Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

luve_rozes

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:04

Ik vind het vervelend dat ik het gezicht niet kan zien, maar op zich heb ik geen problemen met het dragen van een Burka. Ik vind mensen met cowboy hoeden net zo vervelend eruit zien, bij wijze van spreken, al zie ik daar het gezicht wel weer van.

Dat die mensen zich daardoor niet aanpassen aan Nederland, vind ik geen motivatie, ze kunnen prima geintregeerd zijn, en alleen een Burka dragen.

Zelf woon ik in een buurland, en merk overigens dat de Nederlanders hier, zich niet eens zo goed/makkelijk aanpassen, al dragen ze dan geen geloofs gebonden kleding. Ze houden wel in hun gedrag graag vast aan wat zij ''normaal'' vinden, maar hier grof gezegt als ''stotend'' wordt ervaren.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:49

de reden van mijn hoofddoek staat ongeveer 100x op bokt. mochtj e het echt willen weten. stuur me maar een pb-tje, ik vind het helemaal geen probleem om te vertellen.

met alle respect, maar ik heb geen zin meer om in dit topic te reageren.

want als iemand schreeuwt dat ik een eng mens ben en dat ik nu minder nederlander ben dan voorheen ,, dan hoor je niemand die persoon aanspreken. daar wordt overheen gelezen.

maar op alles wat ik zeg wordt direct zout gelegd krijg ik het idee. terwijl ik in alle discussies actief ben en mijn best doe.
het zal altijd 1 tegen 100 blijven, maargoed.

zelfs als ik als moslima zinde zeg dat ik tegen de boerka ben.. dan hoor je niemand.
maar ojee als ik iets 'voor de ander onbegrijpelijks' zeg...

@horseyfries. ik ben altijd al een persoon geweest die niet achter de rest van de heute aanhobbelt. ik wil mijn leven leiden zoals ik wil. daarbij mijn grote interesse voor psychologie, ik hou er zeker van om interessante ontmoetingen mee te maken en om gewenningen te doorbreken. dat prikkelt anderen weer tot nadenken. als mensen mij met mijn paard zien lopen krijgen ze een nekverekking en rijden ze bijna tegen een boom, ze weten niet wat ze zien! dat neem ik ze niet kwalijk, want het is geen alledaags beeld, maar deze mensen worden op die manier wel geprikkeld. of soms koop ik een 1e klas treinkaartje en ga vervolgens met een goed boek naast een zakenman zitten. de 1e reactie vind ik geweldig, maar het 2e, een gesprek, vind ik nog beter. (mijn klasgenoot doet dit ook, die zit helemaal vol tattoo\s). ik wil zeker niet onzichtbaar zijn nee. dat is mijn karakter, altijd al geweest, ik was altijd al licht-rebels, kwam altijd al voor mezelf op en ik ben nooit een ja-kniker geweest. ik hou ervan om doorgaanse dingen te doorbreken, dat zorgt ervoor dat het leven niet saai en 1tonig wordt. zolang het maar niet TE erg wordt. te erg is nooit goed. is dat soms negatief?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:56

Mensen die jou eng noemen moeten zich diep schamen Jameyskatje, ik heb veel respect voor je om hoe je iedere keer weer die brug probeert te bouwen tussen verschillende mensen met verschillende overtuigingen.. Ik hoop dat je je niet laat wegjagen door nare reacties, zou ik heel jammer vinden!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:23

Nee hoor Jameyskatje, dat is niet negatief. Je bevestigd dus wel dat mijn indruk die ik van jou heb, dat je graag een beetje shockeert en anders dan anderen wilt zijn, klopt.

Eng kan ik je ook niet vinden, al zie ik je niet altijd echt bruggen bouwen met opmerkingen als "hypocriet" over moslims die hoofddoeken niet nodig vinden.
Je bent nogal euh... stellig in je mening zal ik maar zeggen ;) Ach, dat is voor mij heel herkenbaar :+ en daar is ook niets mis mee vind ik, zolang je anderen wel in hun waarde laat en niet onnodig kwetst.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:13

Afbeelding

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:26

horseyfries schreef:
jameyskatje schreef:
ze is toch net zo goed mens als ieder ander?

ik als moslima vind het begrijpelijk dat mensen soms raar staan te kijken, ik neem het ze niet kwalijk, maar ik vind het wel heerlijk om die doorgaanse verwachting te doorbreken

Ik krijg soms de indruk dat jij er gewoon op kickt "anders te zijn" en deze opmerking draagt bij aan die indruk.

Van waar de conclusie dat het dragen van een hoofddoek of welke wijze van zijn geloof uiten, voor de kick zoals u beschrijft? Staat toch geheel wat anders geschreven,
jameyskatje schreef:
maar ik vind het wel heerlijk om die doorgaanse verwachting te doorbreken.

Discriminatie is helaas nog dagelijks aan de orde en dat zelfs in Nederland, ronduit walgelijk schrijf maar niet mijn persoonlijke ervaring en mening omdat ik een moderator niet wil teleur stellen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:38

horseyfries schreef:
Nee hoor Jameyskatje, dat is niet negatief. Je bevestigd dus wel dat mijn indruk die ik van jou heb, dat je graag een beetje shockeert en anders dan anderen wilt zijn, klopt.

Eng kan ik je ook niet vinden, al zie ik je niet altijd echt bruggen bouwen met opmerkingen als "hypocriet" over moslims die hoofddoeken niet nodig vinden.
Je bent nogal euh... stellig in je mening zal ik maar zeggen ;) Ach, dat is voor mij heel herkenbaar :+ en daar is ook niets mis mee vind ik, zolang je anderen wel in hun waarde laat en niet onnodig kwetst.

shockeren klinkt ook weer zo akelig, ik wil mensen niet bang maken hoor :P

dat hypocriet verhaal is je erg blijven hangen, dat vind ik wel jammer, omdat ik (met uitzonderingen als deze) wel heel veel probeer om goed te discusieren. ik denk dat we elkaar hierin verkeerd begrepen hebben. ik ben ook niet altijd de subtielste, jij zegt ook wat je vind, maar ik probeer wel te leren van mijn fouten. eindeloos oude koeien uit de sloot blijven halen is ook niet nodig, ik hoop niet dat ik dit verhaal volgend jaar nog steeds naar mijn hoofd krijg? * begint alvast te zweten* :+

het was meer hypocriet in de zin van, die man stelde dat het volgens de islam niet verplicht was(als ik me goed herinnerde). dat vind ik iets anders dan enkel geen hoofddoek dragen. ik vind het prima als iemand geen hoofddoek draagt, maar als moslim zijnde mag je minstens herkennen dat het wel verplciht is (de meeste moslima's die geen hoofddoek dragen die weten dat het volgens de religie wel zou moeten. dat ze er niet voor kiezen is hun eigen keus. alleen ze verdraaien verder niet te religie) ik maakte de vergelijking met een christen die de kruisiging van jezus ontkende, om het wat begrijpelijker te maken. dat staat toch ook in de bijbel? dus hoe kan een christen dat ontkennen? op die manier snap ik dus niet hoe een moslim kan stellen dat een hoofddoek niet verplicht is. terwijl het zowel in de qoran staat als in de sunnah uitgebreid als de grote geleerden er in overeenstemming over zijn en hier altijd over zijn geweest (dat zijn dus 3 van de 4 islamitische rechtsbronnen, jurispundentisch gezien) en dat ook nog op tv verspreid. dat vind ik een voorbeeld van hypocriet gedrag.
daarbij was de discussie op dat moment ook best 'pittig', speelt allemaal mee, alhoewel ik probeer mijn verstand voor mijn emoties te laten gaan, ben ook een mens, niet perfect.

alleen wat mij betreft was daar al een punt achter gezet. ik blijf niet zolang boos en geirriteerd. zoals ik ook met springert heb bewezen, ik heb m een tijdje bewust genegeerd omdat ik me beledigd voelde en vond dat hij niet respectvol was naar anderen, maar utieindelijk ben ik toch weer in gesprek gegaan, zonder excuus van hem als voorwaarde. omdat boos blijven duivels is (zei mn moeder altijd :P boos zijn is menselijk, boos blijven is duivels)

---

CtjeLief:
thnx, ik zal me zeker blijven mengen in al deze leuke discussies op bokt. er zijn echt een aantal bokkers waarmee ik super leuk kan praten, vind het ook allemaal heel interessant, niet omdat we het altijd zo met elkaar eens zijn. maar omdat die bepaalde manier van respectvol discusieren mij aanspreekt. ik hoef het echt niet met iedereen eens te zijn, andersom ook niet natuurlijk. maar een poging doen om begrip te creeeren is nooit weggegooid. krijg ook echt superveel leuke en positieve pb's ahv dit soort topics, alleen daarvoor zal ik het al doen, dat waardeer ik heel erg.
alleen in dit topic is al zoveel modder gegooid, dus neem er bewust even afstand van. (ik zet mezelf in de afkoelhoek haha)

ook denk ik dat in dit topic alles is gezegd(moet haast wel met al die pagina's hihi) en dat we tot de conclussie kunnen komen dat een niqaab participeren moeilijk maakt, mensen zich er niet veilig voelen bij het zien omdat iemand niet herkenbaar is, sommigen dit als een vorm van onbeleefd zijn ervaren en een manier van jezelf afsluiten voor je medemens. dat het in nederland weinig praktisch is, vooral als je ermee wilt werken, studeren, maar zelfs reizen en boodschappen doen. conclussie: een verbod zal helemaal niet vreemd zijn.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:44

FaberSmid schreef:
horseyfries schreef:

Ik krijg soms de indruk dat jij er gewoon op kickt "anders te zijn" en deze opmerking draagt bij aan die indruk.

Van waar de conclusie dat het dragen van een hoofddoek of welke wijze van zijn geloof uiten, voor de kick zoals u beschrijft? Staat toch geheel wat anders geschreven,

ik denk niet dat horseyfries het zo bedoeld. als ik de hoofddoek zou dragen, enkel omdat ik kick op 'anders zijn' dan zou ik helemaal verkeerd bezig zijn. dat is absoluut niet mijn intentie van het dragen van de hoofddoek. het is een bijzaak die je er gratis bij krijgt (het anders zijn), anders zijn is voor de 1 moeilijk (als je op de basisschool anderrs bent dan anderen wordt je vaak gepest) maar voor de ander is 'anders zijn' interessant.

ik denk meer dat zij bedoeld dat ik graag dingen meemaak die bijzonder zijn? niet doorgaans? of dat nou met of zonder hoofddoek is..
begrijp ik je zo goed horseyfries?

voor mij is 'anders zijn' ook heel moeilijk geweest, zo'n anderhalf jaar lang. maar nu heb ik dat leren accepteren en heb ik er gebruik van leren maken, het om kunnen zetten naar positieve dingen. het leren 'gebruiken' om mensen aan te zetten tot nadenken, of dmv gesprekjes aan te knopen etc. ik ben anders, ik val misschien soms buiten de toon, yes. zolang ik er zelf maar tevreden over ben toch?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:15

Yep!