Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:54

Een oud-collega heeft in Ter Apel gewerkt en is er na twee maanden mee gestopt, omdat ze het niet meer kon accepteren hoe zij behandeld werd. Grote bekken, klagen over het eten, minachting tegen vrouwen, etc. Je zou denken dat men juist dankbaar zou zijn. Die waren er wel, letterlijk op één hand te tellen, maar het overgrote deel was volgens haar mega asociaal.

Van andere collega's moesten dochters (jaren terug alweer) met een omweg/ander lijn naar huis, omdat ze op de - toen nog - buslijn naar Ter Apel lastig gevallen werden door mannelijke AZC-bewoners. Er is toen inderdaad uiteindelijk beveiliging op de lijn gekomen.

In mijn vorige woonplaats had je het kamp dat opgedoekt is, vanwege de chaos en rellen, maar er waren een paar (echt maar een stuk of drie, vier) die zich wel netjes gedroegen. Zij haalden een ticket op bij de toezichthouders en konden daarmee een uurtje op Internet bij de bibliotheek in dezelfde stad. Deze mensen zelf gesproken en die waren ook echt dankbaar. Hadden helemaal niets, ook geen telefoon (vandaar dat ze zo'n bonnetje voor Internet haalden). Je haalde de relschoppers er gelijk uit: dure kleding, dure telefoons en op een heel nare manier tegen (met name vrouwen) praten.

Oh ja, en dat migranten voorrang krijgen op een huis is niet alleen van de huidige tijd. Toen ik op mijn 18e drie keer eerste op de lijst was om een huurhuis te bekijken, kreeg ik alle drie(!) de keren te horen dat een migrant toch maar voorrang kreeg. Dat het één keer gebeurt, tot daar aan toe, maar alle drie de keren... Ik heb toen besloten om dan maar te gaan kopen, met mijn vader die garant voor mij stond (toen kon dat nog).

elnienjo

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:59

Zo'n 20 jaar geleden hadden we in mijn omgeving een AZC en daar veel overlast van gehad. Zelf een keer in het bos achterna gezeten door zo'n man, die gelukkig rechtsomkeerd maakte toen de auto van de boswachter opeens aan kwam rijden. Heb daar tijden niet meer durven lopen. Na een politiecontrole op het kamp werden er ook opeens heel veel fietsen teruggevonden die gestolen waren trouwens. Het was gelegen langs een fietsroute waar veel pubers langs moesten voor school ook, dat was ook wel 'n dingetje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:06

Shenavallie schreef:
Oh ja, en dat migranten voorrang krijgen op een huis is niet alleen van de huidige tijd. Toen ik op mijn 18e drie keer eerste op de lijst was om een huurhuis te bekijken, kreeg ik alle drie(!) de keren te horen dat een migrant toch maar voorrang kreeg. Dat het één keer gebeurt, tot daar aan toe, maar alle drie de keren... Ik heb toen besloten om dan maar te gaan kopen, met mijn vader die garant voor mij stond (toen kon dat nog).

Houd toch eens op met die kul!

Ja, echt hoor. Wie de krant leest, degelijke msm, weet dat er een tekort is.

En de msm melden daar keurig bij dat het een politieke keuze is van een stel rechtse kabinetten.

En iedereen moet wachten.
(Wat een grof schandaal is, dat wachten. Niet dat iedereen dat dan helaas moet.)

... maar als Marietje of Jantje niet direct een huis krijgt, maar een asielzoeker die ook al jaren wacht,
dan krijg je dit soort praatjes.

En oh, wat heerlijk voor die rechtse politici: een deel van de bevolking trapt zo heerlijk in de oude truc
'verdeel en heers'.
Lekker de woningmarkt verzieken -
en je krijgt prompt aanhang....

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:08

Nikass schreef:
Edit: El Nienjo ik zie dat je vóór ongelijke behandeling bent. Dan moet je misschien in een land gaan wonen dat de URVM niet heeft ondertekend. De kans dat wij in Nederland onze handtekening laten verwijderen acht ik klein. En dus staan we voor het principe van gelijke rechten en gelijke behandeling.
Het lijkt me prettig als we dit zouden respecteren en niet continu deze fundamentele basis van onze democratie ter discussie stellen.

Misschien wordt het tijd voor een UPVM: universele plichten van de mens(in samenhang met de bejubelde URVM.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:11

Janneke2 schreef:
Shenavallie schreef:

En de msm melden daar keurig bij dat het een politieke keuze is van een stel rechtse kabinetten.

(Wat een grof schandaal is, dat wachten. Niet dat iedereen dat dan helaas moet.)

... maar als Marietje of Jantje niet direct een huis krijgt, maar een asielzoeker die ook al jaren wacht,

En oh, wat heerlijk voor die rechtse politici: een deel van de bevolking trapt zo heerlijk in de oude truc
'verdeel en heers'.

Ben jij erbij geweest? Dit is totaal geen kul, maar de zuivere waarheid. Mijn vader heeft zelfs verhaal gehaald bij de woningcorporatie indertijd. Het viel de loketbediende toen ook al op.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:27

Janneke2 schreef:
Shenavallie schreef:

'verdeel en heers'.

Dat geen kul, maar de waarheid

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:33

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:54

Had Utrecht niet vanaf 1 augustus voor een tijdsduur van 6 weken (dus tot half september dan) alle woningen gereserveerd voor statushouders? Om zo achterstanden weg te werken?

Als ik het overzicht echter niet verkeerd interpreteer is ook voor die datum al het overgrote deel woningen niet naar mensen met inschrijvingsduur gegaan.

Kan ook zo zijn dat ik het verkeerd lees.
Ik heb helaas nog nooit een sociale huurwoning kunnen bemachtigen, ook niet toen we er wel recht op hadden.
De eerste jaren van ons huwelijk zijn we van bivakkeren op de camping, tot veel te dure en slechte particuliere huur gegaan.
Tot we eindelijk een goeie vaste baan met bijbehorend inkomen hadden, en gelukkig ons eerste huis konden kopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:04

Citaat:

'verdeel en heers'.

Citaat:

Ja, ik erken volmondig dat het zuur is.
En dat het op basis van bewust rechts beleid zo is.

Dat is geen reden om mee te kletsen in sommige straatjes.

Graag zou ik de informatie willen hebben over de wachttijd van de immigrant die voor ging.
(In mijn ervaring is tien jaar geen zeldzaamheid.)

Is gewoon heel erg triest.
Dat je zeventig jaar na de oorlog geen huurwoning kunt krijgen - omdat er een tekort is georganiseerd.

Maar ik doe niet mee met mensen tegen elkaar uitspelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 11:06

Sansevieria schreef:
Had Utrecht niet vanaf 1 augustus voor een tijdsduur van 6 weken (dus tot half september dan) alle woningen gereserveerd voor statushouders? Om zo achterstanden weg te werken?

Als ik het overzicht echter niet verkeerd interpreteer is ook voor die datum al het overgrote deel woningen niet naar mensen met inschrijvingsduur gegaan.

Kan ook zo zijn dat ik het verkeerd lees.
Ik heb helaas nog nooit een sociale huurwoning kunnen bemachtigen, ook niet toen we er wel recht op hadden.
De eerste jaren van ons huwelijk zijn we van bivakkeren op de camping, tot veel te dure en slechte particuliere huur gegaan.
Tot we eindelijk een goeie vaste baan met bijbehorend inkomen hadden, en gelukkig ons eerste huis konden kopen.

Nee, dat heb je niet verkeerd gelezen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:10

Janneke2 schreef:
Citaat:

'verdeel en heers'.

Citaat:

Ja, ik erken volmondig dat het zuur is.
En dat het op basis van bewust rechts beleid zo is.

Dat is geen reden om mee te kletsen in sommige straatjes.

Graag zou ik de informatie willen hebben over de wachttijd van de immigrant die voor ging.
(In mijn ervaring is tien jaar geen zeldzaamheid.)

Is gewoon heel erg triest.
Dat je zeventig jaar na de oorlog geen huurwoning kunt krijgen - omdat er een tekort is georganiseerd.

Maar ik doe niet mee met mensen tegen elkaar uitspelen.

Een vriend van mij staat nu 11 jaar op de lijst, per 1 december 12 jaar, en krijgt geen woning omdat statushouders voor gaan... Zo zijn drie woningen aan zijn neus voorbij gegaan. Hij stond er 1e voor, maar kreeg alle keren bericht dat de woning naar iemand anders ging.

Ik zie het hier in de buurt ook, woningen die vrij komen worden gevuld met statushouders. De woningen komen niet eens online zodat mensen kunnen reageren. Ergens is dat niet handig, want een wijk vol statushouders zorgt bepaald niet voor integratie, denk ik.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:56

Kijk naar Overvecht zuid en Kanaleneiland.
Mijn man woonde in Overvecht met zijn ouders, prachtige flat met twee verdiepingen, winkeltjes erachter op het plein en het is gewoon een ghetto geworden waar je je, zeker in de avond, niet durft te vertonen want het is hun buurt.
Kanaleneiland idem dito en het is doodzonde want het waren prachtige wijken maar ze kijken er niet naar, als ze ze maar kwijt zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:13

In Overvecht is toch al jaren een probleem met georganiseerde misdaad, drugshandel en zelfs mensenhandel?
Ik heb sowieso nog nooit begrepen waarom overheid/ politie bij zulke wijken het gewoon zijn gang laat gaan, idem met bepaalde wijken in Gouda.
Rotterdam heeft toch laten zien dat dit echt te veranderen valt. Wijken waar je 20 jaar geleden niet kwam zijn nu in goede staat.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:42

Ik moet zeggen dat ze de buurt waar mijn man heeft gewoond nu gerenoveerd hebben en er meer diverse mensen in komen wonen maar het is gewoon zonde dat ze zo’n fijne buurt helemaal laten versjteren.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:06

Shenavallie schreef:
Een oud-collega heeft in Ter Apel gewerkt en is er na twee maanden mee gestopt, omdat ze het niet meer kon accepteren hoe zij behandeld werd. Grote bekken, klagen over het eten, minachting tegen vrouwen, etc. Je zou denken dat men juist dankbaar zou zijn. Die waren er wel, letterlijk op één hand te tellen, maar het overgrote deel was volgens haar mega asociaal.

Van andere collega's moesten dochters (jaren terug alweer) met een omweg/ander lijn naar huis, omdat ze op de - toen nog - buslijn naar Ter Apel lastig gevallen werden door mannelijke AZC-bewoners. Er is toen inderdaad uiteindelijk beveiliging op de lijn gekomen.

In mijn vorige woonplaats had je het kamp dat opgedoekt is, vanwege de chaos en rellen, maar er waren een paar (echt maar een stuk of drie, vier) die zich wel netjes gedroegen. Zij haalden een ticket op bij de toezichthouders en konden daarmee een uurtje op Internet bij de bibliotheek in dezelfde stad. Deze mensen zelf gesproken en die waren ook echt dankbaar. Hadden helemaal niets, ook geen telefoon (vandaar dat ze zo'n bonnetje voor Internet haalden). Je haalde de relschoppers er gelijk uit: dure kleding, dure telefoons en op een heel nare manier tegen (met name vrouwen) praten.

Dat maakt het moeilijk, dat een ( groot) deel van de asielzoekers zich slecht gedraagt. Daarmee verdwijnt je draagvlak, en lijden de goeden onder de kwaden.
Er zou meer doeltreffende handhaving moeten zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:52

@ Janneke2: Dat is niet per definitie rechts denken, aangezien ik uit eigen ervaring spreek en indertijd uiteindelijk besloten heb een andere oplossing te vinden. Ik ben alles behalve racist, tenzij iemand zich niet gedraagt (en dan kan ik ook afgeven op de Hollander, want ik maak geen onderscheid in kleur of afkomst - hoewel bepaalde bevolkingsgroepen hier het wel erg bont maken en niet voor niets geweigerd worden in hun land van herkomst). Daarnaast heeft mijn situatie bijna 30 jaar geleden plaatsgevonden, dus geen invloed van Internet (had ik toen nog niet) of mobiele telefoons (had ik toen ook nog niet) of 'msm'. Het is dus niet van de laatste paar jaren, alleen nu er super snel iets op Internet of op televisie belandt, lijkt het alsof het pas van nu is. Vroeger hield iedereen netjes zijn mond en accepteerde het maar (zoals ik dus deed en ging kopen), nu zetten mensen hun hakken in het zand, omdat ze zich zelf gediscrimineerd of niet gehoord voelen. Ik hoor nu mensen die langer dan 10 jaar moeten wachten (ook mijn zoon ziet het al niet meer zitten om zich in te schrijven en wil ook liever kopen, maar woont zolang nog bij ons - en dat kan nog wel een paar jaar duren). Ik denk dat het niet alleen de asielzoekers zijn, maar ook dat mensen zo nodig tot hoge leeftijd in een veel te groot huis willen/blijven/moeten wonen. Het valt alleen op dit moment wel op dat er extreem veel migranten voorrang krijgen. Het is niet voor niets hot topic in het nieuws en tijdens de debatten.

Maar waar ik zeker een voorstander van ben is dat gelukszoekers uit veilige landen en mensen met een grote waffel linea recta retour mogen of door mogen stromen naar een ander land. Omdat het zo ontzettend veel door de rechtse partijen ooit is benoemd, lijkt dit misschien rechts klinken, maar ik vind het volgende puur uit veiligheid en overzichtelijkheid: sluit de grenzen van Nederland weer en zorg voor grensbewaking en -controles.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:21

Denemarken noemt het links.
Mensen in je land moet je verzorgen en veiligheid bieden.
Klinkt ook best links. En goed.
En als dat in het geding komt door raddraiers van buitenaf tollereren ze dat niet want kunnen ze niet aan bovenstaande voldoen.

Dus ja wat is links en rechts?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:35

Maar wat zijn mensen uit veilige landen? Zijn expats dat ook dan? Want die zijn wel handig om te hebben, zeker gezien de vergrijzing

Ik dacht eigenlijk altijd dat de woningmarkt nu vooral krap was door een tekort aan doorstroomwoningen voor boomers en een tekort aan goedkope woningen. Bij ons wordt er flink gebouwd.. grote 2-onder-1 kap woningen voor gezinnen… bijna geen betaalbaar huisje/appartment je wat erbij zit hoor

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:38

Danique_G schreef:
Maar wat zijn mensen uit veilige landen? Zijn expats dat ook dan? Want die zijn wel handig om te hebben, zeker gezien de vergrijzing

Ik dacht eigenlijk altijd dat de woningmarkt nu vooral krap was door een tekort aan doorstroomwoningen voor boomers en een tekort aan goedkope woningen. Bij ons wordt er flink gebouwd.. grote 2-onder-1 kap woningen voor gezinnen… bijna geen betaalbaar huisje/appartment je wat erbij zit hoor

Alles waar mensen zodra ze een Nederlands paspoort hebben gewoon weer op familiebezoek of vakantie gaan kun je als veilig bestempelen. Naar Syrië worden zelfs weer reizen georganiseerd voor toeristen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:44

Dat van het bouwen is ook zo'n stom achterlijk niet inzichtelijk gebeuren van degene die het land besturen.
Hier nu eindelijk ook 15 appartementen in betaalbare huur. Na jaren achterlijk grote huizen bouwen. Allemaal vrijstaand en echt groot.

Maar de toename van de bevolking speelt uiteraard mee.
En die toename is momenteel enkel en alleen door mensen van buitenaf.

Overigens staat hier dan weer in de krant dat Gillis zijn park niet mocht verhuren aan werkarbeiders.
Nu heb ik dat geval verder niet precies gevolgd.
Maar ik ben van mening dat dit wel moet mogen.
Ook mensen die nu al jaren gedoogd worden in de "vakantie woningen" geef die gewoon permanent verblijf daar.
Woning te kort en we gaan papier neuzelen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:48

DuoPenotti schreef:
Dat van het bouwen is ook zo'n stom achterlijk niet inzichtelijk gebeuren van degene die het land besturen.
Hier nu eindelijk ook 15 appartementen in betaalbare huur. Na jaren achterlijk grote huizen bouwen. Allemaal vrijstaand en echt groot.

Overigens staat hier dan weer in de krant dat Gillis zijn park niet mocht verhuren aan werkarbeiders.
Ook mensen die nu al jaren gedoogd worden in de "vakantie woningen" geef die gewoon permanent verblijf daar.

Geef Nederlanders gewoon toestemming om in een recreatiewoning te wonen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:52

Mindim:
Er wordt hier idd gesproken over "echte" vluchtelingen en "veilige Landers". Maar de manier waarop gesproken wordt is nog steeds vaak generaliserend.
Niet iedere Marokkaan die naar Nederland komt heeft negatieve intenties en/of vertoont wangedrag.
Zo ben ik wel eens (beroepsmatig) betrokken geweest bij een 18-jarige zwakbegaafde Marokkaanse jongen die naar Nederland kwam omdat hij bij zijn vader wilde wonen. Zijn vader woonde idd in Nederland, maar had hem niet erkend en wilde niets met hem te maken hebben. De jongen veroorzaakte overlast; hij sprak de taal niet en begreep niet dat hij niet welkom was bij zijn vader. Dat maakte hem boos, en hij kon niet erg goed met zijn emoties overweg
Of een Marokkaanse man van in de 60, die op zijn zestiende naar Nederland was gekomen en direct aan het werk gegaan. Dat was toen nog geen probleem zonder inschrijfadres en zonder papieren. Altijd hard gewerkt, maar die verblijfsvergunning is er nooit gekomen. En nu hij op leeftijd raakt en meer gezondheidszorg nodig heeft, is hij teleurgesteld dat hij nog steeds niet officieel in Nederland mag blijven en geen recht heeft op faciliteiten. In Marokko heeft hij niets meer. Moet hij daar nu nog naar terug? Hij voelt zich meer Nederlander dan Marokkaan.

Het is soms lastig om Marokkanen of Algerijnen zonder bewijs van identiteit uit te zetten. Zolang zij illegaal zijn en niet ongewenst verklaard, kunnen zij niet eindeloos in detentie verblijven. Zij komen op straat.
EU onderdanen kunnen soms ook een inreisverbod krijgen. En ongewenst verklaarde mensen zijn soms ook afkomstig uit bijvoorbeeld Zuid Amerika. Ik heb het idee dat het beeld dat men hier op bokt heeft nogal zwart/wit is, en zoals ik meen Danique zei, dat allochtone niet als mensen worden gezien.

Armoede en gebrek aan toekomstperspectief wordt door veel autochtone Nederlanders niet beschouwd als legitieme reden om naar een ander land te trekken. De kans dat zo iemand asiel krijgt is dan ook klein. Maar ik begrijp wel dat (jonge) mensen dit soms toch proberen. Men vindt dat zij "gelukszoekers" zijn. En in zekere zin zijn zij dat misschien ook. Maar is dat slecht? Mag je niet op zoek zijn naar een prettig leven? Of komt de Nederlandse calvinist dan weer om de hoek kijken, dat je altijd blij moet zijn met wat je hebt? Die instelling is natuurlijk vrij makkelijk als je in een rijk en georganiseerd land als Nederland woont.

Sommige overlastveroorzakers zijn mensen met psychische/psychiatrische problemen. Uiteraard heb je daarnaast ook de foute gasten die het voor iedereen lijken te verpesten, en waarvan denk ik iedereen wel zoiets heeft van rot jij lekker op naar je eigen land.
Maar niet iedereen is zo. En ieder individu heeft zijn eigen verhaal. Generaliseren doet altijd iemand tekort.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 24-08-22 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:01

Ok ok, dat zijn dus theoretisch gezien veilige landers. Maar bij de eu trekken jullie dus de grens? Hoe zit het dan met mensen uit India of de VS? Er wordt nu specifiek een Arabisch land genoemd namelijk.

Ja het gaat allemaal enorm truttig.. ik wil gewoon een leuke appartmentje/huisje van 2 slaapkamers kopen met een lief balkon of tuintje. Meer hoef ik niet. Dacht dat mijn eisen vrij simpel waren, bleek niet zo te zijn :')
Maar denk dat vooral de project ontwikkelaars schuldig zijn en het beleid. Er is alleen maar gebouwd met oog op winstmaximalisatie en 2 verdieners. Ben je single of een stel dat geen kast hoeft kun je het schudden. Dat vind ik nog wel frustrerender denk ik.

Mooie samenvatting Nikas. Ik betwijfel persoonlijk of de onruststokers altijd psychologische problemen hebben (als jij data hebt geloof ik je meteen hoor). Ik meende ergens jaren terug in een onderzoek te hebben gelezen dat het meer een systematische fout in de samenleving is. Wij falen als maatschappij ook mensen goed te laten integreren. Dit wordt nog eens versterkt door zaken als institutioneel racisme en etnisch profileren. Dit soort groepen gaan zich onbewust gedragen als men verwacht dat ze zich gaan gedragen. De term veilige landers intrigeert mij ook wel, en waarom wordt hij bepaalde landen de grens getrokken en andere niet? Ik laat het in het midden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:05

Danique_G schreef:

Boomer >;) dat klinkt niet heel vriendelijk. Ik zie dan altijd zo'n harige hond voor me :+ .
Dat ouderen in hun (te grote) woning blijven is maar een deel van het probleem. Voor die ouderen zijn ook geen, of te weinig, passende woningen gebouwd terwijl ondertussen de zgn. "bejaardentehuizen" zijn opgedoekt. Dus zelfs als ze willen kunnen die ouderen nergens heen. En heel eerlijk, als ik zie hoe heerlijk rustig mijn bejaarde vader in zijn levensloopbestendige woning met grote tuin woont dan begrijp ik prima dat hij niet naar zo'n flatje in een gebouw met parkeergezeik en een disfunctionele VVE wil :x .

DuoPenotti schreef:

Ik weet niet hoe in andere gemeentes is, maar mijn gemeente bouwt geen woningen. Dat vindt ze niet haar taak. Dat gebeurt dus door projectontwikkelaars. En die bouwen dan weer waar ze het meeste aan verdienen en dat zijn niet de "10-in-een-rijtje". Daar zouden gemeentes wel meer sturing op moeten geven. Dat er ook een minimum aantal woningen in de starterssector komen. Geschikt voor alleenstaanden en kleine gezinnen en levensloopbestendig zodat je er van 18-80 kan wonen.

Het probleem met vaste bewoning van vakantieparken/-woningen is dat deze vaak niet voldoen aan de veiligheidseisen uit het Bouwbesluit. Omdat ze gebouwd zijn voor tijdelijke bewoning. Als je daar permanente bewoning van wil maken moeten die huisjes gaan voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit (brandveiligheid enzo, best belangrijk). Als de overheid daarvan gaat afwijken en dadelijk vallen er doden dan krijgen ze ook weer de zwarte piet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:07

Danique_G schreef:

Dit is het grootste probleem.