Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 22:12

princequillo schreef:
Loretta schreef:
Rutte over de stemonthouding.

https://nos.nl/artikel/2495724-rutte-ov ... erdediging

Het is inderdaad zeer laf van Nederland.

Ik kan hier echt niet bij, wáárom zou Nederland geen wapenstilstand willen >;)

FiveSports schreef:
Iets met een hele sterke lobby uit een bepaalde hoek?

Nederland staat vijfde op de wereldranglijst van wapenhandel.
:o
|(

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 22:41

Janneke2 schreef:
princequillo schreef:
Ik kan hier echt niet bij, wáárom zou Nederland geen wapenstilstand willen >;)

FiveSports schreef:
Iets met een hele sterke lobby uit een bepaalde hoek?

|(

Ik huil met je mee. :(:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:16

Noodgedwongen werd Qatar een diplomatieke superster - https://nos.nl/l/2495404

Over de rol van Qatar. Af en toe heb ik van die WHUT?? momenten ..

Palestijnse minister: Israël voert een 'onmenselijke wraakoorlog' tegen Gaza - https://nos.nl/l/2495475

De Palestijnse Autoriteit aan het woord. Israël moet denk ik met hen gaan praten!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:27

Janneke2 schreef:
|(

Onjuist en al 2x eerder in dit topic ontkracht. Maar het bekt wel lekker en voegt meer drama toe. Hebben ‘wij’ toch weer een rol.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:36

Cowboy55 schreef:
Janneke2 schreef:
|(

Onjuist en al 2x eerder in dit topic ontkracht. Maar het bekt wel lekker en voegt meer drama toe. Hebben ‘wij’ toch weer een rol.

En ondertussen huilen om iets dat niet zo is, heel irritant.

Amnesty International over de internationale wapenhandel:

https://www.amnesty-international.be/su ... fers/40253

Open brief van Nederlandse filmmakers en acteurs aan het demissionair kabinet: stop de genocide

https://filmkrant.nl/home/open-brief-va ... 7JfQNL5hAk

Ik hoop dat dit iets doet.

princequillo
Fotograaf

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:49

:=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:57

Cowboy55 schreef:
Janneke2 schreef:
|(

Dank je wel Cowboy, Urbanus en anderen voor het elke keer weer ontkrachten. Laten we het wel bij de feiten houden en Nederland niet belangrijker maken als dat het is.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:50

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:54

Nikass schreef:

Palestijnse minister: Israël voert een 'onmenselijke wraakoorlog' tegen Gaza - https://nos.nl/l/2495475

De Palestijnse Autoriteit aan het woord. Israël moet denk ik met hen gaan praten!

Interessante link. En een kritische bemerking: als de VS en Israel de top van Hamas zelf aangemoedigd hebben om zich in Qatar te vestigen (uit schrik dat ze met Iran zouden gaan samenwerken), hoe rechtvaardigen ze dan dat ze Gaza bombarderen om Hamas uit te schakelen? Dan is het toch Qatar dat je moet platgooien? (liever niet natuurlijk, maar ik bedoel maar: wordt hoe langer hoe duidelijker dat dit veel verder gaat dan het uitschakelen van Hamas.)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 15:33

Loretta schreef:

Het ligt wel wat genuanceerder:
Nederland stemde niet voor en was een van de 45 landen die zich onthielden van stemming. Dat geldt ook voor onder meer Duitsland, Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. De Nederlandse ambassadeur bij de VN in New York, Joke Brandt, onderstreepte in een toelichting wel het belang van gevechtspauzes, hulpgoederen en het scherp veroordelen van ‘alle geweldsdaden tegen Palestijnse en Israëlische burgers’. ,,Maar belangrijke elementen missen wat ons betreft in de tekst”, zei ze.

Het gaat er dan met name om dat niet in de tekst staat dat Israël het recht heeft zichzelf te verdedigen. Ook ligt onvoldoende nadruk op de vrijlating van alle gijzelaars, vindt Nederland. Een Canadees amendement om in de tekst ook de terreuraanval van Hamas te veroordelen en op te nemen dat de Israëlische gijzelaars moeten worden vrijgelaten, kreeg niet voldoende steun.

Bron: AD

Edit: Dilan Yeşilgöz weet het nog beter uit te leggen in Buitenhof. Aanrader om terug te kijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 16:47

Citaat:
Janneke2 schreef:
|(

Citaat:
Dank je wel Cowboy, Urbanus en anderen voor het elke keer weer ontkrachten. Laten we het wel bij de feiten houden en Nederland niet belangrijker maken als dat het is.

Mag het een onsje minder...?

Citaat van Wikipedia.
(En nee, ik heb het niet eerst zelf efkes daar opgeschreven.)

"Nederland is gemiddeld de 11e wapenexporteur ter wereld. Volgens een rapport van de Campagne tegen Wapenhandel zou Nederland, per hoofd van de bevolking gemeten, de grootste wapenexporteur in 2008 zijn.[3] In de periode 2003-2007 was Nederland grofweg de op vijf na grootste wapenexporteur ter wereld, gemeten naar het volume van geëxporteerde zware wapens."

Het precieze cijfer vijf valt over te debatteren.

En splits mij geen drama maken in de
maag svp.

Maar ik noemde het gegeven als reactie op een opmerking over 'dat Nederland tegen een staakt-het - vuren is' en wat daar toch achter zou kunnen zitten.
(Toen opperde ik: geld.)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 16:52

Dat antwoord werd vanochtend in Buitenhof gegeven en met de uitleg die ze daarbij gaf, begrijp ik volkomen dat ze "tegen staakt het vuren zijn".

Ze zijn niet tegen, maar willen wel beter beschreven hebben wat het inhoudt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 16:55

Ze zouden wel gek zijn als ze alle gijzelaars zouden vrijlaten. Dan blijft er geen spaander meer van Gaza heel.

Ik hoorde vandaag op het nieuws dat ze bereid zijn alle gijzelaars vrij te laten als Israel alle Palestijnse gevangenen vrijlaat, maar dat zijn er wss duizenden, dus lijkt me ook niet bepaald realistisch.

@Janneke, 2003-2007 op vijf na grootste wapenexporteur, dan waren ze 6de. Nu inderdaad op 11 volgens ChatGPT (nee, ik heb geen aandelen :) ). Maar ik geloof inderdaad niet dat ze echt tegen een staakt het vuren zijn, zo idioot zijn jullie toch niet hoop ik? Ben wel blij dat ons Belgenlandje voor gestemd heeft, al zie ik dat we ook de twijfelachtige eer hebben om als zo'n minuscuul landje op plaats 18 van wapenexporteurs te staan, ik had gehoopt niet eens de top 50 te halen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 17:02

Janneke2 schreef:
Citaat:

Citaat:

Citaat van Wikipedia.
(En nee, ik heb het niet eerst zelf efkes daar opgeschreven.)

"Nederland is gemiddeld de 11e wapenexporteur ter wereld. Volgens een rapport van de Campagne tegen Wapenhandel zou Nederland, per hoofd van de bevolking gemeten, de grootste wapenexporteur in 2008 zijn.[3] In de periode 2003-2007 was Nederland grofweg de op vijf na grootste wapenexporteur ter wereld, gemeten naar het volume van geëxporteerde zware wapens."

Het precieze cijfer vijf valt over te debatteren.

maag svp.

Maar ik noemde het gegeven als reactie op een opmerking over 'dat Nederland tegen een staakt-het - vuren is' en wat daar toch achter zou kunnen zitten.

Correct. Tussen 2003 en 2007 was Nederland de 5e exporteur in de wereld. Tussen 16 en 20 jaar geleden.

En hoe werden we dat heel even? De relatief hoge Nederlandse wapenexport was in deze periode verklaarbaar aan de verkoop van overtollig krijgsmachtmaterieel door de Nederlandse staat, onder meer aan Chili, Duitsland, België, Portugal en Egypte. Dus voor het overgrote deel niet eens spul dat wij zelf gemaakt hadden, maar oude meuk die we doorverkocht hebben. De Nederlandse overheid rapporteerde in haar jaarlijkse overzichten van de nationale wapenexport voor de periode 2003-2007 een export van overtollig militair materieel ter waarde van rond de 1,5 miljard euro.

Wat doen we nu aan 'wapenexport'? We exporteren delen van de JSF/F35. Dat was deel van de deal om de luchtmacht te moderniseren. En we hebben nog steeds (nu in Frans beheer) Holland Signaal. Die maken nachtkijkers/helderheidsversterkers. 11e ter wereld in wapenonderdelen. Niet 5e ter wereld in wapens.

En als je geen drama had willen creeeren had je bij Wiki nog 2 zinnen verder moeten lezen. Dan had je gelezen wat nu hierboven staat. Jammer dat dit niet gelukt is. Dan had je zelfs nog kunnen lezen dat we in 2008 de 4e exporteur van ouderwets en achterhaald wapentuig ter wereld waren door de verkoop van Leopard 2 tanks aan Canada.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 29-10-23 17:11, in het totaal 4 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 17:03

Janneke2 schreef:
Citaat:

maag svp.

Janneke ik zie nu dat het geschreven woord onaardiger overkomt als bedoeld.
Eerlijk gezegd was het meer een opmerking richting Urbanus en Cowboy die met andere getallen kwamen, waar ik blij mee was daar ik zelf hoogst verbaasd was over je opmerking en het uit wilde gaan zoeken. Het was minder een vervelende opmerking zoals je hem ook kunt lezen richting jouw persoon. Sorry dus!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 17:09

Dank je wel Pien...! :(:)

En ja, de eerste keer dat ik hoorde hoe hoog we op de ranglijst stonden was ik ook verbaasd.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 17:31

https://nieuwscheckers.nl/grafiekpoliti ... -in-beeld/

Overzicht van wapenexporteurs. Kijk vooral naar het enorme verschillen tussen de Top-5 en de rest. Hoe er ook rekening mee dat het grootste deel van de produktie van de Top-5 NIET geexporteerd wordt of onder de radar verkocht wordt aan bevriende regimes. Als (laten we zeggen) China wapens verkoopt aan een Afrikaans land komen wij daar pas achter als men daar het spul op de markt gooit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 17:50

hwn schreef:
Nikass schreef:

Interessante link. En een kritische bemerking: als de VS en Israel de top van Hamas zelf aangemoedigd hebben om zich in Qatar te vestigen (uit schrik dat ze met Iran zouden gaan samenwerken), hoe rechtvaardigen ze dan dat ze Gaza bombarderen om Hamas uit te schakelen? Dan is het toch Qatar dat je moet platgooien? (liever niet natuurlijk, maar ik bedoel maar: wordt hoe langer hoe duidelijker dat dit veel verder gaat dan het uitschakelen van Hamas.)

Vooral de opmerking van Maliki: Israël heeft nu een stuk of 6 Hamas leiders gedood. Is dat het waard? Rechtvaardigt dat nu echt 7000 burgerslachtoffers, waarvan de helft kinderen?

En: Hamas is een ideologie. Die kun je niet uitroeien.
Ik denk ook als je Hamas zou hebben vernietigd, dan staat er wel een andere extreme partij op.
Eerlijk gezegd denk ik: kleuterschool niveau dit denken dat de oplossing ligt in alles platbombarderen. -O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 17:53

Janneke2 schreef:
Dank je wel Pien...! :(:)

En ja, de eerste keer dat ik hoorde hoe hoog we op de ranglijst stonden was ik ook verbaasd.

Hoe hoog staan we dan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:03

Benzz schreef:
Loretta schreef:

Het ligt wel wat genuanceerder:
Nederland stemde niet voor en was een van de 45 landen die zich onthielden van stemming. Dat geldt ook voor onder meer Duitsland, Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. De Nederlandse ambassadeur bij de VN in New York, Joke Brandt, onderstreepte in een toelichting wel het belang van gevechtspauzes, hulpgoederen en het scherp veroordelen van ‘alle geweldsdaden tegen Palestijnse en Israëlische burgers’. ,,Maar belangrijke elementen missen wat ons betreft in de tekst”, zei ze.

Het gaat er dan met name om dat niet in de tekst staat dat Israël het recht heeft zichzelf te verdedigen. Ook ligt onvoldoende nadruk op de vrijlating van alle gijzelaars, vindt Nederland. Een Canadees amendement om in de tekst ook de terreuraanval van Hamas te veroordelen en op te nemen dat de Israëlische gijzelaars moeten worden vrijgelaten, kreeg niet voldoende steun.

Bron: AD

Edit: Dilan Yeşilgöz weet het nog beter uit te leggen in Buitenhof. Aanrader om terug te kijken.

Wat ligt er genuanceerder? Wat jij aanvult staat al in de link en maakt wat mij betreft de conclusie niet beter
België wilde ook iets meer tekst, maar stemde toch vóór.
En Nederland moet eens ophouden te blijven verkondigen dat Israël zich mag verdedigen. Wat Israël momenteel doet heeft helemaal niets met verdediging te maken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:07

Hwn Israël heeft inderdaad duizenden Palestijnse gevangenen, waaronder veel kinderen (tussen 12 en 18 jaar)
Ze zitten veelal vast voor onbepaalde tijd, dus zonder te weten óf en wanneer ze vrij komen. Ook de omstandigheden zijn slecht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:09

Cowboy55 schreef:
https://nieuwscheckers.nl/grafiekpoliti ... -in-beeld/

Overzicht van wapenexporteurs. Kijk vooral naar het enorme verschillen tussen de Top-5 en de rest. Hoe er ook rekening mee dat het grootste deel van de produktie van de Top-5 NIET geexporteerd wordt of onder de radar verkocht wordt aan bevriende regimes. Als (laten we zeggen) China wapens verkoopt aan een Afrikaans land komen wij daar pas achter als men daar het spul op de markt gooit.

Janneke ik vind dus dat Nederland niet zo hoog staat. Lees uitleg van Cowboy over de oude troep die verkocht is in een eerdere post en deze post etc.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:52

Nikass schreef:
[

Wat ligt er genuanceerder? Wat jij aanvult staat al in de link en maakt wat mij betreft de conclusie niet beter
België wilde ook iets meer tekst, maar stemde toch vóór.
En Nederland moet eens ophouden te blijven verkondigen dat Israël zich mag verdedigen. Wat Israël momenteel doet heeft helemaal niets met verdediging te maken.

Het is een algemene reactie van mij. Ik lees namelijk reacties: Ongelovelijk dat NL geen wapenstilstand wil. En: Jezus wat laf van Rutte.......en zo nog meer.

En daarop komt mijn reactie met het is wel wat genuanceerder. En nogmaals: Buitenhof was heel verhelderend vanochtend, inclusief het gesprek tussen een rabbijn en een imam. Het maakte voor mij duidelijker waarom NL voor nu niet gestemd heeft ( dus niet voor en niet tegen)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 19:43

Heeft hij een punt?

In hoeverre zijn de slachtoffers, slachtoffers van Hamas en in hoeverre van "friendly but not so friendly" fire?
Zag laatst ook langskomen dat ze beweren dat 50(?) van de gijzelaars omgekomen zijn door de bombardementen van Israël?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:26

Ja, heb ook al enkele van die zaken zien voorbijkomen. Soms vraag ik me af of Israel zijn gijzelaars nog wel wil vrijkrijgen. Want als ze allemaal positief zijn over hun gijzelnemers, dan wordt het monster weer menselijk, en gaan ze misschien nadenken, en keert de mentaliteit misschien om bij de Israëlische bevolking.

Iemand een idee hoe je die idiote agressieve nieuwe kolonisten in de West Bank weg krijgt? Want daar zitten behoorlijk wat zionistische gekken bij zoals ik hier al gezien heb.