Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 17:08

Babootje schreef:
Aan het front in de Donetsk regio zijn zware gevechten gaande
Waarschijnlijk is de stad Opeyne in handen van Russische troepen gevallen. Van Bakhmut wordt gezegd dat daar Oekraine stand houdt.

Dank je wel.

Ik heb bijna geen tijd voor twitter of TV want onze familie is hier en dat is zo zelden dat ik er geen seconde van wil missen, want het is zo vreselijk gezellig.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 20:00

Ik hoop dat het westen zijn wapenproductie en wapenleveranties opvoert. Anders zijn alsnog alle doden, gewonden geleden materiele schade voor niets geweest. De Rus wacht gewoon totdat de voorraden zijn uitgeput. IMHO.

Pien geniet ze met de familie

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 21:06

Opvliegende karaktertjes en social media blijkt wederom geen handige combinatie :+

„De ultrarechtse nationalist Alexander Dugin heeft opgeroepen president Vladimir Poetin ten val te brengen en liet doorschemeren dat hij zelfs zou moeten worden gedood na de vernederende nederlaag van Moskou in Kherson.

Dugin maakt deel uit van een groeiend aantal Moskouse elites die Poetin oproepen om te escaleren in Oekraïne en hij ziet Kherson als een enorme klap voor de Russische trots.

Kort nadat hij zijn uitbarsting op Telegram had geplaatst, woedend over de terugtrekking uit Kherson en de vrees dat daar veel Russen zouden sneuvelen, werd zijn tirade tegen Poetin verwijderd.“

https://www.mirror.co.uk/news/world-new ... d-28470651

Cowboy55

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:12

Rusland en Iran willen banden verder aanhalen

President Poetin en zijn Iraanse ambtgenoot Raisi hebben afgesproken dat ze de betrekkingen tussen hun landen willen uitbreiden. De twee spraken telefonisch met elkaar, staat in een verklaring van het Kremlin. "Een aantal kwesties werd besproken. De nadruk lag daarbij op de versterking van de samenwerking op politiek en economisch gebied, waaronder transport en logistiek."

In de verklaring wordt niets gezegd over de levering van wapens door Iran. Rusland maakt in de oorlog in Oekraïne gebruik van door Iran geleverde drones. Die worden onder meer ingezet om het Oekraïense energienetwerk te vernielen. De Iraanse minister Amirabdollahian van Buitenlandse Zaken zei vorige week dat het om een beperkt aantal drones gaat die al waren geleverd voordat Rusland Oekraïne in februari binnenviel.

Bron: NOS

Je weet dat je als land in de stront zit als je je vrienden moet gaan zoeken in de 3e Wereld. En dan laat ik effe in het midden wie wie is in deze.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 18:46

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:52

Loretta schreef:
Het wordt langzaam maar zeker een robot oorlog

https://www.ad.nl/buitenland/oekraine-z ... ~ac73349d/

Oekraine wil een complete vloot van varende drones aanschaffen

Total collected:

$ 222 602 201

Current balance:

$ 31 445 107

Doen ze goed! Website staat ook precies op waar het heen gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 21:10

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:23

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:25

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:28

martichr schreef:
Sizzle schreef:
Rusland wil graag weer militaire training voor scholieren invoeren.
Bron: diverse, maar hier een link naar Daily Mail

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... ining.html

We zijn nu al bij het Hitlerjugend stadium aanbeland? gaat snel..

Die hebben ze toch al 100 jaar? De Komsomol?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:29

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 11:18

Even als zijvraag: Kunnen we Twitter nog wel als betrouwbaar zien met al die fake accounts na de overname op het moment?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:19

Sizzle schreef:
Even als zijvraag: Kunnen we Twitter nog wel als betrouwbaar zien met al die fake accounts na de overname op het moment?

Net zo betrouwbaar als daarvoor... :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:19

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:41

Babootje schreef:
martichr schreef:
Een voorbeeld maar ik zie er meerdere. de VS had 40 rivierboten geleverd in het laatste hulppakket, ik vroeg me al af waarom, maar dit zou wel eens de reden kunnen zijn geweest. Onbevestigd vooralsnog..

https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 9407958016

https://twitter.com/TpyxaNews/status/15 ... 1785859076

Interessant en creatief :D
Dus Oekraine gaat gewoon om de verdedigingslinies van Rusland heen. Ben benieuwd.

Ik krijg de indruk dat het verhaal niet klopt, maar die boten zullen niet voor een pleziervaart geleverd zijn

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:03

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:07

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:08

Het lijkt een beetje snake island. Op zich kan het Ukraïnse leger de manschappen prima ondersteuning leveren vanuit de Zwarte zee en vanuit Kherson. Er ging wel iets rond dat er een verrassings aanval opgezet werd op een plek die niemand zou verwachten, dus deze actie past daar wel prima in. Het zorgt er in ieder geval voor dat de Russische Kherson troepen daar moeten blijven en niet Zhapporizia, Bakhmut of Kreminna/Svatove kunnen gaan versterken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:23

Sizzle schreef:

Is Twitter dan ooit betrouwbaar geweest?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:25

Er is echt wel het een en ander gebeurd de laatste 4 dagen. Cedric Mas heeft daar een draad gemaakt op twitter, die ik erg interessant vind en die ik heb proberen te vertalen mbv deepl af en toe en zelf voor jullie.

https://mobile.twitter.com/CedricMas/st ... 9789910016

Afbeelding

2de draadje geeft hij aan dat niemand de toekomst kan voorspellen maar dat hij probeert het militaire beeld te schetsen zoals het voor de 2 partijen zal zijn op dat moment

3.In het noordoosten gaan de operaties door. De UKR probeert de druk op Svatove te houden, terwijl de RUS hun verdediging probeert te verbeteren.

4.Merk op dat de UKR de RUS-aanvallen op Makiivka heeft afgeslagen.
Het front is uitgebreid en er is een groot gebied van niemandsland waar beide partijen offensieve patrouilles lanceren om de vijandelijke positie te verlichten en te bestoken.

5.De frontlinie van de RUS aan de Krasna werd inderhaast opgebouwd met zwakke versterkingen en gemobiliseerde mensen die met spoed werden ingezet (video's van een provisorisch gemobiliseerd kamp in het noordoosten).

6. In Bakhmut en Soledar gaan de aanvallen van de RUS dagelijks door.
De verdediging van de UKR wordt weggevreten, maar ten koste van een grote inspanning die elders gemist zal worden. De huurlingengroep Wagner heeft een succes nodig om zijn waarde te verhogen ten koste van het leger. |(

7.De situatie is plaatselijk gespannen voor de UKR, die niets wil opgeven maar slechts het minimum aan krachten inzet tegenover druk die slechts één doel heeft: hen ertoe brengen hun reserves te verspreiden.

8. In Kherson wordt de hele rechteroever van de Dnipro ingenomen. President Zelensky heeft de stad vanochtend bezocht.

9. Er is nu sprake van een UKR amfibische aanval op Kinbur Point (geen bevestiging). (Pien: ik denk dat dit klopt want er duiken filmpjes van amfibie boten op met die verhaal van bronnen die het vaak bij het goede eind hebben.)
Vervolg Cedric: Een dergelijke poging is logisch, zoals ik hieronder zal uiteenzetten.

10. Ondertussen is het bevrijde Kherson verwoest.
Alles is geplunderd of vernield, zelfs individuele huizen of stukken weg (foto's).
De strijdkrachten van de UKR staan voor de grote uitdaging om de levensomstandigheden van de bevrijde inwoners te herstellen en de rechtsorde te herstellen. :-(

11. UKR meldt RUS-verkenning op de rechteroever.
Nogmaals, dit is logisch, beide partijen moeten dit zo snel mogelijk zien na de veranderingen.
Laten we hopen dat dit geen voorwaarde is voor een bombardement.
RUS bombardementen gaan dagelijks door, onnodig burgers doden.
Let op de beschietingen van nog bezette dorpen om burgers te dwingen te evacueren (2 doden in Gornostaivka) |(

13. (12 heeft hij overgeslagen dus ik hou cedric zijn telling aan) RUS bombardementen gaan dagelijks door, onnodig burgers doden.
Let op de beschietingen van nog bezette dorpen om burgers te dwingen te evacueren (2 doden in Gornostaivka).

14. De stakingen van de UKR gingen door, vooral op Chaplynka.
De hele achterkant van het RUS-front in Kherson is nu binnen vuurbereik van de UKR.
De systematische actie tegen de Russen zal derhalve worden voortgezet (indien de leveringen aan de UKR doorgaan).

15. Laten we nu de nieuwe situatie bekijken.
Eerst een stukje geografie: het terrein.
In het zuiden van Dnipro is het nog vlakker dan in het noorden

16. De RUS probeerde de set overhaast te versterken, maar het blijft een gunstig manoeuvreergebied (en dus voor wie het initiatief heeft).

17. Mits ze de Dnipro kunnen oversteken (vandaar het belang voor de UKR om te proberen zeer snel bruggenhoofden te veroveren en te herstellen). Een actie tegen het schiereiland Kinbur zou in dit kader passen (de Russen dwingen hun troepen daar achter te laten).

18. De zojuist beëindigde reeks vraagt om een nieuwe reeks waarbij elke partij haar middelen in haar voordeel zal aanwenden.
Vergeet niet dat beide partijen streven naar een overwinning en dat Poetin het nog niet heeft opgegeven om de Oekraïners te verpletteren.

19. De UKR moet het initiatief behouden en gebruik maken van de morele superioriteit om verder op te rukken (maar waar en hoe?). Ze hebben de reserves en het moreel om dit te doen, maar ze moeten voorzichtig zijn: ze mogen niet falen.

19. (Cedric heeft zich vergist en ik ga dus weer mee met zijn vergissing van het nummer anders wordt het te ingewikkeld om zijn draad te volgen en kunnen jullie de vertalingen niet zelf checken)
Voor de Russen is het noodzakelijk om via hun tussenpersonen in het Westen te blijven optreden om de UKR tot een staakt-het-vuren of onderhandelingen te dwingen, die zij zullen gebruiken om een militair gecompromitteerde situatie te herstellen.
De UKR een tactische mislukking bezorgen zou een nuttige hefboom zijn.

20. Poetin wil informatieve oorlogsvoering gebruiken om de westerse opinie ertoe te bewegen de Oekraïners te dwingen een "pat" en een bevriezing van de gevechten te accepteren.

21. Zoals we kunnen zien, zullen de gevechten en manipulaties niet ophouden, terwijl ook de vraag rijst hoe in Rusland op deze nederlaag zal worden gereageerd.
Ik wens u een even mooie dag als die van de vader die zijn zoon vindt in het bevrijde Kherson.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:47

Dank je wel voor je overzicht Pien. Er worden toch flink doorgepakt door Oekraine zo te zien. Met een goed vooruit gedachte strategie.
Terwijl aan Rusische kant er vooral noodgrepen gedaan lijken te worden (zoals wapens ophalen in Belarus).
Ik heb filmpjes gezien dat er toch veel wapens en munitie is achtergebleven in het bevrijde gebied van Cherson, dus zo georganiseerd ging het allemaal niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:27

Klopt Babootje jouw samenvatting. Ik vond het fijn om het weer eens op een rij te zien!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 18:52

Loretta schreef:
Sizzle schreef:

Is Twitter dan ooit betrouwbaar geweest?

In mijn idee niet, maar nu met de stormloop van nepaccounts mog minder lijkt mij?

(Ik heb geen twitter trouwens)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:01

Twitter is bagger en twitter is top. Je hebt het zelf in de hand. Ik volg alleen bepaalde accounts die of zeer veel weten (geschiedkundigen), of overheid Oekraïne e.a overheden (Frankrijk bv, Macron en dat soort dingen), NAVO bv, Reuters ea etc. Ik kom nooit troep tegen want de reacties daar kijk ik niet naar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:21

Sinds Musk het over heeft genomen wordt de bagger steeds groter.