Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:36

ravellie schreef:
Askja schreef:
Over Christenen en normen & waarden gesproken, ze zijn lekker bezig daar in Krimpen a/d IJssel en Urk 8)7
Benieuwd of de SGP hierachter staat (of zit ;) )

Wat een ontzettend stomme opmerking
Klinkt bijna als opruiing

Ah, dus je opzichtig aan de coronaregels onttrekken en journalisten die dat vastleggen en die gewoon hun werk doen, uitschelden en in elkaar meppen is volgens jou geen opruiing, maar daar een harde opmerking over maken wel?

Mijn opmerking over de SGP was suggestief, maar het gaat hier om het soort besloten streng-christelijke kerkgemeenschappen waar de SGP doorgaans veel aanhang heeft, dus ik was gewoon benieuwd wat men er binnen die geledingen van vindt, of men het goed- of afkeurt. Ik ga er daarbij niet van uit dat ze zelf actief oproepen tot geweld. Dus dat deel van mijn opmerking ging misschien wat ver.

Maar in het algemeen vind ik de soms (zoals hier) agressieve intolerantie in die kringen jegens de zondige buitenwereld, maar ook jegens bijv. homosexualiteit in eigen kring, echt verwerpelijk en hypocriet, want compleet tegenstrijdig met christelijke waarden als 'heb uw naaste lief als uzelf'. Daar kan wat mij betreft niet genoeg op gewezen worden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:41

CharleyT schreef:
Askja schreef:
Over Christenen en normen & waarden gesproken, ze zijn lekker bezig daar in Krimpen a/d IJssel en Urk 8)7

Nogal suggestieve opmerking vind je zelf ook niet? Ben een blije niet-gelovige, maar geloof niet dat we dan aan de SGP moeten denken. Elke club mensen, maakt niet uit wat, geloof,sport,muziek,collega's enz, heeft een aantal rotte en misschien zeer rotte appels in de mand. Dus ook de kerkgangers op Urk.
Wel met verbazing de video's bekeken waarin toch wat handtastelijkheden van ''gelovig'' volk richting de pers was te zien. En dat je als gelovig vader, met je kind in de auto, een verslaggever ramt is volslagen idioot. Maar goed, ook daar zijn de rotte appels.
Genoeg gespreksstof voor de diverse praatprogramma's.

In het verlengde van mijn vorige post: ik vraag me af of die zgn rotte appels in eigen kring wel als zodanig gezien worden. Er greep niemand in. Best kans dat men het stilzwijgend aanzag en goedkeurde. Zo van: mooi dat er een paar flinke kerels zijn die dat journalistentuig erven duidelijk maken dat wij hier niet gediend zijn van pottenkijkers en bemoeials.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:47

Dat vul jij bij deze suggestief voor de/die ander in.

Askja

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:07

Je doelt op mijn laatste post, over die rotte appels? Ja, klopt, ik vul dat in. Dat is mijn interpretatie van hoe ik denk dat e.e.a. gegaan is. En daar kun jij een geheel andere kijk op hebben, dat mag.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:25

En toch is het wel tekenend en zou het zo maar een SGP-stemmer kunnen zijn geweest.

87.6% van de stemgerechtigden in Urk heeft gestemd.
54.5% heeft SGP gestemd.
Dus 48% van de volwassen mensen in Urk heeft SGP gestemd.

De overige stemmers (op stembasis, niet op stemgerechtigden basis) waren grotendeels:
13.8% PVV
9.5% FVD
8.1% CU
7.8% CDA

Dan nog 4.0% bij elkaar voor VVD, JA21 en Jezus leeft
En de rest heeft 2.3% bij elkaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:43

Weinig tolerantie in Urk ;), aan het stemgebruik te zien.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:55

Askja schreef:
CharleyT schreef:

Nogal suggestieve opmerking vind je zelf ook niet? Ben een blije niet-gelovige, maar geloof niet dat we dan aan de SGP moeten denken. Elke club mensen, maakt niet uit wat, geloof,sport,muziek,collega's enz, heeft een aantal rotte en misschien zeer rotte appels in de mand. Dus ook de kerkgangers op Urk.
Wel met verbazing de video's bekeken waarin toch wat handtastelijkheden van ''gelovig'' volk richting de pers was te zien. En dat je als gelovig vader, met je kind in de auto, een verslaggever ramt is volslagen idioot. Maar goed, ook daar zijn de rotte appels.
Genoeg gespreksstof voor de diverse praatprogramma's.

In het verlengde van mijn vorige post: ik vraag me af of die zgn rotte appels in eigen kring wel als zodanig gezien worden. Er greep niemand in. Best kans dat men het stilzwijgend aanzag en goedkeurde. Zo van: mooi dat er een paar flinke kerels zijn die dat journalistentuig erven duidelijk maken dat wij hier niet gediend zijn van pottenkijkers en bemoeials.

Lekker makkelijk om als individu te oordelen terwijl die mensen er in groepsverband waren, wat sowieso al geen vergelijking is, want in een groep doen mensen hele andere dingen dan als ze alleen zijn. Ook gebeurde zowel de aanrijding als de klap heel snel, en werd er wel degelijk door omstanders gehandeld.

Verder betekent het niet dat als een ander polariseert, je het dan zelf ook maar mag of moet doen. Een betere wereld begint nog altijd bij jezelf. Van die typische opmerkingen als 'Oh, zo'n SGP/CU/FVD/VVD/PVV stemmer, dát soort mensen... Super constructief om op die manier tegen en over elkaar te praten.

Een persoon stemt misschien op SGP, maar er bestaat geen 'typische SGP-stemmer', ook daarin zit weer een hele grote variëteit aan mensen, die zo ongeveer als enige gemeenschappelijke factor het gereformeerde geloof hebben. Je zult dus ook binnen die groep de achterlijke alfa-mannetjes hebben, maar ook de goedheid zelve, en alles daartussenin.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:10

Electra63 schreef:
ravellie schreef:
Tuurlijk de media duikt hier vol op, smullen op de NPO

Ik vind Pieter Omtzigt prima man, jammer dat eerlijkheid en graven in Den Haag niet gewaardeerd worden -dan lijk je je eigen graf te graven-

Joost Eerdmans ook een goed politicus

Maar zullen dan wel wat jaartjes Rutte worden :+

( alles beter dan Kaag -O- )

Vanzelfsprekend besteedt de NPO aandacht aan geweld tegen journalisten.
Daar is geen excuus voor, daar zou direct afstand van genomen moeten worden, door kerkbesturen.

Een kleine partij levert niet de MP :D en zeker Eerdmans heeft daar geen recht op met zijn 3 zetels :D.

Eens met je en ik zie jouw post net (lees bij) en terwijl ik het lees zie ik op TV dat de man naar binnen is getrokken en dat verantwoordelijken van deze gemeenschap hun excuses aanbieden en zeggen: "het feit dat wij gebruik maken van ons grondwettelijk recht, betekent niet dat een journalist die hetzelfde doet (gebruik maken van Ijn grondwettelijk recht) op deze manier lastig gevallen mag worden. Dit had nooit mogen gebeuren, we betreuren het zeer en ik geloof dat de persoon hij zelfs excuses maakte.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:27

ravellie schreef:
Askja schreef:

Vind je? Dit is wat een lokale politicus erover zegt.

Citaat:
Fractievoorzitter Elias van Belzen van de SGP-ChristenUnie in Nieuwkoop is minder begripvol. "Blijf daar dan ook weg, sensatiezoeker", laat hij zondag via Twitter weten aan de journalist die in Krimpen is aangevallen.

Ofwel, eigen schuld van de journalist, had 'ie er maar niet moeten zijn.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:34

Ach, dat is mijn reactie geheel subjectief misschien ook wel bij heel veel zaken die ik voorbij zie komen op het nieuws (even los hiervan)
Maar geen handige actie om op twitter te zetten.

Ik heb overigens geen twitter, heerlijk rustig

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:39

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:

Vanzelfsprekend besteedt de NPO aandacht aan geweld tegen journalisten.
Daar is geen excuus voor, daar zou direct afstand van genomen moeten worden, door kerkbesturen.

Een kleine partij levert niet de MP :D en zeker Eerdmans heeft daar geen recht op met zijn 3 zetels :D.

Eens met je en ik zie jouw post net (lees bij) en terwijl ik het lees zie ik op TV dat de man naar binnen is getrokken en dat verantwoordelijken van deze gemeenschap hun excuses aanbieden en zeggen: "het feit dat wij gebruik maken van ons grondwettelijk recht, betekent niet dat een journalist die hetzelfde doet (gebruik maken van Ijn grondwettelijk recht) op deze manier lastig gevallen mag worden. Dit had nooit mogen gebeuren, we betreuren het zeer en ik geloof dat de persoon hij zelfs excuses maakte.

Klopt, ik zag het ook net.
Maar dat was de kerk in Krimpen, geloof ik.
Die lagen 2 weken geleden ook al onder vuur i.v.m. de verbanning van homoseksuele Leon.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:40

Dat weet ik niet Electra , heb ik niet gevolgd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:40

ravellie schreef:
Ach, dat is mijn reactie geheel subjectief misschien ook wel bij heel veel zaken die ik voorbij zie komen op het nieuws (even los hiervan)
Maar geen handige actie om op twitter te zetten.

Ik heb overigens geen twitter, heerlijk rustig

Wel handig, dan weet je in ieder geval uit zijn eigen woorden hoe hij over deze kwestie denkt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:43

pien_2010 schreef:
Dat weet ik niet Electra , heb ik niet gevolgd.

Was 2 weken geleden bij het programma Boos van de Vara/NPO.
Leon wilde een gesprek met de pastor in Krimpen.
Ook daar werd de cameraploeg agressief bejegend door dorpsgenoten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:47

Niet gezien, sorry. Dus de man had iets goed te maken→ nu dat heeft hij dan goed gedaan! Hahahaha (god hoort hem brommen)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:05

pien_2010 schreef:
Niet gezien, sorry. Dus de man had iets goed te maken→ nu dat heeft hij dan goed gedaan! Hahahaha (god hoort hem brommen)

Was volgens mij een ander Pastor ;)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:11

Askja schreef:
Je doelt op mijn laatste post, over die rotte appels? Ja, klopt, ik vul dat in. Dat is mijn interpretatie van hoe ik denk dat e.e.a. gegaan is. En daar kun jij een geheel andere kijk op hebben, dat mag.

Altijd weer geweldig komisch als iemand in een discussie de bekende zinsnede gebruikt: 'mijn menig/interpretatie ben jij het niet mee eens DAT MAG. *\o/* *\o/*
Prachtig toch, je mag een andere mening hebben, te gek joh. Realiteit is natuurlijk dat je geen toestemming nodig hebt om het eens of oneens te zijn.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:15

Badeendje schreef:
Askja schreef:

Lekker makkelijk om als individu te oordelen terwijl die mensen er in groepsverband waren, wat sowieso al geen vergelijking is, want in een groep doen mensen hele andere dingen dan als ze alleen zijn. Ook gebeurde zowel de aanrijding als de klap heel snel, en werd er wel degelijk door omstanders gehandeld.

Verder betekent het niet dat als een ander polariseert, je het dan zelf ook maar mag of moet doen. Een betere wereld begint nog altijd bij jezelf. Van die typische opmerkingen als 'Oh, zo'n SGP/CU/FVD/VVD/PVV stemmer, dát soort mensen... Super constructief om op die manier tegen en over elkaar te praten.

Een persoon stemt misschien op SGP, maar er bestaat geen 'typische SGP-stemmer', ook daarin zit weer een hele grote variëteit aan mensen, die zo ongeveer als enige gemeenschappelijke factor het gereformeerde geloof hebben. Je zult dus ook binnen die groep de achterlijke alfa-mannetjes hebben, maar ook de goedheid zelve, en alles daartussenin.

Zodra er in beide gevallen door de betreffende kerkgemeenschap excuses zijn gemaakt aan de journalisten en neem ik mijn woorden graag terug.
Het is aan hen om duidelijk te maken dat het inderdaad gaat om een paar rotte appels die zich op persoonlijke titel en niet namens de gemeenschap hebben misdragen.

Er zullen vast aardige, lieve SGP-stemmers zijn. Maar ze stemmen wel op een partij die vrouwen ziet als minderwaardig aan de man en homoseksualiteit ziet als een ongewenste afwijking. Dat is voor mij persoonlijk nogal zwaarwegend.

Ik vermoed dat juist binnen een gesloten, strenge kerkgemeenschap de groepsdruk behoorlijk groot is - dat is wellicht een verklaring maar m.i. zeker geen excuus voor het feit dat de omstanders niet ingrepen. Idem het feit dat de politie er ook bij stond en ernaar keek, in plaats van op te treden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:18

CharleyT schreef:
Askja schreef:

Altijd weer geweldig komisch als iemand in een discussie de bekende zinsnede gebruikt: 'mijn menig/interpretatie ben jij het niet mee eens DAT MAG. *\o/* *\o/*
Prachtig toch, je mag een andere mening hebben, te gek joh. Realiteit is natuurlijk dat je geen toestemming nodig hebt om het eens of oneens te zijn.

Klopt. Je hoeft ook niet alles bloedserieus te nemen. Beter voor je bloeddruk.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:23

Exitium schreef:
ravellie schreef:

Vind je? Dit is wat een lokale politicus erover zegt.

Citaat:
Fractievoorzitter Elias van Belzen van de SGP-ChristenUnie in Nieuwkoop is minder begripvol. "Blijf daar dan ook weg, sensatiezoeker", laat hij zondag via Twitter weten aan de journalist die in Krimpen is aangevallen.

Ofwel, eigen schuld van de journalist, had 'ie er maar niet moeten zijn.

Wel frappant dat hier verder niet op gereageerd wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:43

Citaat:

Wat let je? Ben benieuwd naar je reactie! Kom maar....

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:47

ravellie, wat vind je eigenlijk zo vreselijk aan Kaag?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:22

Ik vind het bizar dat de (wijk)agent erbij staat en er naar kijkt.
Om de-escalatie te voorkomen.
Bizar dat er op de stoep van de kerk journalisten geslagen, geschopt en zelfs aangereden wordt. Met d
Kinderen in het bijzijn.
Daar zijn geen excuses voor.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:30

pien_2010 schreef:
Citaat:

Wat let je? Ben benieuwd naar je reactie! Kom maar....

'Kom maar'? Vanwaar zo fel?

Ik heb zelf eigenlijk niet zo veel toe te voegen aan de post van Exitium, die spreekt m.i. voor zich.
Vond het alleen opvallend dat niemand er blijkbaar over valt dat journalisten die hun werk doen en daarbij belaagd worden door kerkgangers door een SGP'er uitgemaakt worden voor sensatiezoekers die ter plaatse niets te zoeken hadden.
Vandaar mijn opmerking.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:32

Electra63 schreef:
Ik vind het bizar dat de (wijk)agent erbij staat en er naar kijkt.
Om de-escalatie te voorkomen.
Bizar dat er op de stoep van de kerk journalisten geslagen, geschopt en zelfs aangereden wordt. Met d
Kinderen in het bijzijn.
Daar zijn geen excuses voor.

Ik neem.aan dat je bedoelt: om escalatie te voorkomen :D
Verder helemaal met je eens. Bizar is het goede woord.