Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:16

Ik hoop niet dat ze voor die keus komen te staan.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:18

Wat dat betreft is het inderdaad te vergelijken met paardrijden en kan je ook zeggen dat het hoe dan ook dom is om zonder cap te rijden, ook al rij je je hele leven. Feit is dat die man zijn hele leven al skiet!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:18

Je kan maar hopen!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:19

Hm.. ligt dat niet ook aan het geloof dat ze aanhangen? (Of ze voor of tegen euthenasie zijn dan..)
Al denk ik niet dat ze dat ze de stekker eruit trekken, maar dat ligt ook aan de locatie van de schade etc.

Voor 'niet dezelfde persoon als hij wakker word', dat ligt ook aan het gebied in de hersenen dat is aangetast.. het is een heel verschil of je de mogelijkheid tot bewegen van je linkerbeen bijv kwijtraakt of dat je geen emoties meer hebt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:20

Dat ze eraan blijven hangen? Ze hebben nog maar net te horen gekregen hoe ernstig het met hem is.
Als het nou weken later was, dan had je over hangen kunnen praten, maar ik vind het nu nog echt te vroeg. Geef die mensen even de tijd :)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:21

Laat ze eerst een goed revalidatiecentrum vinden??

Rindin

Joolien schreef:
rindin schreef:

Ow my God, ga buiten spelen.
Ik vind niet raar en misschien wel begrijpelijk dat je (na 40 jaar dezelfde pistes)
een uitstapje gaat maken.

Ik vind het vreselijk triest voor de familie. Ben erg benieuwd naar de afloop, maar ik zie
het persoonlijk somber in. Hoop dat de familie zich neer kunnen leggen bij de beslissing die
ze uiteindelijk gaan nemen.

Ja maar het blijft dom dat je met zo'n waarschuwing de piste afgaat, hoe goede skier je ook bent en hoeveel je ook voor zijn gegaan...

Zoals net ook al ergens gezegd; er was, met kleine ontploffinkjes, gekeken of er een lawine zou ontstaan in dat gebied. Friso en de vriend hebben daar speciaal op gelet, zei die vriend.

Tieneke

Van revalideren is totaal geen sprake nu. Bewustzijn en zijn hart gaande houden, denk dat dat nu het belangrijkst is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:22

Verschrikkelijk nieuws natuurlijk! Hoop dat het allemaal toch mee gaat vallen en hij uit de coma ontwaakt.
Pas dan kan er worden begonnen met de verdere behandeling.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:23

Joolien schreef:
Als iemand wordt opgegeven gaat de 'stekker' er redelijk snel uit hoor, mag de familie wel bepalen maar daar gaan meestal niet meer dan 2 dagen overheen.
Maar over opgeven heb ik nog niks gehoord, dus dat zal nog niet zover zijn.

Als iemand geen kans meer op herstel heeft wel. In het geval van Friso werd gesproken over een zeer langdurige revalidatie. En waar hoop is, is leven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:25

larissa288 schreef:
moet je maar niet gaan skien buiten de piste....

Dan moet je ook niet meer op een paard gaan zitten. Bah wat een walgelijke opmerking.

Het zal je zoon, vader , man en broer maar zijn.
Ik hoop ook echt dat hij dusdanig hersteld dat hij wel een redelijk normaal leven kan leiden en er kan zijn voor zijn kinderen en zijn vrouw.

Ik weet niet of hier mensen zijn die het boek hebben gelezen van Richard Hammond (topgear) n.a v zijn ongeluk. Op youtube zijn nog filmpjes te zien van wat de arts toen zei...zwaar hersenletsel en het was maar de vraag of hij de volgende dag zou halen. Artsen waren niet erg hoopvol.
Zo'n 7 maanden later werd de Noordpool aflevering uitgezonden. Dus mensen wonderen zijn de wereld nog niet uit. ;)

Daarnaast was het ook bijzonder te lezen wat het met iemand doet, hersenletsel. Ook voor de familie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:26

Dat hij nu nog in coma ligt is miss. alleen maar goed,nu kan er geen verdere schade ontstaan aan organen/hersenen.
Zodra er hersenen/organen zijn hersteld kán hij uit de coma komen.Rust is nu voor hem het beste geneesmiddel.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:27

Cayenne schreef:
Dat ze eraan blijven hangen? Ze hebben nog maar net te horen gekregen hoe ernstig het met hem is.
Als het nou weken later was, dan had je over hangen kunnen praten, maar ik vind het nu nog echt te vroeg. Geef die mensen even de tijd :)

Was dit een reactie op mijn post?
Ik bedoelde dat als euthenasie een optie zou gaan worden dat die keuze (wel/niet doen) natuurlijk ook afhangt van het geloof dat ze hebben. (Een geloof aanhangen = ergens in geloven).

Bedoelde in elk geval niet te zeggen dat ze zich vast bleven klampen aan hem en m maar op moeten geven, dat zéker niet.
Laatst bijgewerkt door Tessa_1 op 24-02-12 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:28

Ik vraag me af hoe sterk dat hart nog is na 50 min. reanimatie... Ik ken er niet zoveel van, maar ik veronderstel dat het hart het elk moment terug kan begeven..?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:32

Joolien schreef:
Als iemand wordt opgegeven gaat de 'stekker' er redelijk snel uit hoor, mag de familie wel bepalen maar daar gaan meestal niet meer dan 2 dagen overheen.

Hoe kom je daar nu bij?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:33

Eigenlijk... en ik mag het niet zeggen... hadden ze hem beter kunnen laten gaan denk ik!
Stel het word een kasplantje... voor zo'n intelligente man zou dat toch verschrikkelijk zijn?
Niemand heeft ooit kunnen aan tonen wat een mens in coma nog mee maakt. Daar zijn verschillende verhalen over n.l Stel hij kan niets meer, maar hoort nog wel alles wat er om hem heen gebeurd?
Ik persoonlijk heb altijd gezegd, in coma.. geef me een 1/2 jaar tot 1 jaar en dan de stekker eruit!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:33

MamboBeach schreef:
Joolien schreef:

Hoe kom je daar nu bij?

Dat vroeg ik mij dus ook al af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:35

MamboBeach schreef:
Joolien schreef:

Hoe kom je daar nu bij?

Heb ik uit eigen ervaring met mijn ex schoonvader. Toen bekend werd dat er geen hersenactiviteit was werd hij hersendood verklaard en mocht de familie zelf beslissen wanneer de beademing eraf ging, maar er werd aangeraden dat binnen 2 dagen te doen.
Maar dat is een andere situatie omdat hij hersendood verklaard werd, en Friso niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:36

aerdenhout1 schreef:
Eigenlijk... en ik mag het niet zeggen... hadden ze hem beter kunnen laten gaan denk ik!
Stel het word een kasplantje... voor zo'n intelligente man zou dat toch verschrikkelijk zijn?
Niemand heeft ooit kunnen aan tonen wat een mens in coma nog mee maakt. Daar zijn verschillende verhalen over n.l Stel hij kan niets meer, maar hoort nog wel alles wat er om hem heen gebeurd?
Ik persoonlijk heb altijd gezegd, in coma.. geef me een 1/2 jaar tot 1 jaar en dan de stekker eruit!

Toen mijn zoon in coma lag,kon hij mij in het begin wel horen.Hij wilde wel antwoorden maar dat ging niet.Pas toen hij wat langer in coma [diepe coma] was,daar weet hij niets meer vanaf,dat is een zwart gat.

@Joolien
Weet je ook waarom ze dat dan binnen 2 dagen moesten beslissen?lijkt me erg snel om zo'n keuze binnen 2 dagen te moeten maken.
Laatst bijgewerkt door gohya op 24-02-12 18:39, in het totaal 2 keer bewerkt

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:37

Je zoon in coma??

Dat moet erg zijn!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:38

SienenIvo schreef:
Je zoon in coma??

Dat moet erg zijn!!

Jazeker,vooral als je hem zo in bed vind.
Ik weet nu dat je wel mensen kan horen als je in een lichte coma bent,raak je in diepe coma dan hoor je niets meer.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:39

Ik vind het daarom ook zo moeilijk! Er zijn ook verhalen bekend van mensen die langer dan 2 jaar in coma hebben gelegen en daar toch uit zijn gekomen!
Wel heel heftig gohya, je zoon/kind zo te zien liggen!
Is hij er wel helemaal goed uit gekomen?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:40

gohya schreef:
aerdenhout1 schreef:

Toen mijn zoon in coma lag,kon hij mij in het begin wel horen.Hij wilde wel antwoorden maar dat ging niet.Pas toen hij wat langer in coma [diepe coma] was,daar weet hij niets meer vanaf,dat is een zwart gat.

@Joolien
Weet je ook waarom ze dat dan binnen 2 dagen moesten beslissen?lijkt me erg snel om zo'n keuze binnen 2 dagen te moeten maken.

Jij hebt ook genoeg meegemaakt. Begrijp ik nou goed dat zowel jouw dochter als je zoon in coma hebben gelegen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:44

aerdenhout1 schreef:
Ik vind het daarom ook zo moeilijk! Er zijn ook verhalen bekend van mensen die langer dan 2 jaar in coma hebben gelegen en daar toch uit zijn gekomen!
Wel heel heftig gohya, je zoon/kind zo te zien liggen!
Is hij er wel helemaal goed uit gekomen?

Daarom is zo'n keuze gewoon niet te maken binnen 2 dagen,daar ga je aan kapot.
Pas als je de hoop hebt opgegeven,leg je je erbij neer en pas dán kan je een keuze maken.

Het was wel raar om hem zo te zien liggen,maar ik had al meteen door dat er iets mis was.
In het ziekenhuis lieten ze mij gewoon helemaal alleen achter met hem.Op gegeven moment was ik het zat en zei tegen me zoon:ik wil dat je nú wakker word,het heb lang genoeg geduurt.En hij wérd wakker,helemaal verward,enz.Hij heeft er niets aan over gehouden.

En daarom blijf ik ook positief t.o. Friso. Hij zal er wél iets aan overhouden,dat weet ik zeker,maar hoe ernstig? dat weet niemand.
Als je zulke dingen zelf mee maakt in de praktijk leer je veel over het lichaam.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:45

@rindin
Mijn dochter is in coma gehouden toen ze een paar dagen oud was.Mijn zoon lag in coma in zijn bed s'morgens,hij was toen een jaar of 20.