Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:49

Timmermans zat toen al in Brussel, ze wilden een soort hetze tegen "Brussel" voeren. Echt zo niet chique.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:56

Je zou toch denken dat ze blij moeten zijn met een mogelijke linkse premier. Of denkt ze dat ze zelf kans maakt op het torentje?!

Jammer als dit door zou gaan, dat modder gooien. Ik hoopte dat het beter zou zijn nu er zoveel ministers zijn opgestapt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 20:05

Ze zijn in ieder geval wel standvastig. Al zovaak verkiezingen verloren met Lillian en toch weer stug doorgaan met haar.
En dan er vanuit gaan dat ze de verkiezingen gaan winnen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 20:36

Maar hadden we het er een paar pagina’s geleden al niet over, dat moddergooien het ding van de laatste jaren lijkt?
Wat dat betreft is een herziening niet verkeerd denk?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 20:39

Cer, stel je met dit soort posts een vraag, of geef je je mening?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 21:01

Ja ik denk dat een herziening niet verkeerd is, maar je weet nooit hoe dat uitpakt. Ik ben nooit zo stellig met een (politieke) mening omdat ik te weinig inzicht heb in de verschillende partijen enzo.
Het is geen van beiden denk, niet echt een vraag, of misschien een retorische ..
T zijn meer overpeinzingen misschien..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 21:13

Snap ik. Ik merk dat ik het lastig vind om je posts goed te interpreteren, het voelt alsof je indirect een mening geeft. Maar dan snap ik het beter :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 21:25

Avalanche schreef:
Snap ik. Ik merk dat ik het lastig vind om je posts goed te interpreteren, het voelt alsof je indirect een mening geeft. Maar dan snap ik het beter :)

Ja ik weet dat het zo overkomt inderdaad :j
Maar t is echt dat ik het gewoon niet weet. Een directe vraag probeer ik ook duidelijk te stellen,
net zoals met dat artikel van Marijnissen..

Maar ik filosofeer (?) en mijmer gewoon veel, ook met “wat als..” maar ik heb geleerd dat dat soms lastig te interpreteren is.. ik probeer er ook op te letten :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 22:36

Zeg dat dan? Ik kan niet heel goed omgaan met indirecte communicatie. Ik weet dan niet goed hoe ik moet reageren, omdat ik echt geen idee heb of het écht een vraag is :) tof dat je het zo oppakt trouwens :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 09:15

SP wil denk ik ook helemaal niet regeren, die is meer van de oppositie.. stel dat Timmermans zou winnen, dan zou SP wellicht in aanmerking komen voor een coalitie, maar op deze manier gooien ze bij voorbaat de ruiten maar vast in is mijn idee.

Heeft CDA al een nieuwe lijsttrekker naar voren geschoven? Best benieuwd wie daar de kop van jut durft te worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 09:31

Avalanche schreef:
Zeg dat dan? Ik kan niet heel goed omgaan met indirecte communicatie. Ik weet dan niet goed hoe ik moet reageren, omdat ik echt geen idee heb of het écht een vraag is :) tof dat je het zo oppakt trouwens :)

Ik vind het zelf juist geen indirecte communicatie omdat er heel duidelijk "ik denk" bij staat :j
Als ik een mening geef is het "ik vind"
Maar goed, dat is ook het lastige van schriftelijke communicatie :)

(daarom kan ik ook heel slecht tegen 'Oh dus jij vind dat...' zinnen. Want als ik dat vind, dan schrijf ik dat wel. Als het er niet letterlijk staat, vind ik dat dus niet en vult iemand iets in voor mij, wat ze ook gewoon kunnen vragen zoals "Vind je dan dat...zus/en/zo of bedoel je dat anders?"
(wat jij dus deed, dat is erg prettig, dank daarvoor :) )

Voor wat betreft politiek en coalitie en oppositie enzo, ik volg dat de laatste jaren pas echt.. dus ik steek veel op van mensen die daar al jarenlang helemaal in zitten, zoals hier :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 09:36

juval schreef:
SP wil denk ik ook helemaal niet regeren, die is meer van de oppositie.. stel dat Timmermans zou winnen, dan zou SP wellicht in aanmerking komen voor een coalitie, maar op deze manier gooien ze bij voorbaat de ruiten maar vast in is mijn idee.

Heeft CDA al een nieuwe lijsttrekker naar voren geschoven? Best benieuwd wie daar de kop van jut durft te worden.

Nou dat dus! Zij hebben er toch alleen maar baat bij als GL/PvdA de grootste wordt en de MP kan leveren. Dan kunnen ze wellicht wat meer dan roepen vanaf de zijlijn. Dom hoor om je zo op te stellen..

Ben ook wel benieuwd naar de CDA. Worden er überhaupt al mensen genoemd of is het nog helemaal stil vanuit die hoek?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:11

juval schreef:

Ik heb niet de indruk dat de SP niet wil regeren, alleen de SP is niet goed in compromissen sluiten, en een compromis is inherent aan een coalitie. Dat is met name het probleem van de SP. Ze zijn jaren terug (lang geleden) een keer heel groot geworden, maar omdat ze eigenlijk alles wilden doordrukken, is er uiteindelijk een coalitie zonder de SP gekomen.

Jessix schreef:
Nou dat dus! Zij hebben er toch alleen maar baat bij als GL/PvdA de grootste wordt en de MP kan leveren. Dan kunnen ze wellicht wat meer dan roepen vanaf de zijlijn. Dom hoor om je zo op te stellen..

Als ze compromissen zouden sluiten wel, maar dat doen ze niet, en hebben ze bij mijn weten nooit echt gedaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:13

Avalanche schreef:
Jessix schreef:

Als ze compromissen zouden sluiten wel, maar dat doen ze niet, en hebben ze bij mijn weten nooit echt gedaan.

Ook als ze geen compromissen willen sluiten en in de oppositie willen blijven dan nog hebben ze baat bij een linkse coalitie, lijkt mij. Ze kunnen dan toch meer voor elkaar krijgen, denk ik zo.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:23

Toen Emile Roemer lijsttrekker was stond de SP een tijd hoog in de peilingen.

Maar zelfs toen hebben ze niet aan de formatie meegedaan - 'ze zaten niet eens aan tafel'.
We hebben dus geen idee van hoeveel water er bij de SP wijn kan.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:25

Ja maar de SP ziet de bui al hangen. Ik denk dat de combi GL/PvdA stemmen kan weghalen bij de centrum of linkse partijen. Die stemmers kiezen misschien tactisch voor GL/PvdA in de hoop dat die de grootse wordt en er dus meer kans op een centrum links kabinet is.

De stemmen zullen waarschijnlijk niet van de meer rechtse partijen komen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:26

@Jessix: Ja, dat denk ik wel. Al ligt het ook wel aan hun eigen houding, ik vond ze niet bijzonder constructief op links, en dat lijkt een beetje een probleem te zijn. Onze regering is vooral ingericht op samenwerken, en waar ik bang voor ben, is dat ze een links blok zouden gaan ondermijnen.

Ik vond dat toen ook een soort van grappig, toen de PVV een keer vrij groot is geworden. Mensen waren woedend dat de PVV niet in de regering kwam, maar realiseerden zich niet dat dat kwam door de houding van Wilders.
Datzelfde lijkt ook bij de SP aan de hand (al vind ik de SP beduidend sympathieker wat betreft standpunten en doelen). SP heeft de neiging imo de eigen kant te willen aanvallen. Aan de andere kant kunnen ze links wel scherp en bij de les houden en dat lijkt me idd wel een toevoeging.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:42

Ondertussen heeft de SP voor dezelfde populistisch benadering gekozen als bepaalde andere partijen en zetten in op zaken die actueel zijn en belangrijk voor de gewone man, betere zorg, lagere energiekosten en ingrijpen op de graaiflatie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:43

.. en als je het hebt over politici die wel of niet weten wat het is, bijstandsmoeder zijn:
Carola Schouten, ongetrouwde moeder bij de CU.
En tot op heden woont ze 'op Spangen' - niet de rijkste wijk van Rotterdam.

En de SP.
Kamerleden worden ruim betaald. De SP Kamerleden dragen dit af aan de partij zodat ze een modaal inkomen hebben.
Dat houdt iemand bij de les.
En het laat zien dat je er niet op eigen kracht alleen gekomen bent - ieder Kamerlid zit er vanwege vrijwilligers die afdelingen draaiend houden, flyeren en nog talloze andere zaken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:48

Veronica2 schreef:
Ondertussen heeft de SP voor dezelfde populistisch benadering gekozen als bepaalde andere partijen en zetten in op zaken die actueel zijn en belangrijk voor de gewone man, betere zorg, lagere energiekosten en ingrijpen op de graaiflatie.

Eh...?
Inzetten op wat belangrijk is voor de gewone man is wat de SP al sinds mensenheugenis doet.
Inderdaad: de zorg, goede betaalbare huizen, graag goed geïsoleerd en met een lage energierekening.
En anti- grasi.

.... en de pvv heeft ooit het sociale programma van de SP gecopieërd om stemmen te trekken.
Uiteraard heeft de ultrarechtse partij die de pvv is, dit direct in de prullenbak gegooid nadat de stembus dicht was.
Ik heb bezwaar tegen dit soort gedrag. (Kiezersbedrog.)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:52

Janneke2 schreef:
.. en als je het hebt over politici die wel of niet weten wat het is, bijstandsmoeder zijn:

En de SP.
Kamerleden worden ruim betaald. De SP Kamerleden dragen dit af aan de partij zodat ze een modaal inkomen hebben.
Dat houdt iemand bij de les.
En het laat zien dat je er niet op eigen kracht alleen gekomen bent - ieder Kamerlid zit er vanwege vrijwilligers die afdelingen draaiend houden, flyeren en nog talloze andere zaken.

Het klopt dat SP kamerleden een deel van hun salaris afdragen aan de partijkans omdat ze dat verplicht zijn. Jan Marijnissen heeft dat zo bedacht en wat Jan wil, dat gebeurt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:11

Avalanche schreef:
@Jessix: Ja, dat denk ik wel. Al ligt het ook wel aan hun eigen houding, ik vond ze niet bijzonder constructief op links, en dat lijkt een beetje een probleem te zijn. Onze regering is vooral ingericht op samenwerken, en waar ik bang voor ben, is dat ze een links blok zouden gaan ondermijnen.

Ik vond dat toen ook een soort van grappig, toen de PVV een keer vrij groot is geworden. Mensen waren woedend dat de PVV niet in de regering kwam, maar realiseerden zich niet dat dat kwam door de houding van Wilders.
Datzelfde lijkt ook bij de SP aan de hand (al vind ik de SP beduidend sympathieker wat betreft standpunten en doelen). SP heeft de neiging imo de eigen kant te willen aanvallen. Aan de andere kant kunnen ze links wel scherp en bij de les houden en dat lijkt me idd wel een toevoeging.

Ja daar lijkt het inderdaad op. Best wel jammer eigenlijk, want dan wordt het nooit meer dan "schreeuwen aan de zijlijn". Het verbaasde mij ook dat Marijnissen zoveel steun kreeg vanuit de leden om weer lijsttrekker te worden. Ik dacht ook bij SP dat het misschien wel tijd was voor een nieuw gezicht. Maar blijkbaar heeft die partij hele andere ideeën. Ik moet er ook eerlijk bij zeggen dat ik niet heel erg van hen op de hoogte ben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:14

Janneke2 schreef:

Maar dat maakt haar toch geen bijstandsmoeder?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:16

Ze was volgens mij ook de enige kandidaat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:17

Jessix schreef:
Janneke2 schreef:

Maar dat maakt haar toch geen bijstandsmoeder?

Idd. Ze weet volgens mij niet eens hoe het is om in de bijstand te leven.