Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 14:14

Urbanus

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 14:36

Dat links droppen zonder informatie is echt heel irritant.

https://www.volkskrant.nl/cs-b63848a7

Liveblog van de Volkskrant. Alleen maar slecht nieuws, Israël voert zware bombardementen uit en alle communicatie met de Gazastrook ligt stil.

Wat een totale nachtmerrie, dit is echt grotesk. Ongekend.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 14:42

En Israël legt deze stemming naast zich neer, het is geen bindende resolutie. Helaas. De Veiligheidsraad heeft getracht dit als bindend op tafel te leggen, maar dat is telkens mislukt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 14:42

Nikass schreef:
mysa schreef:
Maar het gaat niet enkel om de holocaust, het gaat om ruim twee eeuwen van vervolging en de eeuwige zondebok zijn.

Bovendien is de holocaust nog te 'vers'. Er zijn nog overlevenden, er zijn kinderen van overlevenden en zelfs kleinkinderen die het lijden en de angst uit de eerste hand gehoord hebben. Dus voor 'ophouden met zeuren' is het te vroeg m.i.

Juist door die eeuwenlange vervolging heeft Israël wat mij betreft bestaansrecht. Dat de huidige machthebbers er een puinhoop van maken vind ik vreselijk. En als die machthebbers zich rechtvaardigen met de holocaust, moeten ze ophouden met zeuren. Dat dan weer wel. ;)

Imo moet de holocaust nooit vergeten worden. Ook niet als we generaties verder zijn.
En joden verdienen een eigen staat, waar ze zich veilig kunnen voelen.
Palestijnen verdienen die echter ook.
Dus imo geen discussie over wie het meeste lijd of geleden heeft, of over wel of geen Palestijnse staat.
Ze hoeven "alleen maar " samen/met behulp van de VN vast te stellen welke plek van wie is, en dan elkaar met rust laten.

Moeilijk inmiddels. Link die gegeven is eerder gaf meer artikelen over dit onderwerp :
(Sorry engels)

Israel's two Reckonings
https://archive.ph/o/NJy47/https://www. ... hu/675597/
Citaat:
The massacre carried out by Hamas has been compared to 9/11, but like most analogies applied to Israel’s situation, it fails to describe the reality. No American seriously thought that the very existence of the United States was endangered by the fall of the Twin Towers. But the defeat inflicted by Israel’s least formidable opponents has profound strategic implications, emboldening other enemies on its borders. In Israel, no strategic depth separates the home front from genocidal threats.
<knip>
Israel’s critics are right to link the slaughter carried out by Hamas with the occupation of the West Bank, but not in the way they suppose. The atrocities have provided Israelis with a visceral reminder of why so many dread the prospect of a full withdrawal from the West Bank, risking the creation of another Gaza minutes from Tel Aviv and Jerusalem. To say that the occupation causes terrorism misses the larger point: Terrorism has all along reinforced the occupation, convincing Israelis like me who believe that a two-state solution is essential to also fear that a two-state solution is impossible.

Israel is hardly blameless. Understandably but disastrously, many Israelis have conflated security fears, which justify a military presence in the West Bank, with historical and religious longings for the biblical land we call Judea and Samaria. Those longings are the basis for the settlement enterprise, whose political goal is to preclude any solution to the Palestinian tragedy. And in recent months we have seen an outrageous rise in settler violence against innocent Palestinians. Even as we protect ourselves from Hamas, we need to oppose those among us who would emulate Hamas.

En een stuk over het Hamas handvest :
Hamas's genocidal intentions where never a secret :
https://archive.ph/FnAa2
Citaat:
How many Israelis, or Jews, or anyone else for that matter, have read the 1988 Hamas Covenant or the revised charter that was issued in 2017? With 36 articles of only a few paragraphs’ length each in the former, and 42 concise statements of general principles and objectives in the latter, both are considerably shorter and more digestible than the 782-page original German-language edition of Mein Kampf. Moreover, unlike Hitler’s seminal work, which was not published in English until March 1939, excellent English translations of both the original Hamas Covenant and its successor can easily be found on the internet.

en een stuk uit 2014 over wat Hamas wil :
What Would Hamas Do If It Could Do Whatever It Wanted?
https://archive.ph/3uTFL
Citaat:
Hamas is an organization devoted to ending Jewish history. This is what so many Jews understand, and what so many non-Jews don’t. The novelist Amos Oz, who has led Israel's left-wing peace camp for decades, said in an interview last week that he doesn't see a prospect for compromise between Israel and Hamas. "I have been a man of compromise all my life," Oz said. "But even a man of compromise cannot approach Hamas and say: 'Maybe we meet halfway and Israel only exists on Mondays, Wednesdays and Fridays.'"
In the years since it adopted its charter, Hamas leaders and spokesmen have reinforced its message again and again. Mahmoud Zahar said in 2006 that the group "will not change a single word in its covenant." To underscore the point, in 2010 Zahhar said, "Our ultimate plan is [to have] Palestine in its entirety. I say this loud and clear so that nobody will accuse me of employing political tactics. We will not recognize the Israeli enemy."

Meer algemeen over uiteenvallen van gedragregels vastgelegd in verdragen wereldwijd :
There are no rules :
https://archive.ph/TTKu1
Citaat:
1e alinea
The “rules-based world order” is a system of norms and values that describe how the world ought to work, not how it actually works. This aspirational order is rooted in the idealistic aftermath of the Second World War, when it was transcribed into a series of documents: the United Nations Charter, the Universal Declaration of Human Rights, the UN Genocide Convention, and the Geneva Conventions on the laws of war, among others. In the more than seven decades since they were written, these documents have frequently been ignored. The UN Genocide Convention did not prevent genocide in Rwanda. The Geneva Conventions did not stop the Vietnamese from torturing American prisoners of war, did not prevent Americans at Abu Ghraib from torturing Iraqi prisoners of war, and do not prevent Russians from torturing Ukrainian prisoners of war today. Signatories of the Universal Declaration of Human Rights include known violators of human rights, among them China, Cuba, Iran, and Venezuela. The UN Commission on Human Rights deteriorated into parody long ago.

Waarom Israel zich wel aan de conventie van Geneve zou moeten houden :
https://www.theatlantic.com/ideas/archi ... ce/675798/

Kort gesteld : Israel heeft een aantal buren die graag van Israel af willen er daar al dan niet indirect voor uitkomen/naar toe werken (bv Iran met financieren van Hamas & Hezbollah). Nu Hamas in het zuiden zo kon huishouden komt ook de vraag boven of Israel wel nog steeds te groot/sterk is om met rust te laten.

Aanvulling : VN kan wel gelijk hebben, maar als de andere kant zich er ook niks van aantrekt, wordt het eenzijdig stoppen met nogal dodelijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 14:46

irmaz schreef:
princequillo schreef:
Ben wel blij om te zien dat tot nu toe alle protesten vredig lijken te gaan.

Ik ook.

Ik vind het jammer dat hier wordt gezegd dat Israel alle agressie daden met goedkeuring van "het Westen" doet. Dit is m.i. helemaal niet het geval. De eerste dagen na 7 oktober hebben veel landen zich uitgesproken in steun voor Israel maar vrijwel ieder Westers land heeft zich inmiddels uitgesproken tegen de luchtbombardementen van Israel en tegen het landoffensief. Het volledig Israel laten vallen is zeer waarschijnlijk geen optie omdat Iran klaar staat de hele regio te destabiliseren, dit is ook zeker niet in het belang van de buurlanden van Israel zoals Egypte. Ik heb best wel moeite met de huidige 'narrative' (sorry weet hier geen Nederlands woord voor) in de wereld dat blijkbaar alles de schuld van 'het Westen' is.

Klopt.
Het moment na die eerste aanslag stond iedereen achter Israël. Het was natuurlijk ook echt een verschrikkelijk gebeuren. Ik kon dat zelf toen ook begrijpen. Tot ik Netanyahu had gehoord. Toen bleef "het westen" nog steeds achter Israël staan maar ik heb een aantal mensen gehoord die hadden niet verwacht dat hij dit door zou zetten. Dat hij vooral erg boos was op die aanslag en zich daartegen wilde verzetten. Maar niemand staat achter "gelukkig" wat hij aan het doen is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:35

Urbanus schreef:
Dat links droppen zonder informatie is echt heel irritant.

Bedoel je mij?
Irmaz plaatst een tweet over de van resolutie, en ik plaats daar ter aanvulling een linkje bij waarin het wordt uitgelegd. Bedoel je daarmee "zonder informatie"?

Tamary Hamas heeft al eerder aangegeven akkoord te gaan met Gaza en de Westelijke Jordaanoever.
Ik denk dat als Israël zich daadwerkelijk niet meer met die regio's bemoeit, dat je een heel eind komt.

En ik ben van mening dat Israël wel eenzijdig niet stoppen met geweld gebruiken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:49

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:54

@Tamary
Citaat:
Kort gesteld : Israel heeft een aantal buren die graag van Israel af willen er daar al dan niet indirect voor uitkomen/naar toe werken (bv Iran met financieren van Hamas & Hezbollah). Nu Hamas in het zuiden zo kon huishouden komt ook de vraag boven of Israel wel nog steeds te groot/sterk is om met rust te laten.

Aanvulling : VN kan wel gelijk hebben, maar als de andere kant zich er ook niks van aantrekt, wordt het eenzijdig stoppen met nogal dodelijk.

Je vergeet te benoemen dat Israël volgens het internationaal recht al tientallen jaren oorlogsmisdaden pleegt. En dat wij vanuit het westen Carte Blanche geven, ze financieel steunen, ze militair steunen en optreden tegen mensen die het voor Palestina opnemen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:59

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:53

mysa schreef:
FiveSports schreef:
@Mysa, wat vind je van dit stukje van een joodse professor?
[ Video ]

Ik ken hem, ik heb altijd ruzie met de ondertiteling van YouTube, ben doof. Dus dit filmpje kan ik niet zien.

Over het algemeen vind ik het nuttig dat hij zo kritisch is en de vinger op de zere plek legt, maar ik vind ook dat hij vaak erg doorschiet. 'de joden moeten eens ophouden met dat gezeur over de holocaust'. Even gecharcheerd.

Maar het gaat niet enkel om de holocaust, het gaat om ruim twee eeuwen van vervolging en de eeuwige zondebok zijn.

Bovendien is de holocaust nog te 'vers'. Er zijn nog overlevenden, er zijn kinderen van overlevenden en zelfs kleinkinderen die het lijden en de angst uit de eerste hand gehoord hebben. Dus voor 'ophouden met zeuren' is het te vroeg m.i.

Juist door die eeuwenlange vervolging heeft Israël wat mij betreft bestaansrecht. Dat de huidige machthebbers er een puinhoop van maken vind ik vreselijk. En als die machthebbers zich rechtvaardigen met de holocaust, moeten ze ophouden met zeuren. Dat dan weer wel. ;)

Mijn oma, 2 jaar geleden overleden met 97 jaar, heeft de holocaust overleefd, veel familie niet. Zij heeft altijd moeite gehad met spreken over de oorlog. Zij was “half Joods” , zag er qua uiterlijk uit als een “typische jood” en heeft het echt niet makkelijk gehad.

Een joodse vader met een grote Joodse familie, een katholieke moeder die door de oorlog na marteling etc nooit meer hetzelfde is geworden… zij had een hoop joodse gezinnen beschermd met gevolgen voor haar eigen gezondheid.

Uiteindelijk heeft zij, haar moeder, al lang na haar overlijden, een ere vermelding gekregen voor haar daden voor de bescherming van joden in Yad Vashem in Israël in 2016 door mijn oma die er mee aan de slag was gegaan, zij had er heel veel moeite mee hoe het allemaal was gegaan en het heeft haar een vorm van rust gegeven wetende dat haar moeder niet voor niets zichzelf had opgeofferd… om nog maar te zwijgen over de familie die het helaas niet overleefd heeft.

Maar mijn oma kennende zou ze het vreselijk vinden wat er nu in de Gaza aan de gang is, dit is met geen enkel historische ervaring goed te praten, juist in tegendeel… ik ben , hoe dubbel het ook klinkt, blij dat ze dit niet meer heeft moge mee maken.

elk leven is van belang, tijdens de WOII zijn er niet alleen Joodse slachtoffers gevallen, de hele wereld heeft geleden. En als de Israëlische regering dit blijft voortzetten dan zal er meer en meer opschudding ontstaan waardoor wederom weer de Joodse burger de zondebok zou kunnen zijn door dat er een paar mensen besloten hebben dat het prima is om op deze manier oorlog te voeren en het antisemitisme wederom weer omhoog stijgt.

Ik hoop elke dag het nieuws te lezen dat het vuur is gestaakt, dat er een overleg plaats gaat vinden en er een akkoord zal komen tussen beide partijen… het is onvoorstelbaar wat de burgers van de Gaza momenteel meemaken, en wat ze de afgelopen tientallen jaren hebben moeten doorstaan…
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 28-10-23 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:55

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:01

FiveSports schreef:
@Tamary
Citaat:

Je vergeet te benoemen dat Israël volgens het internationaal recht al tientallen jaren oorlogsmisdaden pleegt. En dat wij vanuit het westen Carte Blanche geven, ze financieel steunen, ze militair steunen en optreden tegen mensen die het voor Palestina opnemen.

Ja, dat doen ze. Deels uit noodzaak (Hamas plaatst doelbewust burgers in de weg) en deels uit overreactie. Beide partijen doen heel vreselijke dingen, dat praat geen enkel gedrag van de andere kant goed. Noch tegen de burgers van de andere kant, noch tegen hun eigen burgers. En zieltjes winnen in het buitenland is vrij standaard voor alle partijen met een afwijkende mening of stomweg landen zelf om voordelen te krijgen die (hopelijk) henzelf en hun burgers ten goede komen (handelsverdragen, hulp via ngo's, onderwijs, etc.). Samenwerken en vriendjes maken is nuttig en noodzakelijk, sommigen zijn er goed in, anderen vertellen geloofwaardige sprookjes ...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:03

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:18

Een item op de website van de NOS over een vrouw die vanuit Parijs naar de Westbank is verhuist.

https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/1395 ... t-hij-dood

Ik kan persoonlijk niet begrijpen dat je er vrijwillig voor kiest om te verhuizen naar zo'n gebied om daar je kinderen te laten opgroeien. Van de week las ik over Israeliers die alles aangrijpen om naar een land zonder oorlog te kunnen emigreren. Als dat de tendens is dan houd je straks een land over met voornamelijk oorlogszuchtige mensen. Op de Westbank is dat al het geval. Geen normaal mens wil daar nog wonen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:22

pien_2010 schreef:
Een update van 4 uur geleden van Nu.nl. er werd onophoudelijk gebombardeerd vannacht, vrijwel elke minuut, de paniek bij de mensen die zonder water zitten en zonder licht.

https://www.nu.nl/buitenland/6287250/ho ... hulde.html

De livecam van Reuters staat nu naast de grens.
Het is nu bijna donker masr je kunt van de hele dag terug spoelen. Het zijn continu rookwolken en rookpluimen.

https://www.youtube.com/live/CGDKKrRzzt ... aZHV1u2uyK

Het is heel verdrietig als je bedenkt wat voor een hel het in Gaza zelf moet zijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 18:25

Loretta schreef:
Rutte over de stemonthouding.

https://nos.nl/artikel/2495724-rutte-ov ... erdediging

Het is inderdaad zeer laf van Nederland.

Daar zit ik dan als NL staatsburger, schaam me kapot over deze actie. En een MP die dan dag later met een glibberige verklaring komt. Te triest voor woorden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:18

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:19

CharleyT schreef:
Loretta schreef:

Daar zit ik dan als NL staatsburger, schaam me kapot over deze actie. En een MP die dan dag later met een glibberige verklaring komt. Te triest voor woorden.

Die ook nog eens ambitie heeft voor de NAVO hoogste post. Brrrrrrrr ik griezel daarvan. Dan wordt het echt niet veiliger in de wereld met dat halfslachtige gedoe.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:24

Het is toch ook om je dood te schamen!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:33

Loretta schreef:
Een item op de website van de NOS over een vrouw die vanuit Parijs naar de Westbank is verhuist.

https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/1395 ... t-hij-dood

Ik kan persoonlijk niet begrijpen dat je er vrijwillig voor kiest om te verhuizen naar zo'n gebied om daar je kinderen te laten opgroeien. Van de week las ik over Israeliers die alles aangrijpen om naar een land zonder oorlog te kunnen emigreren. Als dat de tendens is dan houd je straks een land over met voornamelijk oorlogszuchtige mensen. Op de Westbank is dat al het geval. Geen normaal mens wil daar nog wonen.

Ik vind dit soort mensen dus echt eng. Het komt nogal narcistisch over om op iemand anders zijn grond te gaan wonen en dan te zeggen dat zij zich moeten aanpassen en anders dood.
Ik vind háár een terrorist.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:58

pien_2010 schreef:
Die ook nog eens ambitie heeft voor de NAVO hoogste post. Brrrrrrrr ik griezel daarvan. Dan wordt het echt niet veiliger in de wereld met dat halfslachtige gedoe.

Dat snap ik heel goed Pien. Vooral als je kijkt hoe hij Nederland de afgelopen 13 jaar heeft geregeerd dan is hij echt de verkeerde man op de verkeerde plek. Vooral met alle bedreigingen zoals bijvoorbeeld Rusland.

Hij had beter voor de klas kunnen gaan staan zoals die altijd geroepen heeft. Of misschien nog beter met vervroegd pensioen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:11

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:14

Loretta schreef:

Wat een BS. Zodra Israel zich zou moeten verdedigen is er dus een nieuwe aanval geweest, daar gaat deze resolutie helemaal niet over. Israel is ook met deze resolutie volledig vrij zich te verdedigen >;)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:15

princequillo schreef:
Loretta schreef:

Ik kan hier echt niet bij, wáárom zou Nederland geen wapenstilstand willen >;)

Iets met een hele sterke lobby uit een bepaalde hoek?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:17

Nikass schreef:
Loretta schreef:

Inderdaad!
En wat een opmerking van die Bruins-Slot: "Nederland wil geen wapenstilstand.."
|o

Bruins-Slot is echt een aanfluiting, echt geen idee hoe die op die post is gekomen (of ja eigenlijk wel, de lat lag ook niet heel erg hoog na "d'n Woppert" )