Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:24

eenitraM schreef:
Ik snap dat het vermakelijk is dat het luchtruim gesloten is voor Russische maatschappijen maar ik denk dat er in dat vliegtuig heel veel mensen zitten die terug willen naar New York en omgeving. En zij zijn nu ook slachtoffer, niet iets om mee te lachen. Dat zelfde geldt voor de piloten en die onzekerheid die dat meebrengt.

Daar heb je inderdaad gelijk in. :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:24

eenitraM schreef:
Ik snap dat het vermakelijk is dat het luchtruim gesloten is voor Russische maatschappijen maar ik denk dat er in dat vliegtuig heel veel mensen zitten die terug willen naar New York en omgeving. En zij zijn nu ook slachtoffer, niet iets om mee te lachen. Dat zelfde geldt voor de piloten en die onzekerheid die dat meebrengt.

Je zou maar als New Yorker denken dat je bijna veilig thuis bent. Sta je weer in Moskou. Niet wetende hoe je nu alsnog thuis kunt komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:31

Ik lees net dat de EU een gevechtsvliegtuig aan Oekraïne schenkt. Ik ben benieuw of dat echt waar is, want dat is wel wat anders dan wapens e.d. leveren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:32

Loretta schreef:
eenitraM schreef:

Je zou maar als New Yorker denken dat je bijna veilig thuis bent. Sta je weer in Moskou. Niet wetende hoe je nu alsnog thuis kunt komen.

Met de trein naar een van de Baltische staten en dan vliegen. Gok ik.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:34

Pfft hoop dat die convoi fake news is.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:37

Phonix schreef:
Pfft hoop dat die convoi fake news is.

Nee helaas niet. Aantal Twitter accounts uit Oekraïne zelf melden het ook

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:39

BREAKING: UN Security Council calls rare emergency meeting of the UN General Assembly

BNO news

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:42

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:47

Wij zijn serieus aan het overwegen een gezin onderdak te bieden. Zijn er instanties waar we ons kunnen melden?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:57

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:58

eenitraM schreef:

Niets om over te lachen inderdaad maar ik hoop toch zo dat zijn eigen volk hem gaat haten door alles wat nu niet meer kan..

ava_krause

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:00

Krijgen jullie ook een NOS error storing bij de berichtgevingen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:01

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:03

Een crisis vergadering van de VN.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:05

Crisis, vergadering en VN kon ik er nog uithalen ;) maar ik neem aan dat er in dat hele lange bericht van Reuters meer dan alleen bovenstaande staat… Is er iets over een agenda bekend?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:05

996981 schreef:
Wij zijn serieus aan het overwegen een gezin onderdak te bieden. Zijn er instanties waar we ons kunnen melden?

Ik zei net tegen mijn man dat we eigenlijk naar de grens van Oekraïne moeten rijden en daar een gezin in de auto 'gooien' en meenemen naar huis..

Qua instanties: Je zou Vluchtelingenwerk in jouw woonplaats kunnen bellen. Of het COA.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:06

ava_krause schreef:

Bij het live blog krijg ik idd ook een error melding

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:06

kiki1976 schreef:
ava_krause schreef:

Bij het live blog krijg ik idd ook een error melding

Ik bij de andere berichten ook.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:07

Majabeestje schreef:
996981 schreef:

Ik zei net tegen mijn man dat we eigenlijk naar de grens van Oekraïne moeten rijden en daar een gezin in de auto 'gooien' en meenemen naar huis..

Qua instanties: Je zou Vluchtelingenwerk in jouw woonplaats kunnen bellen. Of het COA.

Dank! Daar had ik nog niet aan gedacht

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:08

AmyII schreef:
Crisis, vergadering en VN kon ik er nog uithalen ;) maar ik neem aan dat er in dat hele lange bericht van Reuters meer dan alleen bovenstaande staat… Is er iets over een agenda bekend?

Er staat dat de vaste leden, waaronder Rusland, er geen veto over uit kunnen spreken en verder dat zo'n crisisberaad maar zelden voorkomt, niet bindend is maar veel politiek gewicht heeft.
Edit: onderwerp is uiteraard de invasie in Oekraïne.
Laatst bijgewerkt door mysa op 27-02-22 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:09

Ik was inderdaad ook benieuwd naar wat er dan mogelijk besproken zou worden tijdens de crisis raad, morgen is het gesprek tussen Oekraïne en Rusland toch? Kan alles dan nu niet even op pauze

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:10

Ik las via Ukraine's tweet dat die onderhandelingen vandaag zijn.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:11

Nu.nl werkt nog wel.
Staat ook iets over de spoedberhadering van de VN

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:11

VN crisis beraad (sorry pc vertaald automatisch)

VERENIGDE NATIES, 26 februari (Reuters) - De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties stemt zondag om een ​​zeldzame speciale spoedzitting van de 193 leden tellende Algemene Vergadering van de VN over de Russische invasie van Oekraïne, die maandag zou plaatsvinden, op te roepen. zei.

De stemming door de 15-koppige raad is procedureel, dus geen van de vijf permanente raadsleden - Rusland, China, Frankrijk, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten - kan hun veto uitspreken. De stap heeft negen stemmen nodig en zal waarschijnlijk worden aangenomen, zeiden diplomaten.

Sinds 1950 zijn er slechts 10 van dergelijke speciale spoedzittingen van de Algemene Vergadering bijeengeroepen.

Het verzoek om een ​​zitting over Oekraïne komt nadat Rusland vrijdag zijn veto had uitgesproken over een ontwerpresolutie van de VN-Veiligheidsraad die de invasie van Moskou zou hebben betreurd. China, India en de VAE onthielden zich van stemming, terwijl de overige 11 leden vóór stemden. Lees verder

De Algemene Vergadering zal naar verwachting over een soortgelijke resolutie stemmen na enkele dagen van verklaringen van landen in de speciale spoedzitting, zeiden diplomaten. Resoluties van de Algemene Vergadering zijn niet-bindend, maar hebben een politiek gewicht.

De Verenigde Staten en bondgenoten zoeken zoveel mogelijk steun om te laten zien dat Rusland internationaal geïsoleerd is.

De Algemene Vergadering van de VN nam in maart 2014 een resolutie aan naar aanleiding van de annexatie door Rusland van de Oekraïense Krimregio. De resolutie, die een referendum over de status van de Krim ongeldig verklaarde, kreeg 100 ja-stemmen en 11 tegen. Twee dozijn landen hebben niet gestemd en 58 onthielden zich van stemming.

VN-secretaris-generaal Antonio Guterres sprak zaterdag met de Oekraïense president Volodymyr Zelenskiy en vertelde hem dat de wereldorganisatie van plan is om "de humanitaire hulp aan de bevolking van Oekraïne te verbeteren", zei een VN-woordvoerder.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:15

mysa schreef:
AmyII schreef:

Er staat dat de vaste leden, waaronder Rusland, er geen veto over uit kunnen spreken en verder dat zo'n crisisberaad maar zelden voorkomt, niet bindend is maar veel politiek gewicht heeft.
Edit: onderwerp is uiteraard de invasie in Oekraïne.

Dank! Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen…

En Kiki, thanks!

Dit wetende, vraag ik me af of Poetin nog veel aandacht gaat schenken aan het ‘politieke gewicht’, die man is echt compleet onvoorspelbaar.