Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 09:48

Misschien moeten ze eens een workshop uit elkaar getrokken dieren organiseren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 09:50

Nu vind ik sommige meldingen ook gevoelsmatig wel lastig hoor. Dan zie ik die dode schapen in Leersum, toch een gebied waar de wolf erg actief is, en dan staan ze alleen achter een paar banketstaaf prikkeldraadjes.
Ik zie dat hier, op de Veluwe, ook nog echt heel veel. Die dieren worden bijna aangeboden als een soort mc Donalds,

In alle eerlijkheid zijn er hier ook gewoon heel veel mensen die er minder om geven. Dat is niet fraai om te zeggen... dat weet ik.
Die hebben dan wat geiten, schaapjes, of ander spul lopen, en als het dood is kopen ze nieuwe.
Uiteraard zijn ze echt niet allemaal zo, maar er zijn hier heel veel mensen absoluut minder 'gevoelig' voor dierenleed.
Diezelfde mensen klagen dan wel over de wolf, maar er gaat geen euro naar de bescherming van hun dieren.

Dan kan ik sommige mensen die hierover klagen best wel begrijpen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 09:59

Elisa2 schreef:
Dat boekje is gewoon bedoeld als manipulatie en hersenspoeling, jong beginnen dat werkt het beste. In dit geval is het misschien wel gunstig dat kinderen niet echt veel boeken meer lezen tegenwoordig.

Ik denk dat mensen die dit geloven (niet de bedenkers maar de volgelingen) gewoon vooral veel tegengeluid moeten horen. Bewijs hoe vaak die wolfwerende hekken niet werken, welke andere problemen het allemaal met zich mee neemt. Dat het in de praktijk anders werkt dan in de theorie etc.

Rizette, je hebt het mooi omschreven.
Ik vraag me dan ook altijd af of al die "haters" helemaal geen producten gebruiken die bij de boer vandaan komen. Geen ijsjes, geen medicatie, geen snoep, cake, groentes, eieren, vlees, etc etc.
Voor mijn gevoel zijn de meesten namelijk behoorlijk hypocriet..maar goed, misschien geloven ze echt dat alles uit de supermarkt komt.
:+

Ik sprak het weekend nog iemand die in de veronderstelling was dat koeien gewoon standaard melk geven zonder dat daar een dracht en geboorte voor nodig is. Dus ja... }:0

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:00

Ik blijf vinden dat het logisch is dat mensen niet gaan investeren in dure omheining die niet werkt…
Wel zou ik dan liever zien dat de schaapjes dan of in de nacht op een (mobiel?) hok zouden zitten of dat ze nu al gewoon naar de slacht gebracht worden. Dan zijn ze maar vast dood. Maar wat zonde ook eigenlijk. Want wat is het mooi zo’n wei vol met wolletjes en in het voorjaar kleine spring wolletjes. Het is gewoon heel verdrietig :(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:02

Sanet schreef:
Ik blijf vinden dat het logisch is dat mensen niet gaan investeren in dure omheining die niet werkt…
Wel zou ik dan liever zien dat de schaapjes dan of in de nacht op een (mobiel?) hok zouden zitten of dat ze nu al gewoon naar de slacht gebracht worden. Dan zijn ze maar vast dood. Maar wat zonde ook eigenlijk. Want wat is het mooi zo’n wei vol met wolletjes en in het voorjaar kleine spring wolletjes. Het is gewoon heel verdrietig :(

Ik vind gewoon niet dat je NIKS kunt doen.... ik ga ook veel geld uitgeven aan de omheining, en daar baal ik hartgrondig van.
Maar gewoon helemaal niks doen is natuurlijk gewoon stom.
Haal ze dan naar binnen, of prik wat extra netten op z'n minst.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:03

Hoeveel moeten ze doen volgens jou dan dat het wel genoeg is? Maar nog steeds schaapjes opgegeten worden? €100? €500?
En dan nog dode schapen..

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:04

Elisa2 schreef:
Misschien moeten we dan ook theater workshops verzinnen waarin ze kunnen ruiken, voelen, kruipen en doodgaan als een schaap die door een wolf levend opgegeten wordt? Of zou dat weer te traumatisch zijn? :+

Waarschijnlijk minder traumatisch dan horen hoe geweldig wolven zijn, om dan vervolgens te worden aangevallen. Is in Nederland in 2016 ook gebeurt in 'wolvenpark', daar werd jongste kind (5) ook gelijk gegrepen, maar nog steeds blijven zoveel mensen volhouden dat wolven dat niet doen. Terwijl de 2 confrontaties met kinderen deze zomer toch echt alweer het tegendeel bewijzen. |o

https://letselschademagazine.nl/aansprakelijkheid-dieren-algemeen/rb-noord-nederland-121216-meisje-en-moeder-aangevallen-door-wolven-in-thema/familiepark-park-aansprakelijk-maar-incident-valt-niet-onder-polisdekking

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:07

Ninx schreef:
Nu vind ik sommige meldingen ook gevoelsmatig wel lastig hoor. Dan zie ik die dode schapen in Leersum, toch een gebied waar de wolf erg actief is, en dan staan ze alleen achter een paar banketstaaf prikkeldraadjes.
Ik zie dat hier, op de Veluwe, ook nog echt heel veel. Die dieren worden bijna aangeboden als een soort mc Donalds,

In alle eerlijkheid zijn er hier ook gewoon heel veel mensen die er minder om geven. Dat is niet fraai om te zeggen... dat weet ik.
Die hebben dan wat geiten, schaapjes, of ander spul lopen, en als het dood is kopen ze nieuwe.
Uiteraard zijn ze echt niet allemaal zo, maar er zijn hier heel veel mensen absoluut minder 'gevoelig' voor dierenleed.
Diezelfde mensen klagen dan wel over de wolf, maar er gaat geen euro naar de bescherming van hun dieren.

Dat zie je inderdaad nog veel hier op de UH. Nu is het ook niet in een dag gezet natuurlijk, maar ik weet ook dat veel mensen er gewoon niet aan gaan beginnen. Die nemen hun verlies, vinden het ook oprecht erg voor de dieren die gepakt worden, maar dat is het ook wel. Misschien als het te gek wordt houden ze helemaal op met dierenhouden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:15

Of ze kunnen het financieel gewoon écht niet.
Kan ook nog.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:17

Iets doen of niks doen, het eindresultaat is gelijk, dode uit elkaar getrokken dieren....

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:17

Maar wat moeten ze dan precies doen en hoeveel moeten ze dan investeren?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:19

Sanet schreef:
Hoeveel moeten ze doen volgens jou dan dat het wel genoeg is? Maar nog steeds schaapjes opgegeten worden? €100? €500?
En dan nog dode schapen..

Nou, nu doen ze helemaal niets.... tussen niets en gewoon een goed net kopen met een klap stroom erop zit een best verschil.

Bovendien is de subsidie aanvragen in Gelderland heel eenvoudig.

Het kost je dan alleen een beetje tijd. Is daarmee 100% zeker dat je geen schapen, geiten of alpaca's verliest? Nee.
Maar is het wel 100% zeker dat je ze verliest als je het maar laat zoals het is? Jup.

Het ontbreekt die mensen overigens niet aan het geld hoor. Er zit geld zat hier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:22

DuoPenotti schreef:
Iets doen of niks doen, het eindresultaat is gelijk, dode uit elkaar getrokken dieren....

Nou.....
Ik denk dat je op z'n minst mag ontmoedigen. Die wolf zijn we voorlopig niet kwijt.
Dus vraag dan die subsidie aan, en probeer op z'n minst dat dier te ontmoedigen.

Ik denk zelf, en ik zit er echt middenin, dat je nu te zwart/ wit bent. Ook wij, kritische mensen, moeten niet doorslaan de andere kant op.
Dat we gaan weigeren onze dieren te beschermen omdat het toch niet werkt.

Toen ik deze grond kocht had ik nooit gedacht dat dit zou gebeuren. Ik baal hartgrondig.
Maar moet ik dan uit protest mijn dieren maar laten opeten?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:22

Femke_Tweety schreef:
Of ze kunnen het financieel gewoon écht niet.
Kan ook nog.

Kan natuurlijk, maar ik heb het over de mensen die ik erover heb gesproken. Die hebben wel opties, maar zien die niet zitten en nemen dus bewust het risico.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:25

Ninx schreef:
Het ontbreekt die mensen overigens niet aan het geld hoor. Er zit geld zat hier.

Dat is natuurlijk wel heel generaliserend, je kunt niet bij mensen in hun portemonnee kijken.

Daarbij is toch al zo vaak bewezen dat het niet werkt, wat heeft het dan voor zin? Duizenden euro's uitgeven en alsnog ellende..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:26

Ninx schreef:
DuoPenotti schreef:

Nou.....
Ik denk dat je op z'n minst mag ontmoedigen. Die wolf zijn we voorlopig niet kwijt.
Dus vraag dan die subsidie aan, en probeer op z'n minst dat dier te ontmoedigen.

Ik denk zelf, en ik zit er echt middenin, dat je nu te zwart/ wit bent. Ook wij, kritische mensen, moeten niet doorslaan de andere kant op.
Dat we gaan weigeren onze dieren te beschermen omdat het toch niet werkt.

Toen ik deze grond kocht had ik nooit gedacht dat dit zou gebeuren. Ik baal hartgrondig.
Maar moet ik dan uit protest mijn dieren maar laten opeten?

Zo denk ik er nu ook over hoor. Niets doen is echt een gepasseerd station nu. Ik houd echt met heel mijn hart van dieren en wil gewoon niet achteraf denken, had ik maar... Ik wil alles doen wat ik kan doen in een poging om ze veilig te houden.

En nee, ik oordeel niet over anderen. Ieder maakt zijn eigen keuzes, maar voor mij voelt niets doen niet meer goed. Met de af en toe rondreizende wolven voelde in de urgentie nog niet zo. Er is hier namelijk altijd wel iemand thuis en we hebben zicht op de paardenverblijven. Maar nu is de situatie anders met een gevestigde roedel en Bram.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:29

Captain schreef:
Ninx schreef:

Dat is natuurlijk wel heel generaliserend, je kunt niet bij mensen in hun portemonnee kijken.

Daarbij is toch al zo vaak bewezen dat het niet werkt, wat heeft het dan voor zin? Duizenden euro's uitgeven en alsnog ellende..

Nou.... wanneer je een villa hebt en meerdere dure auto's voor de deur dan zal het wel lukken....
Het is hier de Bible Belt, het geld klotst daar tegen de plinten.

Er zullen vast 1,2,3 mensen tussen zitten die het geld niet hebben, maar je kunt met die subsidie wel een goed net aanschaffen.

Wat sowieso bewezen is, dat niks doen helemaal niet werkt.
Moeten we dan als statement onze dieren laten opeten? Die wolf verdwijnt namelijk voorlopig helaas niet :-(

Ik baal als een stekker, maar ga wel aan de slag... ik vergeef het mezelf niet dat mijn dieren aangevreten in de wei liggen omdat ik riep "dat het toch niet werkt".
Hier loopt de grootste populatie en ik zie hier het grootste deel van de meldingen, niks doen is voor mij Gee optie.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 04-10-24 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:30

Captain schreef:
Ninx schreef:

Ik denk wel dat het werkt. Zeker niet 100% wolf proof, maar het zal het indringen in de weides wel moeilijker maken en ontmoedigen. Nu heb ik een prachtig houten hekwerk. Heel goed om de paarden veilig achter te houden, maar de wolven kunnen er zo in lopen.

Dus ja, dat maakt voor mij dat ik die duizenden euro's wel uit ga geven. En goed, ik heb het. Maar ik had het liever op mijn spaarrekening laten staan.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:37

Faunabescherming, Dierenbescherming en andere soortgelijke verenigingen staan zo ontzettend sterk als het op omheiningen aan komt. Eerst zorgen dat je dieren achter dergelijke omheiningen staan, ongeacht de uitkomst, dan pas kan en wordt er actie ondernomen op probleemwolven. Dat heb ik al vaker gezegd.

Niets doen is niet langer een optie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:42

Kaja schreef:
Faunabescherming, Dierenbescherming en andere soortgelijke verenigingen staan zo ontzettend sterk als het op omheiningen aan komt. Eerst zorgen dat je dieren achter dergelijke omheiningen staan, ongeacht de uitkomst, dan pas kan en wordt er actie ondernomen op probleemwolven. Dat heb ik al vaker gezegd.

Niets doen is niet langer een optie.

Veel mensen hier vinden gewoon dat die wolf weg moet. Dus tot die tijd doen ze niks. Ze vinden dat de oplossing ligt in afschieten van de wolf, niet in het beschermen van de dieren.
Maar daarmee schuif je inderdaad regulatie/ beheer voor je uit.
Je bevestigt daarmee de populaire opinie van voorstanders dat dierhouders te laks zijn. En feitelijk ben je dat dan ook.
Ons doel, beheren/ reguleren, schuift daarmee juist verder weg.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:55

Als wolfwerend echt wolfwerend was zeker doen. Maar het blijkt de wolf niet te weren. En met 1 draad hebben je dieren nog een kans om te ontsnappen. Met meerdere draden zijn ze kansloos. Want ze zitten letterlijk opgesloten. En de wolf kan er wel in maar de dieren die aangevallen worden kunnen er niet uit. Enige oplossing is in de nacht opsluiten. Krijg maar eens een vergunning om een hok neer te zetten of iets dergelijks.

De wolf ontmoedigen met een omheining waar ze zo overheen springen, klimmen of onderdoor gaan is mijn inziens een illusie.

En verwijten maken naar degene die "niets" doen vind ik persoonlijk niet oké.

De wolf is er maar laten we wel wezen. Die mag zijn godganse gang nu gaan.

Terwijl er een overduidelijk protocol is die gewoon NIET nageleefd word. Want er worden wel weer mazen in gevonden.

Dus linksom of rechtsom. Wanneer doe je het goed?

Dat je "iets" doet is dan toch meer een gevoelsmatig ding?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:05

Is ook gevoelsmatig. Jij moet die keuze voor jezelf maken.

Ik denk dat er maatregelen die ik neem helpen en voel me daar goed bij. Het is me het geld en het werk waard.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:13

Ninx schreef:
Sanet schreef:

Ik vind gewoon niet dat je NIKS kunt doen.... ik ga ook veel geld uitgeven aan de omheining, en daar baal ik hartgrondig van.
Maar gewoon helemaal niks doen is natuurlijk gewoon stom.
Haal ze dan naar binnen, of prik wat extra netten op z'n minst.

Maar wat zijn de afwegingen? Ik sluit iedere avond mijn 4 schaapjes op in een kennelachting bouwsel met een nachthok en met windbreekgaas er omheen. Helpt dat? Ik hoop het, vinden de schapen het fijn? nee! Dus hoe ga ik verder?
Mijn pony's hetzelfde, ik heb ze nu nog 's avonds op de track lopen. Ja daar staat stroom en gaas omheen maar zeker weten dat de wolven er geen moeite mee zouden hebben, vooral met regen of veel wind. Ik hoop op verdere dichtgroei met braam. Ik heb geen stallen. Wel een open kapschuur met paddockje en op het zicht afgeschermd met windoek en onze woonboerderij voor de nachten. Maar juist in de avond na een dag op de wei, komen ze aan rennen, scharrelen en spelen toe. Moet ik ze dat ontnemen dan? Hier heb ik iets verder van Appelscha best een rustige zomer gehad in tegenstelling tot winter en voorjaar. Maar nu zijn de eerste aanvallen in de buurt weer geweest en word ik zenuwachtiger. Dus binnenkort moet ik ze dat toch ontnemen ben ik bang. Ik snap nu beter waarom mensen toch niet gaan investeren in een dure omheining, het geeft geen gemoedsrust en wel heel veel (onderhouds)werk. Afwegen wat het beste/fijnste is voor de dieren blijft lastig. Natuurlijk is het afschuwelijk wanneer ze aangevallen worden. Maar daar staat tegenover dat ze een vrijer en beweeglijker leven hebben. Maar de uiteindelijke grens is ook wat je zelf aan zorg en angst aankunt....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:22

Ninx schreef:

Ben ik met je eens. Zeker ook als er weer een mini shetje gepakt is wat onbeschermd midden in een teratorium staat. Want zo is het, een teratorium midden tussen woon gebied waar al eerder slachtoffers te betreuren waren. Schandalig gewoon.
Het kan gewoon niet zo zijn mensen totaal verast zijn dat ze hun klein spul aangevroten aan treffen. Er is al genoeg gebeurt om gewaarschuwd te zijn.
Leersum, Doorn Maarsen. Dagelijkse kost nu ook.
Evenals grens Leusden/Woudenberg.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:23

Wat extra netten prikken? Die netten worden juist áfgeraden omdat ze a) de wolf niet tegen houden en b) onveilig is voor zowel de dieren die je tracht te beschermen alswel voor de andere dieren die rond de wei scharrelen.