Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:55

leenbeesje schreef:
Dan woon jij niet ver van mij, die boot ligt hier op max 5km.

Bij deze;groetjes naaste dorpsgenoot. :wave:

Om even verder te gaan over de vuurwerkquestie; de nederlanders zijn hierin nog vele malen fanatieker dan de belgen.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4262257579

TurdusMerula

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:10

Wat ik apart vind, want zover ik weet is er in B heftiger vuurwerk te koop?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:11

Ik ben daar idd totaal niet mee bekend met dat privé afsteken van vuurwerk.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:28

TurdusMerula schreef:
Wat ik apart vind, want zover ik weet is er in B heftiger vuurwerk te koop?

Dit was heel lang zo,maar schijnt niet meer zo te zijn. Tegenwoordig is Nederlands vuurwerk heftiger dan dat van België. Nederlanders gaan dus niet langer naar België voor vuurwerk, maar de Belgen naar Nederland.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:30

Inmiddels wordt in België gewaarschuwd voor Nederlands zwaar vuurwerk (de siervuurwerk dozen..) Dat is enkel omdat de wetgeving in België is aangepast.

Ik moet zeggen dat ik het een verademing vind om in België oud en nieuw te vieren in plaats van Nederland. Heb hier echt totaal geen last van geknal in de week voorafgaand. En de vuurwerkshow van Gent is bij mij om de hoek! Prachtig! Veel mooier dan die paar potten die je zelf kan betalen...

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:31

Als je in het grensgebied woont,valt het wel heel duidelijk op.
De nederlanders brengen het ook mee naar het vakantiepark hier.
Laatst bijgewerkt door Merlen op 31-12-18 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:34

Is carbid schieten ook iets dat in België gedaan wordt? Bij mijn moeder in Drenthe beginnen ze om 7 uur 's ochtends op oudjaarsdag, 50 melkbussen op een rij... En dan de hele dag door. ( en op een 200 m van onze wei...)

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:12

Voor zover ik weet,is dat iets typisch Nederlands.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:37

Ik ken het hier totaal niet! Heb er wel ooit over gehoord van Nederlanders die ik kende.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:42

Hier mag je enkel met vergunning vuurwerk kopen en afsteken behalve oudjaar tussen bepaalde tijdstippen (iemand zei me 23u45 en 00u15 maar heb dit niet gecheckt) maar in NL mag je legaal 25kg vuurwerk particulier kopen en in België 5kg, per persoon is dit dat. Was vanmiddag op het nieuws. Dus die zware pakketten die een kwartier blijven knallen vind je hier niet.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:10

Er wordt hier in België zó weinig vuurwerk afgestoken dat ik nog helemaal niet in oud en nieuw stemming ben.
Kwam er gisteravond achter dat ik vandaag oliebollen moet bakken. :D
Dus zo even naar de AH.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:26

In Belgie word eigenlijk meestal maar rond 24h vuurwerk afgestoken, vind ik echt prima zo :j

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:28

Ik klaag ook niet!
Hier het hotel zowat vol zitten met Nederlanders die naar hier komen omdat het zo lekker rustig is en ik geef ze helemaal gelijk als ik soms die filmpjes zie van in Nederland. Het is gewoon nog niet eens donker, dan zie je toch helemaal niks van dat vuurwerk??

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:51

Officieel mag je nu ook in Nederland helemaal geen vuurwerk afsteken pas vanaf 6 uur (was een paar jaar terug eerder op de dag). Maar mensen vinden het blijkbaar leuk om te knallen. Geen siervuurwerk dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:42

In een dorp in de buurt hebben ze deze zomer tijdens de Kermis getest met geluidsarm vuurwerk en dat zou heel goed bevallen zijn. Waar ik vroeger woonde waren ze ook heel streng op vuurwerk. Als je betrapt werd was je niet jarig.
Carbid werd vroeger soms gedaan bij een huwelijk geloof ik? Maar dat duurde ook geen uren.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:51

Wij zijn niet van de kempen en wij zeggen ook 'mannekes' op een groep (of dat nu kinderen of dieren of volwassenen zijn), we zijn van Oost-Vlaanderen (Waasland opgegroeid). Ik heb het overgenomen van mijn vriend die in het Waasland geboren en getogen is.

Dat er in NL veel minder huizen zijn met gordijnen en je veel meer kan binnenkijken heb ik ook al opgemerkt... ik vind dat altijd zo bizar. Ik ben zelf héél gesteld op mijn privacy (introvert) :+

Wij zijn verhuisd en ik weet hier niet goed hoe het zit met vuurwerk. Wij steken er zelf alleszins nooit af (nergens goed voor, bezorgd alleen maar overlast -O- ).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:03

Als ze hier op 100m van de weide carbid gaan schieten steek ik ze het op als een zetpil. :x
Vorig jaar viel het redelijk mee met het vuurwerk hier. Alleen hadden de buren met nieuwjaarsdag de kinderen alleen gelaten met vuurwerk en bommetjes en daar hebben we toen gezamelijk met de buren (die familie zijn van die kinderen) wel in gegrepen om de simpele reden dat we ze hun volgende verjaardag met even veel ledematen wilden laten vieren als waarmee ze geboren zijn. Kinderen zijn nl. maar 11 en 13. :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:34

Ilsey schreef:
Wij zijn niet van de kempen en wij zeggen ook 'mannekes' op een groep (of dat nu kinderen of dieren of volwassenen zijn), we zijn van Oost-Vlaanderen (Waasland opgegroeid). Ik heb het overgenomen van mijn vriend die in het Waasland geboren en getogen is.

Idem hier, man en zijn familie uit Zogge. Ik ben hier ook standaard manneke.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 13:38

Ja op individuen wordt het ook gebruikt. In het begin even aan moeten wennen dat ik een 'manneke' was haha, maar intussen zeg ik het zelf :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:05

Idem, inmiddels zeer beladen woord want zijn mama zei het altijd tegen mij en ze is onlangs overleden. Dus nu wel een heel bijzonder woord.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:14

Granoek schreef:
Ik klaag ook niet!
Hier het hotel zowat vol zitten met Nederlanders die naar hier komen omdat het zo lekker rustig is en ik geef ze helemaal gelijk als ik soms die filmpjes zie van in Nederland. Het is gewoon nog niet eens donker, dan zie je toch helemaal niks van dat vuurwerk??

Toen ik nog in NL kwam staken ze al dagen ervoor vuurwerk af op de vroege avond (nog klaar dus je ziet er geen fluit van). En ik me maar afvragen wat die knallen waren.

1 keer nieuwjaar gevierd in NL. Ik kan het het best beschrijven als een aanval op een stad in tijden van oorlog. Overal hangt rook, alles stinkt naar brand, in de verte zie je lichtflitsen en je hoort overal knallen maar je weet niet van waar het komt :') Je hoort trouwens de hele avond al heel veel knallen maar om 24h lijkt er een soort bombardement te beginnen. Ik kan je verzekeren, het is een apart tafereel als Belg. En ik zat niet in een stad stad maar in een vrij rustige gemeente niet heel ver van Rotterdam :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:55

Dat bombardementsgevoel ken ik ook wel hoor. Ik heb altijd op de boerenbuiten gewoond. Met oudejaar kon ik om middernacht vanuit de slaapkamer op de 2e verdieping het vuurwerk horen en zien van ons eigen dorp, het naburige dorp, de stad verderop en bij helder weer ook nog vuurwerk van nog een dorp of 2 verder.

Nu woon ik in een dorpskern. Ik hoor het vuurwerk van dat eigen dorp wel (soms zien we het ook, hangt af vanwaar ze het lanceren) en dan dat van de grote stad uiteraard.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:00

Ik ben ooit in Leuven centrum geweest op oudjaar. Genoeg geknal hoor maar dat was niks te vergelijken met NL :') Hier zie en hoor ik ook van verschillende plaatsen vuurwerk trouwens, ook al steek ik zelf niks af, maar niets komt nog maar van ver in de buurt bij wat ik toen in NL gezien en gehoord heb.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:06

Ik woon in NL en denk ook wel ee s, t kan wel wat minder inderdaad, buren zijn nu bijvoorbeeld carbid aan t schieten met een best groot kanon, bij elke klap trillen hier nu momenteel de ramen en deuren

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:01

Hier hoor ik toch al heel de week knallen hoor, zelfs overdag, maar ik woon wel dicht bij de grens van Nederland.

Voor het vuurwerk te zien daarentegen moet je jezelf wel strategisch plaatsen om 12u.