Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:04

jameyskatje schreef:
beantsje schreef:
Heb je ook gezien, wat er onderaan de affiche staat? een telefoonnummer "alleen vrouwen". Dus zelfs als je zoiets organiseert, mag je blijkbaar niet gebeld worden door mannen....
Vrouwen die zich - vrijwillig of onvrijwillig - zó isoleren binnen de samenleving, daar schrik ik van.

van het gehele positieve bericht is er altijd wel wat op aan te merken.

er zijn vrouwen die niet willen bellen naar een man. het is dus niet zo dat de man niet naar een vrouw mag bellen. het heeft niets met mogen te maken maar met mogelijkheden.

er zijn vrouwen die dat echt vertikken.. moeten ze dan maar thuisblijven? dat is juist isolatie. geef ze dan liever een mogelijkheid om naar een vrouw te kunnen bellen.

het is dus precies andersom bedoeld. niet omdat vrouwen niet naar mannen mogen bellen. maar om vrouwen die niet naar een man willen bellen de mogelijkheid te geven om naar een vrouw te bellen. soort van tegemoetkoming zodat ook deze vrouw deelneemt.

OF... en dat kan zomaar :D OF ze stappen een keer de 20ste eeuw in :D :D

jameyskatje

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:07

tjaa.. ga ze dat maar vertellen :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:16

21e eeuw :+

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:30

Yeah.. gaat goed. Iemand nog een bakkie... of lekker vers gezet kopje muntthee??

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:41

Citaat:
Ik denk dat wij het moslimgeloof moeilijk kunnen scheiden van het extremisme.. er is zoveel negativiteit aan vast gekoppeld dat het moeilijk is om dat schrikbeeld los te koppelen.

Je slaat met deze opmerking de spijker op z'n kop.. Vraag is: hoe gaan we er met z'n allen voor zorgen dat dat (onterechte, maar begrijpelijke) schrikbeeld uit ons systeem verwijdert en we extremisten los kunnen koppelen/los kunnen gaan zien van Moslims... Hele lastige opgave, maar wat is hier voor nodig?
Het begint misschien toch met die docente met hoofddoekje die gewoon voor de klas kan staan en jongeren kan onderwijzen..;) goeie zaak lijkt me..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:58

CtjeLief schreef:
Citaat:
Ik denk dat wij het moslimgeloof moeilijk kunnen scheiden van het extremisme.. er is zoveel negativiteit aan vast gekoppeld dat het moeilijk is om dat schrikbeeld los te koppelen.

Je slaat met deze opmerking de spijker op z'n kop.. Vraag is: hoe gaan we er met z'n allen voor zorgen dat dat (onterechte, maar begrijpelijke) schrikbeeld uit ons systeem verwijdert en extremisten los kunnen koppelen van Moslims... Hele lastige opgave, maar wat is hier voor nodig?
Het begint misschien toch met die docente met hoofddoekje die gewoon voor de klas kan staan en jongeren kan onderwijzen..;) goeie zaak lijkt me..

Maar die extremisten zijn toch moslims?!
Sorry maar dan is het imo onmogelijk om dat los te koppelen.
ik zou willen dat "goede" mosims zelf zich duidelijk zouden onderscheiden door duidelijk op te treden tegen die extremisten. Zal best wat crativiteit kosten, maar moet te doen zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:05

jameyskatje schreef:
er zijn vrouwen die niet willen bellen naar een man. het is dus niet zo dat de man niet naar een vrouw mag bellen. het heeft niets met mogen te maken maar met mogelijkheden.

er zijn vrouwen die dat echt vertikken.. moeten ze dan maar thuisblijven? dat is juist isolatie. geef ze dan liever een mogelijkheid om naar een vrouw te kunnen bellen.

het is dus precies andersom bedoeld. niet omdat vrouwen niet naar mannen mogen bellen. maar om vrouwen die niet naar een man willen bellen de mogelijkheid te geven om naar een vrouw te bellen. soort van tegemoetkoming zodat ook deze vrouw deelneemt.

Voor alle duidelijkheid; dit heeft imo niets met islam te maken maar is een totale ontkenning van de westerse cultuur.
Hoe moet een vrouw zich in Nederland staande houden als ze niet eens mag/wil telefoneren met een vreemde man? Wat als ze naar de dokter wil? Wat als ze de politie moet bellen? Wat als ze de leraar van haar zoontje zou willen spreken?

Als iets inburgering tegenhoudt.....ik zal het heel hard stellen; voor vrouwen met deze opstelling is in Nederland geen plaats.
En nogmaals, dit staat wat mij betreft helemaal los van de islam maar is puur een cultuurgebonden iets. dit zal je nooit horen van een indonesische of amerikaanse moslima.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 06-05-10 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:06

Het zijn Moslims, maar zoals duidelijk staat een 'normale' Moslim niet voor extremisme, dit is dus een onterecht beeld, maar zoals ik al zei, wel begrijpelijk. Ze moeten zich duidelijk onderscheiden zeg je, heb je daar ideeen in?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:15

CtjeLief schreef:
Het zijn Moslims, maar zoals duidelijk staat een 'normale' Moslim niet voor extremisme, dit is dus een onterecht beeld, maar zoals ik al zei, wel begrijpelijk. Ze moeten zich duidelijk onderscheiden zeg je, heb je daar ideeen in?

Dat eerste is dus niet te zien voor een leek en onlogisch om te denken dat mensen dit "uit" willen gaan zetten. Ik ben geen moslim, dus weet ik niet waar de mogelijkheden liggen. Waar een wil is, is een weg volgens mij. Ik vraag me eerlijk gezegd af of die "wil" wel groot is. Natuurlijk geloof ik dat zij er niet blij mee zijn, maar "de wil "om er echt wat aan te doen om zich er van te onderscheiden bedoel ik dus...

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:41

beantsje schreef:
jameyskatje schreef:

Hoe moet een vrouw zich in Nederland staande houden als ze niet eens mag/wil telefoneren met een vreemde man? Wat als ze naar de dokter wil? Wat als ze de politie moet bellen? Wat als ze de leraar van haar zoontje zou willen spreken?

dan maken ze het dus inderdaad voor zichzelf heel moeilijk. onderling in de islamitische gemeenschap is dit een gewoonte, maar in het dagelijks leven niet, je moet je inderdaad ook in het dagelijk leven kunnen redden. maar om dit kan ik niet echt wakker liggen, had het er net ook over op mijn werk hier, met marokkaanse kinderen en nederlandse volwassenen, over vrouwen met een niqaab.. dat ze het voornamelijk voor zichzelf moeilijk maken was de conclussie. bij veel vrouwen werkt het ook zo 'als ze de keus hebben, kiezen ze liever voor contact met een vrouw, als ze geen keus hebben is een man ook geen probleem'. zoals bv bij dokters. ik heb een mannelijke dokter, maar als ik zometeen ga verhuizen en ik heb de keus tussen een man en een vrouw, dan zal ook in voor een vrouw kiezen. als ik die keus niet heb, dan accepteer ik gewoon hoe het is. dit is een persoonlijke voorkeur. ieder mens is anders.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:42

onder niet-moslims bestaan ook zat extremisten. er ligt alleen geen vergrootglas op. en niet iedere man met een baard is bij wijze van spreken extremist. (alhoewel ik ook van mening ben dat al die woorden. extremist, fundamentalist, radicaliserend etc prachtige media woorden zijn die weinig mensen echt kunnen definieren, net zoals DE nederlandse cultuur)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:50

Citaat:
Natuurlijk geloof ik dat zij er niet blij mee zijn, maar "de wil "om er echt wat aan te doen om zich er van te onderscheiden bedoel ik dus...

Hoe zouden zij dit dan kunnen doen volgens jou?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:55

jameyskatje schreef:
beantsje schreef:

dan maken ze het dus inderdaad voor zichzelf heel moeilijk. onderling in de islamitische gemeenschap is dit een gewoonte, maar in het dagelijks leven niet, je moet je inderdaad ook in het dagelijk leven kunnen redden. maar om dit kan ik niet echt wakker liggen, had het er net ook over op mijn werk hier, met marokkaanse kinderen en nederlandse volwassenen, over vrouwen met een niqaab.. dat ze het voornamelijk voor zichzelf moeilijk maken was de conclussie. bij veel vrouwen werkt het ook zo 'als ze de keus hebben, kiezen ze liever voor contact met een vrouw, als ze geen keus hebben is een man ook geen probleem'. zoals bv bij dokters. ik heb een mannelijke dokter, maar als ik zometeen ga verhuizen en ik heb de keus tussen een man en een vrouw, dan zal ook in voor een vrouw kiezen. als ik die keus niet heb, dan accepteer ik gewoon hoe het is. dit is een persoonlijke voorkeur. ieder mens is anders.

Dan is dus ook omgekeerde wereld en discrimineren zo ook mannen.. door ze los van hun eigen man niet te erkennen en respecteren.. lees ontkenning of negeren. Kan er niet gewoon normaal met elkaar om gegaan worden.. Mannen en vrouwen, op een normale manier, zonder overdreven notie te nemen of je nu vrouw of man bent.
Ik ga ook niet intiem met andere mannen om, maar ben netjes en beleeft in omgang. Ik negeer een man niet. Kan daarbij dus ook hele leuke interessante gesprekken aanknopen, maar duik er niet het bed mee in.. (ben keurig getrouwd! En erg gelukkig...)

Ik begrijp het namelijk niet helemaal.. (net zoals de extreme feministen die niets met mannen te maken willen hebben, dat keur ik namelijk ook erg af.. het geeft een vertekenend en niet reeel beeld van hoe we met elkaar om gaan of behoren om te gaan)

Wat de keuze van je dokter betreft. Ik heb beide gehad, zowel man als vrouw. Was blij dat ik na mijn verhuizing mijn huidige arts kreeg. De vrouwelijke kon ik niet mee overweg en voelde me erg ongemakkelijk onder haar benadering. De mannelijke huisarts kan ik prima mee overweg en voel me redelijk op mijn gemak.. Tenzij er allerlei onderzoeken plaats vinden waar ik me zo wie zo bij welke arts dan ook niet echt op mijn gemak voel als je begrijp wat ik bedoel..

Ik kijk naar de persoon en beoordeel mezelf hoe ik bij die persoon voel..

Ik denk juist dat in een openbare funktie je neutraal moet zijn. Dus geen hoofddoeken.. En geen habijten, kruizen of wat dan ook.. wil je dat kruisje dragen, stop het weg onder je kleren. Wat je thuis of in je privetijd wilt is wat anders.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:09

Jesser
Zoals jij het beschrijft daar kan ik me helemaal in vinden en is ook hoe ik het zie.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:23

ik zie het niet als discriminatie, maar wil daar wel een andere x op terug komen. ben nu aan het werk

verder kan ook ik me in je post vinden

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:44

FaberSmid schreef:
Goed dat dit topic weer open is, dit is een goed topic om elkaar wederzijds beter te leren begrijpen.
Ik denk dat er misverstanden zijn door "onwetendheid" en daardoor verkeerd begrijpen van anderen culturen, gewoontes en geloof. Net zo bij de hoofddoek in dit topic. Kan het helemaal mis hebben natuurlijk, maar zo ervaar ik het.
De Islam, Allah, Koran (Qoer'ān) en Moslim (moeslim) worden verkeerd of niet begrepen, maar wel veroordeeld zonder er wetenschap van te bezitten? Dat kan ik niet begrijpen, persoonlijk probeer ik zo breed mogelijk te informeren zonder te oordelen en al helemaal te veroordelen.
Naar mijn persoonlijke mening is de bijbel zoals wij die kennen, onvriendelijker voor mens en dier. Maar hoe origineel is de bijbel, zoals wij die kennen? Is de bijbel niet zoals paardenboeken vertaling op vertalen, met door verkeerd vertalen al zijn fouten? Vaktaal bij paarden wordt in deze moderne tijd niet belangrijk gevonden, als we elkander maar begrijpen in jip en janneke taal? Is het zo niet net zo toepasselijk bij de bijbel?
Wie zijn wij over anderen te oordelen en te veroordelen?

Waar is de grens, als het dragen van een hoofdoekje of keppel niet toegestaan wordt. Mag men dan wel sieraden met geloofstekens dragen? Mag men wel zich via kleding uiten, van welke muziek en lifestile voorkeur heeft? Of gaan we terug in de tijd naar de kostscholen, allemaal in dezelfde verplichte uniformele kleding?

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:11

FaberSmid schreef:
FaberSmid schreef:
Goed dat dit topic weer open is, dit is een goed topic om elkaar wederzijds beter te leren begrijpen.
Ik denk dat er misverstanden zijn door "onwetendheid" en daardoor verkeerd begrijpen van anderen culturen, gewoontes en geloof. Net zo bij de hoofddoek in dit topic. Kan het helemaal mis hebben natuurlijk, maar zo ervaar ik het.
De Islam, Allah, Koran (Qoer'ān) en Moslim (moeslim) worden verkeerd of niet begrepen, maar wel veroordeeld zonder er wetenschap van te bezitten? Dat kan ik niet begrijpen, persoonlijk probeer ik zo breed mogelijk te informeren zonder te oordelen en al helemaal te veroordelen.
Naar mijn persoonlijke mening is de bijbel zoals wij die kennen, onvriendelijker voor mens en dier. Maar hoe origineel is de bijbel, zoals wij die kennen? Is de bijbel niet zoals paardenboeken vertaling op vertalen, met door verkeerd vertalen al zijn fouten? Vaktaal bij paarden wordt in deze moderne tijd niet belangrijk gevonden, als we elkander maar begrijpen in jip en janneke taal? Is het zo niet net zo toepasselijk bij de bijbel?
Wie zijn wij over anderen te oordelen en te veroordelen?

Waar is de grens, als het dragen van een hoofdoekje of keppel niet toegestaan wordt. Mag men dan wel sieraden met geloofstekens dragen? Mag men wel zich via kleding uiten, van welke muziek en lifestile voorkeur heeft? Of gaan we terug in de tijd naar de kostscholen, allemaal in dezelfde verplichte uniformele kleding?

zou naar mijn idee wel de oplossing zijn... zeker op scholen vind ik dat gepast, iedereen hetzelfde apenpakkie enn niemand meer die kan zeuren over kleding die niet goed/mooi is of acc. die niet goed/mooi zijn

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:35

Persoonlijk is mij uniformeel kleding niet vreemd, maar ik kan wel begrijpen dat het moeilijk kan zijn voor personen die het niet gewoon zijn. Gaan dan alle dames hoofddoekjes dragen of juist niet? En worden sierraden dan ook verboden, met geloofstekens?
Kiwiko is u uniformeel kleding ook niet vreemd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:43

Wat mij een beetje tegenstaat is de tendens dat je je moet verdiepen in de islam. Hoezo??
Ik hoef me toch ook niet te verdiepen in het christendom of katholicisme om vredig naast elkaar te kunnen leven? Hou geloof lekker bij je en pas je aan aan de normen en waarden in deze westerse maatschappij. Zou een hoop problemen oplossen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:57

MysticTinker schreef:
21e eeuw :+

voor de 21ste eeus hebben we toch echt de 20ste eeuw :D :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:02

Zo oud ben ik nog niet Fabersmid :D :D :D

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:17

FaberSmid
In onze cultuur is het niet meer dan fatsoenlijk dat je in de klas geen hoofdbedekking gebruikt, dit is zowel voor de leerling als leraar. Wat is daar nu zo moeilijk aan?
Je haalt er van alles en nog wat bij.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:31

je mag een hoofddoek in de klas niet weigeren.. En het is nu eenmaal feit dat je wettelijk een hoofddoek niet met bijv. een petje mag vergelijken.. Het heeft 2 verschillende doeleinden..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:36

Als iedereen elkaar nou eens in zijn eigen waarde liet, dan zou het een stuk leuker zijn.
Ik heb niets met het geloof, maar een hoofddoek vind ik prima.
En als je naar de moskee of de kerk wil, dan ga je lekker.
Maar dat geldt wat mij betreft voor alles.
Vrijheid voor euthanasie, abortus, geloof, homo-huwelijk. En respect voor de ander.
Dat is democratie.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:37

Sorry, maar in mijn ogen niet daarom ben ik er ook tegen.
Kan me niet voorstellen dat dit wettelijk anders zou zijn.