Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:20

Nee, precies. Dat is echt nog wel een flinke stap. Maar het valt me sowieso op dat veel mensen, dus ook politici, geen idee hebben wat het precies inhoudt. Of hoe vreselijk wisselend het geregeld is per gemeente, dus ook wisselend hoeveel hulp iemand krijgt of kan krijgen.

En ook anderen groepen hebben ze niet echt een idee van als je uitspraken hoort helaas.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:23

Jessix schreef:
Janneke2 schreef:
.. en als je het hebt over politici die wel of niet weten wat het is, bijstandsmoeder zijn:
Carola Schouten, ongetrouwde moeder bij de CU.
En tot op heden woont ze 'op Spangen' - niet de rijkste wijk van Rotterdam.

Maar dat maakt haar toch geen bijstandsmoeder?

Dat is ze wel min of meer geweest - en haar buur(t)vrouwen zijn dat.
Ik vermoed dat ze dus wel degelijk een benul heeft van wat het betekent.

Sinds de wet Maatschappelijke Ondersteuning door de gemeenten wordt uitgevoerd is er idd een stevige rechtsongelijkheid en weinig overzicht.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-07-23 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:23

Min of meer? Wat is dat in jouw ogen dan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:24

Janneke2 schreef:
Jessix schreef:

Maar dat maakt haar toch geen bijstandsmoeder?

Dat is ze wel min of meer geweest - en haar buur(t)vrouwen zijn dat.

Oh ok, dat wist ik niet en schreef je ook niet in je eerdere post. Alleenstaande moeder met een goed salaris is natuurlijk wel wat anders.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:29

MyWishMax schreef:
Min of meer? Wat is dat in jouw ogen dan?

Géén idee.

Ik kan niet in haar hoofd kijken.

Ze woont op Spangen, terwijl ze een woning in Kralingen kan betalen. (Haar inkomen is openbaar.)

Lubbers woonde zijn hele leven in Kralingen.
Hij wist wat dit betreft van toeteren noch blazen.
"Voor wie wil werken is er altijd wel een baan" - ja, als je familie Hollandia Kloos heeft, gaan de dingen zo.
Voor wie die kruiwagen niet heeft ligt het heus anders...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:30

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:31

In Spangen heb je tegenwoordig het hippe en dure Justus van Effenblok. De tijd dat Spangen standaard synoniem stond voor armoede is voorbij. Ik heb er gewoond, en weet er dus wel iets vanaf.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:32

Ik vraag wat het in jouw ogen is, want jij noemt het zo. Dus waarom vind jij dat het min of meer hetzelfde is als bijstandsniveau? Iig al meer dan 20 jaar niet, blijkbaar. Bijstand is echt een heel ander niveau he?
Naast dat Spangen echt niet alleen maar kleine flatjes is met de groep waar je het over hebt. Dus dat ze daar woont zegt niks. Dat is echt al een tijd voorbij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:53

Zucht.

Interview in Trouw, een paar jaar geleden.

Ze was ongetrouwde moeder geworden, raapte zichzelf bij elkaar, ging op Spangen wonen en sloeg zich er doorheen.

Die hippe huizenblokken stonden er wellicht nog niet, in 1995 oid?
En zo ja, een ongehuwde moeder met een studiebeurs kan dat niet betalen.

En het feit dat iemand 'al geen twintig jaar meer' op bijstandsniveau leeft, wil net niet zeggen dat iemand dus niet wéér wat het is.

Zo heeft ze geleefd en haar buur(t)vrouwen doen dit nog steeds.
(Want ik hoop vurig dat niet heel Spangen 'ver-yup-t' is, en er naar goed Rotterdams gebruik spreiding van inkomen binnen de wijk is.)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:59

Het lijkt mij eerder opmerkelijk dat ze als ongehuwde moeder toch carrière kon maken bij de CU.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:59

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:00

Janneke, je kunt ook gewoon eens toegeven dat je er wel eens naast zit. En dat "hippe blok" staat er al járen, is tig jaar geleden gerenoveerd, van twee krappe 1926 woninkjes is er 1 gemaakt. Mooie rondleiding daar ooit gehad in het kader van open Monumentendag. Ik ken nog redelijk wat mensen in Spangen, zoals het er in de jaren 70 was is het al lang niet meer.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:04

Veronica2 schreef:
Het lijkt mij eerder opmerkelijk dat ze als ongehuwde moeder toch carrière kon maken bij de CU.

Hoezo? Binnen de CU kan dat gewoon. Alleen binnen de SGP mag het volgens de statuten wel inmiddels maar gebeurt het eigenlijk niet. Daar is de groep die daar op stemt ook niet naar.

Jessix

prompter schreef:
Janneke, je kunt ook gewoon eens toegeven dat je er wel eens naast zit. En dat "hippe blok" staat er al járen, is tig jaar geleden gerenoveerd, van twee krappe 1926 woninkjes is er 1 gemaakt. Mooie rondleiding daar ooit gehad in het kader van open Monumentendag. Ik ken nog redelijk wat mensen in Spangen, zoals het er in de jaren 70 was is het al lang niet meer.

Sinds 1990 zijn er renovaties geweest, lees ik hier.
https://wijkprofiel.rotterdam.nl/nl/201 ... 20kinderen.

Schouten had het niet breed nee, alleenstaande moeder maar wel met een baan bij de overheid. Uiteraard is dat als je jong bent geen vetpot, maar ook zeker geen bijstand.

Janneke2

Goed dan.
Ik geef toe dat ik niet alles weet.

Maar dat ik zo mijn redenen heb om te denken dat niet alle politici,
- zoals bijvoorbeeld een ongehuwde moeder bij de Christen Unie
(itt Lubbers) met een gouden lepel in de mond zijn geboren.

En zich wel degelijk kunnen verplaatsen in 'bijstandsmoeder zijn'.

('Linda' liet mij een klein stukje lezen, over weinig geld en anti kraak wonen. Dat vind ik toch anders dan altijd in een Kralingse villa.)
(Gaan er ook mensen toegeven dat ze ten onrechte lazen dat ik beweerde 'dat ze bijstandsmoeders is geweest'?)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:11

Citaat:
Schouten had het niet breed nee, alleenstaande moeder maar wel met een baan bij de overheid. Uiteraard is dat als je jong bent geen vetpot, maar ook zeker geen bijstand.

Afdeling langs elkaar heen lezen.

Ik heb dus vreselijk veel respect voor STUDENTEN die anti kraak moeten wonen wegens weinig geld,
dat deed ze want ze moest ook nog eens een kind opvoeden.

En ja, ze sloeg zich er doorheen, kreeg een baan bij de overheid en
ik neem aan dat
haar geldzorgen toen voorbij waren.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-07-23 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:12

Nee, dat las ik er niet in, wel dat ze in omstandigheden heeft gewoon waarbij je wel bijstandsgezinnen tegen kan komen in het dagelijkse leven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:46

Janneke2 schreef:
Citaat:

Afdeling langs elkaar heen lezen.

Ik heb dus vreselijk veel respect voor STUDENTEN die anti kraak moeten wonen wegens weinig geld,
dat deed ze want ze moest ook nog eens een kind opvoeden.

En ja, ze sloeg zich er doorheen, kreeg een baan bij de overheid en
ik neem aan dat
haar geldzorgen toen voorbij waren.

Gaat het een beetje met je?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:52

Janneke2 schreef:
Toen Emile Roemer lijsttrekker was stond de SP een tijd hoog in de peilingen.

Maar zelfs toen hebben ze niet aan de formatie meegedaan - 'ze zaten niet eens aan tafel'.
We hebben dus geen idee van hoeveel water er bij de SP wijn kan.

Nou.Dat is nu juist wat ik goed vind aan de SP, dat ze geen water in de wijn doen! Ik houd van pittigheid.Ik ben al lid van de PvdD maar wilde van hen ook nog lid worden (zij zijn ook best goed in dierenbescherming).Echter helaas mag je bij hen niet ook nog van een andere partij lid zijn. Het sociale programma van de PvdD lijkt heel veel op dat van de SP trouwens. En Lilian Marijnissen vind ik een leuke sympathieke vrouw. Komt zachter over dan Esther Ouwehand, meer de stijl van Marianne Thieme. Op haar zal ik de volgende verkiezing stemmen,als zij dan tenminste nog als lijstduwster op de lijst staat. Ik kan haast niet wachten tot het november is!!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 14:54

Veronica2 schreef:
Ondertussen heeft de SP voor dezelfde populistisch benadering gekozen als bepaalde andere partijen en zetten in op zaken die actueel zijn en belangrijk voor de gewone man, betere zorg, lagere energiekosten en ingrijpen op de graaiflatie.

Heel erg jammer. Ik heb vaak SP gestemd. Maar deze keer wordt het geen SP.
Ze hebben mooie idealen maar op deze manier bereiken ze niets. Ze konden zoveel voor hun achterban bereiken samen met Groenlinks/PVDA.
Nu Renske Leijten ook nog vertrokken is heedt SP stemmen geen enkele zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 23:14

Ik heb geen flauw idee, dus ik volg.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 23:37

Ik lees net dat Silvana Simons en Farid Azarkan beide de politiek gaan verlaten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 08:20

Wat me vooral tegenvalt van Marijnissen is dat ze eerst zegt dat ze wil dat het deze verkiezingen gaat om inhoudelijke onderwerpen en niet om personen, om 2 zinnen daarna de persoon Frans Timmermans af te kraken.
Hoezo niet op de persoon?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 08:26

Marije_jiplover schreef:
Wat me vooral tegenvalt van Marijnissen is dat ze eerst zegt dat ze wil dat het deze verkiezingen gaat om inhoudelijke onderwerpen en niet om personen, om 2 zinnen daarna de persoon Frans Timmermans af te kraken.
Hoezo niet op de persoon?

Precies. Dat zorgt er, bij mij iig, voor dat ik niet op iemand wil stemmen. Ik vind die persoonlijke aanvallen of anderen afkraken maar een zwaktebod. Als je genoeg gelooft in eigen kracht en standpunten heb je dat niet nodig. En eerlijk, er wordt al genoeg modder gegooid in de politiek dus zal ik eerder voor iemand kiezen die daar niet aan meedoet.

Hoewel ik het echt niet weet op welke partij en wie ik zou moeten stemmen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 08:28

Ik hou daar ook niet van, dat op de persoon spelen. Heb dan echt het idee dat het een kleuterklas is ipv volwassen mensen die het land kunnen besturen. Voor mij speelt dat ook echt wel mee in of een partij me aanspreekt of niet.

Van Sylvana denk ik een verstandig besluit, Farid ken ik niet zo goed maar van wat ik gezien heb kwam hij op mij altijd wel goed over.