naranja1 schreef:Pieteromzich heeft blijkbaar een uotspraak gedaan dat vrouwen meer kinderen moeten krijgen. Misselijk mannetje.
Heb je hier mee context bij? Het lijkt een beetje ‘van horen zeggen’ en daar kan ik niet echt wat mee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
naranja1 schreef:Dus er is een baarmoeder en vrouwen met kinderen nodig om migratie te krimpen?
Dat heeft juist alles met dit topique te maken. Voor mij iniedergeval.
Feminisme is voor mij dat mensen mochen beslissen over hun eigen lichaam. Hier mis is: dat een man de belist voor mij of ik wel of geen kinderen moet krijgen. En dat een man een uitspraak doet over de baarmoeder en het lichaam van een vrouw.
naranja1 schreef:Dus er is een baarmoeder en vrouwen met kinderen nodig om migratie te krimpen?
Dat heeft juist alles met dit topique te maken. Voor mij iniedergeval.
Feminisme is voor mij dat mensen mochen beslissen over hun eigen lichaam. Hier mis is: dat een man de belist voor mij of ik wel of geen kinderen moet krijgen. En dat een man een uitspraak doet over de baarmoeder en het lichaam van een vrouw.
Citaat:Delen van de wereld staan aan de vooravond van een razendsnelle demografische krimp, die buiten tijden van oorlog en zeer dodelijke ziektes als de pest, nog nooit is voorgekomen", zegt Omtzigt.
Tot voor kort was er altijd sprake van een "natuurlijke aanwas", het aantal mensen dat in Nederland wordt geboren minus de mensen die overlijden. "Maar dat is de afgelopen tien jaar volledig omgeslagen. Voor het eerst overlijden meer mensen in Nederland dan er kinderen geboren worden", aldus Omtzigt.
Gemiddeld kregen vrouwen het afgelopen jaar 1,43 kinderen. "Wat gebeurt er als dit lang duurt? Dan kan de bevolking in een zeer rap tempo gaan krimpen", zegt Omtzigt.
Elisa2 schreef:naranja1 schreef:
Heeft meer met omvolking te maken dan met feminisme. Het is bekend dat hoe hoger opgeleid, hoe minder kinderen.
Overigens is minder kinderen voor de wereld alleen maar beter. Alleen dan kan de maatschappij en de economie natuurlijk niet zo blijven zoals ie nu is.
pien_2010 schreef:Dat klopt Anjali als je praat over de lange termijn. Dat betekent dus wel dat je op de kortere termijn moet anticiperen hierop.
Mungbean schreef:Als je enkel mensen verplaatst worden het er niet meer, ze zijn dab enkel op een andere plek.
Maar aangezien mensen ook uiteindelijk gewoon zoogdieren zijn, zit er ook gewoon nog de belangrijkste evolutionaire drijfveer in: „bestaan van soort“
Ofwel: voortplanten.
Je kunt hoog en laag springen, maar de drang tot voortplanten (bestaan van soort) zit biologisch zeer diep geworteld.
Wat mensen in tegenstelling tot de meeste dieren ook enorm belangrijk vinden is bestaan van individu. En dat is waar de problemen in feite ontstaan: we leven te lang (of werken te kort).
Mungbean schreef:of meer uren werken, dus hoppa kinderopvang gratis zodat ook mensen met hogere inkomsten profijt hebben als er meer gewerkt gaat worden. Dat is win win, voor de economie, om het teruggaan van de bevolking op te vangen en goed voor de zelfstandigheid van vrouwen.Nee, precies. Dat kunnen en willen we niet (afhankelijk van het land waar je woont).
Maar dat is wel het probleem waar tegenaangelopen wordt uiteindelijk.
Maar langer doorwerken gaat uiteraard wel de nieuwe norm worden (dat is immers al aan het veranderen).
pien_2010 schreef:of meer uren werken, dus hoppa kinderopvang gratis zodat ook mensen met hogere inkomsten profijt hebben als er meer gewerkt gaat worden. Dat is win win, voor de economie, om het teruggaan van de bevolking op te vangen en goed voor de zelfstandigheid van vrouwen.