Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:49

De artsen staan hier helemaal buiten! zij doen gewoon hun werk.
Het gaat mij om de verplichting.En dan die grote schreeuwers van D666 die zelf geen eens donor zijn!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:55

Magrathea schreef:
pmarena, heb je het artikel gelezen wat ik eerder had gepost?

Daarnaast kun je een hersendood iemand erg lang kunstmatig in leven houden hoor. Het is niet dat ze diegene onder de auto vandaan trekken en hij linea recta naar de transplantatie moet.

Ik zal de link nog een keer posten. https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... ~a4569269/
Maar goed net zoals dat je mag kiezen om niet te doneren mag je ook kiezen om onderbouwingen van voorstanders te negeren :z

Het is een betaalartikel dus nee ik heb het niet verder gelezen :P
Maar gezien de eerste zinnen vermoed ik dat de strekking is dat de beste man neuroloog Farid Abdo uitlegt dat hij zorgvuldig met wensen van nabestaanden omgaat?

Dat is natuurlijk hartstikke mooi. Maar je kan in principe in plaats van Farid Abdo ook Piet van Puffelen treffen die het maar belachelijk vind als een nabestaande weigert en wel door gaat zitten drukken omdat hij vindt dat de argumenten van de toekomstige nabestaande niet zwaar genoeg wegen. Hij heeft de wet immers achter zich staan en jij als nabestaande niet.

Dat dat hopelijk / waarschijnlijk niet gebeurt is 1 ding. Maar het zou wel lekker zijn als dat ook even in de wet er bij getrokken was.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:03

gohya schreef:
De artsen staan hier helemaal buiten! zij doen gewoon hun werk.
Het gaat mij om de verplichting.En dan die grote schreeuwers van D666 die zelf geen eens donor zijn!

Zet je hier nou bewust het getal van de duivel neer of is het een simpele typefout?
Overigens is er (imo) niks mis met geen donor zijn, als je het maar aangeeft.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:05

Ach ja, in bepaalde opzichten is deze discussie net zoals over het geloof of homeopathie. Je zal 2 partijen hebben met een sterke mening, de een vaak meer wetenschappelijk onderbouwd dan de ander. Maar elkaar overtuigen gaat ook niet gebeuren.

Ben er wel mee eens dat er wat meer respect mag zijn, met termen als leegroven. Alsof wij er alleen maar op uit zijn om zoveel mogelijk organen te verzamelen ofzo? Denk je dat echt, of zijn het alleen maar kracht termen omdat je geen andere goede argumenten kunt bedenken?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:50

pmarena schreef:
Kortom, ondanks de goede bedoelingen is het probleem met deze wet:

- je organen zijn in beginsel niet meer van jou, tenzij je bezwaar aantekent
- teken je geen bezwaar aan, dan hebben je nabestaanden geen wettelijke poot om op te staan om de "oogst" tegen te houden
- er wordt erg eenzijdig en misleidend geïnformeerd in de hoop dat zoveel mogelijk mensen JA zeggen

Ongeacht of je het een goede zaak vind als meer mensen een donor-orgaan krijgen, is en blijft de manier waarop dit aangepakt gewoon totaal niet ethisch.

Zucht, als je dood bent, heb je ook het recht niet om maar boven de grond te blijven. Het hele lichaam is niet meer van de overledene .Je moet begraven/gecremeerd of iets dergelijks. Jij kan nee registreren en je nabestaanden kunnen nee zeggen. (hier krijg ik een flashback, maar dat is niet zo verwonderlijk.)
Nabestaanden hebben het altijd moeilijk als iemand dood gaat. Wel of geen donatie maakt geen verschil.
Overigens ik heb deze post eerder gelezen , of was dat in het andere topic? Ik word een beetje ziek van deze herhalingen. Dit is toch geen discussie zo?
Laatst bijgewerkt door Ersina op 21-02-18 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:59

Ik moet Goya toch gelijk geven! Ik denk er ook zo over

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:59

Ik was al donor en ik zou niet willen dat nabestaanden hierover hoeven na te denken. Als ik er niet meer ben zou ik het een eer vinden dat iemand iets aan mijn organen heeft. Ook voor de wetenschap mogen ze mijn lichaam dan gebruiken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:31

LadyMadonna Ik bedoel D66.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:49

gohya schreef:

Waarom zou een Kamerlid, senator of lid van D66 persé voor donordonatie moeten zijn? Het is geen verplichting, ze moeten zich alleen met nee registreren. Daar gaat deze wet over.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:04

Electra63 schreef:
gohya schreef:

Waarom zou een Kamerlid, senator of lid van D66 persé voor donordonatie moeten zijn? Het is geen verplichting, ze moeten zich alleen met nee registreren. Daar gaat deze wet over.

Een aantal is geen eens geregistreerd.Het is D66 die met deze Wet komt,dan is het toch raar dat ze zélf geen eens geregistreerd zijn? hoe kan je nou een ander iets opleggen als je het zelf niet doet?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:11

Als ze niet geregistreerd zijn zijn ze toch donor (in 2020).

Misschien eens wat minder bezig zijn met wat anderen doen :roll:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:13

gohya schreef:
IK vind het te gek voor woorden dat je 'op papier' moet laten zetten dat als je dood bent ze je met rust moeten laten en overal vanaf moeten blijven! gewoon idioot. Ja registreren is een kleine moeite,daar gaat het niet om. Het verplichten om te registreren,daar gaat het om,want als je dat niet doet,roven ze je lichaam leeg. Gewoon degene die zich registreerd als donor is genoeg,daar mogen ze alles van pakken.Als iemand dat niet wil,laat die dat lekker zelf weten en 'straf' degene niet door dan het lichaam leeg te plukken.Zo voelt het voor MIJ.

En helemaal belachelijk dat er een aantal raadsleden van de D66 zélf geen donor willen zijn of geen eens geregistreerd staan.

Als je het niet doet roven ze je lichaam niet leeg... Dan staat er ‘geen bezwaar’ en dan ben je dus NIET automatisch donor. Dan bespreken ze met je nabestaanden of zij willen dat je organen beschikbaar gesteld worden om te doneren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:14

Ze "roven" überhaupt je lichaam niet leeg

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:16

Nee, die terminologie vind ik ook nogal bijzonder. Het zijn artsen, dat doe je niet omdat je enorm graag lichamen wilt ontdoen van de organen koste wat het kost. :\

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:20

Citaat:
Een aantal is geen eens geregistreerd.Het is D66 die met deze Wet komt,dan is het toch raar dat ze zélf geen eens geregistreerd zijn? hoe kan je nou een ander iets opleggen als je het zelf niet doet?

omdat het niet gaat om 1 persoon, maar om een partij? Als het merendeel van D66 geregistreerd stond als Nee , dan zou ik je opmerking nog kunnen begrijpen, maar daar is geen enkele indicatie van.

Van de (18+) bevolking is zo'n 30-40% geregistreerd. Daarvan is 60% ja, 30% Nee en 10% bepaald door anderen. Als van d66-raadsleden 80% geregistreerd is, met 80% ja, komt dat neer op 3x zo veel ja-geregistreerd. En dat is een prima draagvlak binnen een partij. Het is immers geen dictatuur.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:23

Maar waarom zou je niet voor deze wet kunnen zijn en zelf geregistreerd staan als Nee?

Ik ben er voor dat mensen bewust een keuze maken en als ze het niet doen, dan op geen bezwaar.
Dus ik ben voor de wet.

Ik ben om persoonlijke redenen zelf geregistreerd als Nee, als jaren (ik geloof al meteen in het jaar dat ik 18 werd).

Ik ben er dus voor om een keuze te laten registreren, wat die keus dan ook is.
En ik denk dat deze wet er mensen toe aan zal zetten deze keuze idd te registeren.
En wat mij betreft is dat gerust een Nee.
Of alsnog een bewuste "Ik laat het aan mijn partner of familie of persoon X over".

Als je maar een keus maakt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:33

Marije_jiplover schreef:
Ik ben er voor dat mensen bewust een keuze maken en als ze het niet doen, dan op geen bezwaar.

Nu wordt geen keuze een JA.

Marije_jiplover schreef:
Als je maar een keus maakt.

En als je dat niet doet, dan wordt het een JA.

Het is iets waar mensen meer/langer bij stil mogen staan, maar ik vind het automatisch JA echt een brug te ver. Ik denk persoonlijk dat ze beter meer moeite hadden kunnen steken in voorlichting waarom een JA gekozen zou 'moeten' worden, maar ze kiezen imo voor de makkelijkste weg.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:40

Nee het wordt geen Ja het wordt Geen bezwaar.
Pas als je Ja registreert wordt het een Ja.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:48

Inderdaad; het wordt geen JA, het wordt ‘geen bezwaar’. Je bent niet automatisch donor als je je niet registreert. Als je als ‘geen bezwaar’ geregistreerd staat laat je de keuze over aan je nabestaanden.

Je bent nooit zonder uitdrukkelijke toestemming van jezelf of van je nabestaanden donor. En er worden nooit zomaar organen van je gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:04

Ik denk dat sommigen de nieuwe wet niet helemaal snappen......

Een 'geen bezwaar' is wel degelijk een Ja tenzij nabestaanden bezwaar maken.....

Nu is de situatie zo dat bij geen keuze die bij de nabestaanden ligt. Die keuze ligt daar straks niet meer, alleen de mogelijkheid tot bezwaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:26

Door al deze discussies ben ik tot een keuze gekomen en heb me zopas geregistreerd in het register.

Dat had ik nog niet gedaan en (mede) door deze discussie nu wel. Dat is dat positief.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:33

Gloa schreef:
Ik denk dat sommigen de nieuwe wet niet helemaal snappen......

Juist

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:45

verootjoo schreef:
gohya schreef:
IK vind het te gek voor woorden dat je 'op papier' moet laten zetten dat als je dood bent ze je met rust moeten laten en overal vanaf moeten blijven! gewoon idioot. Ja registreren is een kleine moeite,daar gaat het niet om. Het verplichten om te registreren,daar gaat het om,want als je dat niet doet,roven ze je lichaam leeg. Gewoon degene die zich registreerd als donor is genoeg,daar mogen ze alles van pakken.Als iemand dat niet wil,laat die dat lekker zelf weten en 'straf' degene niet door dan het lichaam leeg te plukken.Zo voelt het voor MIJ.

En helemaal belachelijk dat er een aantal raadsleden van de D66 zélf geen donor willen zijn of geen eens geregistreerd staan.

Als je het niet doet roven ze je lichaam niet leeg... Dan staat er ‘geen bezwaar’ en dan ben je dus NIET automatisch donor. Dan bespreken ze met je nabestaanden of zij willen dat je organen beschikbaar gesteld worden om te doneren.

Zeker niet! Als jij niets invult dan heb je geen bezwaar. Als je wilt dat je familie beslist dan vul je in dat je nabestaanden mogen beslissen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:49

Bij geen bezwaar wordt wel degelijk overlegd met familie en als die het niet willen gebeurt het gewoon niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:59

verootjoo schreef:
Bij geen bezwaar wordt wel degelijk overlegd met familie en als die het niet willen gebeurt het gewoon niet.

Zo makkelijk is het niet. Dit wordt erover gezegd:
2. Rol van nabestaanden
Als er straks ‘geen bezwaar’ staat, kunnen nabestaanden denken: als mijn naaste wel bezwaar had gehad, dan zou die dat wel hebben aangegeven. Maar nabestaanden kunnen in de nieuwe wet nog wel steeds bezwaar maken tegen orgaandonatie. Hoe? Er zal altijd overlegd worden met de nabestaanden. Dat is in het huidige systeem zo, maar dat zal ook bij de nieuwe donorwet het geval zijn. Bij zwaarwegende bezwaren van de nabestaanden, zal er geen donatie plaatsvinden.

Als je die zwaarwegende bezwaren niet hard kunt maken is er dus gewoon donatie.