elnienjo schreef:lenaa_tje schreef:@elnienjo ken jij wel mensen die hier bijv. Net wonen? Jou uitspraken zijn zo enorm generaliserend.
Als er ergens een land is waar mensen uit andere landen zich niet hoeven aanpassen is het Amerika wel. Klein China, klein Polen kan nog wel even doorgaan.
Een nicht van mij is voorleesmaatje voor kinderen van statushouders om een beetje taal bij te spijkeren. Wat ze na al die jaren ervaring bij telkens nieuwe gezinnen zegt is dat de ouders vaak erg in hun eigen taal en wereldje blijven hangen ipv samen met hun kinderen hun best te doen zo snel mogelijk goed in te burgeren.
Dat herken ik dus niet en ik geef les aan de eerste opvang leerlingen. Nu moet ik zeggen de meeste leerlingen die hier bijv. Sinds september zijn hebben geen ouders meer. Die wonen bij een pleegouder uit zelfde cultuur (als die er zijn!)
En de gezinnen (waar ik dan broer van 17 en broertjes van 13 en 11 ook in dezelfde klas heb) dat het bij die jongeren kinderen veel sneller gaat. Een taal leren is moeilijk en taallessen aan volwassenen is zwaar op bezuinigd toch kunnen we best wel communiceren als de kinderen ook naar het regulier onderwijs mogen. Deze ouders leven veelal ook in isolement hè. Er is geen geld voor taal en cultuur lessen dus komen ze veelal niet verder dan de supermarkt. Maar ze vieren wel kerst, Sint Maarten en Sinterklaas. Juichen voor de koning! Het is niet alleen maar onwil hè?