Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:29

karuna schreef:
Diesel is flink veel duurder geworden dan benzine. Best raar eigenlijk. Meestal rijden ze ook minder zuinig. -O-

Mijn bus gaat vandaag voor apk en onderhoud naar de garage en dan maar even slapen op de parkeerplaats. Gelukkig kwa wegenbelasting speciaal tarief.

Diesel minder zuinig?
Die mening deel ik absoluut niet.

Maar nu met ook de dure belasting er op is die niet meer voordeliger.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:30

rien10 schreef:
Vertel, wat winnen de politici volgens jou? VIP punten? Pokémon kaarten?

een riant salaris en tegemoetkomingen. En vooral veel ego en een gebrek aan empathie richting het werkende volk/mkb.

kiki1976

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:33

Een diesel is in de regel idd zuiniger dan een benzine auto qua verbruik.
Een bus, camper rijden minder zuinig dan een personenauto, maar logisch ze zijn ook een stuk zwaarder in gewicht

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:35

De meerderheid stemt nog altijd voor de VVD dus zo slecht kan het niet gaan met een groot deel van de mensen.

Ik las deze week nog dat het gemiddelde shoppinggedrag alweer ruim boven de uitgaven zit van voor covid. Dan hebben we het dus niet over vaste lasten.

Het probleem zit hem hem eerder in de kloof tussen minima en modaal of hoger.

Klimaat moet juist nu de belangrijkste pijler worden voor een betaalbare en haalbare toekomst. Alles andere is pleisters plakken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:38

Mijn bus is 1800 kilo leeg, en rijdt 1 op 14. -O- En zijn ook niet eens fatsoenlijk in benzine te krijgen. Ik had er naar gezocht maar onvindbaar of nieuw onbetaalbaar, dan was er een gastank onder gekomen in iedergeval.

Dat een camper onzuinig is met 3000 kilo is logisch. :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:41

rien10 schreef:
Vertel, wat winnen de politici volgens jou? VIP punten? Pokémon kaarten?

_O-
Nou idd. Het eigen belang in deze is mij echt een raadsel... Ze zullen ongetwijfeld een leuk salaris hebben, maar ik zou echt niet met ze willen ruilen. Wat een ondankbare baan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:46

karuna schreef:
Mijn bus is 1800 kilo leeg, en rijdt 1 op 14. -O- En zijn ook niet eens fatsoenlijk in benzine te krijgen. Ik had er naar gezocht maar onvindbaar of nieuw onbetaalbaar, dan was er een gastank onder gekomen in iedergeval.

Dat een camper onzuinig is met 3000 kilo is logisch. :+

Grote weg of binnendoor?
1 op 14 met een bus is echt niet verkeerd hoor

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:47

Maar 1800 kilo is ook niet echt licht natuurlijk.
Denk dat de aangepaste kangoo van mijn tante dat gewicht niet haalde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:49

Misschien een topic maken over: hoe zuinig is jouw auto?
Ik denk niet dat de Oekraine een invloed heeft op het gewicht en verbruik van een auto namelijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:49

maar wel hoeveel je dan nodig hebt :)
En dat zijn toch de gevolgen waar dit topic over gaat.

Dan kon de zonnepanelen discussie ook wel weg....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:51

Pabie schreef:
Die klimaatplannetjes zorgen er ook voor dat de leefbaarheid van de wereld goed blijft, en niet onbelangrijk we voor energie niet meer zo afhankelijk zijn van een enkel land. Ik denk dat juist NU die klimaatplannen extra belangrijk blijken.

Ach kom nou toch, de grootste vervuilers (China/India o.a.) hebben geen boodschap aan de klimaathobby's van een overbevolkt EU landje hoor. Het feit dat Nederland het toestaat dat de bevolking met miljoenen toeneemt en daardoor meer gebouwd moet worden is onze grootste vervuiler. Al die mensen gebruiken immers energie, auto's, consumeren en ademen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:55

Het gaat om gemiddelde effecten lijkt mij, niet dat bij bokker X de auto 1 op zoveel rijdt en deze Y kilometer per jaar rijdt en daardoor met een inkomen van Z en hobbies xyz dan X minder per maand kan uitgeven.

Maar ik laat het topic misschien beter gewoon weer links liggen denk ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:58

Ik denk dat het logisch is dat de persoonlijke gevolgen gedeeld worden.
En bij de een is dat omdat hij een duurdere auto heeft, de ander omdat hij geen zonnepanelen kan, de ander.... vul in.

Ja dat mag je natuurlijk helemaal zelf vrij kiezen, dat nog wel :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:00

Sizzle schreef:
De meerderheid stemt nog altijd voor de VVD dus zo slecht kan het niet gaan met een groot deel van de mensen.

Ik las deze week nog dat het gemiddelde shoppinggedrag alweer ruim boven de uitgaven zit van voor covid. Dan hebben we het dus niet over vaste lasten.

Het probleem zit hem hem eerder in de kloof tussen minima en modaal of hoger.

Klimaat moet juist nu de belangrijkste pijler worden voor een betaalbare en haalbare toekomst. Alles andere is pleisters plakken.

Er zijn nu ook nog geen tekorten, natuurlijk.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:01

DuoPenotti schreef:
karuna schreef:
Diesel is flink veel duurder geworden dan benzine. Best raar eigenlijk. Meestal rijden ze ook minder zuinig. -O-

Mijn bus gaat vandaag voor apk en onderhoud naar de garage en dan maar even slapen op de parkeerplaats. Gelukkig kwa wegenbelasting speciaal tarief.

Diesel minder zuinig?
Die mening deel ik absoluut niet.

Maar nu met ook de dure belasting er op is die niet meer voordeliger.

De accijns op brandstof is een vast bedrag per liter. Dat maakt dus geen verschil.
Wat wel meetelt is de BTW. Die gaat over de kale brandstofprijs en de accijns. En dat zorgt ervoor dat je per tankbeurt je 3-8 euro meer BTW betaald nu (afhankelijk van hoeveel je tankt en welke prijzen je vergelijkt).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:02

Sizzle schreef:
Het gaat om gemiddelde effecten lijkt mij, niet dat bij bokker X de auto 1 op zoveel rijdt en deze Y kilometer per jaar rijdt en daardoor met een inkomen van Z en hobbies xyz dan X minder per maand kan uitgeven.

Maar ik laat het topic misschien beter gewoon weer links liggen denk ik.

Voor sommige bokkers maakt het dus juist een wereld van verschil nu, en door elkaar te helpen ( en dan moet je wel bepaalde dingen weten) kan je iemand wellicht een andere kijk erop laten geven.

Klopt Roodvos, ze heffen nog eens btw over de accijns

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:04

De hoogte van de accijnzen verbaasde mij wel, eerlijk gezegd. Ik wist eigenlijk niet dat het zo veel was. Nu valt het in verhouding mee, maar met normale prijzen is het wel een groot gedeelte.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:10

Roodvos schreef:
De accijns op brandstof is een vast bedrag per liter. Dat maakt dus geen verschil.
Wat wel meetelt is de BTW. Die gaat over de kale brandstofprijs en de accijns. En dat zorgt ervoor dat je per tankbeurt je 3-8 euro meer BTW betaald nu (afhankelijk van hoeveel je tankt en welke prijzen je vergelijkt).

ik bedoelde de wegenbelasting
Die is bij een diesel flink meer, dat kon eerst als je genoeg reed uit door lagere dieselprijs. Dat gaat nu bijna niet meer op.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:13

Ik had ooit een auto op LPG maar daar was de wegenbelasting ook torenhoog op, terwijl dat minder vervuilend was dan benzine. Linksom of rechtsom willen ze je toch flink belasten. Dat zie ik ook wel gebeuren op die elektrische auto's die nu een gesubsidieerd speeltje van de rijken zijn. Tegen dat ze betaalbaar zijn voor onder modaal zal de accijns op die laadpalen ook wel weer omhoog gaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:13

Diesel in vergelijk met gisteren weer 4.9 ct gestegen, uitgaande van het landelijke gemiddelde (bron United Consumers)
Het voordeel is straks idd helemaal weg.
En het omslagpunt was door de jaren heen al flink gestegen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:16

elnienjo, waarom woon je eigenlijk nog in Nederland? Je wekt de indruk dat niets goed is hier en je woont al in het grensgebied. Wat heeft Nederland dan nog voor voordelen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:18

elnienjo schreef:
Ik had ooit een auto op LPG maar daar was de wegenbelasting ook torenhoog op, terwijl dat minder vervuilend was dan benzine. Linksom of rechtsom willen ze je toch flink belasten. Dat zie ik ook wel gebeuren op die elektrische auto's die nu een gesubsidieerd speeltje van de rijken zijn. Tegen dat ze betaalbaar zijn voor onder modaal zal de accijns op die laadpalen ook wel weer omhoog gaan.

Zo rijk hoef je niet te zijn voor een tweedehands elektrische auto. De stroom kunnen ze niet verhogen voor alleen elektrische auto's, dat is gewoon dezelfde stroom als voor je huishouden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:19

Ik heb dadelijk een cursus voor mijn vrijwilligerswerk, heel leuk.
Maar gaat me nu echt geld kosten zo.... fietsen is voor mij te ver.
Ov moet ik ook een half uur voor lopen en omdat de cursus ook al lopen en staan is trek ik dat de terugweg zeker niet.

niet leuk...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:20

Ik ben heel benieuwd wat een tweedehands electrische auto kost, want degene die in de buurt kwamen van betaalbaar, hadden geen accu..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:20

8nnemiek schreef:
elnienjo schreef:

Zo rijk hoef je niet te zijn voor een tweedehands elektrische auto. De stroom kunnen ze niet verhogen voor alleen elektrische auto's, dat is gewoon dezelfde stroom als voor je huishouden.

wat jij niet veel vind is voor een ander weer anders.
daarnaast kan ik die hier in het gewone stopcontact stoppen?