl ze wel hard werkte. Maar ongelukkig waren we zeker niet.
Tobbes schreef:Diablo schreef:Ik vind dat ze geen van beide te veel krijgen. Waar ze hun uitkering aan uit geven, moeten ze helemaal zelf weten.
Ik vind wel dat een uitkering aangepast moet worden als er een verdienende partner in beeld komt. Dat de partner dan wat meer moet betalen, is dan maar zo.
Ik werk niet (ben ook niet ziek, ben thuis voor onze drie kinderen en de dieren), krijg helaas geen tegemoetkoming in mijn levensonderhoud en mijn partner betaalt dus.
Ook hier in heb je verschillende situatie's.
Situatie 1
Persoon heeft zware handicap waardoor partner naast zijn werk extra tijd kwijt aan de verzorging van zijn partner
Situatie 2
Persoon heeft lichte handicap en runt de prima 2 persoon huishouden terwijl de partner aan het werk is
Het blijft moeilijk
SophieFT schreef:Ik vind dit wel een interessant topic om te lezen.
Ik heb er een heel dubbel gevoel over, tuurlijk gun ik het mensen die in de bijstand zitten de lol om een eigen paard te hebben, zoiets gun je iedereen.
Maar eerlijk? Dat vind ik het eerlijk gezegd niet. Om even terug te komen op de volgende quote:KoudbloedKim schreef:Ik heb een WaJong uitkering en een paard, vandaag precies 8 jaar.
In je OP staat dat het niet eerlijk is ten opzichte van de mensen die er elke maand hard voor moeten werken.
Nou, ik kan je vertellen dat ik een stuk minder krijg in de maand dan die mensen.
Het is maar net wat je er voor over hebt en wat je prioriteiten zijn.
Iedereen met een baan kan een paard houden, maar daar moet je dan in sommige gevallen net als ik wel een hoop voor opgeven.
Mochten hier vragen over zijn (over mijn situatie), stel die dan gewoon en trek geen voorbarige conclusies.
Ik woon alleen met mijn moeder, oudste broer woont begeleid met een uitkering wegens dat hij met zijn stoornis heel moeilijk aan het werk kan komen. Andere broer werkt binnen defensie, hij is nog erg jong. Ik kan je vertellen dat ze geen van beiden veel verdienen.
Oudste broer is bijna alles kwijt aan huur, maandelijkse lasten etc. En broer binnen defensie verdient echt alles behalve een vetpot, moet daarvan zijn huur betalen, maar ook auto etc.
Moeders moet dus vaak bijspringen.
Alimentatie krijgt ze niet meer sinds kort, en dat scheelt een hoop geld kan ik je vertellen.
Ik heb destijds paard van mijn vader gekregen, wegens problemen betaal ik die sinds kort ook zelf. Kleding, uitgaan etc. betaal ik allemaal zelf. Dat valt ook niet mee als 17 jarige.
Moeder werkt 4 volle dagen per week (binnenkort 5), en financieel is het hier thuis niet makkelijk. Vakanties hebben we vorig jaar sinds 5 jaar weer een keer gedaan, uit eten is denk ik wel 2 jaar geleden voor het laatst geweest. Dure spullen etc. zijn er ook niet.
Kan jij mij dan vertellen wat wij dan nog zouden moeten besparen zodat mijn moeder een eigen paard zou kunnen betalen?
Collie2008 schreef:Ik denk dat er wel meerdere mensen een paard als middel zouden willen hebben om gelukkig te zijn. Mensen die wel werken, maar het niet kunnen betalen. Ik snap dat je gelukkig wordt van een (eigen) paard, maar dat is natuurlijk voor veel paardenliefhebbers zo. Daarvoor hoef je niet ziek te zijn, in de bijstand te zitten of wat dan ook
SophieFT schreef:Ik vind dit wel een interessant topic om te lezen.
Ik heb er een heel dubbel gevoel over, tuurlijk gun ik het mensen die in de bijstand zitten de lol om een eigen paard te hebben, zoiets gun je iedereen.
Maar eerlijk? Dat vind ik het eerlijk gezegd niet. Om even terug te komen op de volgende quote:KoudbloedKim schreef:Ik heb een WaJong uitkering en een paard, vandaag precies 8 jaar.
In je OP staat dat het niet eerlijk is ten opzichte van de mensen die er elke maand hard voor moeten werken.
Nou, ik kan je vertellen dat ik een stuk minder krijg in de maand dan die mensen.
Het is maar net wat je er voor over hebt en wat je prioriteiten zijn.
Iedereen met een baan kan een paard houden, maar daar moet je dan in sommige gevallen net als ik wel een hoop voor opgeven.
Mochten hier vragen over zijn (over mijn situatie), stel die dan gewoon en trek geen voorbarige conclusies.
Ik woon alleen met mijn moeder, oudste broer woont begeleid met een uitkering wegens dat hij met zijn stoornis heel moeilijk aan het werk kan komen. Andere broer werkt binnen defensie, hij is nog erg jong. Ik kan je vertellen dat ze geen van beiden veel verdienen.
Oudste broer is bijna alles kwijt aan huur, maandelijkse lasten etc. En broer binnen defensie verdient echt alles behalve een vetpot, moet daarvan zijn huur betalen, maar ook auto etc.
Moeders moet dus vaak bijspringen.
Alimentatie krijgt ze niet meer sinds kort, en dat scheelt een hoop geld kan ik je vertellen.
Ik heb destijds paard van mijn vader gekregen, wegens problemen betaal ik die sinds kort ook zelf. Kleding, uitgaan etc. betaal ik allemaal zelf. Dat valt ook niet mee als 17 jarige.
Moeder werkt 4 volle dagen per week (binnenkort 5), en financieel is het hier thuis niet makkelijk. Vakanties hebben we vorig jaar sinds 5 jaar weer een keer gedaan, uit eten is denk ik wel 2 jaar geleden voor het laatst geweest. Dure spullen etc. zijn er ook niet.
Kan jij mij dan vertellen wat wij dan nog zouden moeten besparen zodat mijn moeder een eigen paard zou kunnen betalen?
KoudbloedKim schreef:Ik wil nog één ding vragen voor ik me definitief terug trek uit dit topic.
Of eerder, ik wil een voorbeeld stellen en ben benieuwd naar de antwoorden.
Persoon A heeft een WaJong-uitkering en woont als volgt.
- Gemiddelde huurwoning
- Ontbijt met 2 broodjes + koffie
- Luncht met 3 broodjes + Yoghurt
- Avondeten bestaat uit groente, vlees en aardappeltjes
- Koopt haar producten bij de Jumbo.
- Heeft een tv
- Heeft een telefoonabonnement
- Heeft een wasmachine + droger
- Heeft een grote koelkast
- Heeft een auto voor de deur
- Gaat 1x per week naar de sportschool
- Is lid van de Libelle.
Haar buurvrouw, Persoon B heeft precies dezelfde WaJong-uitkering en woont als volgt.
- Lage huurwoning in achterstandswijk
- Luncht met 2 broodjes en water
- Eet s'avonds 2 a 3 broodjes en misschien wat boulion.
- Koopt haar producten in de aanbieding bij de Lidl
- Heeft geen tv
- Heeft geen telefoonabonnement
- Heeft een 4dehands wasmachine, geen droger
- Heeft een koelkastje van familie gekregen
- Heeft geen auto voor de deur, enkel een fiets
- Heeft een paard gekregen en deze zeer goedkoop gestald.
Mijn oprechte vraag is; vinden jullie dat persoon A en B teveel geld krijgen aan uitkering? Of alleen persoon B omdat deze een paard heeft?
Edit; Ongeacht over het verstandig is.
KoudbloedKim schreef:Een paard op mijn werk heeft dit ook gehad.
Deze is helaas ingeslapen, omdat het niet meer te redden was.
Ik hoop dat jij meer geluk hebt met jouw paardje.
Zal voor je duimen!
inochiyo schreef:ik wil je zeker niet persoonlijk aanvallen, maar in een ander topic zei je dit:KoudbloedKim schreef:Een paard op mijn werk heeft dit ook gehad.
Deze is helaas ingeslapen, omdat het niet meer te redden was.
Ik hoop dat jij meer geluk hebt met jouw paardje.
Zal voor je duimen!
Maar in dit topic zeg je dat je niet werkt en door ziekte niet kunt werken?
Citaat:Maar echt 40 uur en langer per week alleen maar solliciteren zullen niet veel mensen doen.
Ayasha schreef:Het punt is dat niet iedere paardenliefhebber hier ter verantwoording geroepen wordt.enkel die met een uitkering.
MarlindeRooz schreef:KBK heeft vroeger vrijwilligerswerk gedaan op een manege, zoals je OOK in dit topic kunt lezen.
_Nelleke_ schreef:Wat ik wel vind is dat je, zolang je ziek bent en geld ontvangt van de overheid, dit geld besteed om beter te worden. Dan praat ik voornamelijk over gezond eten en begeleid bewegen en eventueel alternatieve therapie (die je zelf moet bekostigen). Mijn mening (en ik zeg hier nadrukkelijk bij dat dit mijn mening is, dus geen absolute waarheid) is dat het onverantwoord is dat iemand met een Wajong jarenlang bespaard op voeding en warme maaltijden, groente en fruit overslaat om daarvan een paard te kunnen bekostigen.
Snorlex schreef:Ayasha schreef:Het punt is dat niet iedere paardenliefhebber hier ter verantwoording geroepen wordt.enkel die met een uitkering.
Het topic gaat natuurlijk ook over het hebben van een eigen paard mét een uitkering.
En je wordt niet zozeer ter verantwoording geroepen. De discussie gaat over waar een uitkering voor is bedoeld, namelijk je levensonderhoud.
Dat je zoveel bespaart dat je een paard kunt houden, tsja. Ik vraag mij af; gaat dat niet ten koste van jezelf?
En die vraag stel ik ook aan paardenliefhebbers zonder uitkering maar met een dergelijk loon dat ook bespaard moet worden op levensonderhoud.
Iedereen moet die grens voor zichzelf trekken maar voor je eigen gezondheid, denk éérst aan jezelf.
Ik ga niet (lange tijd) brood eten om een paard te kunnen onderhouden. Misschien bezuinig ik soms om een onverwachte rekening te voldoen, maar ik vind het "vreemd" dat mensen zover kunnen gaan.
Mocht je zoveel behoefte hebben aan een paard, dan zijn er andere manieren. Het moeten hebben van een eigen paard is zelf aangeprate onzin.
Daarnaast vind ik het logisch dat wanneer een verdiende partner in het spel is, de uitkering wordt bijgesteld. Niet opgeheven, maar bijgesteld.
Althans dat is mijn mening.