Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik stem op 12 september op...

VVD
256 (23%)
PvdA
155 (14%)
PVV
195 (18%)
CDA
16 (1%)
SP
131 (12%)
D66
75 (7%)
GroenLinks
41 (3%)
CU
20 (1%)
SGP
7 (0%)
Partij voor de Dieren
57 (5%)
Piratenpartij
11 (1%)
Partij voor Mens en Spirit (MenS)
3 (0%)
Nederland Lokaal
1 (0%)
Libertarische Partij (LP)
Geen stemmen
Democratisch Politiek Keerpunt
2 (0%)
50Plus
4 (0%)
Liberaal Democratische Partij (LibDem)
1 (0%)
Anti Europa Partij
Geen stemmen
SOPN
3 (0%)
Partij van de Toekomst (PvdT)
3 (0%)
Ik beslis pas in het stemhokje
18 (1%)
Ik stem niet
43 (4%)
Ik stem blanco
16 (1%)
Anders, namelijk...
10 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1068

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:38

gummie schreef:
Nederland: In de top 5 van kenniseconomieen, in de top 5 van meest concurrerende economieen, op 1 na laagste werkloosheidscijfer binnen de eurozone, zorgstelsel in de top 3...

Zo slecht is het dan kennelijk niet :-)

Politiek is LIEGEN.
Peptalk !!

Verder als die cijfers waar zijn..hebben ze dat vooral aan de 50 plus te danken..
en niet aan het puber-pukkeltje..Rutte

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:05

Met de werkloosheidscijfers was wel wat aan de hand, weet zo niet meer. Nederland manipuleerde daar in de jaren 80 ook mee trouwens, werden mensen al afgekeurd op een rokershoestje zodat ze de werkloosheidsstatjes niet op zouden blazen.

Mijn wensenlijstje:

-een stabiele regering die het 4 jaar volhoudt deze keer graag. Ga eens regeren, ipv te kibbelen en campagne te voeren. Intussen wordt er dan gewoon doorgeregeerd, maar hoe je dat nog normaal kan doen als je tegelijkertijd zo veel mogelijk met je kop in beeld moet op de buis is mij een raadsel...
-een stevige economische koers, waarbij de vangnetten voor als het even minder goed gaat, in stand blijven. Misbruik aanpakken.
-geen confessioneel geblaat en gezever dat omgezet wordt in wetgeving, geloven doe je maar lekker in je eigen tijd.
-een kabinet dat in arbeidsparticipatie investeert, ten slotte hebben we nog steeds het vergrijzingsprobleem. Na de crisis zullen er echt weer mensen nodig zijn. Dus betere kinderopvang (brede scholen, met kinderopvang en enkele hobbyclubs onder dak bijv.), zorgen voor scholing voor mensen aan de kant, de belemmeringen bij werkgevers wegnemen om mensen met 'vlekje' in dienst te nemen.
-investeren in de kenniseconomie, we verliezen die slag met het buitenland straks. Of denken jullie dat ze in China en India allemaal zo dom zijn? :D Meer studenten interesseren voor techniek en innovatie, weg met pretstudies zoals paardenhouderij. Goed onderwijs, geen stiekeme bezuinigingen meer.
De leraar is de baas in de klas, wie zich misdraagt wordt van school gekickt. Samenwerking met politie, maar dan niet om leraren op te pakken als vaders zich komen misdragen op school. :D
-milieu: geen subsidies voor hobbyprojectjes met weilandjes en koetjes en laten we alsjeblieft ophouden om degenen die ons eten telen te demoniseren (mest is gewoon poep en geen chemisch afval), maar wel investeren in duurzame en schone energie. Dat energievraagstuk moet opgelost worden. Niet met kernenergie, ook uraniumvoorraad is wereldwijd eindig (geschat voor nog 50 jaar) en het is nog steeds niet beheersbaar als t fout gaat.
-een kabinet dat burgers bewust maakt van de grote ecologische voetstap. Niet alles kan worden opgelost met meer, meer, meer.
-doorlichten van alle overheden en publieke instellingen, kijken waar kosten bespaard kunnen worden en waar bureaucratie is doorgeschoten. Lonen van bestuurders worden ministerieel vastgesteld, van de zotten dat ze dat zelf mogen doen van publiek geld.
-weg met de marktwerking in de zorg. Handen aan het bed, niet aan het geld!
-ondersteuning voor ondernemers, maar zo min mogelijk met subsidies: dat levert scheefgroei in sectoren op en is oneerlijk concurrentievoordeel voor hen die het niet krijgen. Landbouwbeleid EU doorlichten en aanpakken, 1/3 van die 149 miljard gaat daar naartoe.
De ondersteuning moet bestaan uit goede structuren en loketten, zo min mogelijk ambelijke belemmeringen als iemand zijn bedrijf wil vestigen. Belastingvoordelen voor ondernemers niet te hard snoeien - ondernemers zijn de motor van dit land, niemand anders.
-En o ja: HERVORM DE FINANCIELE MARKTEN! geen privatisering van de lusten en solidarisering van de lasten. Geen systeem waarin deze crisis iedere keer terug kan komen en er telkens weer belastinggeld moet naar bedrijven die 'omvallen', terwijl de bonussen aan de top gewoon doorgaan en de prikkel tot snel scoren blijft bestaan. Solide bedrijfsvoering graag. Maar dat moet mondiaal aangepakt worden.

Nou heb ik dus geen idee waarop ik moet stemmen. :D

Ok, veel zaken heeft dit kabinet al wel aangepakt, maar de belangrijkste niet.

Anoniem

Re: Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:10

Ik kreeg niet eens een hypotheek voor mijn steen -O-

Nu weer ontopic :D

Ik hoop gewoon dat ze inzien dat Nederland een regering nodig heeft en geen ruzie-ering. :n

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 10:14

randalinpony schreef:
weg met pretstudies zoals paardenhouderij.

Weg hoeft niet per se van mij, maar een (sterkere) numerus fixus mag zeker! Ook bij een heleboel andere opleidingen! Maar dan niet alleen naar cijfers kijken, ook naar motivatie, geschiktheid enzo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:16

Op studies met een lage baangarantie zeker een strengere toelating doen, en een laag maximaal aantal studenten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:25

ranalinpony schreef:
randalinpony schreef:

Weg hoeft niet per se van mij, maar een (sterkere) numerus fixus mag zeker! Ook bij een heleboel andere opleidingen! Maar dan niet alleen naar cijfers kijken, ook naar motivatie, geschiktheid enzo :)
Jans schreef:
Op studies met een lage baangarantie zeker een strengere toelating doen, en een laag maximaal aantal studenten :j

Sodemieter, dus jullie willen dat de overheid gaat controleren wie naar welke school gaat? SP stemmen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:26

Ja, als je ziet hoe idioot veel mensen er nu een studie doen waarmee het gewoon 99% zeker is dat er geen baan te vinden is na afloop, dan vind ik dat er vanuit de overheid veel strengere toelatingseisen en minder plekken gemaakt moeten worden.

Hoeveel mensen studeren er nu paraveterinair en paardenhouderij bijvoorbeeld, terwijl er echt amper een baan in te vinden is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:29

Maar, hoe gaat dat dan in het grotere geheel? Het zou in de praktijk betekenen dat de overheid dan leerlingen gaat afpakken van scholen wat de school dus zwakker maakt in die opleiding en in het veld van opleidingen. Het lijkt mij verstandiger als de overheid vraagt aan de scholen om iets aan de samenstelling van pakketten te doen. Iets minder stallen vegen, iets meer economie/ondernemingskennis. Om maar vast een dwarsstraat te noemen. Zaken strekken vaak verder dan alleen dat wat je van de buitenkant kan zien.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:29

Lovely schreef:
ranalinpony schreef:
randalinpony schreef:

Jans schreef:

Sodemieter, dus jullie willen dat de overheid gaat controleren wie naar welke school gaat? SP stemmen!

Sodemieter, numerus fixus! Hadden we geen SP voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:32

Het gaat dan ook niet om een enkele opleiding maar om alle opleidingen he van bijvoorbeeld paardenhouderij. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat er geinvesteerd moet worden in de toekomst: maar een studie waarna je geen baan kan krijgen is dan een van de domste dingen die een toekomstig student kan doen.

Als het je droom is dan kan het altijd nog toch?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:32

Ze hadden de Huishoudschool en de LTS nooit moeten laten verdwijnen.
Daar leerde je echt een vak!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:33

Op de LTS wel ja. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:34

Ik vind ook dat ze op de studie die ik heb gedaan een stuk strenger mogen worden.. je word zo breed opgeleid dat je te breed bent voor de banen in het vakgebied. Ik heb een baan omdat ik naast mijn studie werkervaring ben gaan op doen. Maar als ik zie hoeveel mensen de studie kiezen "omdat het makkelijk" is.. en van mijn jaar hebben denk ik 3 mensen een baan in het vakgebied.. van de 60 afstudeerders. :n

Wat mij betreft streng zijn op de opleidingen met een lage baangarantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:34

Numerus fixus gaat niet voer motivatie en geschiktheid doorgaans. Dat deel van de toelating wordt door de school bepaald. De achterliggende gedachte van NF is niet dat de markt anders overspoeld wordt door nutteloze afgestudeerden maar vooral dat er niet boven de capaciteit van de school gewerkt wordt. Je kunt niet zomaar alles onder hetzelfde kopje zetten. Als je echt wilt dat de overheid gaat bepalen wie, wat, waar, hoe en waarom, dan moet je echt SP stemmen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:35

Lovely schreef:

Ik kom die standpunten eigenlijk niet bij de SP (maar wel bij de VVD) tegen?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 10:35

Ik vind dat opleidingen ook gewoon volgens een "vraag aanbod" principe zouden moeten werken. We bieden toch ook niet massaal kippenvleugels aan op iedere straathoek als deze aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn??

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:36

randalinpony schreef:
Op de LTS wel ja. :+

Huishoudschool ook wel,zoals verzorging,kraamhulp,kok, enz.maar dan wel de basis natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:37

Kippenvleugels :9 O:)

Ik vind het vraag-aanbod principe wat jij aanhaalt Heino eigenlij helemaal geen slecht idee :n

Opleidingsplekken aanpassen op de arbeidsmarkt, zodat er niet onnodig veel bijstandmensen komen of mensen die op plekken belanden waar ze helemaal niks met hun opleiding doen. (Maar wel werken! En dan eigenlijk plekken bezet houden voor mensen die bijvoorbeeld daar graag willen werken + doorgroeien.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:37

Heino schreef:
Ik vind dat opleidingen ook gewoon volgens een "vraag aanbod" principe zouden moeten werken. We bieden toch ook niet massaal kippenvleugels aan op iedere straathoek als deze aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn??

Maar wie bepaalt de vraag? De student, het bedrijfsleven of de overheid?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:41

als je van huishoudschool gewoon Vbo maakt , kom je ook al weer een heel eind, kon je kiezen in 3 of 4 richtingen en de behoeftes van achterstands leerlingen was beter in te voorzien dan dat het nu is

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 10:42

Jans schreef:
Opleidingsplekken aanpassen op de arbeidsmarkt, zodat er niet onnodig veel bijstandmensen komen of mensen die op plekken belanden waar ze helemaal niks met hun opleiding doen. (Maar wel werken! En dan eigenlijk plekken bezet houden voor mensen die bijvoorbeeld daar graag willen werken + doorgroeien.)

Lastige is alleen dat je dan wel redelijk goed moet kunnen voorspellen hoe de vraag naar bepaalde werknemers over een x aantal jaar zal zijn :) Nou zal dat ivm de vergrijzing op bepaalde gebieden best te doen zijn, je kunt op je vingers natellen dat er meer thuishulp nodig zal zijn, meer verpleegkundigen etc. Maar bvb webdesigners? Meubelmakers? Goudsmeden? Stukje lastiger te voorspellen :D

Shadow, hoe dat praktisch in z'n werk moet gaan, geen idee. Daarmee wil ik ook terugslaan op wat eerder besproken is "wij kunnen als leken niet alles weten/bepalen". We kunnen wel meedenken over alternatieven. Maar de praktische uitvoering daarvan bepalen kunnen we slechts beperkt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:43

o sorry, dacht dat huishoudschool niet verder reikte dan spinazieacademie. Zat ooit bij een stel dat oude herinneringen ophaalde aan examen huishoudschool, zo spannend, de rode kool opzetten, de aardappels afgieten en het vlees niet laten aanbranden....

Dat zal mijn beeld vertekend hebben. :D

Lovely maak ervan wat je wilt, maar als er veel meer artsen nodig waren, werden ze ook opgeleid. Heeft ook wel wat met de kosten van die opleidingen die onder numerus fixus vallen te maken: zij behoren tot de duurste van nederland.

Maar ik denk dat mbo paardenhouderij tot de duurste mbo opleidingen zullen behoren als je de faciliteiten in aanmerking neemt, dan mag dat ook wel even minder voor een studie die nauwelijks tot een baan in die sector opleidt.

Op zich is het vrijwel onmogelijk om precies de afstemming te vinden tussen opleidingen en arbeidsmarkt, zie bijv. fysiotherapie, gingen veel mensen doen omdat er tekort aan waren... met als gevolg dat er na een aantal jaren er ineens teveel waren.

Maar: er zijn dus wel degelijk opleidingen die populair zijn die opleiden voor sectoren waar geen werk in is.
En zeker in mbo worden voornamelijk toch veel praktische vaardigheden aangeleerd, dan kan je wel zeggen leuk wat economie, maar dat kan dan nooit op een peil dat de arbeidsmarkt erop zit te wachten.

Maar meer economie erin en alle paardenvakken als vegen, halster omdoen en de penny lezen eruit is ook een optie. :')

Anoniem

Webdesigner (ben ik :)) ) is redelijk makkelijk nog te voorspellen aan de hand van het aantal vacatures: veel bedrijven besteden het uit aan mediabureaus, daar zijn er niet super veel van en bijna niemand zoekt. Er is een flink overschot waardoor alle webdesigners die ik ken als ZZPer aan de gang gaan. (Ik heb ruim 5 jaar werkervaring, en het was ontzettend lastig om aan het werk te komen dit jaar zeg := )

Sonja_vR

Shadow0 schreef:
Heino schreef:

Maar wie bepaalt de vraag? De student, het bedrijfsleven of de overheid?

en dat is het denk ik dus, momenteel word de vraag bepaald door de mensen die ene opleiding willen gaan doen en word het niet gekoppeld aan hoeveel potentiële banen er zijn , dat mag met een flinke lap opleidingen echt wel anders gaan lopen.
dan krijg je ook leerlingen die hard voor die studie gaan , kwa inzet en enthousiasme...
laat maar zien dat je wilt en kunt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:12

Heino schreef:

Dus als iedereen massaal vrijetijdkunde wil gaan studeren dan moet dat maar kunnen terwijl er geen banen voor zijn?