Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:35

Magrathea schreef:
Ja precies. Net als die lui die alle hokjes van de PVV aankruisen. Prettig inderdaad, als zoiets zichzelf oplost :=
Ik denk maar zo: als je al te dom bent om een vakje in te kleuren, dan is het beter voor iedereen dat je stem niet telt. :=

bruintje123

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:37

Dat van alle hokjes was toch een grap.
Ik heb dat in ieder geval niet serieus genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:37

M_i_R schreef:
Shanna schreef:
Ah op die manier, geeft wel een bizar betrouwbaar beeld dan, ik dacht al aan doorgestoken kaart met het stemmen voor de sier..

Nu ben ik wel nieuwsgierig. Aan je profiel te zien heb je al een paar keer mogen stemmen. Ipsos geeft dit soort prognoses niet voor het eerst. Waarom komt het nu in je op dat het doorgestoken kaart zou zijn? Of heb je alle keren hiervoor ook het gevoel gehad dat je voor het lapje werd gehouden?

Moet wel zeggen dat ik toen de uitslagen niet zo live heb gevolgd..

De keren hiervoor was het een 50/ 50 kabinet, een paars kabinet. Dat vond ik altijd wel redelijk betrouwbaar helemaal vanwege de strategische stemmers (dat er dus 2 enorm grote partijen kwamen ipv redelijk verdeeld). Nu is het zo rechts als maar kan, kan ik echt niet begrijpen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:38

Ik denk dat het beide grappen/media'stunts' zijn. Om beide kanten wat negatiever in beeld te brengen.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:41

@ shanna: Grappig dat daar dan zo'n verschil in zit , ik heb juist van deze verkiezingen veel meer dan de vorige keer het idee dat het een juiste weergave is van 'de stand van het land'.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:46

Sonja_vR schreef:
Met dergelijke stemmen kan ik het eerlijk gezegd niet erg vinden dat ongeldig zijn
Misschien heel banketstaaf... maar zo voel ik het wel :=

Bij ons in de gemeente trouwens ook 15 24 Ongeldige stemmen
Ik vraag me dan toch altijd af wat daar mis ging

Bij mijn moeder (voorzitter stemraad) waren er twee ongeldig omdat mensen een kruis door het vakje hadden gezet ipv ingekleurd...

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:52

M_i_R schreef:
@ shanna: Grappig dat daar dan zo'n verschil in zit , ik heb juist van deze verkiezingen veel meer dan de vorige keer het idee dat het een juiste weergave is van 'de stand van het land'.

Ik vond de huidige uitslag ook wel redelijk "voorspelbaar"
Uiteraard niet op de zetel nauwkeurig. Maar toch.

Wat had jij verwacht Shanna?

Mensen die nog niet eens snappen hoe ze hun stem moeten uitbrengen... sja :+ dat je de eerste keer stemmen even vreemd opkijkt oke, maar daarna is het toch gewoon invullen en wegwezen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:55

Te triest die complot theorieën . Geen woorden voor

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:58

Mijn moeder bijvoorbeeld had erg veel moeite met het stemmen, ze is dementerend.
Je mag zelf niet helpen, alleen bij een lichamelijke beperking.
Ze werd geholpen door iemand van het stembureau, maar die begreep haar niet en ze werd er alleen maar meer gespannen van. Ik had erg met haar te doen. Ze heeft uiteindelijk niet gestemd op de partij van haar keuze, maar op een andere partij.

Misschien ook een reden voor een deel van de ongeldige stemmen: het toenemend aantal dementerende ouderen.
Voor zulke mensen zijn de stemformulieren erg ingewikkeld.
Eigenlijk moet de wet daarop aangepast worden, deze groep heeft hulp bij het stemmen nodig.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 00:01

Maar in het geval van je dementerende moeder kan je toch iemand machtigen? Het zou sneu zijn als ze in het stemhokje is vergeten op wie ze wilde stemmen.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 00:14

Ik heb het uiteraard over mensen die verder volledig gezond zijn. In het geval van hierboven zou ik dan inderdaad iemand machtigen. Hoeft je moeder niet in de stress te schieten in een stemhokje :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 00:24

xSannee schreef:
M_i_R schreef:

Ik vond de huidige uitslag ook wel redelijk "voorspelbaar"
Uiteraard niet op de zetel nauwkeurig. Maar toch.

Wat had jij verwacht Shanna?

Mensen die nog niet eens snappen hoe ze hun stem moeten uitbrengen... sja :+ dat je de eerste keer stemmen even vreemd opkijkt oke, maar daarna is het toch gewoon invullen en wegwezen.

Ik had meer verdeeldheid verwacht en niet zoveel zetels voor de vvd (die het helemaal niet zo goed hebben gedaan tenslotte). Ik hoop maar dat tegen de tijd dat mijn dochter gaat studeren het kabinet dan linkser is en ze niet met schulden haar toekomst beginnen moet..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 00:29

Kaus schreef:
Maar in het geval van je dementerende moeder kan je toch iemand machtigen? Het zou sneu zijn als ze in het stemhokje is vergeten op wie ze wilde stemmen.

Daar heb ik wel over nagedacht, maar aan de andere kant moet je zulke mensen niet alles uit handen nemen. Dat heeft met eigenwaarde te maken. Plus het is niet altijd van tevoren in te schatten hoe iemand op zo een moment is. Mijn moeder heeft naast slechte ook nog goede, heldere momenten. Dat maakt het gecompliceerd.

Maar goed, ik wil niet off topic gaan.
In mijn gemeente wordt gewezen op het toenemende aantal demente bejaarden en hoe met hen om te gaan. Bijvoorbeeld winkeliers. Daarom is het aanpassen van de kieswet in mijn ogen ook verstandig. Naast mensen met een lichamelijke beperking komen er óók steeds meer stemgerechtigden met een psychische beperking die begeleiding nodig hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 08:41

Ik vindt het niet offtopic hoor Boras.

Ik heb zelf ruim 11 jaar op een gesloten psychiatrische afdeling gewerkt, meerendeel daarvan was ook gewoon stem gerechtigd. Dan begeleid je bijvoorbeeld mensen die zwaar psychotisch zijn of waanbeelden hebben, naar het stem hokje, geef ze de kans stemmen en begeleid ze weer terug.

Ik vind het ook twee ledig, aan de ene kant geven die personen zelf aan te willen stemmen, en dat is een stukje recht en autonomie die je ze niet af wil nemen.
Aan de andere kant staat daar wel een persoon te stemmen die bijvoorbeeld denkt dat hij Prins Claus is en er hele wereld complot theorieën tegen hem lopen. Of iemand die door OCD altijd bepaalde gelijke aantallen kiest en dus automatisch gaat voor nummer 2 op lijst 2 oid.
Maargoed... dat is ook een stukje democratie denk ik. Aantal mensen die geheel gezond zijn en een goede opleiding hebben heb ik ook horen zeggen dat ze op iemand hebben gestemd omdat ze de achternaam mooi vonden... dus ja... :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:07

LadyMadonna schreef:
Sonja_vR schreef:
Met dergelijke stemmen kan ik het eerlijk gezegd niet erg vinden dat ongeldig zijn
Misschien heel banketstaaf... maar zo voel ik het wel :=

Bij ons in de gemeente trouwens ook 15 24 Ongeldige stemmen
Ik vraag me dan toch altijd af wat daar mis ging

Bij mijn moeder (voorzitter stemraad) waren er twee ongeldig omdat mensen een kruis door het vakje hadden gezet ipv ingekleurd...

Das dan weer jammer ... maar ook nogal onoplettend
Pamflet met hoe het moet hangt zelfs voor je neus.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:19

anjali schreef:
PlantsTho schreef:
Grappig dat de SGP dan voor de doodstraf is

Dat is dan inderdaad tegen het Bijbelse verbod te doden.

Er worden een paar dingen uit verband gezien.
De 10 geboden zijn de algemene leefregels voor de samenleving.
Als je deze overtreedt krijg je straf en naarmate de ernst van de misdaad toeneemt kom je uiteindelijk bij de doodstraf.
Deze beslissing wordt genomen door een raad van rechters(in de bijbel iig) die het vonnis vellen.
Doodstraf kan dus volgen voor iemand die de "gij zult niet doden" heeft overtreden en dat is het verschil tussen dit gebod en de keuze voor doodstraf. :)

SGP is voor meer passende maatregelen (in hun optiek) waar het huidige systeem faalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:22

En toch is dat zo krom als een hoepel; dan nog steeds beslist een persoon over leven of dood van een ander persoon en niet 'onze lieve heer'. Ik kan persoonlijk weinig met geloof...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:27

Picasso schreef:
En toch is dat zo krom als een hoepel; dan nog steeds beslist een persoon over leven of dood van een ander persoon en niet 'onze lieve heer'. Ik kan persoonlijk weinig met geloof...

Zij zien de overheid als macht die ingesteld is door God. En als 'macht' zou je dus zo'n keuze kunnen instellen, maar nooit als individueel persoon.

Ze benadrukken wel dat als de doodstraf ingevoerd zou worden het in Nederland waarschijnlijk praktisch nooit voor zou komen maar willen wel dat de mogelijkheid er zou kunnen komen. Met name omdat de huidige rechtssysteem nog wel eens faalt.
Maar het is overigens niet opgenomen in het partijprogramma dacht ik. Staat wel ergens in de standpunten.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:30

verootjoo schreef:
Ze benadrukken wel dat als de doodstraf ingevoerd zou worden het in Nederland waarschijnlijk praktisch nooit voor zou komen maar willen wel dat de mogelijkheid er zou kunnen komen. Met name omdat de huidige rechtssysteem nog wel eens faalt.
Maar het is overigens niet opgenomen in het partijprogramma dacht ik. Staat wel ergens in de standpunten.

Het rechtssysteem faalt helaas ook regelmatig richting de verdachte. :+ Net als Picasso kan ik weinig met geloof in samenhang met de politiek. Leven naar een boek, waarin echt bij vlagen de grootst mogelijke onzin verkondigd staat, en daar dan her en der dingen uitpikken die je aan staan, soms wel letterlijk, soms niet letterlijk, vind ik echter een recept voor problemen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:32

Ik lees net weer iets over stemgedrag en vind het shocking dat veel jonge vrouwen SGP hebben gestemd. Snap ik gewoon echt niet!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:33

Omdat er maar heel weinig mensen zijn die de echte programma's van de partijen lezen... veel stemmers weten niet eens wat de standpunten zijn van een partij. :)
Ik moet wel toegeven dat FvD een hele prettige website heeft... of je het nu met dhr. Thierry eens bent of niet, hij laat de eventuele kiezer of tegenstander wel heel duidelijk en laagdrempelig zien waar hij voor staat. Of het waar te maken is... dat is een ander verhaal natuurlijk, maar dat geldt voor meerdere partijen.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:36

Jildau schreef:
Ik lees net weer iets over stemgedrag en vind het shocking dat veel jonge vrouwen SGP hebben gestemd. Snap ik gewoon echt niet!

Ik denk vooral omdat sommige gebieden de SGP de partij is om zonder bij na te denken op te stemmen. :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:39

Sja... als je kijkt naar het dorp waar ik geboren en getogen ben , daar wonen aardig wat sgp gezinde mensen
Die hebben gezinnen met 10+ kinderen
Al die kinderen worden volgens de visie van de ouders opgevoed
Gaan naar een zwaar reformatorische basisschool die jaarlijks een lokaal bij moet bouwen om al die kinderen kwijt te kunnen , 2 keer per zondag naar de kerk, daarna vervolg opleidingen geschoeid op dezelfde leest
Daar zullen dus idd veel meiden van op de sgp stemmen

De gemeentes waar onze gemeente mee moet fuseren
Is 1 gemeente sgp light (de gemeente van mijn geboortedorp )
Maar de andere gemeente daar is de sgp gewoon de grootste partij met ik dacht 23, nog wat % (is ook gegroeid tov 2012)
Die gemeente heeft ook veel gezinnen die hun kinderen in mijn geboorte dorp naar school sturen
Gelukkig is die gemeente een stukje kleiner als mijn eigen gemeente en de sgp light gemeente
Anders waren we na de fusie echt de sjaak qua lokale verkiezingen :=
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 17-03-17 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:40

Zelfde als op een partij stemmen met een visie.
Het komt allemaal ergens vandaan :)
Cu gebruikt het rentmeesterschap uit de bijbel om het milieu te willen verbeteren, weer een andere insteek uit hetzelfde boek.

Als jij je niet kunt vinden in de ene partij zijn er genoeg anderen over. Dat is een democratisch systeem.
Iedereen kiest waardoor hij/zij vertegenwoordigd wil worden :)
Jonge vrouwen die SGP stemmen vinden deze denkwijze prettig (ik ben met 18 uit deze gemeenschap gestapt omdat het mij niet ligt).
De leefregels zijn duidelijk, kleding is duidelijk en wat er van je verwacht wordt is duidelijk. Voor sommige mensen is dat erg makkelijk en bevrijdend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:44

https://medium.com/@sanderphilipse/dit- ... .juxr5rf2r

En even terugkomen op het geloof: kerk en staat gescheiden asjeblieft... Ik kan me ergeren aan mijn gelovige medemens die beslissingen wil nemen voor een ander als het aankomt op de levensvragen (euthanasie, abortus) maar zichzelf dan totaal tegenspreekt op het punt van de doodstraf. Men moet vooral geloven wat hij/zij wil geloven, maar laat een ander ook de keuze om zijn eigen beslissing te nemen als het aankomt op deze thema's.