Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 19:56

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:
@elnienjo ken jij wel mensen die hier bijv. Net wonen? Jou uitspraken zijn zo enorm generaliserend.

Als er ergens een land is waar mensen uit andere landen zich niet hoeven aanpassen is het Amerika wel. Klein China, klein Polen kan nog wel even doorgaan.

Een nicht van mij is voorleesmaatje voor kinderen van statushouders om een beetje taal bij te spijkeren. Wat ze na al die jaren ervaring bij telkens nieuwe gezinnen zegt is dat de ouders vaak erg in hun eigen taal en wereldje blijven hangen ipv samen met hun kinderen hun best te doen zo snel mogelijk goed in te burgeren.

Dat herken ik dus niet en ik geef les aan de eerste opvang leerlingen. Nu moet ik zeggen de meeste leerlingen die hier bijv. Sinds september zijn hebben geen ouders meer. Die wonen bij een pleegouder uit zelfde cultuur (als die er zijn!)
En de gezinnen (waar ik dan broer van 17 en broertjes van 13 en 11 ook in dezelfde klas heb) dat het bij die jongeren kinderen veel sneller gaat. Een taal leren is moeilijk en taallessen aan volwassenen is zwaar op bezuinigd toch kunnen we best wel communiceren als de kinderen ook naar het regulier onderwijs mogen. Deze ouders leven veelal ook in isolement hè. Er is geen geld voor taal en cultuur lessen dus komen ze veelal niet verder dan de supermarkt. Maar ze vieren wel kerst, Sint Maarten en Sinterklaas. Juichen voor de koning! Het is niet alleen maar onwil hè?
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 09-06-20 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 19:57

_Penotti schreef:
Doe duw vind ik wel te verklaren.
De politie voert een charge uit en dan loop je daar niet tegen in. Klaar. Gewoon aan de kant gaan, niet zo moeilijk.

Want defacto een politiestaat zijn is ok? Want echt, dat is het soort politie dat je hebt bij politiestaten. Waar niet de mensen rechten, maar alleen de politie. Waar de politie er niet meer is om burgers te beschermen, maar om tegenover de burgers te staan en absolute gehoorzaamheid van ze te eisen.

Dat is nou precies waar die demonstraties om gaan: in een vrij land met normale burgerrechten is dat NIET hoe het hoort te verlopen. Daar hoort iedereen, en in elk geval op zijn minst iedereen die niet op dat moment oncontroleerbaar en gewelddadig gevaarlijk is, gewoon ongeschonden te kunnen blijven, ook als ze de politie tegenkomen.

LadyMadonna

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:27

Vanmiddag zat een maatschappijleraar bij omroep max, hij had ook afro-amerikaanse cultuur (oid) gestudeerd.
Hij vond dat we niet mogen spreken van slaven, maar van slaaf gemaakte mensen, ze werden tenslotte niet als slaaf geboren :?

Is hij dan een leraar-gemaakt mens? Want hij is ook niet als leraar geboren toch?

Ik weet niet goed wat ik nou van zulke uitspraken moet denken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:36

LadyMadonna schreef:
Vanmiddag zat een maatschappijleraar bij omroep max, hij had ook afro-amerikaanse cultuur (oid) gestudeerd.
Hij vond dat we niet mogen spreken van slaven, maar van slaaf gemaakte mensen, ze werden tenslotte niet als slaaf geboren :?

Is hij dan een leraar-gemaakt mens? Want hij is ook niet als leraar geboren toch?

Hier wordt het verschil uitgelegd tussen jouw voorbeeld en tot slaaf gemaakt.
https://www.trouw.nl/cultuur-media/bosn ... ~b32a5de8/
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of ik dit nou nuttig vindt of niet. Maar ik begrijp wel wat ze bedoelen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:36

LadyMadonna schreef:

Leraar is een beroep dat je kiest en een slaaf, nou ja.. hoef ik hopelijk niet uit te leggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:46

Danique_G schreef:
LadyMadonna schreef:

Leraar is een beroep dat je kiest en een slaaf, nou ja.. hoef ik hopelijk niet uit te leggen

In het artikel dat ik plaatste gaat het niet alleen om het feit dat je er niet voor kiest, maar met name om het feit dat er een dader bij is betrokken.
Alleen werkt dat dus niet helemaal, aangezien mensen het zonder uitleg niet meteen zo zien.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:46

Tja misschien bedoeld hij te benadrukken dat het geen vrije keuze is van de slaaf. En dat je daarom het anders moet zeggen.

Maar persoonlijk kan ik mij daar niet geheel in vinden. En stoor mij eraan , dat tijdrovende geneuzel over taal van een maatschappij leraar.

Als hij het over taal gebruik heeft in de rol van leraar , dan zie ik persoonlijk liever dat hij het heeft over hoe functioneel in discussie te gaan met elkaar .

En uitleg geeft hoe inhoudelijk te reageren en daarbij de ervaring van een ander intact te laten. Ik denk dat leerlingen daar veel meer baat bij kunnen hebben bij het praten met elkaar over maatschappelijke onderwerpen.
Laatst bijgewerkt door Svadilfari1 op 09-06-20 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:47

LadyMadonna schreef:

Dat gaat om begrijpend luisteren denk ik. En de boodschap is volgens mij best te begrijpen: men wil benadrukken dat ook de mensen die tot slaaf gemaakt werden eerst en vooral mensen waren, individuele mensen. En dat er anderen zijn geweest die hen tot bezit of verhandelbaar goed hebben gereduceerd.

Ik denk dat het weinig helpend is om te proberen hetzelfde toe te passen op een beroep waar iemand voor kiest en waar iemand ook weer mee kan stoppen. Dat is niet hetzelfde en hoeft niet hetzelfde te zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:48

Tnx, ik blijf het toch lastig vinden. Want ik zal nooit het woord slaven gebruiken om iemand te kwetsen, maar omdat ik het zo geleerd heb.
Valt of staat alles niet gewoon met de intentie?
Ik bedoel, zwarte (gekleurde?) met name mannen, gebruiken de term nigger ook te pas en te onpas, maar als een wit/blank persoon het zegt is het ineens racisme

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:09

Nou ja, niet ineens natuurlijk, daar heeft men toch een aantal eeuwen vrij bloedig aan gewerkt.

Verder zou ik eigenlijk niet zo goed weten hoe slavernij of tot slaaf gemaakt zomaar in de dagelijke conversatie terechtkomt. Komt het wel naar voren, dan is een oprechte open vraag over wat de ander op prijs stelt natuurlijk prima: en het antwoord dat die ander geeft is bovendien niet De Regel Voor Altijd. Dus als die persoon zegt 'ik vind het gezeur en het zijn gewoon slaven' dan is het in dat gesprek geen punt, maar als je met iemand anders praat kan die er anders instaan.

Als je over het algemeen bereid bent om rekening te houden met de ander, en ook te overwegen wat de ander zegt, dan denk ik niet dat je erg snel uit de bocht gaat. Maar als je zelf het gesprek begint met een willekeurig zwart persoon met 'vind je dat niet ook zo'n onzin, dat het ineens geen slaven meer mag heten' dan ben je niet zo handig bezig.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:11

Je zegt toch ook niet tot gevangene gemaakte xxx

elnienjo

We hebben het in onze maatschappij toch ook over 'loonslaven' (waar een heel groot deel van onze bevolking uit bestaat) Al dat politiek correcte gedraai over benamingen is nergens voor nodig.

Loretta

LadyMadonna schreef:

Ik vind het gewoon spijkers op laag water zoeken. Steeds weer dat Geëmmer over een bepaald woord.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:12

elnienjo schreef:
We hebben het in onze maatschappij toch ook over 'loonslaven' (waar een heel groot deel van onze bevolking uit bestaat) Al dat politiek correcte gedraai over benamingen is nergens voor nodig.

Tot loonslaaf gemaakte. Die houden we erin. LOL

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:15

Naja, maatschappijleraren hadden in mijn tijd al een slechte naam waar het om muggenzifterij ging. ;) #geitenwollensokken. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:17

Loretta schreef:
Ik vind het gewoon spijkers op laag water zoeken. Steeds weer dat Geëmmer over een bepaald woord.

Ik snap dat je dat vind, maar woorden zijn best van invloed op hoe we het bekijken, en bovendien is dit dus een manier om het eens aan de orde te stellen. Zo makkelijk vergeten we het deel waarin mensen hebben bedacht om andere mensen tot bezit te maken. Zo makkelijk denken we dat de status iets is dat je 'automatisch' bij je geboorte meekrijgt, ipv dat het een keuze was om de regels zo te maken.

Als je niks wilt leren, nooit een nieuw gezichtspunt wilt opdoen en geen veranderingen wilt, dan wil je vermoedelijk ook geen andere woorden of termen. Maar als je je zou willen verdiepen in wat anderen beweegt dan doen die woorden er wel degelijk toe. En niet alleen de woorden, maar vooral vaak ook het gemak waarmee we bepaalde dingen zeggen of niet zeggen. Hoe normaal sommige dingen zijn geworden die helemaal niet normaal hoeven te zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:19

mysa schreef:
Naja, maatschappijleraren hadden in mijn tijd al een slechte naam waar het om muggenzifterij ging. ;) #geitenwollensokken. ;)

Ik kan het gewoon niet laten. Over leraar maatschappijleer LOL

https://youtu.be/PKeSxPv2LfA

Mag dit nog anno 2020. Ach, Duitsers zijn blanken dus dan mag het gewoon LOL

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:22

Loretta, waarom vind je dat dat in dit topic past?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:23

Shadow0 schreef:
Loretta schreef:

Ik snap dat je dat vind, maar woorden zijn best van invloed op hoe we het bekijken, en bovendien is dit dus een manier om het eens aan de orde te stellen. Zo makkelijk vergeten we het deel waarin mensen hebben bedacht om andere mensen tot bezit te maken. Zo makkelijk denken we dat de status iets is dat je 'automatisch' bij je geboorte meekrijgt, ipv dat het een keuze was om de regels zo te maken.

Als je niks wilt leren, nooit een nieuw gezichtspunt wilt opdoen en geen veranderingen wilt, dan wil je vermoedelijk ook geen andere woorden of termen. Maar als je je zou willen verdiepen in wat anderen beweegt dan doen die woorden er wel degelijk toe. En niet alleen de woorden, maar vooral vaak ook het gemak waarmee we bepaalde dingen zeggen of niet zeggen. Hoe normaal sommige dingen zijn geworden die helemaal niet normaal hoeven te zijn.

Het woord an sich doet er toch niet toe? Als het beestje maar 'n naam heeft. Kun je de naam wel telkens aanpassen maar als het eerste woord een negatief gevoel oproept, gebeurt dat met het nieuwe woord natuurlijk ook weer. Ik weet nog dat we het woord allochtonen moesten gaan gebruiken omdat het woord wat daarvoor kwam (geen idee meer wat) als negatief werd ervaren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:23

mysa schreef:

Nou ja zeg |( |(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:25

elnienjo schreef:
Het woord an sich doet er toch niet toe?

Jawel, dat doet er ook toe.

Citaat:
Als het beestje maar 'n naam heeft. Kun je de naam wel telkens aanpassen maar als het eerste woord een negatief gevoel oproept, gebeurt dat met het nieuwe woord natuurlijk ook weer.

Klopt, taal is dynamisch. Dat verandert dus steeds weer. Soms bewust, soms onbewust. Betekenissen verschuiven woorden verschuiven, en dan komt er weer wat anders.

(Maar waarom zou dat erg zijn? Taal verandert zo vaak.)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:27

Ik kan ook niet zoveel met dat geëmmer over taal. Ik vind het een beetje het probleem uitpluizen tot een niveau van pfffff. In plaats van gewoon eens vooruit kijken en gas geven en iets doen aan de echte problemen waar mensen tegenaan lopen. Maar goed, dat had ik ook al met het wit/blank gedram.

Die column van die joodse man komt wel echt binnen zeg, poeh. Ware woorden wat mij betreft.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:29

Shadow0 schreef:
elnienjo schreef:
Het woord an sich doet er toch niet toe?

Jawel, dat doet er ook toe.

Citaat:
Als het beestje maar 'n naam heeft. Kun je de naam wel telkens aanpassen maar als het eerste woord een negatief gevoel oproept, gebeurt dat met het nieuwe woord natuurlijk ook weer.

Klopt, taal is dynamisch. Dat verandert dus steeds weer. Soms bewust, soms onbewust. Betekenissen verschuiven woorden verschuiven, en dan komt er weer wat anders.

(Maar waarom zou dat erg zijn? Taal verandert zo vaak.)

Mij maakt het niet uit hoor, maar je krijgt geen positievere associaties door de terminologie aan te passen natuurlijk. Een stinkdier gaat ook niet opeens lekkerder ruiken door 'm bloesembeestje te noemen tenslotte.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:29

Shadow0 schreef:
Loretta, waarom vind je dat dat in dit topic past?

Je wordt er een beetje zuur van hoe weinig er tegenwoordig nog kan op het genied van humor. Nou laatst stuurde iemand mij een heel oud nummer. Gezongen door een Surinaamse vrouw. Uit een tijd dat zelfspot nog herkenbaar was.

https://youtu.be/JkTKlFPsRLk

Slecht gezongen, maar moet iemand tegenwoordig zoiets uitbrengen.
Ik noem het al de tenen van 1.5 meter lang maatschappij.
Nu weer over dat woord, dan denk ik man waar maken mensen zich wel niet druk over.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:30

LadyMadonna schreef:

Die beste man gaf zeker geen les aan het vmbo ... ik ben ook niet zo van dit soort gedoe over taal. Ik snap zijn punt wel hoor maar ik heb nog nooit iemand horen beledigen met het woord slaaf.
Überhaupt komt het woord slaaf bijna nooit naar voren tijdens maatschappijleer? In welk verband ? Alleen als we het hebben over de herdenking.
Ingeval nooit als we het hebben over de pluriforme samenleving.

Dit is hetzelfde als het woord allochtoon niet meer gebruiken maar het Nederlanders met een migratie achtergrond. Prima snap het punt maar makkelijker wordt het er niet van.