Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:29

Die discussie is al honderd keer gevoerd met als voornaamste argument dat er echt maar een heel klein percentage van veevoer landbouwgrond hoeft worden gebruikt om de woningcrisis op te lossen (3-5%). Maar niemand gaat er inhoudelijk op in waarom het dan zo erg is om 3-5% minder veevoer landbouwgrond (niet eens grond voor menselijke consumptie dus) te hebben. En dan dus in plaats van 100mL melk maar 95mL melk in je koffie te doen. :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:31

mylittlejoy schreef:
Kijk, maar deze selectieve verontwaardiging, waar ik eerder ook al op heb gewezen, is precies waarom rechtse stemmers (pvv of anders, maar dat lijkt hier helaas op één grote hoop te liggen) dit topic mijden of verlaten.

Wilders heeft in 11 maanden niets voor elkaar gekregen, maar Timmermans die zegt geen garanties voor het eerste jaar te kunnen geven en daar hebben we het niet over gesproken.

Ja21 heeft verschillen zitten tussen wat ze hebben laten doorrekenen en hun programma. Afgefakkeld. Maar een D66 die er ook verschillen in heeft zitten is prima.

En nu dit weer. En dan nog doodleuk zeggen dat de genocide posters gewoon op feiten gebaseerd zijn.

Maar rechts is zo slecht en polariseert alleen maar. Zo jammer, want ik heb als rechtse stemmer echt geprobeerd om links en rechts gelijk te behandelen. Het zou fijn zijn als er vanuit de linkse stemmers gewoon eens zou worden toegegeven dat hun partijen ook buiten de lijntjes kleuren en niet zaligmakend zijn.

Echt helemaal met je eens. Maar gelukkig geeft Bokt een heel vertekend beeld en is Nederland niet zo links als Bokt.

Bizar gewoon dat als een linkse en rechtse partij ongeveer hetzelfde flikken - het heeeeeeel erg vreselijk dramatisch is als rechts het doet en het volledig goedgeluld wordt als links het doet.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:32

8nnemiek schreef:
Esaqar schreef:
Kameraad van mij woont in de slagschaduw van een aantal windmolens. Je wordt echt gek als je daar in huis zit terwijl die dingen draaien.

Ik zou het ook niet willen.

Mensen worden bang gemaakt met dit soort verhalen. "Ik ken iemand die.." Maar er zijn gewoon regels voor. Zo valt er nooit meer dan 6 uur per jaar slagschaduw op een woning. Bij meer dan dat wordt de molen stil gezet. Maar door de draaiing van de aarde en de stand van de zon die elke dag anders is komt het bijna nooit voor dat een woning echt langere tijd slagschaduw ziet. Dat zal altijd op een vaste tijd van het jaar zijn, en dan bijvoorbeeld een kwartier bij bv zonsondergang of zonsopkomst.

Ik slaap zo vaak onder een windmolen, en dan echt op een paar honderd meter afstand, en zelfs daar slaap ik prima. De auto's en wind maken veel meer kabaal.

Voor boeren is het een mooie inkomstenbron. Die hebben het vaak al moeilijk genoeg met alle regels.

Ik benoem een feit? Of ben jij de afgelopen jaren ook op verjaardag daar?

Echt heel vreemd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:35

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:
Die discussie is al honderd keer gevoerd, terug met bejaarden tehuizen (doorstroming bevorderen), kostendelersnorm afschaffen, kantoren ombouwen, tiny houses op erven toestaan etc. Zoveel creatieve manieren te vinden.

Het is ook al zovaak uitgelegd dat dit niet voldoende is.

Daarbij willen veel jonge gezinnen geen appartement in een oud kantoorpand, een chalets bij familie of een Tiny house.

Die willen ook gewoon een volledige koopwoning op eigen grond.

Uitgelegd door mensen die het kennelijk zelf ook niet weten: https://www.facebook.com/share/v/17FdkywQ3W/

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:57

Elisa2 schreef:
Die discussie is al honderd keer gevoerd, terug met bejaarden tehuizen (doorstroming bevorderen), kostendelersnorm afschaffen, kantoren ombouwen, tiny houses op erven toestaan etc. Zoveel creatieve manieren te vinden.

Wie zegt dat die 100.000 allemaal volledig nieuwe woningen zijn en niet deels, waar het kan, via de manieren die jij benoemt?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:01

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:

Wie zegt dat die 100.000 allemaal volledig nieuwe woningen zijn en niet deels, waar het kan, via de manieren die jij benoemt?

Nou een Rob Jetten bijvoorbeeld wil 10 nieuwe steden bouwen. Lijkt me niet nodig dan toch?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:12

Jildau schreef:
IMANDRA schreef:

Nou een Rob Jetten bijvoorbeeld wil 10 nieuwe steden bouwen. Lijkt me niet nodig dan toch?

Op de lange termijn ja.
Maar ze willen daarnaast ook gewoon gebruik maken van leegstand.

baudyh

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:15

Dan kunnen wij allemaal onze paarden wel weg doen. Als er 10 steden bij komen. Want dat gaat ten kosten van het platteland.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:19

baudyh schreef:
Dan kunnen wij allemaal onze paarden wel weg doen. Als er 10 steden bij komen. Want dat gaat ten kosten van het platteland.

Van de 54% landbouwgrond is er 1% nodig om een miljoen woningen te bouwen. Dus je moet niet zo overdrijven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:23

baudyh schreef:

Ik denk dat het wel meevalt aangezien het gemiddelde paard in Nederland weinig ruimte inneemt. :+

Ik bekeek even de plannen van de FVD. Als je privacy wil zou ik niet op hun stemmen. Ze willen biomedische technologie inzetten bij grenscontroles. De grenzen moeten dicht dus je biomedische gegevens zijn dan nodig om Nederland te kunnen verlaten. Ze willen ook uit de EU en het Schengen. Dus we moeten dan waarschijnlijk visums aanvragen voor andere landen. Even boodschappen doen in Duitsland en de overheid weet het meteen.

Citaat:
Moderne grensbewaking: We voeren flexibele grenscontroles in met moderne technologie en automatische controle op biometrische gegevens, zodat Nederlanders vrij kunnen reizen maar buitenlanders effectief gecontroleerd worden.

Uittreden uit internationale verdragen: We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.

Bron: FvD site
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 27-10-25 20:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:24

Van die 54% landbouwgrond kan best 10% ingeleverd worden t.b.v. woningbouw en infrastructuur.

Bejaardenhuizen komen er niet meer. Daar is geen personeel voor en is heel duur.

Wat die FB-pagina's betreft, zelfs Wilders heeft excuses gemaakt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:26

MarlindeRooz schreef:
baudyh schreef:

Ik denk dat het wel meevalt aangezien het gemiddelde paard in Nederland weinig ruimte inneemt. :+

Ik bekeek even de plannen van de FVD. Als je privacy wil zou ik niet op hun stemmen. Ze willen biomedische technologie inzetten bij grenscontroles. De grenzen moeten dicht dus je biomedische gegevens zijn dan nodig om Nederland te kunnen verlaten. Ze willen ook uur de EU en het Schengen. Dus we moeten dan waarschijnlijk visums aanvragen voor andere landen. Even boodschappen doen in Duitsland en de overheid weet het meteen.

Citaat:
Moderne grensbewaking: We voeren flexibele grenscontroles in met moderne technologie en automatische controle op biometrische gegevens, zodat Nederlanders vrij kunnen reizen maar buitenlanders effectief gecontroleerd worden.

Uittreden uit internationale verdragen: We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.

Bron: FvD site

Lidewij is gewoon een trekpop van Baudet. Hij is FvD en hij bepaalt en heeft het druk met zijn nevenactiviteiten.

Hoe is het eigenlijk met die FvD-scholen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:31

baudyh schreef:

... Waarom lezen mensen niet wat er al 100.000 x gezegd wordt.
Of hey, lezen ze zich niet in in de feiten rondom zo'n statement.

Echt ... -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:41

Niet zo hooghartig doen..

Omdat sommige mensen begrijpen dat het niet bij die tien nieuwe steden blijft en verder denken over de lange termijn wat er gaat gebeuren als er een bepaald beleid gevolgd blijft worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:42

Electra63 schreef:
Van die 54% landbouwgrond kan best 10% ingeleverd worden t.b.v. woningbouw en infrastructuur.

Bejaardenhuizen komen er niet meer. Daar is geen personeel voor en is heel duur.

Duurder dan nieuwe woningen bouwen kan het niet zijn hoor..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:43

Elisa2 schreef:
Electra63 schreef:

Duurder dan nieuwe woningen bouwen kan het niet zijn hoor..

Jawel?

En wat voor groter plan zit er achter nieuwe steden dan? De andere optie is bestaande steden uitbreiden of schijt hebben aan mensen die een huis willen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:49

Dat jij zo beperkt bent qua gedachten en keuzes wil niet zeggen dat het ook gelijk de enige mogelijkheden zijn. :-)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:01

Elisa2 schreef:
Niet zo hooghartig doen..

Omdat sommige mensen begrijpen dat het niet bij die tien nieuwe steden blijft en verder denken over de lange termijn wat er gaat gebeuren als er een bepaald beleid gevolgd blijft worden.

Ach kom op. Er is al echt zo vaak in dit en andere topics uitgelegd dat zelfs al zou er alleen landbouwgrond gebruikt worden voor de woningnood, er maar een fractie van die totale grond nodig is. De vorige pagina zelfs nog.

Een beetje inlezen voordat iemand zo stellig zo'n idiote populistische ongenuanceerde stelling plaatst mag wel. Daar is niks hooghartigs aan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:03

Elisa2 schreef:
Dat jij zo beperkt bent qua gedachten en keuzes wil niet zeggen dat het ook gelijk de enige mogelijkheden zijn. :-)

Jij bent beperkt, sorry.

Jij sluit het bouwen van nieuwe woningen volledig uit. Ik neem dat wel mee als een van de vele oplossingen van een heel groot probleem.

Jij blijft vasthouden aan een niet mogelijke oplossingen.

Dat is pas beperkt zijn.

Jildau

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:12

Maar hoe gaan we zoveel bouwen met de huidige stikstofnorm van 0,07 gram per hectare per jaar?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:18

Jildau schreef:
Maar hoe gaan we zoveel bouwen met de huidige stikstofnorm van 0,07 gram per hectare per jaar?

Er zijn meerdere bedrijven die stikstofvrij kunnen bouwen. Het is meer een juridisch probleem dan de stikstofnorm.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:49

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:13

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Jij bent beperkt, sorry.

Jij sluit het bouwen van nieuwe woningen volledig uit. Ik neem dat wel mee als een van de vele oplossingen van een heel groot probleem.

Dat is pas beperkt zijn.

Ik kijk even een avondje tv. Kom terug en ik tref dit aan. Kan jullie ook niet even alleen laten hé? }:0

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:26

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Jij bent beperkt, sorry.

Dat is pas beperkt zijn.

Vul je alweer iets in voor mij wat niet klopt..

Imandra, er wordt ook duidelijk uitgelegd dat het niet stopt bij die 100.000en woningen als het beleid hetzelfde blijft. Alleen dat lijkt niet door te dringen.

Net zoals dat het niet om stikstof gaat maar om stikstof RECHTEN. Boeren moeten weg vanwege die rechten die dan overgenomen kunnen worden om huizen te bouwen, snelwegen aan te leggen etc.
Het gaat helemaal niet om de natuur, dat zijn de mooie praatjes waar mensen intrappen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:31

Elisa2 schreef:
Net zoals dat het niet om stikstof gaat maar om stikstof RECHTEN. Boeren moeten weg vanwege die rechten die dan overgenomen kunnen worden om huizen te bouwen, snelwegen aan te leggen etc.
Het gaat helemaal niet om de natuur, dat zijn de mooie praatjes waar mensen intrappen.

Het stikstofvraagstuk is geen simpel verhaal van rechten versus natuur. Het is een ingewikkelde balans tussen ecologie, economie, recht en toekomstvisie en verdient een debat dat die complexiteit erkent in plaats van reduceert tot wantrouwen of simplificatie