Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 16:45

Dat is prachtig!

Volgens mij Sizzle is het geen vredesakkoord want er was toch geen oorlog tussen die landen? Ach ik lees la verder dat het een verdrag van vriendschap en samenwerking is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 16:48

@Sizzle, misschien maakt het land ook uit? Ik heb het idee dat hier in Nederland er juist minder stemmen te horen zijn om Putin maar z'n zin te geven. Veel maakt uit aan wat de media de meeste ruimte geeft, helaas is dat de laatste jaren niet aan de meeste stemmen gegeven maar juist aan de hardste en meest controverse schreeuwers. Daardoor lijkt het soms alsof dat de mening is van heel veel mensen. Ik geloof dat ze daar ook een beetje achter aan het komen zijn en wat meer op zoek zijn naar de echte balans (wat ze heel moeilijk vinden geloof ik :roll: ).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 16:53

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:46

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:37

Sizzle schreef:
Ik ben ook ontzettend bezorgd over hoe sterk polarisatie toeneemt en hoe makkelijk oppervlakkige schreeuwers aan hun aanhang komen.

Gooi er geldnood en angst voor atoombommen overheen en je hebt in no-time een extremistische groep die groeit en groeit.

Ik las gisteren dat de EU zich vooral voor 2023 enorm veel zorgen maakt over de beschikbaarheid van gas.

https://www.iea.org/news/europe-needs-t ... -next-year

Dat betekend dat mensen die het nu al bijna niet meer redden, volgend jaar mogenlijk letterlijk in de kou komen te zitten als er geen andere oplossingen komen. Wanhopige mensen zijn gemiddeld nou eenmaal gevoeliger voor politici die groene sappige weides beloven, ongeacht of het reeel is.

Dit schreef ik wéken geleden. Was reden voor ´foei´knoppen.

De op zijn meest positief gesteld ´verwarrende ´ berichtgeving in/vanuit de VS is dat beíde partijen ongeveer 100.000 man zijn verloren. Dat geen van beiden kan winnen. Dat onderhandelen de enige uitweg is.
Ook daar was geen kristallen bol voor nodig.

Voeg het eerste aan het tweede toe en Zelenski staat onder toenemende druk.
Uitaard gaat hij daar straks hard tegenin met claims over recht op steun en verplíchting van het westen. Wat het draagvlak voor de steun in westen logischerwijze geen goed gaat doen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:37

irmaz schreef:
@Sizzle, misschien maakt het land ook uit? Ik heb het idee dat hier in Nederland er juist minder stemmen te horen zijn om Putin maar z'n zin te geven. Veel maakt uit aan wat de media de meeste ruimte geeft, helaas is dat de laatste jaren niet aan de meeste stemmen gegeven maar juist aan de hardste en meest controverse schreeuwers. Daardoor lijkt het soms alsof dat de mening is van heel veel mensen. Ik geloof dat ze daar ook een beetje achter aan het komen zijn en wat meer op zoek zijn naar de echte balans (wat ze heel moeilijk vinden geloof ik :roll: ).

Op de radio hoorde ik het iemand 'het Pim Fortuin trauma' noemen. Ik snap 'de journalistiek' wel maar ze zijn vreselijk doorgeslagen in het laten horen van 'de stem van het volk'. Eigenlijk maken ze nog altijd dezelfde fout, ze geven maar een kleine groep de meeste aandacht. Dat was voor Fortuin zo en nu nog steeds maar een andere groep die zelfs nog blijft roepen dat ze te weinig aandacht krijgen...

pien_2010 schreef:
Kherson gebied bevrijden gaat goed. Slecht nieuws uit

https://twitter.com/WarMonitor3/status/ ... 6438697984

Citaat:
Er is een moeilijke situatie in Bakhmut en Pavlivka gebied de gevechten zijn hevig.

Zo'n verdrietig filmpje in deze tweet over Bahmut vandaag

https://twitter.com/rendeiro_silva/stat ... 5886043136

Wat een verschrikking. Die geluiden op de achtergrond van de oorlog die woed gaat bij mij door merg en been. < Ik word al krankjorum van de hobbyisten die meerdere dagen per week vlakbij hun geweren staan leeg te schieten op van alles en nog wat. Nee, niet alleen in het jachtseizoen maar gewoon het hele jaar rond. %) >
Ik hoop zo dat rijke landen straks bereidt zijn heel veel geld te doneren om het land weer op te bouwen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:38

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:
Ik ben ook ontzettend bezorgd over hoe sterk polarisatie toeneemt en hoe makkelijk oppervlakkige schreeuwers aan hun aanhang komen.

Gooi er geldnood en angst voor atoombommen overheen en je hebt in no-time een extremistische groep die groeit en groeit.

Ik las gisteren dat de EU zich vooral voor 2023 enorm veel zorgen maakt over de beschikbaarheid van gas.

https://www.iea.org/news/europe-needs-t ... -next-year

Dat betekend dat mensen die het nu al bijna niet meer redden, volgend jaar mogenlijk letterlijk in de kou komen te zitten als er geen andere oplossingen komen. Wanhopige mensen zijn gemiddeld nou eenmaal gevoeliger voor politici die groene sappige weides beloven, ongeacht of het reeel is.

Dit schreef ik wéken geleden. Was reden voor ´foei´knoppen.

De op zijn meest positief gesteld ´verwarrende ´ berichtgeving in/vanuit de VS is dat beíde partijen ongeveer 100.000 man zijn verloren. Dat geen van beiden kan winnen. Dat onderhandelen de enige uitweg is.
Ook daar was geen kristallen bol voor nodig.

Voeg het eerste aan het tweede toe en Zelenski staat onder toenemende druk.
Uitaard gaat hij daar straks hard tegenin met claims over recht op steun en verplíchting van het westen. Wat het draagvlak voor de steun in westen logischerwijze geen goed gaat doen.

Bange man...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:25

Oeps HC. Nu ben je geciteerd. Je zit bij mij onder de "foei" knop niet om die reden die je zegt. Overigens is wat jij zegt, niet hetzelfde als wat Sizzle zegt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:53

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:57

unmanned aerial vehicle (UAV), andere term voor drone. Vliegtuig zonder mensjes er in.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:03

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 23:16

Volgens Russische bronnen zijn de Ukraïners de stad Kherson inmiddels binnen getrokken.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:38

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:37

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:47

Ik las ook dat Russische gevechtseenheden slecht geinformeerd waren over de terugtrekking. Meestal in de steek gelaten door hun commandanten. Een aantal vormden dus een onvrijwillige achterhoede. Een Russische paratrooper vertelde dat het laatste commando was burgerkleding aan te doen en rennen

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:56

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:04

In de Russische grondwet staat, dat Russische gebieden ten alle tijden Russisch blijven en er nooit geen grondgebied afgestaan wordt.

Nu is de annexatie in onze ogen illegaal, alleen daar heeft het Kremlin niks mee te maken. Poetin heeft per decreet deze ellende tot stand gebracht, de Douma, heeft het daarna bekrachtigd. Het meest logische is dat Poetin per decreet afziet van de geannexeerde gebieden en dat de Douma na een grondwet wijziging dit goed keurt

Ik besef dat dit meer te maken heeft met de wens is de vader van de gedachte.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 17:35

nikkel schreef:
In de Russische grondwet staat, dat Russische gebieden ten alle tijden Russisch blijven en er nooit geen grondgebied afgestaan wordt.

Nu is de annexatie in onze ogen illegaal, alleen daar heeft het Kremlin niks mee te maken. Poetin heeft per decreet deze ellende tot stand gebracht, de Douma, heeft het daarna bekrachtigd. Het meest logische is dat Poetin per decreet afziet van de geannexeerde gebieden en dat de Douma na een grondwet wijziging dit goed keurt

Ik besef dat dit meer te maken heeft met de wens is de vader van de gedachte.

Nooit geen = altijd :))
(Ik snap wat je bedoelt hoor, hier nog iets met een wens, een vader en een gedachte.)

Zo mooi om te zien dit:
https://nos.nl/l/2452004
Een beetje hoop en vreugde in die ellende.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:06

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:24

En daar gaat de eerste stoelpoot ....:
Citaat:
Alexander Doegin gaf Poetin direct de schuld van de terugtrekking uit Cherson. Hij verklaarde dat de macht in Rusland bijna autocratisch is, maar als de tsaar het volk niet kan redden, dan zal hij geconfronteerd worden met het 'lot van de regenkoning' (een man wiens maag ritueel werd opengescheurd door zijn stamgenoten)
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 6891194368

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:33

Doegin blijkt lang niet zoveel invloed te hebben als men denkt. Die man is ook totaal geschift, hij heeft geschreven dat je kind offeren voor een hoger goed het ultieme offer is. Dat heeft hij wel gedaan en met dit soort opmerkingen is het raam nabij.
Baudet is een grote fan van hem.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 12:37

Met het vertrek uit het Cherson gebied lijkt er toch nogal wat materieel achtergebleven.
(Ook niet heel raar getuige de schade aan aan- en afvoerroutes)

WarMonitor:
Oekraïense troepen veroverden ten minste één volledig operationeel S-300 luchtverdedigingssysteem in de regio Cherson. En een operationele Russische Mi-8 helicopter.
Het gerucht gaat dat er meer achtergelaten is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 12:42

Aan het front in de Donetsk regio zijn zware gevechten gaande
Waarschijnlijk is de stad Opeyne in handen van Russische troepen gevallen. Van Bakhmut wordt gezegd dat daar Oekraine stand houdt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 15:22

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 16:22