Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:52

Karl66 schreef:
Dus als een bedrijf met een verzoek om geld komt, dan tekent Rutte niet bij het kruisje, maar wil hij eerst een onderbouwd voorstel zien? Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet helemaal en ik ben toch echt geen fan van Rutte. Een bedrijf wat gelijk na een verzoek om extra informatie reageert met "Laat maar, we hebben al een andere investeerder." scoort sowieso niet zo hoog op mijn lijstje met betrouwbare bedrijven.

Dat dus.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:09

Nu ja, het verband dat mw Hertzberger benoemt is dat ze voor het eerst 'de premier echt niet meer vertrouwt'.
En die breuk onderbouwt ze met zowel de export van Halix-vaccins
als de machtspolitiek waarbij er (in mijn ogen) ten minste de schijn is, dat de regering een loopje neemt met het staatsrecht.

De Tweede Kamer is 'de baas in dit land', punt uit.
'Dat Rutte Omtzigt lastig vindt', ja tuurlijk.
Dat betekent dat Omtzigt zijn werk als Tweede Kamerlid goed doet: het controleren van de regering is een wezenlijk onderdeel.

.... en regeerders die bespreken dat ze lastige Kamerleden maar liever 'elders' willen hebben : HUUUUUUU...!!!!!!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:35

Janneke2 schreef:
Nu ja, het verband dat mw Hertzberger benoemt is dat ze voor het eerst 'de premier echt niet meer vertrouwt'.
En die breuk onderbouwt ze met zowel de export van Halix-vaccins
als de machtspolitiek waarbij er (in mijn ogen) ten minste de schijn is, dat de regering een loopje neemt met het staatsrecht.

De Tweede Kamer is 'de baas in dit land', punt uit.
'Dat Rutte Omtzigt lastig vindt', ja tuurlijk.
Dat betekent dat Omtzigt zijn werk als Tweede Kamerlid goed doet: het controleren van de regering is een wezenlijk onderdeel.

.... en regeerders die bespreken dat ze lastige Kamerleden maar liever 'elders' willen hebben : HUUUUUUU...!!!!!!

Feit blijft dat het hier om twee op zich staande zaken gaat die ook los van elkaar beoordeeld moeten worden.
Gevaar van dit soort redenaties (zoals in de betreffende column) is dat alles wat er op gebied van kabinets- en overheidsbeleid misgaat op één hoop wordt gegooid en gebruikt wordt om toonaangevende beleidspersonen te framen als structureel onbetrouwbaar op álle fronten, en alleen uit op macht - waarmee allerlei anti-overheids (complot-) sentimenten in de kaart wordt gespeeld.
We weten natuurlijk ook niet wie er nu precies voor heeft gezorgd dat die 'functie elders' voor Omtzigt op de agenda van de formatie werd geplaatst. Al vermoed ik dat Hoekstra en andere CDA- prominenten hierin een behoorlijke klont boter op hun hoofd hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:43

Askja schreef:
Feit blijft dat het hier om twee op zich staande zaken gaat die ook los van elkaar beoordeeld moeten worden.
Gevaar van dit soort redenaties (zoals in de betreffende column) is dat alles wat er op gebied van kabinets- en overheidsbeleid misgaat op één hoop wordt gegooid en gebruikt wordt om de overheid te framen als structureel onbetrouwbaar op álle fronten, en alleen uit op macht - waarmee allerlei anti-overheids (complot-) sentimenten in de kaart wordt gespeeld.
We weten natuurlijk ook niet wie er nu precies voor heeft gezorgd dat die 'functie elders' voor Omtzigt op de agenda van de formatie werd geplaatst. Al vermoed ik dat Hoekstra en andere CDA- prominenten hierin een behoorlijke klont boter op hun hoofd hebben.

Toch kun je dit niet af doen met we weten niet wie dit heeft gezegd en of opgeschreven heeft. Het feit is dat het op de notities stond waarmee een verkenner naar buiten komt. Het feit dat er gesproken wordt over hoe een gekozen volksvertegenwoordiger die zijn controlerende taak goed uitvoert geloosd kan worden is zorgwekkend. Hoe je het ook wend of keert. Feit blijft dat dit niet thuis hoort op de notities van de verkenner.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:49

Daarom komt er ook een debat hierover aankomende week. Ik ga dat natuurlijk met grote interesse volgen en hopelijk komt er meer duidelijkheid.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:54

Askja, het is duidelijk dat CDA maar al te graag van Omzigt af wil. Maar die notitie heeft niet zoveel met het CDA te maken, die vroegen niet voor niets als eersten om een debat. Het feit dat VVD en D66 juist geen debat wilden, laat volgens mij zien waar je de oorsprong van die notitie wel moet zoeken.

Maar dan nog, zonder harde bewijzen kan je moeilijk de schuld voor de notitie van Ollongren van D66 bij Rutte van de VVD leggen.

Ik vind dat er heel valt af te dingen op een coalitie waarin de VVD en D66 de belangrijkste partijen zijn, ik denk dat er heel veel beter kan in ons land, Ik zou graag een premier zien met een duidelijke toekomstvisie voor ons land, waar hij of zij ook op afgerekend kan worden. Er zijn ook voldoende zaken waarmee je een gebrek aan vertrouwen in de politiek en Rutte kan onderbouwen, denk alleen maar aan de toeslagenaffaire en de Rutte doctrine. Maar het feit dat onze regering geen geld stort op de bankrekening van een bedrijf, zonder een goede onderbouwing waarom ze dat moeten doen is nou net geen reden en daarom is het een slechte column, waarbij ik me dan weer afvraag wat de connectie tussen Hertzberger en Halix is.

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:59

Die connectie lijkt mij helder:
Halix produceet iets,
wat Herzberger graag wil ontvangen,
maar for some reason or the other gaan de producten van Halix de grens over.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:06

Loretta schreef:
Askja schreef:
Gevaar van dit soort redenaties (zoals in de betreffende column) is dat alles wat er op gebied van kabinets- en overheidsbeleid misgaat op één hoop wordt gegooid en gebruikt wordt om de overheid te framen als structureel onbetrouwbaar op álle fronten, en alleen uit op macht - waarmee allerlei anti-overheids (complot-) sentimenten in de kaart wordt gespeeld.

Toch kun je dit niet af doen met we weten niet wie dit heeft gezegd en of opgeschreven heeft. Het feit is dat het op de notities stond waarmee een verkenner naar buiten komt. Het feit dat er gesproken wordt over hoe een gekozen volksvertegenwoordiger die zijn controlerende taak goed uitvoert geloosd kan worden is zorgwekkend. Hoe je het ook wend of keert. Feit blijft dat dit niet thuis hoort op de notities van de verkenner.

O maar dát ben ik volledig met je eens hoor!
Ik hoop dan ook dat snel duidelijk wordt wie hierachter zit en dat er consequenties volgen voor diegene(n). Ook als dat Rutte zelf betreft.
En het CDA moet eens grondig aan zelfonderzoek gaan doen, bij voorkeur in de oppositie (maarja, dat laatste zal wel niet gebeuren). Ik denk dan aan zaken doorgeslagen partij- en fractiediscipline, gebrek aan zelfkritiek en -reflectie, haantjesgedrag, een doorgeslagen regentenmentaliteit en de hypocrisie dat je als christelijke partij zo met een prominent partijlid en medemens omgaat.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:15

Karl66 schreef:
Askja, het is duidelijk dat CDA maar al te graag van Omzigt af wil. Maar die notitie heeft niet zoveel met het CDA te maken, die vroegen niet voor niets als eersten om een debat. Het feit dat VVD en D66 juist geen debat wilden, laat volgens mij zien waar je de oorsprong van die notitie wel moet zoeken.
Dat is vooralsnog jouw interpretatie. Iedereen ontkent ondertussen er iets mee te maken te hebben. Dat het CDA om een debat heeft gevraagd, zegt mij persoonlijk niet zoveel, want ze hoeven daarin niet het achterste van hun tong te laten zien en kunnen ondertussen wel de indruk wekken dat ze graag boven tafel willen krijgen hoe het echt zit. Gewoon tactiek om de imagoschade bij de achterban te beperken, als je het mij vraagt.
Dat VVD en D66 geen debat wilden vind ik zacht gezegd niet sterk, maar zal er wel mee te maken hebben dat die volle bak door willen met de formatie.
Gelukkig komt er wel een debat. Of we er veel wijzer van zullen worden is vraag twee.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:25

Volgens mij zit het probleem van het CDA met Omzigt vooral bij het bestuur en die hebben, in tegenstelling tot Rutte en Kaag, niet zoveel met de informateurs te maken.

Als je ook kijkt naar de strategie van het CDA op dit moment, het is niet aan het CDA om als eerste aan te schuiven, maakt het ook niet logisch dat ze gelijk wel over de poppetjes hebben. Aan de andere kant heb je Rutte die heel slecht met kritiek, diepgaande onderzoeken of inhoudelijke parlementaire controle om kan gaan. Dan is het in mijn ogen raar om direct naar het CDA te wijzen als partij waar dit vandaan komt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:40

Askja schreef:
O maar dát ben ik volledig met je eens hoor!
Ik hoop dan ook dat snel duidelijk wordt wie hierachter zit en dat er consequenties volgen voor diegene(n). Ook als dat Rutte zelf betreft.
En het CDA moet eens grondig aan zelfonderzoek gaan doen, bij voorkeur in de oppositie (maarja, dat laatste zal wel niet gebeuren). Ik denk dan aan zaken doorgeslagen partij- en fractiediscipline, gebrek aan zelfkritiek en -reflectie, haantjesgedrag, een doorgeslagen regentenmentaliteit en de hypocrisie dat je als christelijke partij zo met een prominent partijlid en medemens omgaat.

Ik hoop ook dat het duidelijk wordt wie hier achter zit. Maar ik ben bang dat het ene naar het andere rookgordijn wordt op gehangen en dat het een raadsel zal blijven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:46

Ik kan mezelf meer vinden in de column van Youp dan van Rozanne:

Citaat:
Op het moment dat de blonde blunder van Kajsa naar buiten kwam was ik graag op bezoek geweest bij onze demissionaire premier. Ik had hem als een Repelsteeltje willen zien stampvoeten in zijn Torentje. Wat zal hij boos zijn geweest dat deze smerige smurrie zomaar naar buiten kwam. Wie zal hij als eerste gebeld hebben? Zijn boezemvriend Jort? Of meteen Annemarie Jorritsma om haar woedend uit te leggen dat als hij haar iets in vertrouwen vertelt over die Omtzigt dat ze dat dan in d’r polderoren moet knopen en niet op papier moet zetten. Ook niet als geheugensteuntje....

lees verder:

https://hekwerk.nl/artiesten/youp-van-t-hek/column/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:01

Karl66 schreef:
Ik kan mezelf meer vinden in de column van Youp dan van Rozanne:

Citaat:
Op het moment dat de blonde blunder van Kajsa naar buiten kwam was ik graag op bezoek geweest bij onze demissionaire premier. Ik had hem als een Repelsteeltje willen zien stampvoeten in zijn Torentje. Wat zal hij boos zijn geweest dat deze smerige smurrie zomaar naar buiten kwam. Wie zal hij als eerste gebeld hebben? Zijn boezemvriend Jort? Of meteen Annemarie Jorritsma om haar woedend uit te leggen dat als hij haar iets in vertrouwen vertelt over die Omtzigt dat ze dat dan in d’r polderoren moet knopen en niet op papier moet zetten. Ook niet als geheugensteuntje....

lees verder:

https://hekwerk.nl/artiesten/youp-van-t-hek/column/

Hahaha, die Youp, ik blijf fan, vooral die laatste zin....... _O-

Twee totaal onvergelijkbare koloms. Beiden vind ik goed, en ik hoef het echt niet met alles eens te zijn om het een goede kolom te vinden.

In ieder geval had ik echt veel respect voor onze Mark, maar dat is volledig verdwenen. Weg met die gast wat mij betreft. Totaal ongeloofwaardig én als het gaat om de toeslagenaffaire en als het gaat om gemiste kansen én als het gaat om Groningen, én als het gaat om al die gesneuvelde politici terwijl onze mark vrolijk aanblijft, ook al af en toe is hij "een bonnetje kwijt".

En dan heb ik het nog niet inhoudelijk over de politieke verschillen in de opvattingen van onze mark en mijzelf. Ik ben al een tijd wel klaar met hem, want ik vertrouw hem niet meer.

Maar het volk is blij met hem, dus we zitten er nog vier jaar mee. Het is wat het is en ach het kan nog erger want het is zo'n vriendelijke man die zo sympathiek overkomt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:42

Haha, goeie van Youp! :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 15:06

En nu maar afwachten of onze Youp zijn statement in de laatste zin waar gaat maken.
Misschien als iemand daar 17.000 euro voor over heeft?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 15:09

Askja schreef:
En nu maar afwachten of onze Youp zijn statement in de laatste zin waar gaat maken.
Misschien als iemand daar 17.000 euro voor over heeft?

_O- youpie is binnen dus ik de ik denk het niet.....

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 15:14

Over Christenen en normen & waarden gesproken, ze zijn lekker bezig daar in Krimpen a/d IJssel en Urk 8)7
Benieuwd of de SGP hierachter staat (of zit ;) )

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 15:57

Die opmerking raakt echt kant noch wal. Je hebt bij alle groepen in de samenleving de extremisten, de meelopers, de mensen die de grenzen overschrijden, en dus ook bij kerkgangers. De SGP zet niet aan tot dit geweld, en natuurlijk staan ze hier niet achter. Het is net als zeggen dat het aan Ajax ligt als één van hun hooligans een bushokje kapot maakt.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:02

Askja schreef:
Over Christenen en normen & waarden gesproken, ze zijn lekker bezig daar in Krimpen a/d IJssel en Urk 8)7

Wat een ontzettend stomme opmerking
Klinkt bijna als opruiing

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:09

Askja schreef:

Als in de Bijbel de gelovigen (en God zelf) zich universeel aan de bekende 10 geboden hadden gehouden, hadden ze Canaan niet onder de voet gelopen. Aangezien dat wel gebeurt is en hoewel enkele verkenners destijds protesteerden dat ivm 10 geboden ze zich daar niet konden vestigen ivm al bewoond en dus niet stelen, doden, etc. van toepassing zou moeten zijn, werd dat afgedaan met mond houden en naar God luisteren. M.a.w. de 10 geboden zijn niet van toepassing buiten de congregatie. Echter is dat geen boodschap die je naar buiten wil brengen en die veel leden ook niet zullen accepteren aangezien zij enkel zoeken naar een leidraad tot goed mens zijn, dat religie daar op zijn minst restricties aan oplegd is van binnen uit lastig te zien.

Verder : er is door een juridische organisatie (naam kwijt) onderzoek gedaan of partijprogramma's van partijen in de 2e kamer in overeenstemming zijn met de grondwet (en internationale verdragen) waar de overheid zich dus aan te houden heeft. 7! partijen zijn gezakt. Reli (iets met god bovenaan ipv grondwet), rechts (pvv, fvd) en oeps de VVD. Toch staan ze allemaal gewoon op de kieslijst?! en zitten ze weer in de 2e kamer. Mag wel eens meer dan enkel naar kerken kritisch gekeken worden in een zgn. seculier land.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:28

Hier kwamen ze vanmorgen ook met een paar honderd man uit de kerk, zonder mondkapje.
Maar als het moslims zijn, dan wordt het wel massaal afgekeurd. Met name door de PVV. ;)

Ik heb geen VVD gestemd, maar wie zouden jullie dan wel geschikt vinden als nieuwe MP?
Ik zie dan alleen Kaag als geschikte MP, maar daar lijkt me niet genoeg draagvlak voor.
VVD heeft als grootste partij geen goede opvolger klaarstaan.
Daarom zal Mark gewoon MP blijven, ondanks de krasjes, lijkt mij.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:41

Askja schreef:

Nogal suggestieve opmerking vind je zelf ook niet? Ben een blije niet-gelovige, maar geloof niet dat we dan aan de SGP moeten denken. Elke club mensen, maakt niet uit wat, geloof,sport,muziek,collega's enz, heeft een aantal rotte en misschien zeer rotte appels in de mand. Dus ook de kerkgangers op Urk.
Wel met verbazing de video's bekeken waarin toch wat handtastelijkheden van ''gelovig'' volk richting de pers was te zien. En dat je als gelovig vader, met je kind in de auto, een verslaggever ramt is volslagen idioot. Maar goed, ook daar zijn de rotte appels.
Genoeg gespreksstof voor de diverse praatprogramma's.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:50

Tuurlijk de media duikt hier vol op, smullen op de NPO

Ik vind Pieter Omtzigt prima man, jammer dat eerlijkheid en graven in Den Haag niet gewaardeerd worden -dan lijk je je eigen graf te graven-

Joost Eerdmans ook een goed politicus

Maar zullen dan wel wat jaartjes Rutte worden :+

( alles beter dan Kaag -O- )

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:53

@Tamary: was de orde van advocaten.
@Askja,ik heb de pest aan de SGP (en extremisten van andere religies) maar het lijkt me sterk dat ze oproepen tot geweld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:03

ravellie schreef:
Tuurlijk de media duikt hier vol op, smullen op de NPO

Ik vind Pieter Omtzigt prima man, jammer dat eerlijkheid en graven in Den Haag niet gewaardeerd worden -dan lijk je je eigen graf te graven-

Joost Eerdmans ook een goed politicus

Maar zullen dan wel wat jaartjes Rutte worden :+

( alles beter dan Kaag -O- )

Vanzelfsprekend besteedt de NPO aandacht aan geweld tegen journalisten.
Daar is geen excuus voor, daar zou direct afstand van genomen moeten worden, door kerkbesturen.

Een kleine partij levert niet de MP :D en zeker Eerdmans heeft daar geen recht op met zijn 3 zetels :D.