Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 08:21

Hier een boeiend stuk van de Groninger hoogleraar John Morijn over de opkomst van de PVV en de parallellen en verschillen met Polen en Hongarije. Schijnt ook op X te staan.

Groninger hoogleraar waarschuwt: ‘Een stem voor de PVV is vaak een stem tegen jezelf’ - https://nos.nl/r/462665

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 08:38

Je stuk ga ik lezen Roosvos. Bedankt, ik ben erg benieuwd.

Hier een item van RTL over het stemgedrag op de poppetjes bij GL/PvdA.
Ik deel de opvatting van Timmermans als het gaat om de verklaring. Hij zegt van oudsher stemmen veel mensen op een vrouw,met name bij GL, en dat iedereen toch nog op bekende kandidaten heeft gestemd komende uit "eigen" partij.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... timmermans
Roodvos schreef:
Hier een boeiend stuk van de Groninger hoogleraar John Morijn over de opkomst van de PVV en de parallellen en verschillen met Polen en Hongarije. Schijnt ook op X te staan.

Groninger hoogleraar waarschuwt: ‘Een stem voor de PVV is vaak een stem tegen jezelf’ - https://nos.nl/r/462665

Ik vind het een goede analyse van John Morijn die ik voor 100% deel en waar ook mijn verdrietig zijn vandaan komt.
Het feit dat Orban en andere uiterst rechtse politici zoals Le Pen, Wilders gelijk feliciteerde vond ik een teken aan de wand en heel eng .

In het artikel wordt geschreven dat er druk wordt uitgeoefend, cq vervangen van rechters, leraren etc. Je zag bij Baudet dat hij zich in het begin gelijk op leraren richtte die een GL achtergrond had. Er zijn toen ook leraren lastig gevallen. Dat vond ik zo vreselijk eng en ongekend voor Nederland. Dat was voor mij de reden dat ik gelijk wist dat Baudet heel erg fout is, en dat was nog lang voor al die complottheorieën en verhalen.
Nu blijkt het bij de strategie te horen, lees ik, dat leraren lastig gevallen worden cq bedreigd.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 08:57

IMANDRA schreef:
Avalanche schreef:
@ Imandra: Ik denk idd dat dat goed kan werken :) maar die communicatielijnen openhouden lijkt me het belangrijkste. Dan voorkom je ook dat een en ander uit de hand loopt.

Dat is zeker waar.

@AS: wat betreft Baudets uitspraak over vrouwen, hier is de letterlijke quote te vinden. Als je de bron niet vertrouwd geven ze ook de link naar het interview waar hij dit heeft gegeven, kan je het zelf even nakijken.
https://wnl.tv/2017/06/22/sp-thierry-ba ... -euro/amp/

Wat betreft Baudet die forum kiezers niet slim zou vinden, vind ik dit. Toegegeven, dit is wel hearsay en gaat schijnbaar maar over een deel van de kiezers. Joost en Eva beamen de inhoud van de brief overigens wel. Zie de 4e alinea (begint met “Anderen aanwezigen…”:

https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/ ... estuur.pdf

Staan ook andere.. interessante… uitspraken in.

Dank voor het graven Imandra. Ik heb de links zojuist even bekeken, maar het gaat vooral OVER de man in plaats van vanuit de man zelf. Zoals meestal in de gewone media. En als ik linkjes aanklik in het bericht van WNL krijg ik bij de eerste “bad gateway” en bij de 2e dit:

Afbeelding

Maakt niet uit, het is “ouwe meuk”, net als de brief van Nicky Pouw Verweij. Aardige vrouw trouwens (heb haar op Twitter wel eens gesproken in Coronatijd) maar dit is nou niet het beste dat ze (met Joost) gedaan heeft… Kijk waar Ja’21 nu staat. En Nicky is nu alweer naar haar 3e politieke partij overgestapt. Ik denk dat ze nu niet eens meer een kamerzetel heeft.

Ik denk dat als je kritiek hebt op Baudet (en voorheen was Wilders ook “de gebeten hond”) je het beste naar de man zelf kan luisteren dan de “mainstream media” te volgen. Of de 12 standpunten van de partij ge lezen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:00

Wat ik dan niet zo goed begrijp, is dat ik gisteren via socials, twee keer een stuk van het AD tegenkwam, over mensen die dakloos zijn. Een oude man (74) die in de winter in zn auto slaapt, en uit mn hoofd nog iets van een vrouw
Ik heb geen abbo op het AD dus ik kan de stukken niet lezen, maar de header is "Jan (74) slaapt al een jaar in zijn auto".. het enige wat je dan nog kan lezen zonder abbo is "Noodgedwongen, want Jan Zuidema (74) heeft al een jaar geen huis meer. "

Dus je kunt drie keer raden wat de meeste reacties daaronder zijn...
Ik vraag me dan af wat de nieuwswaarde is, om het zo te brengen? Wat wil het AD bereiken, anders dan clicks (en onrust). Kan dat nu echt niet neutraler gebracht worden, zonder sensatie header?
(ik begreep uit 1 reactie dat hij zelf zijn huis heeft opgezegd, maar misschien dat iemand hier wel het hele stuk kan lezen).

En vervolgens worden we onderling boos dat mensen zo kortzichtig zouden zijn, maar het wordt ook echt wel een beetje in de hand gewerkt door het nieuws, vind ik. Als daar nu eens een omslag zou komen.. maar goed, dat is ijdele hoop denk..

"https://www.ad.nl/binnenland/jan-74-slaapt-al-jaar-in-zijn-auto-in-almelo-dit-trek-ik-niet-langer-nog-een-winter-in-de-auto-overleef-ik-niet~a2e60178/

Vinden jullie dat ook, of zien jullie dat anders?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:01

imaudy schreef:
AppleSter schreef:

Hahahaha! Het wordt steeds leuker hier _O- _O- Tolerantie tot de hoek, precies zoals ik al in eerdere Posts beschreef _O-

Dit is een OPENBAAR forum hè? En Baudet is ook een volksvertegenwoordiger. Waarom zou iedereen hier vertegenwoordigd mogen worden BEHALVE Baudet?

Nou eh...omdat hij vrouwonvriendelijk is bv. Heb jij soms om Baudet gestemd? Je had niet op Wilders gestemd dacht ik gelezen te hebben?
"Behalve Baudet" was ook meer een grapje hoor .

En dat bepaal jij? Omdat jij hem zo goed kent? Doe toch even normaal. Als je op Wilders stemt ben je rich echt een racist (las ik net terug in een zuur bericht gisteravond) en nu ben je, als je op Baudet stemt ineens vrouwonvriendelijk?

Grapjes ben ik overigens helemaal voor, dat maakt het allemaal net even wat luchtiger en gezelliger. Zullen we afspreken dat we er gewoon een leuke smilie :D bij zetten als we iets grappig bedoelen? Geeft ook een beetjes sfeer aan dit topic.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:02

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:06

Nicky Pouw-Verweij staat op nr 9 op de lijst van BBB. Met 7 zetels zou dat niet genoeg zijn inderdaad, maar als BBB ministers mag leveren kan dat misschien nog wat opschuiven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:06

secricible schreef:
https://archive.is/T5CTG

Hier kun je het lezen Cer. Mijn reactie heb ik al gegeven eerder in het topic.

ah daar had ik overheen gelezen.. maar dan zijn we het eens denk..

(overigens absurd dat dat kan in een zorgwoning, maar goed, ook daarvan weet je niet hoe het gegaan is)
(in de wijk waar ik het eerder over had, hebben ze mensen met een afstand tot de maatschappij samen geplaatst met ouderen (het gebouw was voorheen best een luxe bejaardentehuis) daar gaat het ook mis en voelen de ouderen zich niet veilig) Lastige dingen zijn dat..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:07

rien10

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:10

Wat gaat er gebeuren (politiek “technisch”) als alle partijen weigeren mer de PVV te regeren?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:16

Dan gaat GL/PvdA kijken of zij een coalitie kunnen vormen, meerderheid of minderheid. Daarna wellicht de VVD, hoewel dat zonder de PVV en zonder GL/PvdA eigenlijk onmogelijk is. Uiteindelijk kan het uitdraaien op nieuwe verkiezingen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:19

AppleSter schreef:
En dat bepaal jij? Omdat jij hem zo goed kent? Doe toch even normaal. Als je op Wilders stemt ben je rich echt een racist (las ik net terug in een zuur bericht gisteravond) en nu ben je, als je op Baudet stemt ineens vrouwonvriendelijk?

Grapjes ben ik overigens helemaal voor, dat maakt het allemaal net even wat luchtiger en gezelliger. Zullen we afspreken dat we er gewoon een leuke smilie :D bij zetten als we iets grappig bedoelen? Geeft ook een beetjes sfeer aan dit topic.

Als ik zeg dat Baudet vrouwonvriendelijk is wil dat dan perse zeggen dat je vrouwonvriendelijk bent als je op hem stemt? Dat maak jij ervan.
Je reageert nu overal defensief op. Ik zou eerder op Wilders stemmen dan op PVDA. Vanwege het zeer belabberde corona beleid van oa PVDA. Nou vind ik Wilders ook niet echt wat, maar icm met Omtzigt had het wat kunnen worden misschien.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:23

pien_2010 schreef:
Citaat:
Het kwam zeker in de buurt van een normale discussie, dus dank hiervoor. Laten we het inderdaad op de inhoud houden nu en respect hebben voor elkaars zienswijzen. Daar is niets mis mee en wie weet steken we aan beide kanten wat op van elkaar.

Ik begrijp jouw zorgen mbt de een klimaattransitie onder Wilders, want dat gaat vast niet snel gebeuren, maar veel mensen op rechts zien die zorgen anders. Ik zelf ook, ik “geloof” niet in de noodzaak van een transitie, ik ben van mening dat het klimaat altijd veranderd dus vanuit mijn zienswijze kan ik alleen maar blij zijn (ookal heb ik niet op PVV gestemd) dat de PVV de grootste is geworden. Nu afwachten of hij een kabinet gevormd krijgt!
Welterusten!

Bedankt voor deze post. Dat is empathisch, zie vetgedrukte.

Ik denk persoonlijk dat jij op Baudet hebt gestemd. Je uitspraken lijken zeer op die van onze Nl kennis hier.
En we zitten politiek gezien inderdaad enorm uit elkaar. Ook dat is een feit.

Ik kan heel empathisch zijn (al zeg ik het zelf :D ) maar ik heb wat moeite met het eenzijdige dat hier ten toon wordt gespreid. De samenleving in Nederland is verdeelder dan wat hier in politieke topics wordt geplaatst en verdienen dus ook ruimte.

Je mag denken wat je wil, natuurlijk, maar het gaat niet om wat iemand persoonlijk heeft gestemd maar de stempel die mensen (ook gisteravond nog, Avalanche schreef iets over dat “de meeste van die kiezers iig geen moeite heeft met racisme, want dat is een feit”) anderen in dit topic blijven geven. Dat negatief wegzetten. Zo tolerant als mensen hier beweren te zijn, zo snel zetten ze hele groepen kiezers weg wegens vooroordelen, zelfingenomenheid of wat dan ook. Kinderachtig en niet nodig.

Ik ben altijd bereid zorgen met betrekking tot klimaat enzo aan te horen van anderen. Ookal deel ik die mening niet, de zorgen van mensen is natuurlijk oprecht. En ik vind het triest om te zien hoe mensen zichzelf gek maken met hun zorgen, psychisch in de knoop raken, uit het leven stappen, zichzelf kinderen ontzeggenof wat dan ook. Dat raakt mij ook.

Het is puur dat continu negatief wegzetten (in het algemeen in dit topic, dus niet persoonlijk bedoeld hier) waar mijn nekharen van overeind gaat staan. Ik lach persoonlijk om types die anderen de wet willen lezen om vervolgens zelf alles te doen wat ze een ander verbieden, ik heb er lol in dat bloot te leggen, maar dat negatief wegzetten als racist en weet ik wat allemaal meer is totaal niet nodig.
En elke keer als je denkt; nu kunnen we op een wat positievere manier verder trekt er weer een een racisme- of “vrouwonvriendelijk” (wat dat ook moge zijn in deze tijd; persoonlijk vind ik de vrouwenrechten sowieso in gevaar komen de laatste tijd) kaart.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:27

imaudy schreef:
AppleSter schreef:

Als ik zeg dat Baudet vrouwonvriendelijk is wil dat dan perse zeggen dat je vrouwonvriendelijk bent als je op hem stemt? Dat maak jij ervan.
Je reageert nu overal defensief op. Ik zou eerder op Wilders stemmen dan op PVDA. Vanwege het zeer belabberde corona beleid van oa PVDA. Nou vind ik Wilders ook niet echt wat, maar icm met Omtzigt had het wat kunnen worden misschien.

Waarom dat wegzetten? Al die dooddoeners? Is dat bevorderend voor de discussies in dit topic?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:29

AS, eerlijk gezegd leg je helemaal niets bloot. Je bevestigt vooral het (of in ieder geval mijn) beeld over de Baudet stemmende kiezer. Veel geblaat, weinig wol.

Je leest ook slecht, wordt kennelijk getriggerd en begint gelijk op je toetsenbord te rammen, zie voorbeeld imaudy, die helemaal niet zei dat je als stemmer op Baudet vrouwonvriendelijk bent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:31

AppleSter schreef:
imaudy schreef:
Ja. Mee eens. Ik vind het ook eigenlijk goed als alle partijen (behalve Baudet) hier in de discussie vertegenwoordigd zijn.

Hahahaha! Het wordt steeds leuker hier _O- _O- Tolerantie tot de hoek, precies zoals ik al in eerdere Posts beschreef _O-

Dit is een OPENBAAR forum hè? En Baudet is ook een volksvertegenwoordiger. Waarom zou iedereen hier vertegenwoordigd mogen worden BEHALVE Baudet?

Omdat jij vast niet toegeeft dat je op de FvD stemt .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:32

Imaudy schreef:
Citaat:
Ik zou eerder op Wilders stemmen dan op PVDA. Vanwege het zeer belabberde corona beleid van oa PVDA

De PvdA zat in de oppositie en kwam niet met voorstellen (dat kan niet eens als je niet in de regering zit!). Dus dit is pertinent onwaar dat de PvdA verantwoordelijk was voor het covid beleid.

AS ik vind je reactie een herhaling van zetten en niet ingaand op de INHOUD van de berichten waarmee je met argumenten op de inhoud ze gaat weerleggen of althans probeert.

"Het zij doen" ........ verhaal reageer ik dus niet meer op want ik beleef het anders en is tevens voedingsbodem voor ruzie op de persoon. Ik wil het alleen nog maar over de inhoud hebben in dit topic.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:33

ik dacht even dat het weer bijgedraaid was, maar het gaat gewoon verder... -O-
wie is de wijste...

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:34

AppleSter schreef:
Waarom dat wegzetten? Al die dooddoeners? Is dat bevorderend voor de discussies in dit topic?

Dat doe je zelf toch zeker ook? Sorry, ik snap niks van jou. Je doet aanval naar aanval. Ik ga niet meer op jou reageren, echt geen zin aan.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:37

Ja, ik vind het net zo frustrerend als jij, Cer. Maar moet je dan alles wat AS zegt maar negeren, want het is toch zij die steeds niet op de inhoud ingaat en het persoonlijk maakt? Ik vind het dan wel heel lastig om daar dan weer niet op te reageren, hoe zinloos ook..

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:38

pien_2010 schreef:
Hier een interessant artikel dat gaat over Nederlanders die ontevreden en alle regeltjes zat zijn en "en masse" naar Lapland geëmigreerd zijn _O- _O- .

https://nieuwspaal.nl/steeds-meer-neder ... regeltjes/

:D :D :D
In een tent in die kou _O- Dat is toch niet te doen bij -40??
En dan denken dat het er over 20 jaar (als je tegen die tijd niet bent ingevroren) “heel aangenaam” zal zijn.
Ik ken mensen die die kant op zijn verhuisd en krijg de meest prachtige sneeuwplaatjes door, maar ik ben niet gemaakt voor die kou. Ik moet er niet aan denken zoveel maanden in de sneeuw en kou te zitten, al begrijp ik de beweegredenen heel goed. Wij oriënteren ons momenteel op vertrekt naar het zuiden Portugal of Spanje en hopen hier ook over een paar jaar weg te zijn. Om dezelfde redenen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:40

lies schreef:
Ja, ik vind het net zo frustrerend als jij, Cer. Maar moet je dan alles wat AS zegt maar negeren, want het is toch zij die steeds niet op de inhoud ingaat en het persoonlijk maakt? Ik vind het dan wel heel lastig om daar dan weer niet op te reageren, hoe zinloos ook..

Ja zeker is negeren dan het beste.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:41

Cer schreef:
secricible schreef:
https://archive.is/T5CTG

Hier kun je het lezen Cer. Mijn reactie heb ik al gegeven eerder in het topic.

ah daar had ik overheen gelezen.. maar dan zijn we het eens denk..

(overigens absurd dat dat kan in een zorgwoning, maar goed, ook daarvan weet je niet hoe het gegaan is)
(in de wijk waar ik het eerder over had, hebben ze mensen met een afstand tot de maatschappij samen geplaatst met ouderen (het gebouw was voorheen best een luxe bejaardentehuis) daar gaat het ook mis en voelen de ouderen zich niet veilig) Lastige dingen zijn dat..

"Zorgwoning" en "woonzorgcentrum" is breed.
Ik doe de aanname dar deze beste man in een soort aanleunwoning woonde. Het "verzorgingshuis"-idee van vroeger. Dan huur je gewoon een woning, de huisarts is je dokter en thuiszorg-achtige constructie levert je zorg. Je kan je huur en zorg dan gewoon opzeggen. Een goede thuiszorg zal daarin de huisarts contacten en het gesprek aangaan, maar je bent zelf vrij om te doen wat je wil, mensen kunnen niet gedwongen worden om te blijven.
In een verpleeghuis obstructie is de controle wat sterker en is vertrekken iets lastiger, maar tenzij er sprake is van een dwang-situatiw omdat iemand een gevaar is (bijvoorbeeld bij forse dementie) mag je ook dan gewoon zelf beslissen te vertrekken.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:43

pien_2010 schreef:
Imaudy schreef:
Citaat:
Ik zou eerder op Wilders stemmen dan op PVDA. Vanwege het zeer belabberde corona beleid van oa PVDA

De PvdA zat in de oppositie en kwam niet met voorstellen (dat kan niet eens als je niet in de regering zit!). Dus dit is pertinent onwaar dat de PvdA verantwoordelijk was voor het covid beleid.

AS ik vind je reactie een herhaling van zetten en niet ingaand op de INHOUD van de berichten waarmee je met argumenten op de inhoud ze gaat weerleggen of althans probeert.

"Het zij doen" ........ verhaal reageer ik dus niet meer op want ik beleef het anders en is tevens voedingsbodem voor ruzie op de persoon. Ik wil het alleen nog maar over de inhoud hebben in dit topic.

Prima plan. Laten we het vanaf nu dan over de inhoud hebben, waar iemand het eens of oneens mee kan zijn. En dat openlijk mag posten zonder kaarten te trekken of wegzetten. Ik zet niemand als klimaatdrammer weg, een ander zet niemand als racistisch of wat ook weg. Dat zou de discussie ten goede komen. Dan kunnen we gewoon weer terug naar de actualiteit.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:44

lies schreef:
AS, eerlijk gezegd leg je helemaal niets bloot. Je bevestigt vooral het (of in ieder geval mijn) beeld over de Baudet stemmende kiezer. Veel geblaat, weinig wol.

Je leest ook slecht, wordt kennelijk getriggerd en begint gelijk op je toetsenbord te rammen, zie voorbeeld imaudy, die helemaal niet zei dat je als stemmer op Baudet vrouwonvriendelijk bent.

En over persoonlijk maken gesproken. Zo laag en kinderachtig. :D