Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:29

Ninx schreef:
Sanet schreef:
Ik blijf vinden dat het logisch is dat mensen niet gaan investeren in dure omheining die niet werkt…
Wel zou ik dan liever zien dat de schaapjes dan of in de nacht op een (mobiel?) hok zouden zitten of dat ze nu al gewoon naar de slacht gebracht worden. Dan zijn ze maar vast dood. Maar wat zonde ook eigenlijk. Want wat is het mooi zo’n wei vol met wolletjes en in het voorjaar kleine spring wolletjes. Het is gewoon heel verdrietig :(

Ik vind gewoon niet dat je NIKS kunt doen.... ik ga ook veel geld uitgeven aan de omheining, en daar baal ik hartgrondig van.
Maar gewoon helemaal niks doen is natuurlijk gewoon stom.
Haal ze dan naar binnen, of prik wat extra netten op z'n minst.

Deze mensen doen ook niet niks. Althans jij hebt geen idee wat ze wel of niet doen Je ziet een paar draadjes en dan is er een conclusie. Bijna iedereen doet wat. Vergeet niet dat juist de oudere garde tijd heeft en kan genieten van de dieren maar niet altijd kapitalen heeft liggen en het zelf ook allemaal niet meer kan doen. Zet je een raster dan moet je heel veel maaien met de bosmaaier dat kan op zich al een onmogelijkheid zijn..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:30

Ninx schreef:
Sanet schreef:
Hoeveel moeten ze doen volgens jou dan dat het wel genoeg is? Maar nog steeds schaapjes opgegeten worden? €100? €500?
En dan nog dode schapen..

Nou, nu doen ze helemaal niets.... tussen niets en gewoon een goed net kopen met een klap stroom erop zit een best verschil.

Bovendien is de subsidie aanvragen in Gelderland heel eenvoudig.

Het kost je dan alleen een beetje tijd. Is daarmee 100% zeker dat je geen schapen, geiten of alpaca's verliest? Nee.
Maar is het wel 100% zeker dat je ze verliest als je het maar laat zoals het is? Jup.
Heel eenvoudig? En wat denk op hoeveel procent van de kostprijs de subsidie dan uit komt?
Het ontbreekt die mensen overigens niet aan het geld hoor. Er zit geld zat hier.

Jij kunt in andermans portemonnee kijken en je kunt aan drie draadjes zien wat ze wel of niet doen. En op hoeveel procent komt de subsidie dan uit qua kosten aan afrastering weet je dat ook al zonder feiten?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:34

Ik woon zelf in buiten gebied tussen Woudenberg en Scherpenzeel en de erfjes waar hier dieren staan zijn alle vrijstaande met genoeg schuren en hokjes om de diertjes snachts veilig te stellen.
Evenals de boerderijen. Allen zeer nette erfen en van alle gemakken voorzien.
Kan niet zeggen het hier armoe troef is als je een rondje fietst op een mooie dag.

Ik zelf heb de paarden snachts allen binnen. Is ook veel werk. Kunnen er nog makkelijk een aantal pensioeners en fok merries 24/7 buiten blijven want gras genoeg.
Heb ook extra werk en kosten hierdoor. Maar slaap wel lekker.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:35

Elisa2 schreef:
Dat boekje is gewoon bedoeld als manipulatie en hersenspoeling, jong beginnen dat werkt het beste. In dit geval is het misschien wel gunstig dat kinderen niet echt veel boeken meer lezen tegenwoordig.

Ik denk dat mensen die dit geloven (niet de bedenkers maar de volgelingen) gewoon vooral veel tegengeluid moeten horen. Bewijs hoe vaak die wolfwerende hekken niet werken, welke andere problemen het allemaal met zich mee neemt. Dat het in de praktijk anders werkt dan in de theorie etc.

Rizette, je hebt het mooi omschreven.
Ik vraag me dan ook altijd af of al die "haters" helemaal geen producten gebruiken die bij de boer vandaan komen. Geen ijsjes, geen medicatie, geen snoep, cake, groentes, eieren, vlees, etc etc.
Voor mijn gevoel zijn de meesten namelijk behoorlijk hypocriet..maar goed, misschien geloven ze echt dat alles uit de supermarkt komt. :+

Ze zullen vast voor een of ander keurmerk gaan. Zo ver rijkt mijn kennis dan weer niet. Maar het verschil tussen een bioboer en een gewone boer daar hebben ze ook geen idee van en daar maken ze ook hun eigen hersenspinsels bij. Aangevoerd door de PVDD die het grotendeels zelf ook niet weten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:37

Sanet schreef:
Ik blijf vinden dat het logisch is dat mensen niet gaan investeren in dure omheining die niet werkt…
Wel zou ik dan liever zien dat de schaapjes dan of in de nacht op een (mobiel?) hok zouden zitten of dat ze nu al gewoon naar de slacht gebracht worden. Dan zijn ze maar vast dood. Maar wat zonde ook eigenlijk. Want wat is het mooi zo’n wei vol met wolletjes en in het voorjaar kleine spring wolletjes. Het is gewoon heel verdrietig :(

Ons Nederlandse landschap wordt vernietigd. Weg kleine weitjes met diverse weidedieren enz.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:42

MairiMacBran schreef:
Wat extra netten prikken? Die netten worden juist áfgeraden omdat ze a) de wolf niet tegen houden en b) onveilig is voor zowel de dieren die je tracht te beschermen alswel voor de andere dieren die rond de wei scharrelen.

Nee de netten worden tegenwoordig juist aangeraden.
Draden werken niet. Nu moeten het netten zijn volgens de zogenaamde experts.
Links zijn daar al van geplaatst.

Dat daar konijnen egels vogels reeën in blijven hangen is blijkbaar niet erg...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:45

Captain schreef:
Ninx schreef:
Het ontbreekt die mensen overigens niet aan het geld hoor. Er zit geld zat hier.

Dat is natuurlijk wel heel generaliserend, je kunt niet bij mensen in hun portemonnee kijken.

Daarbij is toch al zo vaak bewezen dat het niet werkt, wat heeft het dan voor zin? Duizenden euro's uitgeven en alsnog ellende..

Ik denk wel dat het werkt. Zeker niet 100% wolf proof, maar het zal het indringen in de weides wel moeilijker maken en ontmoedigen. Nu heb ik een prachtig houten hekwerk. Heel goed om de paarden veilig achter te houden, maar de wolven kunnen er zo in lopen.
Het helpt alleen ten koste van jouw naaste buurman die een dergelijk hekwerk nog niet heeft. Hebben we allemaal zo'n hekwerk dan gaan ze er in of over op overige prooien, alles wat vrij op een erf loopt mens en dier. Want doodgaan van de honger uit schuwheid gaan ze niet doen.
Dus ja, dat maakt voor mij dat ik die duizenden euro's wel uit ga geven. En goed, ik heb het. Maar ik had het liever op mijn spaarrekening laten staan.[/quote]

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:45

DuoPenotti schreef:
MairiMacBran schreef:
Wat extra netten prikken? Die netten worden juist áfgeraden omdat ze a) de wolf niet tegen houden en b) onveilig is voor zowel de dieren die je tracht te beschermen alswel voor de andere dieren die rond de wei scharrelen.

Of onze paarden. En dan nog een groter probleem, de netten gaan slap hangen want zijn te hoog en kunnen niet tegen wind

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:48

Rizette schreef:
Of onze paarden. En dan nog een groter probleem, de netten gaan slap hangen want zijn te hoog en kunnen niet tegen wind

Oh maar dan sla je toch overal “even” een extra paal ertussen en doe dan gelijk hele lange palen, die mooie dure, je weet wel :j
“Even”… -O-

Rizette

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:55

Netten zet je helaas niet met palen want dan komen ze tegen de palen aan met wind en verlies je stroom.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:57

Maar gaan we dus nu mensen aanmoedigen hun dieren niet te beschermen omdat het geen zin heeft?

Rare gang van zaken.

Ik kan beter mezelf leven als mijn pony verscheurd wordt achter een degelijke omheining, dan achter een enkel draadje.
In het eerste geval kan ik de wolf de schuld geven, in het tweede geval mezelf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:58

Plastic palen.
En vervolgens waait er een tak op. Stroomt de sloot over omdat waterschap de stuwen hoog heeft staan want de stad mag niet verzuipen en de akkers wel. En staat je omheining half in het water. Weg stroom.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:59

Rizette schreef:
Netten zet je helaas niet met palen want dan komen ze tegen de palen aan met wind en verlies je stroom.

Hier zetten de fanatieke schapenboeren kunststof palen, dus die van een cm of 7, tussen de pikkers als steunpalen.
Ze zetten al die netten ook pijlsnel neer. Je knippert met je ogen en het staat.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:59

Ninx schreef:
Maar gaan we dus nu mensen aanmoedigen hun dieren niet te beschermen omdat het geen zin heeft?

Rare gang van zaken.

Ik kan beter mezelf leven als mijn pony verscheurd wordt achter een degelijke omheining, dan achter een enkel draadje.

Nee, niemand wordt aangemoedigd om maar níéts te doen.

Er wordt (misschien wat onhandig) door mensen aan jou gevraagd om te zien dat dingen soms ingewikkelder zijn dan ze op het eerste oog lijken ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:04

Ninx
Beide geef ik de wolf, of beter Nederlands beleid de schuld.

Leuk al die concentratie kamp uiterlijk afrasteringen.

Hoe vaak moeten er nog dieren acher gegrepen worden om te zeggen het werkt niet.

Veel mensen hebben geen zin 5000/10.000 euro weg te gooien voor het stijve piemeltje van wat groene lui.
Als ze dat geld al hebben.

Als die wolf er in wil komt hij er in.

Afbeelding

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:10

Femke_Tweety schreef:
Ninx schreef:

Rare gang van zaken.

Nee, niemand wordt aangemoedigd om maar níéts te doen.

Er wordt (misschien wat onhandig) door mensen aan jou gevraagd om te zien dat dingen soms ingewikkelder zijn dan ze op het eerste oog lijken ;)

Dat zal vast. Al is het de vraag wat er zo ingewikkeld is aan met subsidie enige maatregelen nemen.
Maar goed, dat zal ik op mijn beurt dan niet goed begrijpen.

Er is echter ook luiheid of de dieren weinig waarde toekennen.
Dat is wat hier in ieder geval ook een rol speelt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:14

Hoe de wolf het hondje in Leusden pakte: 'Terwijl hij me aankeek hapte hij naar zijn nek' - https://nos.nl/r/563256 de eigenaresse van het hondje wat in juli verdween in de bossen bij Den Treek doet eenmalig haar verhaal. Daar kunnen ze vast geen sprookjesboek over schrijven. Erg dat ze zich zo schuldig voelt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:16

Ninx schreef:
Sanet schreef:

Ik vind gewoon niet dat je NIKS kunt doen.... ik ga ook veel geld uitgeven aan de omheining, en daar baal ik hartgrondig van.
Maar gewoon helemaal niks doen is natuurlijk gewoon stom.
Haal ze dan naar binnen, of prik wat extra netten op z'n minst.

Als het idd bij degene achter mijn stal is geweest gaan die schapen gewoon 's nachts naar binnen.

Net als bij een paar andere (hobby) schapenhouders tussen Leersum en Overberg.

Dus zolang je niet weet bij wie het is geweest kan je er mi niks van zeggen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:44

Ik geloof niet in het hekwerk, maar hier gaat daarom alles naar binnen in de nacht. Behalve de herten, maar ook daar is alles in gang om hogerop stroom te gaan zetten.

Ik blijf het kwalijk vinden dat wanneer je de mogelijkheid hebt om op te stallen in de nacht, je het gewoon na laat. Zelfde met de ponies in Wekerom, ik zie daar allemaal hokjes op het erf, je grenst met je kont aan het bos in een gebied waar constant aanvallen zijn en ponies worden weg gevreten, dan snap ik de keus niet als je ze buiten laat staan.

Lukt het niet, kan het niet, ala, dan zou ik schapen liever niet in raster hebben zodat ze kunnen ontsnappen. Maar dieren laten staan terwijl je wel de mogelijkheid hebt om ze iig in de nacht veilig te houden, dat vind ik zeer kwalijk.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:45

DuoPenotti schreef:
MairiMacBran schreef:

De provincie Drenthe raadt ze af…dat onze wolvenexperts ze aanraden geloof ik, die lopen altijd achter de feiten aan.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:51

Ninx schreef:

Rare gang van zaken.

Nee hoor. Maar je zegt het al precies, een degelijke omheining. En jouw eerdere opmerking, “maar even netten slaan” is dus beslist geen voorbeeld van een degelijke omheining want niet werkend en zelfs gevaarlijk voor je schapen én andere in het wild levende dieren die er in verstrikt kunnen raken.

Ik val over het “even netten slaan” en je blijkbare ongeinformeerdheid, want het is allang bekend wat voor ondingen het zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:55

MairiMacBran schreef:
Ninx schreef:

Rare gang van zaken.

Nee hoor. Maar je zegt het al precies, een degelijke omheining. En jouw eerdere opmerking, “maar even netten slaan” is dus beslist geen voorbeeld van een degelijke omheining want niet werkend en zelfs gevaarlijk voor je schapen én andere in het wild levende dieren die er in verstrikt kunnen raken.

Ik val over het “even netten slaan” en je blijkbare ongeinformeerdheid, want het is allang bekend wat voor ondingen het zijn.

Ik sla zelf geen netten. Omdat ik denk dat ze niet veilig genoeg zijn. Maar ik ben dan ook, helaas, meer geld kwijt.

Maar men opperde hier dat men misschien niet over middelen beschikt iets goeds neer te zetten.
Dan zeg ik: doe dan in godsnaam nog netten achter de afrastering die je reeds hebt staan om IETS te doen. Omdat het dan nog de snelste en meest budgetvriendelijke optie is.
Moedwillig je dieren laten opeten vind ik het andere uiterste.

josien_m_

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:58

Maar ook dat is een kosten-baten afweging. Ik bedoel hiermee niet de financien, maar de gevolgen voor de dieren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 13:00

SusanH schreef:
Hoe de wolf het hondje in Leusden pakte: 'Terwijl hij me aankeek hapte hij naar zijn nek' - https://nos.nl/r/563256 de eigenaresse van het hondje wat in juli verdween in de bossen bij Den Treek doet eenmalig haar verhaal. Daar kunnen ze vast geen sprookjesboek over schrijven. Erg dat ze zich zo schuldig voelt.

RTV Utrecht besteedt ook aandacht aan die podcast.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/379439 ... r-zijn-nek
Citaat:
Leusden - "De wolf pakte mijn hondje op, draaide zich om en liep het bos in." Aan het woord is de eigenares van dwergpoedel Louie, die deze zomer op landgoed Den Treek in Leusden door een wolf werd gedood. Via de podcast Geleidewolf treedt de vrouw voor het eerst in de openbaarheid. "Ik kon in dat moment zelfs nog bedenken: wat een majestueus en gracieus dier."
De vrouw heeft tot nu toe bewust de media vermeden, zegt ze in aflevering 7 van Geleidewolf die vandaag is verschenen. Het schokkende incident was een van de redenen dat een deel van Den Treek werd afgesloten. Sindsdien is er veel gespeculeerd. De hoofdrolspeelster bleef zelf drie maanden stil.
Geleidehonden
Geleidewolf wordt gemaakt door de blinde Ferry Molenaar en Sandra Groeneveld uit Zeist. Die durven vanwege de wolven op de Utrechtse Heuvelrug met hun geleidehonden de bossen niet meer in. Ze zoeken in de podcastserie naar oplossingen. De vrouw meldde zich volgens Molenaar nadat ze een aantal afleveringen had beluisterd.

Bron rtv Utrecht.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:03

MairiMacBran schreef:
DuoPenotti schreef:

De provincie Drenthe raadt ze af…dat onze wolvenexperts ze aanraden geloof ik, die lopen altijd achter de feiten aan.

Zover ik weet raden ze netten aan, en de mobiele rasters met draad af.