God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:33

NatasjavE schreef:
Agnost zijn mag nog maar echt leven alsof er geen God is is echt heel erg.

Waarom is dat erg?
Zolang goed leeft is er toch geen probleem?'Je hoeft niet per se voor iets 'hogers' een goed leven te leiden. Dat mag ook gewoon voor de wereld, voor je medemensen of desnoods omdat je het zelf wilt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:56

Sunrise_ schreef:
faye schreef:
Het gaat om de toon ;)
Dat is ook mijn probleem met gelovigen, er is altijd een soort van verhevenheid en dat terwijl men zich ophangt aan verhalen die door uitgekookte mannen zijn opgeschreven :n

En de hypocrisie vind ik het ergst. Sommigen hangen hier de vrome engel uit en elders op bokt wordt heel anders gesproken. Ik hou daar gewoon niet zo van :n

En ik -als gelovige ;) - word er soms zo moe van dat wij ons altijd moeten verdedigen, omdat een paar mensen een verkeerd beeld hebben geschept van christenen in het algemeen. Er wordt vaak zo snel gegeneraliseerd. Ik snap best dat je zo denkt wanneer je christenen hebt meegemaakt die zich veroordelend of dergelijke hebben gedragen, maar er zijn ook zat leuke christenen.

Edit; dit bedoel ik niet aanvallend ofzo. Maar ik zou het gewoon heel fijn vinden als er wat minder gegeneraliseerd zou worden...

Niet alleen dat; als christen krijg je ook om de haverklap de vraag; mag dat wel? Waarom zou een christen bepaalde dingen niet mogen? En waarom zou je je daar als niet-christen mee moeten bemoeien?

Daarom irriteren zulke (zoals de laatste regel van Faye) uitspraken mij ook.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 03:10

Neroo schreef:
Ik ben ook voor Darwin, ik snap gewoon echt niet dat sommige mensen denken dat er serieus een gozer was die alles even in 7 dagen gemaakt heeft.
Ik kan daar dus gewoon serieus met me pet niet bij.

Is gewoon onlogisch. Darwin is toch zo klaar als een klontje?

_O- Darwin klaar als een klontje?? :') Als je er een beetje bij nadenk is het evengoed een sprookje.

Plus; je bent vóór Darwin? Waren we een Creator-contest aan het houden? God of Darwin, wie stemt voor? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:21

anneliesdj schreef:
Daarom irriteren zulke (zoals de laatste regel van Faye) uitspraken mij ook.

Maar wel de waarheid :D
Ik zie hier regelmatig iemand vrome teksten plaatsten en elders op bokt toch minder leuke dingen over dezelfde discussiegenoten schrijven. Dat is voor mij weer een bevestiging van de hypocrisie van gelovigen. Degenen die ik ken zijn voor 90% zo.
En nee, ik houd daar niet van. Mag toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:47

anneliesdj schreef:
Neroo schreef:
Ik ben ook voor Darwin, ik snap gewoon echt niet dat sommige mensen denken dat er serieus een gozer was die alles even in 7 dagen gemaakt heeft.
Ik kan daar dus gewoon serieus met me pet niet bij.

Is gewoon onlogisch. Darwin is toch zo klaar als een klontje?

_O- Darwin klaar als een klontje?? :') Als je er een beetje bij nadenk is het evengoed een sprookje.

Plus; je bent vóór Darwin? Waren we een Creator-contest aan het houden? God of Darwin, wie stemt voor? :D

Nou Darwin is geen creator natuurlijk...dat is gewoon iemand die de verbanden tussen de verschillende soorten zag. Uitspraken als ik ben "voor" Darwin moet je dan ook maar interpreteren als:..ik acht de evolutietheorie bewezen.
;)

De evolutietheorie is natuurlijk niet zo klaar als een klontje. Dat is best ingewikkelde kost en waar gelukkig nog wel veel vragen openliggen.(Er is toch niets mooiers dan weer nieuwe puzzels op de plaats leggen) Maar je kan als tegenargument dit niet als sprookje afdoen. De bewijzen zijn wel overduidelijk..anders waren ze ook niet met de perfect-design theorie gekomen....Ze moesten op die bewijzen toch een antwoord hebben.

Let wel..Zelfs Andries Knevel erkend nu dat de evolutie van de soorten, zoals Darwin deze voor het eerst naar buiten bracht, echt heeft plaatsgevonden.... Er is m.i. nog maar een discussie mogenlijk. Wie zetten dit alles in gang...een kreator of is dit allemaal toeval.

Nou ik ben van mening dat de kans van het bestaan van een hogere macht nihil is. Bij wetenschap kan je nooit iest 100% uitsluiten maar ik acht de kans dat er een god bestaat minder dan 0,0001%(een wiskundige zal daar een berekening op los kunnen laten...ik heb dit getal voor het gemak maar even verzonnen)

Het is dus allemaal toeval.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:48

oomens schreef:
NatasjavE schreef:
Agnost zijn mag nog maar echt leven alsof er geen God is is echt heel erg.

Waarom is dat erg?
Zolang goed leeft is er toch geen probleem?'Je hoeft niet per se voor iets 'hogers' een goed leven te leiden. Dat mag ook gewoon voor de wereld, voor je medemensen of desnoods omdat je het zelf wilt.

Vind ik dus ook :j . Je kan best een persoonlijke reden hebben voor iets. Maar ik vind dat alles rondom God zo opgeblazen wordt, alsof het de ENIGE waarheid zou zijn.

Ik heb twee weken geleden een discussie gezien op de EO en ging ook precies hierover.. Er werd vanuit de EO gesproken alsof de rest gek was... en zij de enige waarheid vertelden!! Ik werd hier zo kwaad om!
Alsof zij de enige echte waarheid in pacht hadden.. De ongelovigen waren maar onwetend. Pfff, maak het even! Prima dat je gelooft, ieder zijn ding, maar dit gaat mij te ver.

De meeste oorlogen komen voort uit geloof, Allah of God, in principe hetzelfde, maar ze worden allebei naar mijn idee zo OVERhemelt.. dat mensen dit gebruiken als excuus voor hun handelen. Walgelijk vind ik dat!
Je bent verantwoordelijk voor je eigen doen en laten.. als jij je fiets laat jatten doordat je hem niet op slot hebt gezet bij wijze van, is dit niet 'de wil' van God, om maar even kort door de bocht te zijn. Een fikse overstroming is niet de wil van God, dit komt door klimaatsverandering die wij tot stand hebben gebracht of door een tsunami, een natuur-reactie. En níet de wil van God.

Evolutie, daar gaan miljoenen decennia overheen, andere diersoorten etc zijn er gekomen, omdat de aarde zich heeft aangepast. Er komt nu meer water op het land, dus er zullen andere vissoorten wellicht gaan ontstaan, of straks lopen er hier ook weer bruine beren rond, noem maar iets.
Ik geloof hier dus meer in, omdat dit gewoon goed te verklaren is!! Al het leven ontwikkelt en zál blijven ontwikkelen. Het is gewoon onwaarschijnlijk dat er *plots* een mens op de wereld is gezet.. Hoe verklaar je dan de opgravingen van botten van dinosaurussen en mens-apen? Bovendien worden er twee volwassen mensen op de aarde gezet.. Het leven begint toch bij een baby, van baby naar peuter, kleuter, kind, puber... etc. Dus ook de méns ontwikkelt zich een leven lang.

Imo ogen is de theorie rondom God gewoon onmogelijk, er zijn miljoenen opgravingen gevonden uit het Jura-tijdperk en dan nog begint de aarde met twee mensen.. I don't think so..
Prima als je er in gelooft, om je eigen redenen.. Maar ik waardeer het niet, als het bestempelt wordt als de enige waarheid... Ik ben niet vóór Darwin.. Ik vind zijn theorie veel aannemelijker. Ook als zijn theorie als de enige waarheid wordt bestempelt.. vraag ik me af, waar al die oorlogen en deze hevige discussies vandaan komen.. Ik heb nog nooit gescheld gehoord over Darwin of een oorlog om wat Darwin ooit heeft opgeschreven. Het leven ontwikkelt, de mens ontwikkelt en je bent verantwoordelijk voor je eigen daden, actie-reactie/oorzaak-gevolg heet dat.

Ik heb ook een vriendin die gelovig is en alles rondom God gelooft, en we kunnen het supergoed vinden.
Zij weet dat ik totaal NIET geloof, en we vinden het allebei best. We hebben het niet over God en we hebben het niet over Darwin, we staan allebei gewoon lekker in het leven en weten allebei dondersgoed dat we elkaar respecteren om onze keuzes, ook al zijn we twee uitersten.

HOE de wereld tot stand is gekomen is niet belangrijk, wél gaat het erom dat je verantwoordelijk bent voor je eigen handelen, maar ook zeker voor je eigen denken, als we hier mee beginnen, zou wellicht het oorlog maken een stuk minder zijn? Het welles/nietes spelletje rondom God of het doen wat God 'wil' is volgens mij nr.1 oorzaken van ruzies.

Heerlijk om mensen uit de tent te lokken, omdat er altijd ZO ENORM ZWAAR AAN GETILT WORDT 8)7 .
Als je niet voor God bent, dan ben je tegen... Klinklare onzin, je mag geloven wat je wil, dus ook sommige stukken van God en alles eromheen geloof ik niet. Het is de kunst zelf keuzes te maken, om te staan voor wie je bent, waar je wél in gelooft en waar je níet in gelooft en niet zomaar domweg alles aannemen wat er staat geschreven. Ik vind dit nogal dom; je laten vertellen wat de waarheid is, wil je niet zélf ontdekken wat de waarheid is en zelf uitmaken wat goed en wat slecht is?

Ook zullen dingen nooit zo zwart wit zijn als wat ik hier zeg, maar dat is wel hoe ik het zie.. Ik vind het gewoon bizar hoe mensen zich laten vertellen wat ze moeten doen, zoals wat er in de bijbel staat, wíe zegt dat dit enige juiste manier is? En...hoe weet je nou of je dan in de hemel komt? Omdat het op papier staat? Ik zie hier een heeeeeeeleboel 'gelovigen' in mijn omgeving.. ze geloven alles wat vast en los zit rondom God, maar vervolgens zie ik ze gewoon op moterkappen liggen met een gozer na het stappen... Prima, daar ben je jong voor, lang leven het leven.. Het is namelijk ook een feit dat een mens meer dan één partner in het leven heeft, maar sta hier dan ook voor. Neem dan niet dómweg aan, dat je moet leven met één partner, geen seks voor huwelijk mag hebben, je altijd een rok moet dragen..

Zelf nadenken en verantwoordelijkheid nemen voor je eigen handelen; daden én woorden! Zélf nadenken.

Ik ben niet vóór, ik ben niet tegen.. dit is mijn theorie ;) .
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 12-03-09 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:06

Ik vroeg me af.. omdat sommige hier zeggen; je gaat alleen naar de hemel als je in God geloofd,
wat nu, als je in een oerwoud woont.. waar je nog met lendedoekjes rondloopt e.d. en niemand weet af van het bestaan van God o.i.d. omdat niemand het aan hun verteld heeft.
Gaan zij dan naar de hemel als ze doodgaan?

of begrijp ik er nu helemaal niets meer van? :+

WolinLotte

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:17

Zij hebben voorrang vind ik :P , ook al weten ze niet van het bestaan van God af, zij hebben heel puur geleefd :j .
Doden om te eten, niet omdat een dier lastig was. Ze verspillen geen leven. Leven in goede harmonie met hun naasten, familie en vrienden. En leven van wat ze zelf oogsten. Dichter bij jezelf staan, kan geloof ik niet :) .

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:17

@WolinLotte, pcies zoals ik het zou verwoorden.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:30

WonderWanita schreef:
Ik vroeg me af.. omdat sommige hier zeggen; je gaat alleen naar de hemel als je in God geloofd,
wat nu, als je in een oerwoud woont.. waar je nog met lendedoekjes rondloopt e.d. en niemand weet af van het bestaan van God o.i.d. omdat niemand het aan hun verteld heeft.

En daar stuurden ze dan vroeger heel fijntjes missionarissen op af om die "inboorlingen" of "heidenen" even over het geloof te leren.

Niks geen respect voor hun leefwijze of cultuur. Geloven zouden ze, niet goedschiks...dan kwaadschiks. Het was immers voor hun eigen bestwil. Dat daarmee de 10 geboden met de voeten getreden werden werd daarbij even vergeten...

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:33

Ik ben gelovig en geloof dus absoluut niet in de evolutie theorie
Ik geloof dat God de schepper is van hemel en aarde.
Alleen geloof ik wel dat toendertijd een dag best duizend jaar kan zijn
En niet meer de begrippen die wij kennen: 24 uur in een dag

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:34

_Sigrid_ schreef:
WonderWanita schreef:

En daar stuurden ze dan vroeger heel fijntjes missionarissen op af om die "inboorlingen" of "heidenen" even over het geloof te leren.

Niks geen respect voor hun leefwijze of cultuur. Geloven zouden ze, niet goedschiks...dan kwaadschiks. Het was immers voor hun eigen bestwil. Dat daarmee de 10 geboden met de voeten getreden werden werd daarbij even vergeten...

Dat is een goede vraag wonderwanita
Een vraag die ik ook vaak gesteld heb in onze gemeente
Het is zo dat Jezus zelf gezegd heeft ( toen hij naar de hemel is teruggegaan) dat wij over Jezus moeten vertellen
Overal op de wereld.
Dat is ook de reden dat er zoveel zendelingen over de hele wereld zitten
Ik persoonlijk heb veel respect voor deze mensen, ik mis zelf de vrijmoedigheid

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:42

ravellie schreef:
Dat is een goede vraag wonderwanita
Een vraag die ik ook vaak gesteld heb in onze gemeente
Het is zo dat Jezus zelf gezegd heeft ( toen hij naar de hemel is teruggegaan) dat wij over Jezus moeten vertellen
Overal op de wereld.
Dat is ook de reden dat er zoveel zendelingen over de hele wereld zitten
Ik persoonlijk heb veel respect voor deze mensen, ik mis zelf de vrijmoedigheid

Ik niet. Dat is toch niet meer van deze tijd. Laat andere mensen met rust en dring iemand anders niet jouw mening op. Want dat ik een religie...een mening. Jij bent van mening dat er een schepper is..ik niet.
En die mensen in andere landen hebben ook weer een andere mening/geloof. Laat ze..of laat ze net tot het bevrijdende inzicht komen dat er geen schepper is...uit eigen vrije wil dan he. door te kiezen voor scholing.

Anoniem

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:06

anneliesdj: Waarom is Darwins theorie in jou ogen een sprookje?

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:35

NatasjavE schreef:
Ik niet. Dat is toch niet meer van deze tijd. Laat andere mensen met rust en dring iemand anders niet jouw mening op. Want dat ik een religie...een mening. Jij bent van mening dat er een schepper is..ik niet.
En die mensen in andere landen hebben ook weer een andere mening/geloof. Laat ze..of laat ze net tot het bevrijdende inzicht komen dat er geen schepper is...uit eigen vrije wil dan he. door te kiezen voor scholing.

Wat Ravellie zegt is in principe waar, zo kort kan je het zeggen.
Wat er echter vroeger is gebeurd kan ik niet bestempelen als goed of fout. Daarvoor zal je een specifiekere situatie moeten geven, en zelfs dan is het nog moeilijk, als je als mens uberhaupt kan zeggen of iets goed is of fout. Een geloof of iets anders echt opdringen is in ieder geval fout, bovendien werkt dat averechts.
Een echte Christen zal zich dus niet opdringen, maar wel het geloof een uitleg geven. Daar zit een wezelijk verschil tussen. Natuurlijk kan je het als opdringen interpreteren als je er echt een hekel aan hebt, maar zo wordt het in eerste instantie niet gebracht. Althans, ik stel mensen niet de keuze van "geloven of ik maak je af". We blijven zelf echter ook mensen, dus dat betekent dat er ook fouten worden gemaakt.
Een aantal pagina's terug staat notabene dat mensen zelf kunnen denken. Nu, dan neem ik aan dat je wat Christenen zeggen toch ook rustig kan overdenken, zonder het gelijk te verwerpen. Dat is althans wat ik doe als er iets voorbij komt over de evolutietheorie van Darwin of iets anders :) .
Er wordt heel vaak gezegd dat Christenen eenzijdig zijn, wij kunnen ook lezen en kiezen. Ik heb gekozen, ik ben Christen.

NatasjavE schreef:
Euh ja..natuurlijk..maar het probleem is dat dat ook niet staat bij het stukje over de andere wang toekeren..

Vrouwen staan door dit soort bijbelteksten echt bekend als verderfelijk. Bij ons misschien niet meer maar vroeger echt we.
Ik heb een gelovig Surinaams vriendje gehad en haalde dit echt aan om aan te tonen dat je een vrouw niet alleen op stap kon laten gaan.

Jij interpreteert het niet zo..Maar hoe moet je dat verschrikkelijke verhaal dan interpreteren? Wat is de betekenis van het verhaal Sodom en Gammorra. Een Waarschuwing..maar voor wat dan? Ik probeer zo goed mogelijk te leven en goed te zijn voor mijn medemens.

Ook het verhaal van de kruisiging vindt ik schokkend. Waarom je eigen zoon zo laten leiden..Om onze zonden te vergeven? Dat had god toch ook meteen kunnen doen? Daar was die hele sante kraam niet voor nodig.

En nee...niemand hoeft met een verklaring te komen over hoe je de kruisiging wel moet zien...Het heeft geen zin. Ik geloof het toch niet.

Wat jouw Surinaamse vriendje dan wel is vergeten dat je als man ook respect hoort te hebben voor een vrouw, en dat iedereen gelijk is. Ik weet natuurlijk niet wat hij heeft meegemaakt met vrouwen, maar daar kan zijn mening op gebaseerd zijn. Mij is nog nooit geleerd, ik ben het nog nooit tegengekomen en ik heb ook nog niemand horen zeggen dat vrouwen verderfelijk zouden zijn.
Wat betreft de kruisiging, ik zal daar dan niets over zeggen. Vind het wel een beetje jammer dat je niet wat opener wil staan, maar dat is volledig je eigen keuze natuurlijk :j !

Wat betreft evolutie, weten wij veel of God dat wel degelijk heeft gebruikt om Zijn schepping te behouden. Betekent absoluut niet dat ik geloof dat wij van de apen afstammen, maar wel dat God evolutie wel degelijk heeft kunnen gebruiken. Staat bij mijn weten nergens dat Hij het níet heeft gedaan iig.

We zijn inmiddels wel een beetje aan het afdwalen geloof ik :P .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:01

Volgens mij zijn we niet aan het afdwalen...volgens mij is dat de discussie ben je een aanhanger van de Evolutie leer of geloof je in God. ;)

Tja open voor staan.... Ik vind een aantal bijbel verhalen echt wel leuk. Ik kijk graag naar de film de 10 geboden. En Ben Hur vind ik ook nog steeds fantastisch om naar te kijken. Ook die film van Mel Gibson gezien..(ben de naam even kwijt)...alleen dat blijft voor mij het zelfde gevoel houden als The Davinci Code en Spiderman(en iedere ander goede film..ik heb het niet over b -films). Ik denk dat dat voor jouw anders is.

Als men mij echt bewijs voor het bestaan van (een)God zou kunnen laten zien. Dan zou ik er zeker open voor staan. Ik vind ook dat je nooit kan zeggen het is 100% onmogelijk. Alleen hoe de bewijzen er nu voor liggen..nee dan acht ik het heel, heel, heel erg onwaarschijnlijk dat er een god is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:07

faye schreef:
Ik zie hier regelmatig iemand vrome teksten plaatsten en elders op bokt toch minder leuke dingen over dezelfde discussiegenoten schrijven. Dat is voor mij weer een bevestiging van de hypocrisie van gelovigen. Degenen die ik ken zijn voor 90% zo.

Tuurlijk mag dat maar daarom hoef je niet alle christenen te generaliseren, misschien ken jij wel net de verkeerden :)*

NatasjavE schreef:
Let wel..Zelfs Andries Knevel erkend nu dat de evolutie van de soorten, zoals Darwin deze voor het eerst naar buiten bracht, echt heeft plaatsgevonden.... Er is m.i. nog maar een discussie mogenlijk. Wie zetten dit alles in gang...een kreator of is dit allemaal toeval.

Zelfs Andries Knevel :roll: is dat zo'n bijzonder persoon dat als hij zegt dat het zo is iedereen dat moet geloven?

Let wel; Zelfs Darwin zelf heeft, nadat hij de evolutietheorie heeft verzonnen, gezegd dat er niets van klopte, die heeft dus zijn eigen theorie verworpen. Dat voer ik toch ook niet aan als argument tegen de evolutietheorie? :+

Juul schreef:
anneliesdj: Waarom is Darwins theorie in jou ogen een sprookje?

Dat lijkt me toch wel duidelijk of niet?

De evolutietheorie gaat er vanuit dat alles is begonnen als ééncellig dier en van daaruit steeds groter is geworden. Dus een diertje als een vlo zou dmv evolutie uit kunnen groeien tot een luipaard maar net zo goed tot een gazelle, afhankelijk van de omstandigheden. Klint nogal ver gezocht of niet?

Plus; volgens de evolutietheorie zouden dieren zich door evolutie perfekt aanpassen aan hun leefomgeving, hoe kan het dan dat je bv in een tropisch regenwoud honderden zo niet duizenden verschillende insekten hebt? Die zijn dus geen van allen perfekt, velen verschillen zelfs maar miniem van elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:15

anneliesdj schreef:
faye schreef:

Tuurlijk mag dat maar daarom hoef je niet alle christenen te generaliseren, misschien ken jij wel net de verkeerden :)*

Nou, er bestaat ook nog zo iets als statistiek ;)
Ik generaliseer overigens nergens, er staat nergens ALLE. Waarom voel je je dan zo aangesproken?

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:21

NatasjavE, moet je eerlijk bekennen dat ik de film van Mel Gibson (als je tenminste The Passion of the Christ bedoeld) niet heb gezien, dus kan daar moeilijk over oordelen. Overigens vind ik films meestal ook gewoon leuk of niet leuk, ook als ze van Bijvelverhalen vertellen zit ik daar niet aan vastgeplakt. Vind er een aantal wel heel mooi en goed verfilmd, die hebben wel meer betekenis ja :). Neem aan dat je dat bedoeld met dat het voor mij anders is.
En ik snap met open staan dat mensen graag hard bewijs willen zien. Dat heb ik de helft van mijn leven gedaan: "Nou God, laat dan maar eens zien! Eerst zien, dan geloven.". Zo wordt het op school aangeleerd ("geen conclusies trekken zonder bewijs"), ondanks een gelovige opvoeding. Ik heb het uiteindelijk gekregen, hoewel het verre van het "bewijs" is dat ik had verwacht. Ben in ieder geval wel blij dat je je niet helemaal afsluit, want dat vind ik vaak jammer bij mensen. Ik kom je echt niet het geloof opdringen (hoewel dat niet betekent dat ik in discussies niets zeg, absoluut niet! Dat schijnen veel mensen te denken, als je niets opdringt ben je een zwak, en ineengekeerd Christen), maar ook in andere dingen willen mensen zich snel afhouden van andere kanten. Overigens vind ik wel dat open staan iets anders is als dingen geloven of bijvoorbeeld gelijk alles om je heen maar binnenhalen, of je het nu gelooft of neit. Wel vind ik open staan slaan op het feit dat wanneer je een mening vormt je daar goed over na moet denken. Niet dat je gelijk moet gaan twijfelen aan alles wat je zegt, maar wel even gaat nadenken of stil gaat staan bij wat je vertelt wordt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:21

Dus er is statistisch bewezen dat christenen hypocriet zijn? Het moet niet gekker worden hierzo :+

Ik voel mij aangesproken omdat ik vaker dit soort uitspraken hoor en vaak compleet ongegrond. Alsof een christen niet gewoon een mens is.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:29

anneliesdj schreef:
De evolutietheorie gaat er vanuit dat alles is begonnen als ééncellig dier en van daaruit steeds groter is geworden. Dus een diertje als een vlo zou dmv evolutie uit kunnen groeien tot een luipaard maar net zo goed tot een gazelle, afhankelijk van de omstandigheden. Klint nogal ver gezocht of niet?.

Je hebt je duidelijk niet verdiept in de evolutietheorie....want dat is dus héél iets anders dan aan vlo die uitgroeid tot een luipaard. Dat is klinkklare onzin.
Evolutie gaat om (zoals het woord al zegt) om zéér kleine veranderingen in spannes van duizenden jaren tijd. Simpel voorbeeld: Mensen worden steeds langer.
Waarom? Beter voedsel, betere leefomstandigheden. Wij passen ons dus ook aan!
anneliesdj schreef:
Let wel; Zelfs Darwin zelf heeft, nadat hij de evolutietheorie heeft verzonnen, gezegd dat er niets van klopte, die heeft dus zijn eigen theorie verworpen. Dat voer ik toch ook niet aan als argument tegen de evolutietheorie? :+

Korte tijd later beweert een vrouw dat ze Darwin bezocht heeft toen die op zijn sterfbed lag en dat hij daarbij spijt betuigde over zijn theorie en vroeg om met hem over Christus en Zijn redding te spreken. Darwins dochter heeft dit echter ontkend.

Lijkt me dus weer een gerucht dat in de wereld is geholpen. Helaas kunnen we het niet meer navragen aan hem.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:31

Ik noem dat niet uit de wereld geholpen. We weten toch niet wie van de twee gelijk heeft? :)

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:34

Ik ben ook Christen en ik geloof dus ook in God en niet in de evolutie-theorie!
Ik geloof niet dat alles kan ontstaan uit 1 grote knal... Daar is de wereld veel te mooi voor gemaakt.

God heeft de mensen gemaakt naar Zijn evenbeeld (we lijken dus op Hem), we hebben een vrije wil gekregen daardoor kunnen we van alles doen (zelf beslissen en zo). We mogen dus ZELF de keus voor of tegen God maken!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:44

Ik denk dat hypocrisise binnen het geloof onstaat door het "moeten leven naar de regeltjes". Volgens mij is het leven te complex om het in 10 leefregels te vatten.

Ik kan wel wat voorbeelden opnoemen van ontzettend hypocriete, zelfs scheinheilig achterbakse acties van christenen, maar ik ben me ervan bewust dat dit de extremen zullen zijn waar een gemiddelde christen niet mee geassocieerd wil worden.

Voor diegene die nieuwsgierig zijn naar wat ik bedoel, kijk even de documentaire "Friends of God" over het geloof in Amerika. ->fragment: http://www.youtube.com/watch?v=MOpMsuz_uK4&hl=nl
Vooral erg schijnheilig dat de hoofdpersoon Ted Haggard (zeer vooraanstaand persoon binnen de Amerikaanse kerk) die in de documentaire pretendeert een vrome goede christen te zijn, eigenlijk een homoseksuele relatie erop nahoudt met een aan meth verslaafde junk...
Terwijl hij gewoon getrouwd is en kids heeft...
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 12-03-09 18:47, in het totaal 2 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:45

_Sigrid_ schreef:
anneliesdj schreef:
De evolutietheorie gaat er vanuit dat alles is begonnen als ééncellig dier en van daaruit steeds groter is geworden. Dus een diertje als een vlo zou dmv evolutie uit kunnen groeien tot een luipaard maar net zo goed tot een gazelle, afhankelijk van de omstandigheden. Klint nogal ver gezocht of niet?.

Je hebt je duidelijk niet verdiept in de evolutietheorie....want dat is dus héél iets anders dan aan vlo die uitgroeid tot een luipaard. Dat is klinkklare onzin.
Evolutie gaat om (zoals het woord al zegt) om zéér kleine veranderingen in spannes van duizenden jaren tijd. Simpel voorbeeld: Mensen worden steeds langer.
Waarom? Beter voedsel, betere leefomstandigheden. Wij passen ons dus ook aan!

Waarom zou een mens langer worden omdat ie beter voedsel krijgt?

Wat ik zeg is helemaal geen onzin want volgens de evolutie zijn reptielen ook veranderd in vissen en andersom, als 'bewijs' daarvoor wordt vaak de slijkspringer aangehaald. Evolutie gaat gewoon door, dier blijft zich aanpassen aan zijn omgeving en kan uiteindelijk (over 'miljoenen' jaren) compleet veranderen.

Overigens gaat de evolutie er dus vanuit dat DNA veranderd, terwijl altijd geleerd wordt dat DNA uniek is en niet kán veranderen.

Horselove154; evolutie heeft niets te maken met een grote knal, das weer een andere theorie ;)