verdronken Aylan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:38

Dat ben ik dan toch niet helemaal met je eens. Vluchten vergt alleen aanpassing van of voorje instinct, om te leven als je in een land komt waar je je niet hoeft aan te passen doet je dat ook niet. Bovendien kan dat nog steeds voor gewetenskwesties oid zorgen. In Nederland is er geen sprake van overlevingsinstincten. Natje, droogje allemaal geregeld.

Getuige de grote groep die vanuit jaren in Turkije een bootje pakken en ofwel lopen ofwel nog meer geld uitgeven aan smokkelaars, spreek je hier imo toch echt niet over vluchten alsof je leven ervan hangt. In Turkije e.o. waren ze immers al veilig, maar tevreden en blij waren ze niet..

Maar dan even terug naar het aanpassen. Men neemt hun eigen cultuur gewoon mee, van iemand die vindt dat een vrouw niet mag werken of een man niet hoort schoon te maken kun je niet zomaar verwachten dat ze dat in een ander land opeens allemaal prima vinden. Dat is maar een heel heel heel kleine groep en natuurljk ook afhankelijk van hoe ze er in het verleden tegenaan keken. Een Syriër die in het thuisland al niet zo strikt dacht over bepaalde dingen zal dat hier wellicht ook niet snel doen. Al kan het voor het behouden van de indentiteit ook doorslaan tot het extreme, iets dat je nu dus bij de tweede en derde generatie ziet dat naar Syrië gaat om te vechten voor IS. Afijn, ter illustratie ik heb vroeger gewerkt met een Syrisch meisje dat gevlucht was met haar ouders en zus en broer voor assad. Hun vader zei direct we zijn nu in Nederland, dus als je geen hoofddoek wil dragen hoeft dat niet. We passen ons gewoon aan. dat vergt imo heel wat. Maar is niet van zelfsprekend.. Zo ken ik ook een Somaliër met vrouw en minstens acht kinderen. Zit in de bijstand en moet dus sociaal werk doen. Werk zoeken heeft ie geen zin in, want het geld wat ie krijgt vind ie voldoende.. Nou zo zijn er meer, maar nu komt het.. Zijn vrouw mag niet werken, komt amper het huis uit, spreekt geen tot amper Nederlands en zo zei ie doodleuk, als ze mij geen kinderen meer geeft haal ik andere vrouw.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:19

Amaris

Re: verdronken Aylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:56

En zo gaat het door en door en is het een gebed zonder end.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:10

Zei iemand hier nu serieus dat de vluchtelingen wel kunnen helpen met de medicijnverdeling in de zorg?.

Geweldig, die ga ik melden op mijn werk *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Proest :D

Ik werk 15 jaar gediplomeerd in de zorg, bezwijk nog net niet aan bijscholingen, cursus, vaardigheidstrainingen en sta in het BIG register

Maar ik zal je voorstel indienen # sommige mensen hebben geen idee waar ze het over hebben _/-\o_

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:05

Het kan aan mij liggen natuurlijk, maar hoe weten sommige mensen hier precies hoe Syriërs denken, wat ze wel en niet mogen/willen binnen hun cultuur? Is dat voor iedere Syriër hetzelfde? En hoe komt het dat deze bokkers ineens allemaal Syrië kenners zijn?
Ik weet weinig van Syrië. Heb één keer een Syrische vluchteling als cliënt gehad. Dit was een erg besschaafde, vriendelijke man met zeer herkenbare normen en waarden. Verder kan ik over de Syriërs niet oordelen. Het valt me op dat men dat hier blijkbaar wel kan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:14

Ik heb in dit topic nou werkelijk geen een reactie gezien van iemand die zichzelf bestempelde als syriekenner. Syrië is trouwens ook geen mystiekland gehuld in grote raadsels. Ik lees hier blijkbaar dan toch hele andere dingen dan wat jij leest. Dan wil je over de Syriërs niet oordelen, maar blijkbaar wel over sommige mensen in dit topic.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:01

ravellie schreef:
ravellie schreef:
Die mensen zitten er net en direct een incident.
Niet dat het mij verbaasd.
Zoveel mensen bij elkaar zetten met een oorlogstrauma en frustraties dat geeft onrust
En vergeet niet dat een groot gedeelte van de cultuur aldaar een andere moraal naar vrouwen toe hebben.
En nee, dat hoef je niet te geloven.
Het is gewoon zo, maar door de tijd heen zal men dat ook in NL ondervinden.

Degene die een ander moraal naar vrouwen hebben zijn degene die bij de IS zitten, niet degene die vluchten voor die groep.

Er zitten net als destijds bij Afghanistan, veel hoogopgeleide vrouwen tussen. Syrie was modern voor de IS daar binnen viel. Net als dat Afghanistan een vooroplopend land was voor de Taliban toesloeg.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:38

Sammie schreef:
Ik heb in dit topic nou werkelijk geen een reactie gezien van iemand die zichzelf bestempelde als syriekenner. Syrië is trouwens ook geen mystiekland gehuld in grote raadsels. Ik lees hier blijkbaar dan toch hele andere dingen dan wat jij leest. Dan wil je over de Syriërs niet oordelen, maar blijkbaar wel over sommige mensen in dit topic.

Ik stel een paar vragen en nou is het alweer een oordeel >;)
Niemand noemt zichzelf Syrië kenner maar er worden veel uitspraken gedaan over de Syrische cultuur, wat de normen en waarden zijn
Ik vraag mij dus alleen af hoe mensen daar bekend mee zijn en of er één cultuur geldt voor alle Syriers.

Volgens mij is dit een vraag >> ??
Ik weet niet waar jij het oordeel leest

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 04:56

[/quote][/quote]
Degene die een ander moraal naar vrouwen hebben zijn degene die bij de IS zitten, niet degene die vluchten voor die groep.

Er zitten net als destijds bij Afghanistan, veel hoogopgeleide vrouwen tussen. Syrie was modern voor de IS daar binnen viel. Net als dat Afghanistan een vooroplopend land was voor de Taliban toesloeg.[/quote]

Niet alleen aanhangers van IS betreft dat helaas.
Alleen al onder moslims ( islam) is een steeds groter groeiende groep fundamentalisten.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:49

Zolang Islam onderwezen wordt dat er maar 1 god is en dat ongelovigen niks waard zijn en de vijand van het geloof, zal het altijd een gevaar voor het Christendom zijn...
Zolang de ongeletterde moslim vrouwen als vee blijven zien omdat ze gewoon niet beter weten en geleerd worden binnen hun mannencultuur, zal deze gedachtegang bedreigend blijven voor onze vrije vrouwenwereld.
De Islam is niet democratisch en aangezien het geloof heel de dag door geboden dicteert, krijg je te grte verschillen binnen de Westerse samenleving die je pas echt gaat merken als zo een groep echt groot wordt en een grote stem opeist...

Bijzonder dat die jonge kerels inderdaad allemaal kok zijn geweest in het leger en gematigd moslim zijn, ze weten iig al hoe ze het moeten brengen....maar als mensen macht met de paplepel binnen krijgen, gven ze dat niet zomaar op...als ze thuis hun vrouw domineren doen ze dat ook hier...binnen Syrie is het ongewoon als een vrouw een baan heeft...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:23

Ze zeiden dat het bijna onmogelijk was om oorlogs misdadigers er tussen uit te halen.
Maar iemand die zegt [chef] kok te zijn geweest in het leger,laat die persoon dan eens wat van zijn kookkunst zien? er zijn n.l. bepaalde handelingen die alleen echte [chef] kok's kunnen.Net zoals iemand zegt Monteur te zijn geweest in het leger,laat hem dan iets repareren.Een echte monteur kan dit dan makkelijk.
Zo kan je heel veel controleren wat ze écht zijn geweest in het leger.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:50

ravellie schreef:
Zei iemand hier nu serieus dat de vluchtelingen wel kunnen helpen met de medicijnverdeling in de zorg?.

Geweldig, die ga ik melden op mijn werk *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Proest :D

Ik werk 15 jaar gediplomeerd in de zorg, bezwijk nog net niet aan bijscholingen, cursus, vaardigheidstrainingen en sta in het BIG register

Maar ik zal je voorstel indienen # sommige mensen hebben geen idee waar ze het over hebben _/-\o_

Dat was ik, dank je voor deze post :j heel opbouwend..Als je goed gelezen hebt, stond er nog meer in die post.. vnl suggesties.
Overigens, als een Syrier in zijn thuisland arts is geweest kan ik me voorstellen dat die persoon een cursus kan volgen (ja ook meerdere) en dat ook kan leren.. Als ze hoogopgeleid zijn, zijn ze iig niet achterlijk.
Maar er stond ook iets over drinken uitdelen, helpen met eten etc. Dat heb je niet gelezen denk, geeft niet :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:55

Tcm62 schreef:
Zolang Islam onderwezen wordt dat er maar 1 god is en dat ongelovigen niks waard zijn en de vijand van het geloof, zal het altijd een gevaar voor het Christendom zijn...

Het christendom predikt dat net zo goed.
En hoeveel moeite heeft de SGP om vrouwen een positie in de partij te geven?
Wel eens een donderpreek gehoord in een zwarte kousen kerk?
"De Islam" is maar net hoe je dat geloof interpreteert. En dat heeft meestal met culturele waarden te maken.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 24-09-15 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:56

Ze donderpreken maar een eind weg.. zolang ze niet met bomvesten gaan rondlopen zal het wel :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:57

Tcm62 schreef:
Zolang de ongeletterde moslim vrouwen als vee blijven zien omdat ze gewoon niet beter weten en geleerd worden binnen hun mannencultuur, zal deze gedachtegang bedreigend blijven voor onze vrije vrouwenwereld.
De Islam is niet democratisch en aangezien het geloof heel de dag door geboden dicteert, krijg je te grte verschillen binnen de Westerse samenleving die je pas echt gaat merken als zo een groep echt groot wordt en een grote stem opeist...

Bijzonder dat die jonge kerels inderdaad allemaal kok zijn geweest in het leger en gematigd moslim zijn, ze weten iig al hoe ze het moeten brengen....maar als mensen macht met de paplepel binnen krijgen, gven ze dat niet zomaar op...als ze thuis hun vrouw domineren doen ze dat ook hier...binnen Syrie is het ongewoon als een vrouw een baan heeft...

Dat beweerd het christendom ook en het katholieke gebeuren ook.

Zelf de koran wel eens gelezen? Geheel vrij te interpeteren.

Het is helemaal niet ongewoon om een baan te hebben als vrouw in Syrie, ook niet als arts, advocaat enz.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:58

Mee eens Cer, maar ik reageerde op het stukje dat ik gequote heb :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:48

Nikass schreef:
Ik stel een paar vragen en nou is het alweer een oordeel >;)
Niemand noemt zichzelf Syrië kenner maar er worden veel uitspraken gedaan over de Syrische cultuur, wat de normen en waarden zijn
Ik vraag mij dus alleen af hoe mensen daar bekend mee zijn en of er één cultuur geldt voor alle Syriers.

Volgens mij is dit een vraag >> ??
Ik weet niet waar jij het oordeel leest

In je eerdere stukje waar ik op reageer, in het stukje hierboven staat het idd zonder oordeel.

Wat betreft de artsenopleidingen.. Die zijn hier niks waard. Zulke mensen moeten helemaal opnieuw alle diploma's halen. Tot die tijd zijn ze eigenlijk zo goed als ongeschoold. Ergens niet eerlijk, anderzijds zijn die regels niet voor niks. Je hebt immers met mensenlevens te maken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:39

Ik hoor zojuist dat er hier in het dorp twee panden ingericht gaan worden voor noodovang. Beide panden staan op de nominatie gesloopt te worden (een leegstaand bejaardentehuis en een, over 3 weken, leegstaand partycentrum. Waar moet ik heen bellen met de vraag of dit klopt en of ik er iets kan betekenen? Gemeente? COA? Vluchtelingenwerk?
Iemand een idee?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:54

COA :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:58

Ik zag van rode kruis ook iets voorbij komen? Als ready2helper kreeg ik gisteren ook een oproep of ik kon helpen in een opvanglocatie voor hier in de buurt.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:19

R12312 schreef:
Tcm62 schreef:

Dat beweerd het christendom ook

en het katholieke gebeuren ook.

Zelf de koran wel eens gelezen? Geheel vrij te interpeteren.

Het is helemaal niet ongewoon om een baan te hebben als vrouw in Syrie, ook niet als arts, advocaat enz.

De wetmatigheden van onze geloven zijn zo vrij, zo gemakkelijk en absoluut niet te vergelijken...
Niet ongewoon nee, maar wel in een grote minderheid.

Men denkt nogal makkelijk dat alles daar zoals alles hier is met uitsluiting van oorlog, waavan men denk ik ook niet weet wat de oorzaak is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:32

Ik vind de optie om asielzoekers op te vangen in Dachau nogal dubieus. Hoe denken jullie daar over?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:36

Nikass schreef:
Tcm62 schreef:

Het christendom predikt dat net zo goed.
En hoeveel moeite heeft de SGP om vrouwen een positie in de partij te geven?
Wel eens een donderpreek gehoord in een zwarte kousen kerk?
"De Islam" is maar net hoe je dat geloof interpreteert. En dat heeft meestal met culturele waarden te maken.

Oneens...
Wel eens in een 'zwarte kousen'geweest?( zoals jij dat noemt).
Ik kom zelf uit een Christelijke familie en ben lid van een Evangelische gemeente.

De islam verspreidt zich over de wereld, en van een fors aantal stromingen daar binnen word ik niet bepaald blij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:47

Nikass schreef:
Ik vind de optie om asielzoekers op te vangen in Dachau nogal dubieus. Hoe denken jullie daar over?

Niks van gehoord??

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:04

Sammie schreef:
Nikass schreef:

Niks van gehoord??

http://www.deutschlandradiokultur.de/fl ... _id=327852

Citaat: "Zum Konzentrationslager Dachau gehörte ein Versuchszentrum für Kräuter und Pflanzen. In den ehemaligen Büros des Versuchszentrums hat die Stadt Obdachlose und Flüchtlinge untergebracht. Der Bürgermeister beruft sich auf die Wohnungsnot."

En in het Nederlands: http://nos.nl/artikel/2059319-vluchteli ... achau.html

ravellie schreef:
Oneens...
Wel eens in een 'zwarte kousen'geweest?( zoals jij dat noemt).
Ik kom zelf uit een Christelijke familie en ben lid van een Evangelische gemeente.

De islam verspreidt zich over de wereld, en van een fors aantal stromingen daar binnen word ik niet bepaald blij.

Ik herken me er ook niet in (heb ook een christelijke opvoeding gehad en ben opgegroeid in een zwarte kousen-gebied).

Maar dat neemt niet weg dat het Christendom vele stromingen en gelovigen kent, waarvan een aantal wel zulke dingen prediken. Net zoals de Islam vele stromingen kent, van radicaal tot heel verdraagzaam naar ongelovigen.