NatasjavE schreef:Ik niet. Dat is toch niet meer van deze tijd. Laat andere mensen met rust en dring iemand anders niet jouw mening op. Want dat ik een religie...een mening. Jij bent van mening dat er een schepper is..ik niet.
En die mensen in andere landen hebben ook weer een andere mening/geloof. Laat ze..of laat ze net tot het bevrijdende inzicht komen dat er geen schepper is...uit eigen vrije wil dan he. door te kiezen voor scholing.
Wat Ravellie zegt is in principe waar, zo kort kan je het zeggen.
Wat er echter vroeger is gebeurd kan ik niet bestempelen als goed of fout. Daarvoor zal je een specifiekere situatie moeten geven, en zelfs dan is het nog moeilijk, als je als mens uberhaupt kan zeggen of iets goed is of fout. Een geloof of iets anders echt opdringen is in ieder geval fout, bovendien werkt dat averechts.
Een echte Christen zal zich dus niet opdringen, maar wel het geloof een uitleg geven. Daar zit een wezelijk verschil tussen. Natuurlijk kan je het als opdringen interpreteren als je er echt een hekel aan hebt, maar zo wordt het in eerste instantie niet gebracht. Althans, ik stel mensen niet de keuze van "geloven of ik maak je af". We blijven zelf echter ook mensen, dus dat betekent dat er ook fouten worden gemaakt.
Een aantal pagina's terug staat notabene dat mensen zelf kunnen denken. Nu, dan neem ik aan dat je wat Christenen zeggen toch ook rustig kan overdenken, zonder het gelijk te verwerpen. Dat is althans wat ik doe als er iets voorbij komt over de evolutietheorie van Darwin of iets anders
.
Er wordt heel vaak gezegd dat Christenen eenzijdig zijn, wij kunnen ook lezen en kiezen. Ik heb gekozen, ik ben Christen.
NatasjavE schreef:Euh ja..natuurlijk..maar het probleem is dat dat ook niet staat bij het stukje over de andere wang toekeren..
Vrouwen staan door dit soort bijbelteksten echt bekend als verderfelijk. Bij ons misschien niet meer maar vroeger echt we.
Ik heb een gelovig Surinaams vriendje gehad en haalde dit echt aan om aan te tonen dat je een vrouw niet alleen op stap kon laten gaan.
Jij interpreteert het niet zo..Maar hoe moet je dat verschrikkelijke verhaal dan interpreteren? Wat is de betekenis van het verhaal Sodom en Gammorra. Een Waarschuwing..maar voor wat dan? Ik probeer zo goed mogelijk te leven en goed te zijn voor mijn medemens.
Ook het verhaal van de kruisiging vindt ik schokkend. Waarom je eigen zoon zo laten leiden..Om onze zonden te vergeven? Dat had god toch ook meteen kunnen doen? Daar was die hele sante kraam niet voor nodig.
En nee...niemand hoeft met een verklaring te komen over hoe je de kruisiging wel moet zien...Het heeft geen zin. Ik geloof het toch niet.
Wat jouw Surinaamse vriendje dan wel is vergeten dat je als man ook respect hoort te hebben voor een vrouw, en dat iedereen gelijk is. Ik weet natuurlijk niet wat hij heeft meegemaakt met vrouwen, maar daar kan zijn mening op gebaseerd zijn. Mij is nog nooit geleerd, ik ben het nog nooit tegengekomen en ik heb ook nog niemand horen zeggen dat vrouwen verderfelijk zouden zijn.
Wat betreft de kruisiging, ik zal daar dan niets over zeggen. Vind het wel een beetje jammer dat je niet wat opener wil staan, maar dat is volledig je eigen keuze natuurlijk
!
Wat betreft evolutie, weten wij veel of God dat wel degelijk heeft gebruikt om Zijn schepping te behouden. Betekent absoluut niet dat ik geloof dat wij van de apen afstammen, maar wel dat God evolutie wel degelijk heeft kunnen gebruiken. Staat bij mijn weten nergens dat Hij het níet heeft gedaan iig.
We zijn inmiddels wel een beetje aan het afdwalen geloof ik
.