Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:42

nikilover schreef:
Sorry Shadow, maar ik ken wel degelijk iemand die nu parttime werkt, en dergelijke toeslagen krijgt ( huurtoeslag, zorg etc )
Deze persoon heeft al naar de mogelijkheden gekeken om fulltime te werken, maar dan komt zij net boven de grens uit en raakt ze alle toeslagen kwijt, waardoor ze per maand dus minder overhoudt terwijl ze juist meer zou gaan werken.

Ik werk fulltime, mijn vriend parttime.
Hij had nog recht op allerlei toeslagen die ik niet meer kreeg, betaalde minder belasting, en daarom hou ik netto niet eens veel meer over per maand dan hem. :') Edit: Bruto zit er wel degelijk een leuk verschil tussen.

Nu hoor je mij niet klagen, ik bouw ook wel meer pensioen op etc, maar toch is het in sommige gevallen zelfs financieel nadeling om meer te gaan werken.

Opzich is dat best krom natuurlijk. :j

Dat heet armoedeval.

En premier Rutte heeft er geen benul van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:43

BloemBloem schreef:
Ik moest in een ander topic ook met feiten komen van Shadow, helaas heb ik die ook niet op een briefje.

Ze zijn er gewoon .... zij die met toeslagen en een uitkering gewoon meer pakken dan werkende mensen met een normaal loon.

Natuurlijk zijn die er. Het is de vraag of dat er veel zijn.

Beleid moet gebaseerd zijn op de werkelijkheid, en niet op iedere individuele situatie waar je het niet mee eens bent. Dat is namelijk echt enorme verspilling.

Ik heb gezien hoe het beeld over de studiefinanciering bv heeft geleid tot het helemaal afschaffen ervan. Dat had niks met de werkelijkheid te maken, want de regels waren al hartstikke aangescherpt. Maar toch zagen mensen nog steeds studenten bier drinken en feest vieren. Dat dat niet van de stufi was maar van een lening (en dus hun eigen toekomstige geld) deed niet ter zake... de regels moesten strenger, nog scherper, nog strenger. Dat is gewoon niet de manier om beleid te maken. De werkelijkheid doet ertoe, en dan gaat het er dus niet alleen om of er ergens iemand misschien iets doet wat je niet wilt, maar ook of dat probleem groot genoeg is om wat aan te doen.

Op dit moment worden heel veel mensen de dupe van de strenge regels. Onterecht. Het beleid is duur en niet effectief: mensen komen eerder in de problemen dan eruit. En toch willen we dat versterken?

(Btw, ik ben ook groot voorstander voor gewoon betere arbeidsvoorwaarden en een fatsoenlijk salaris, en betaalbare huurwoningen. Dus het is echt niet zo dat ik mensen die werken wil benadelen tov mensen met een uitkering. Maar nu worden de partijen zo tegen elkaar uitgespeeld... en daar worden we allemaal slechter van. Dat is niet nodig.)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:50

BloemBloem schreef:
nikilover schreef:
Sorry Shadow, maar ik ken wel degelijk iemand die nu parttime werkt, en dergelijke toeslagen krijgt ( huurtoeslag, zorg etc )
Deze persoon heeft al naar de mogelijkheden gekeken om fulltime te werken, maar dan komt zij net boven de grens uit en raakt ze alle toeslagen kwijt, waardoor ze per maand dus minder overhoudt terwijl ze juist meer zou gaan werken.

Ik werk fulltime, mijn vriend parttime.
Hij had nog recht op allerlei toeslagen die ik niet meer kreeg, betaalde minder belasting, en daarom hou ik netto niet eens veel meer over per maand dan hem. :') Edit: Bruto zit er wel degelijk een leuk verschil tussen.

Nu hoor je mij niet klagen, ik bouw ook wel meer pensioen op etc, maar toch is het in sommige gevallen zelfs financieel nadeling om meer te gaan werken.

Opzich is dat best krom natuurlijk. :j

Ik moest in een ander topic ook met feiten komen van Shadow, helaas heb ik die ook niet op een briefje.

Ze zijn er gewoon .... zij die met toeslagen en een uitkering gewoon meer pakken dan werkende mensen met een normaal loon.

Krankzinnig als je het mij vraagt! En wat ik nog erger vind is dat ik DIK betaal voor de BSO van mijn dochter omdat ik WIL werken, en dat "zij" gewoon flinke toeslagen krijgen om de kids weg te brengen en gewoon thuis zitten :oo := :+

Dat laatste kan niet eens. Je krijgt geen toeslag daarvoor als je niet werkt.

BloemBloem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:50

phormicola ... nou echt wel :j!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:53

nikilover schreef:
Hier ook een collega gehad, die een man heeft met een goede baan.
Uiteindelijk zwanger, en in de WW terecht gekomen.
Die zei ook, met mijn WW is thuis zitten financieel voordeliger dan werken en de kinderopvang betalen, dan kies ik voor tijd met mijn zoontje.

Nu is WW natuurlijk anders dan de bijstand ( in mijn opinie ) Maar ik snap wel goed dat zij dan de keuze maakt om EN financieel breder te zitten EN tijd met haar kindje kan doorbrengen, ipv kind naar de opvang en financieel minder breed te zitten.

Dat is geen mening - dat is een feit.;)

WW krijg je maximaal 38 maanden als ik mij goed herinner, omdat je een x aantal jaren hebt gewerkt - en daarna wordt zij financieel afhankelijk van manlief.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:54

BloemBloem schreef:
phormicola ... nou echt wel :j!

Blijkbaar nog 6mnd nadat je werkeloos geworden bent, daarna moet je het stopzetten.. (of je dan een aanslag krijgt als je dat niet doet, is weer vraag 2 natuurlijk)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:55

Janneke2 schreef:
nikilover schreef:
Hier ook een collega gehad, die een man heeft met een goede baan.
Uiteindelijk zwanger, en in de WW terecht gekomen.
Die zei ook, met mijn WW is thuis zitten financieel voordeliger dan werken en de kinderopvang betalen, dan kies ik voor tijd met mijn zoontje.

Nu is WW natuurlijk anders dan de bijstand ( in mijn opinie ) Maar ik snap wel goed dat zij dan de keuze maakt om EN financieel breder te zitten EN tijd met haar kindje kan doorbrengen, ipv kind naar de opvang en financieel minder breed te zitten.

Dat is geen mening - dat is een feit.;)

WW krijg je maximaal 38 maanden als ik mij goed herinner, omdat je een x aantal jaren hebt gewerkt - en daarna wordt zij financieel afhankelijk van manlief.

Klopt, was ook het geval ! :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:56

Daar zijn ze echt wel scherp op hoor.

Is dat dan anders geregeld dan de toeslag voor kdv? Want ik ben extra snel gescheiden van mijn niet werkende ex omdat ik anders geen toeslag kon krijgen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:58

He ruk, had ik een heel verhaal getypt.. Is het nu spontaan verdwenen? >;)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:25

Ik vind dat werken altijd meer moet lonen dan de bijstand. Er moet zeker worden gekeken naar de zogenoemde "armoedeval".

Vind het overigens prima dat bijstand wordt gekoppeld aan vrijwilligers werk, of dat de uitkering verhoogd kan worden door een participatiebaan (doorstroomtraject naar een "echte" baan). Wel er op lettend dat geen participatiebanen worden gecreëerd in plaats van een daadwerkelijke arbeidsplaats.

En mocht je door fysieke/mentale omstandigheden geen uitzicht hebben op een baan dan is dat verschrikkelijk, het is en blijft bijstand.
Maar het leven is in sommige opzichten oneerlijk. Het gras is altijd groener aan de overkant. Met bijstand en toeslagen kom je overigens op +/- 1200,- (alleenstaand). Absoluut geen schande. Dus kijk vooral naar wat je wel krijgt.

Ik zie vanuit professioneel oogpunt veel mensen met een bijstanduitkering die gewoonweg ritme missen en daardoor blijven hangen. Mensen die vervolgens starten met vrijwilligerswerk, een participatiebaan of weer werk vinden zie je zo opbloeien!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:16

Maar mensen die door een functiebeperking(lichamelijk, psychisch, psychiatrisch of een combinatie van het genoemde) niet kunnen werken
Die horen mijn inziens niet in de bijstand thuis

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:19

Maar veel komen er wel terecht doordat een UWV arts zijn werk niet kent.
Ik kan de bijstand niet in, ploeter met mijn chronische ziekte door zonder sociaal leven, tot ik weer uitval. Even thuis zit en weer door ploeter op mijn werk. Ergens zal toch geld vandaan moeten komen. Je zou bijna kunnen zeggen dat het went.
Maar het is te schandalig voor woorden, maar dat is ook realiteit in NL. En daar ben ik helaas geen uitzondering in.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:20

Tis niet eens dat de arts zijn werk niet kent :n
Maar de protocollen die volgens de wet zijn opgesteld maken dat de arts beslissingen moet! maken die gewoon niet kloppen/niet kunnen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:21

Ook zijn werk niet kent, maar goed dat wil ik je best per pb uitleggen :)
Het is namelijk maar net wie je treft daar.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:32

Sonja_vR schreef:
Maar mensen die door een functiebeperking(lichamelijk, psychisch, psychiatrisch of een combinatie van het genoemde) niet kunnen werken
Die horen mijn inziens niet in de bijstand thuis

Nee maar waar dan ook in het geval van chronisch ziek zijn; het blijft (iets boven) bijstandsniveau.

Aan de andere kant, lager opgeleiden werken soms fulltime om op ongeveer hetzelfde uit te komen.

Het is heel erg als je wel wilt maar niet kunt. Echter, bijstandsniveau is in mijn optiek niet verschrikkelijk dramatisch. Kan altijd beter natuurlijk.

Aan de andere kant ben ik toch van mening dat de echte "bijstandstrekker" meer gestimuleerd moet worden om toch aan het werk te gaan of iig ritme te krijgen door vrijwilligerswerk en participeren. Nu blijven mensen soms hangen omdat ze met een uitkering meer vangen dan wanneer ze aan het werk gaan.

Bruintje. Dat gesleep waar jij je in bevindt lijkt mij overigens wel dramatisch.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:22

Snorlex schreef:
Aan de andere kant ben ik toch van mening dat de echte "bijstandstrekker" meer gestimuleerd moet worden om toch aan het werk te gaan of iig ritme te krijgen door vrijwilligerswerk en participeren. Nu blijven mensen soms hangen omdat ze met een uitkering meer vangen dan wanneer ze aan het werk gaan.

Soms ja. Vast. Maar waar baseer je het idee op dat dit op grote schaal voorkomt, en dat dat zinnig of nodig is om dat soort druk te zetten? Die dingen worden namelijk al gedaan. Nu al. Dat is niet iets dat hoeft te gebeuren, dat IS al gebeurd.

De cijfers zijn ook al binnen: het leidt niet tot werk of tot sneller uit de uitkering, maar heeft wel een aantal nadelen (waaronder hoge kosten en arbeidsverdringing.)

Bruintje: dat is een waardeloze situatie. Illustreert voor mij het belang van goede (!) vakbonden, goede regels, en een fatsoenlijke omgang met mensen die medische klachten hebben. Wat mij betreft dus veel sterkte en ik doe mijn best om te hameren op een wat socialer en vriendelijker beleid daarin. Want volgens mij is het helemaal niet nodig dat we mensen zo tot de grens blijven pushen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:08

Goed lezen graag.

Waar staat grote schaal? Het komt voor, ik zie het om mij heen. En waar lees jij "druk"? Ik zeg stimuleren (door bijvoorbeeld zoals nu gebeurt een te behouden vergoeding zonder dat wordt gekort op de uitkering).

Vanuit mijn werk zie ik mensen opbloeien door een participatiebaan of vrijwilligerswerk, die achteraf zeggen: ik vind dit ritme zoveel fijner, het voelt alsof ik weer bijdraag (sommige krijgen zo'n boost dat ze toch weer actief gaan solliciteren). En bijkomend: de bestedingsruimte wordt groter omdat ze de vergoeding vanuit de gemeente mogen behouden zonder te worden gekort (werk meer belonen).

Het gaat niet zozeer om uit de bijstand maar meer om het ritme en het positieve gevoel daarbij. Dat vind ik positief.

Ook heb ik gemeld dat er zeer goed gekeken moet worden naar arbeidsverdringing. Er is nog genoeg te sleutelen, het is niet perfect.

Als je kunt (dus even los van ziekte) vind ik dat je wel iets mag doen voor je uitkering. Hand ophouden en mekkeren kunnen we allemaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:19

Snorlex schreef:
Hand ophouden en mekkeren kunnen we allemaal.

Als mensen zeggen dat het zo positief is dat ze weer mogen bijdragen, dan is dat op z'n minst deels omdat hun gevoel van eigenwaarde eerst door dit soort woorden wordt neergehaald.

Ik heb niks tegen vrijwilligerswerk. Maar ik heb alles tegen het zogenaamde 'stimuleren' dat uiteindelijk wel degelijk vaak verkapte druk is waarin mensen een schuldgevoel wordt aangepraat.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:31

Snorlex schreef:
Goed lezen graag.

Waar staat grote schaal? Het komt voor, ik zie het om mij heen. En waar lees jij "druk"? Ik zeg stimuleren (door bijvoorbeeld zoals nu gebeurt een te behouden vergoeding zonder dat wordt gekort op de uitkering).

Vanuit mijn werk zie ik mensen opbloeien door een participatiebaan of vrijwilligerswerk, die achteraf zeggen: ik vind dit ritme zoveel fijner, het voelt alsof ik weer bijdraag (sommige krijgen zo'n boost dat ze toch weer actief gaan solliciteren). En bijkomend: de bestedingsruimte wordt groter omdat ze de vergoeding vanuit de gemeente mogen behouden zonder te worden gekort (werk meer belonen).

<KNIP>

En nog bijkomend (vanuit de praktijk): in sommige gevallen blijkt dat een participatiebaan het maximaal haalbare is voor een persoon. Op dat moment stellen partijen dan vast dat de participatiebaan gewoon 'de baan' wordt. Dan kan de druk ervan af, de inspanning elders gericht worden en kan iedereen happy verder met zijn leven.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:37

Ik heb geen "medelijden" met mensen die maar blijven wijzen en tegelijkertijd de oplossing vooral niet bij zichzelf zoeken.

Het vrijwilligerswerk/participatie die ik zie heeft niets te maken met verkapte druk waarbij een schuldgevoel wordt aangepraat.

En hoezo zogenaamd stimuleren? Meer bestedingsruimte is zelf een stapje extra maken. Ook in het werkende leven. Daar kies je voor of niet.

Maar als je kiest voor "gewoon blijven zitten" moet je stoppen met wijzen.

Ik zie mensen opbloeien omdat ze met een klein duwtje toch weer ritme pakken in het leven. Dat is het begin. Je ziet mensen wegzakken in de bijstand, dat moet worden voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 17-03-17 16:48, in het totaal 4 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:39

bruintje123 schreef:
Maar veel komen er wel terecht doordat een UWV arts zijn werk niet kent.
Ik kan de bijstand niet in, ploeter met mijn chronische ziekte door zonder sociaal leven, tot ik weer uitval. Even thuis zit en weer door ploeter op mijn werk. Ergens zal toch geld vandaan moeten komen. Je zou bijna kunnen zeggen dat het went.
Maar het is te schandalig voor woorden, maar dat is ook realiteit in NL. En daar ben ik helaas geen uitzondering in.

En wanneer je nu eens langer uitvalt?? Langer dan eigenlijk nodig is?? Ik vind dit gewoon schandelijk dat mensen op deze manier moeten leven, daarom ben ik ook zo voor een basis inkomen, dan kunnen mensen die beperkingen hebben of een chronische aandoening een baan zoeken waar ze gewoon 100 % kunnen functioneren maar dan bvb twee of drie dagen per week. En daarnaast ook nog een fatsoenlijk leven kunnen hebben. Heel veel mensen vergeten dat er zo veel chronisch zieken zijn die geen kant op kunnen en wel moeten werken maar daarnaast vaak ook nog een relatie en huishouden hebben en er altijd dingen zijn die er onder moeten lijden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:00

Ik hoop voor heel veel mensen hier dat ze nooit in de bijstand komen buiten hun eigen schuld om. Mijn hemel zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:08

Nou ja... Ik zie mensen die zonder hun schuld in de bijstand zitten maar ik ken ook mensen die er misbruik van maken.

Zeer laag opgeleide mensen die in de bijstand terecht komen maar wel zwart werken en vervolgens als ze dan toch écht eens aan de bak moeten een botsing krijgen met hun auto waar ze eerst niks aan over houden en vervolgens plotselinge uitvalsverschijnselen van krijgen die nergens naar te herleiden zijn. Vage diagnose naar vage diagnose, in en uit en in een rolstoel (net hoe het uitkomt, gek genoeg!) steeds roepen dat er binnenkort toch écht een operatie aan komt (en dat al een jaar of 4)...

Dat soort mensen maakt het voor de échte chronisch zieken echt een drama.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:33

phormicola schreef:
Ik hoop voor heel veel mensen hier dat ze nooit in de bijstand komen buiten hun eigen schuld om. Mijn hemel zeg.

Ik ben een tijdje werkloos geweest. Tijdens het solliciteren kreeg ik te horen "niet genoeg ervaring/keuze op een ander gevallen" of "te hoog opgeleid/past niet voldoende in profiel". Verhaaltje tussen wal en schip. Ik weet ook wel dat na de WW de bijstand snel dichterbij komt. Met mijn tweede studie ben ik gestopt omdat het gewoon niet meer te betalen was.

Dan kun je gaan jammeren en wijzen. Of je kunt pakken wat je pakken kan. Ik heb kantoren gebeld en gevraagd om een kijkje in de keuken. Twee maanden als een soort stageloper mee mogen kijken. Financieel hield ik er niets aan over. Maar wat kwam daar uit voort? Een baan en inmiddels een vast contract (ook al is dat een schijnveiligheid).

En ja als jonkie is het makkelijker om er weer tussen te komen. Maar attitude doet ook veel.

In mijn werk zijn er cliënten die enorm zijn weggezakt, eigenwaarde verloren en zich nutteloos voelen. Dan snap ik dat je pessimistisch wordt en gaat wijzen. Opnieuw ritme pakken, je gewaardeerd voelen, dat brengt zoveel! Er zijn mensen die opstaan, er vol voor willen gaan. Ook al begeleiden ze de bejaardenbingo 2 uurtjes in de week voor een een tientje extra. Voor die mensen ga ik 120%, daar is zoveel bespreekbaar. Ik sta net zo hard te juichen als ze een baan vinden of het financiële plaatje weer vorm begint te krijgen. Ik deel hun trots.

Er zijn ook mensen die niet meer "opstaan", bij het bieden van mogelijkheden blijven ze zitten. Ze jammeren en wijzen. Het is altijd een ander en "meer-meer-meer" terwijl alles teveel gevraagd is. Sorry, ik ga je niet slepen en zeuren doe je maar tegen je vrienden. Dan doe ik wat ik moet doen om alles stabiel te houden. Thats it.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:10

Bigone, dat heb ik eens gedaan toen ik toch in de WW kwam.
In de WW heb ik me toen ziek gemeld met in het huidige werk kan ik geen baan meer vinden omdat dat alleen maar survivallen is . Ik wil ander soort werk.
En dan krijg je een arts die zegt dat je nog nooit (langdurig) bent uitgevallen dus je chronische ziekte dan vast ook niet erg genoeg zal zijn. (even de korte versie)
Dat ik werk vol houd door me sociale dingen te ontzeggen, pijnstillers te eten en me dagelijks onder mijn hol schop en dan thuis weer half dood neer te vallen maakt niet uit.
Ook niet dat artsen zeggen dat ik echt minder aan moet doen omdat ik mezelf zo kapot maak.

Hele meutes mensen met dezelfde ziekte als mij die wel Wayong of WAO hebben.
Maar goed, we gaan door, er zijn ergere dingen. Ik ga hier niet dood aan. Mijn nichtje bijvoorbeeld wacht op een nier, daar zou ik voor geen goud mee willen ruilen :)