Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

CtjeLief

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:48

hoe bedoel je Jaantsje?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:02

KiWiKo schreef:
Zo oud ben ik nog niet Fabersmid :D :D :D

Niet van USA school gewend?

jaantsje schreef:
FaberSmid
In onze cultuur is het niet meer dan fatsoenlijk dat je in de klas geen hoofdbedekking gebruikt, dit is zowel voor de leerling als leraar. Wat is daar nu zo moeilijk aan?
Je haalt er van alles en nog wat bij.

Waarom als ik schrijf, is het ineens er van alle bijhalen?

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:42

FaberSmid schreef:
Persoonlijk is mij uniformeel kleding niet vreemd, maar ik kan wel begrijpen dat het moeilijk kan zijn voor personen die het niet gewoon zijn. Gaan dan alle dames hoofddoekjes dragen of juist niet? En worden sierraden dan ook verboden, met geloofstekens?
Kiwiko is u uniformeel kleding ook niet vreemd?

naja dan iedereen zonder hoofddoek of iedereen met en aangezien het overgrote deel zonder is iedereen dus zonder... sierraden met geloofstekens mogen wat mij betreft ook verboden worden, sowieso in openbare ruimtes en op scholen! wat je verder thuis aantrekt/aanhebt interesseert me echt niet,, al loop je thuis met een hoofddoek of een burka om, prima!!! maar niet in openbare gelegenheden/scholen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:45

Dus zoals Frankrijk die wet handhaven?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:57

Champie_Me schreef:
naja dan iedereen zonder hoofddoek of iedereen met en aangezien het overgrote deel zonder is iedereen dus zonder...

Maar op dezelfde manier werden vroeger rokken verplicht gesteld - ik vind de vrijheid van kleding best belangrijk. Individuele vrijheid is toch ook een belangrijke waarde in Nederland? Je moet toch helemaal niet zijn of doen zoals 'iedereen'? Willen we wel dat dat ons dat allemaal opgelegd wordt? Ik namelijk liever niet.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:06

Maar is het niet een stuk handiger om gewoon neutraal voor een klas te staan Shadow. Dat waar je in je eigen vrije tijd voor staat of wil beleven, is dan toch wat anders dan dat je een voorbeeldfunctie hebt en daarin neutraal mag zijn....

Dat doet verder toch niets af aan je eigen individualiteit?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:10

Iemand met hoofddoek/keppel/kruisje kan in mijn ogen nog steeds neutraal zijn in zijn/haar vak als docent.. Ik heb tijdens mijn HBO studie ook meerdere docenten met hoofddoek gehad en heb daar zelf nooit last van ondervonden.. Ik heb ook een gereformeerde docent gehad, ook geen probleem.. Ik vind het JUIST zo fijn dat we in Nederland mogen zijn wie we willen zijn, en denk dat we juist trots moeten zijn op openbaar onderwijs waar iedereen met zijn/haar eigen identiteit welkom is.. Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken dat ons die vrijheid wordt afgenomen.. Want waar eindigt het dan?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:17

Precies, we denken vaak kort door de bocht, maar een geworpen steen in een vijver, levert meer kringen op, dan alleen de plons...

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:50

In mijn ogen ben je niet neutraal als je voor de klas staat met een hoofddoek enz.
Leerlingen zitten ook niet in de klas met een pet of iets anders.
In mijn ogen is dit niet kort door de bocht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:49

Jesser schreef:
Maar is het niet een stuk handiger om gewoon neutraal voor een klas te staan Shadow.

Het maakt de wereld zo star en vlak. Ik vind niet dat docenten volkomen neutraal moeten zijn, het zijn personen met persoonlijke waarden en inviduele keuzes en juist dat maakt het waardevol. Als ik kijk naar de docenten waar ik het meest van geleerd heb, waren dat stuk voor stuk docenten die hun eigen ervaringen en passie en visie en humor en waarden deelden in de lessen. Op een professionele manier, met veel respect voor andere opvattingen en levensbeschouwingen, maar wel op een eigen manier, en zeker niet neutraal.

Citaat:
Dat waar je in je eigen vrije tijd voor staat of wil beleven, is dan toch wat anders dan dat je een voorbeeldfunctie hebt en daarin neutraal mag zijn....

Dat doet verder toch niets af aan je eigen individualiteit?

Je hebt ook een voorbeeldfunctie in hoe je professioneel toch je eigen individualiteit kunt handhaven - en daar hebben we best wat voorbeelden van nodig. (Niet alle docenten zijn zich dat bewust, helaas, maar ze allemaal een uniform aandoen verandert verder weinig.) Leer leerlingen maar om door dat hoofddoekje heen te zien, dat is een les die ze vaker kunnen gebruiken :j

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:51

Jaantsje: een hoofddoek is niet vergelijkbaar met een pet.. ook niet volgens de wet dus dat argument gaat (in mijn ogen) niet op..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:54

een hoofddoek is inderdaad geloofsmatig gezien niet te vergelijken met een pet,maar wat hoofdbedekking betreft moet je mensen wel gewoon gelijk behandelen.

ik vind ook dat een docent niet perse neutraal hoeft te zijn hoor,mits ze natuurlijk het geloof verder wel voor zichzelf houden.
maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor de islam

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:55

Citaat:
Het maakt de wereld zo star en vlak. Ik vind niet dat docenten volkomen neutraal moeten zijn, het zijn personen met persoonlijke waarden en inviduele keuzes en juist dat maakt het waardevol. Als ik kijk naar de docenten waar ik het meest van geleerd heb, waren dat stuk voor stuk docenten die hun eigen ervaringen en passie en visie en humor en waarden deelden in de lessen. Op een professionele manier, met veel respect voor andere opvattingen en levensbeschouwingen, maar wel op een eigen manier, en zeker niet neutraal.

Ik geloof niet dat ik dit beter had kunnen verwoorden, ik sluit me hier dan ook 100% bij aan..!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:57

Citaat:
maar wat hoofdbedekking betreft moet je mensen wel gewoon gelijk behandelen.

Ja maar dat kan niet in dit geval, want iemand vragen zn petje af te doen is wel even iets anders dan een moslima vragen haar hoofddoek te verwijderen... Dat gaat absoluut niet gelijk op dus dat kun je ook onmogelijk gelijk trekken..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:59

tuurlijk dat is ook zo,maar je kan iemand niet vragen zn pet af te doen als anderen wel hoofdbedekking mogen dragen.

wel logisch dat je dan niet de klep voor je ogen zet

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:04

je kan dus wel iemand vragen zijn pet af te doen, want een hoofddoek is een andere categorie dus niet vergelijkbaar.. Dat is voor sommigen mensen heel moeilijk te accepteren maar het is echt feit.. Een hoofddoek mag je niet eisen af te doen, omdat je in Nederland vrijheid van geloofsovertuiging hebt, een pet daarentegen is geen vorm van geloofsovertuiging dus daarvan mag je wel vragen deze af te doen.. hoe 'ongelijk' het ook klinkt!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:07

nee ik ben het niet met je eens. een pet is misschien geen uiting van geloof,maar ik vind dat niet kunnen,waarom moet iemand zn petje afdoen?ik zou wel zeggen niet de klep in het gezicht,omdat je iemand dan niet kunt aankijken.

maar ik moet zeggen dat dat vroeger bij mij op school ook geen probleem was allemaal. alle hoofbedekking was toegestaan,mits het gezicht maar goed te zien was.

maargoed gelukkig mogen meningen verschillen,ik vind dat je ook de vrijheid moet hebben een petje te dragen in de klas.

trouwens,ik heb nooit een pet op school gedragen hoor,maar ik vind het best een intressant onderwerp

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:09

Het is niet zozeer een kwestie van 'mee eens zijn', ik leg alleen uit hoe het wettelijk/feitelijk in elkaar steekt. Ik ben het helemaal met je eens dat leerlingen wat mij betreft best hoofdbedekking in de klas of waar dan ook zouden mogen dragen mits het gezicht zichtbaar is, vind ik ook hoor! Ik zie ook niet zozeer het nut van het eisen een petje af te doen.. hooguit omdat het 'netjes' is dat te doen.. maar ach, soms moet je met de tijd meegaan.. ;)
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 07-05-10 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:10

oh oke ja dat ben ik ook verder met je eens hoor,ik spreek meer vanuit het gevoelsmatige deel,maar jij dus ook begrijp ik,sorry

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:11

haha no problem! ik werk op een anti discriminatie bureau dus vandaar dat ik vaak 'de regeltjes' aanhaal omdat ik daar nu eenmaal bekend mee ben.. maar ik heb zeker geen bezwaar tegen petjes, hoort ook bij deze tijd.. ;)

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:25

Voor mij staat een pet gelijk met een hoofddoek, wat er verder over in de regels staan is mij niet bekent.
Openbaaronderwijs hoort neutraal te zijn en open te staan voor iedereen.
Geloofsuitingen vind ik dan ook niet gepast die horen op scholen thuis die dat uitdragen.
Dat is mijn mening.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:28

maar openbaar staat juist voor iedereen...........

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:29

CtjeLief schreef:
Iemand met hoofddoek/keppel/kruisje kan in mijn ogen nog steeds neutraal zijn in zijn/haar vak als docent.. Ik heb tijdens mijn HBO studie ook meerdere docenten met hoofddoek gehad en heb daar zelf nooit last van ondervonden.. Ik heb ook een gereformeerde docent gehad, ook geen probleem.. Ik vind het JUIST zo fijn dat we in Nederland mogen zijn wie we willen zijn, en denk dat we juist trots moeten zijn op openbaar onderwijs waar iedereen met zijn/haar eigen identiteit welkom is.. Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken dat ons die vrijheid wordt afgenomen.. Want waar eindigt het dan?

helemaal mee eens!!

(beetje herhaling in de discussie..)

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:30

Vind t niet netjes, maar het is niet netjes van je school dat ze het op die manier doen..
ze moeten goed nederlands kunnen praten en zich aanpassen aan het nederlandse cultuur..

desnoods moet je dit eens bij je schooldirecteur neerleggen??

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:59

Je zou hooguit kunnen klagen over het taalgebruik (als dit slecht verstaanbaar is) maar niet over de hoofddoek.. ;)