Godsdienstig

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 19:41

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 23:26

Genetische variatie zou ook niet het grootste probleem moeten zijn. Ik weet de precieze biologie niet meer, maar volgens mij konden er duizended tot miljoen (?) genencombinaties worden gemaakt tussen een man en vrouw.

Maar dat weet ik ook niet precies meer, weet iemand dat beter?

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 23:36

Dat er genoeg genencombinaties gemaakt kunnen worden maakt niets uit, iedereen is genetisch anders (ook uit dezelfde ouders dus, hoeveel genencombinaties je precies kan krijgen uit dezelfde ouders weet ik niet exact) maar bepaalde dingen zijn (extreem) erfelijk, en sommige dingen (zoals ziektes/aandoeningen) wil je liever niet doorgeven. Het gaat erom dat je met mensen binnen je eigen familie nakomelingen maakt, dus de kans is vrij groot dat als de moeder en/of vader een bepaalde aandoening hebben, nakomelingen dit ook hebben. Ga dan even binnen je eigen familie kweken en 9/10 kans dat alle nakomelingen uiteindelijk ziek zullen zijn...

Ik ben even aan het zoeken naar een bekend voorbeeld van incest uit de geschiedenis, maar ben zijn naam kwijt. :')

Babootje

Berichten: 26452
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 07:29

Dat is nu zo DezeNaam, maar toen kon dat nog wel. Mensen stonden nog dichter bij de volmaaktheid die Adam en Eva verloren. Ze werden met gemak nog 800-900 jaar oud.
De straf op de zonde was de dood. Die trad niet meteen in, maar het betekende dat mensen voortaan onderhevig zouden worden aan ziekte en pijn en uiteindelijk dood zouden gaan. Dat ging geleidelijk. In de tussentijd kregen Adam en Eva nog vele kinderen. Het Genesisverslag zegt ook in Genesis 3:16 dat God tegen Eva zei: "Ik zal je zwangerschap veel zwaarder maken, en met pijn zul je kinderen op de wereld zetten." Betekent dat die pijn er voor die tijd niet was.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:36

Babootje schreef:
Tiggs schreef:
Even realistisch: natuurlijk stammen we niet van 2 mensen af. Ik begrijp van best wat dingen dat je dat als gelovige kunt of wilt geloven, maar dit is gewoon nonsens. Waar zou dan bijvoorbeeld genetische variatie vandaan komen?


Adam en Eva hadden alle variaties in zich.
Wettenschappelijk gezien is het rasdenken eigenlijk ook een misvatting.
Wetenschappers die onderzoek deden onder mensen uit verschillende werelddelen ontdekten dat de verschillen in DNA tussen elke twee willekeurige personen uit praktisch elk deel van de wereld ongeveer 0,5 procent bedroegen. * En 86 tot 90 procent van die verschillen deed zich voor binnen elke willekeurige raciale groep. Dat wil dus zeggen dat de variatie tussen raciale groepen slechts 14 procent of minder van die 0,5 procent bedroeg. De menselijke soort is genetisch homogeen.

Met de zondvloed werd de toenmalige maatschappij vernietigd. Alleen Noach en zijn 3 zonen bleven over.
Sem, Cham en Jafeth. Van Cham werd gezegd dat hij donker van uiterlijk was. Zijn naam betekend ook "zwartachtig, of verbrand door de zon"
Genesis hoofdstuk 10 somt zeventig afstammelingen van Noach op en zegt: „Van hen uit hebben de natiën zich . . . over de aarde verspreid” (Gen. 10:32). Een van de vele manieren waarop men deze natiën heeft ingedeeld, is met verwijzing naar hun huidkleur.
De huid van elk normaal mens bevat een zwartachtig bruin pigment, melanine genaamd.
Noach en zijn drie zonen bezaten allen een bepaalde hoeveelheid van dit donkere pigment. Uit Sem kwamen de Babyloniërs, de Assyriërs, de joden en de Arabieren, wier huidkleur varieert van blank tot lichtbruin. De nakomelingen van Jafeth, waaronder de Indo-europese rassen vallen, variëren van een lichte huidkleur tot donkerbruin. En wat Cham betreft, enkelen van zijn nakomelingen, doch niet allen, waren donker van kleur.
De Egyptenaren, die lichtbruin waren, stamden af van Chams zoon Mizraïm. Chams zoon Kanaän, wegens zijn wangedrag door God vervloekt, was de voorvader van de blanke Kanaänieten.


Als alleen Noach overblijft met zijn drie zonen, dan valt er toch niets meer te vermenigvuldigen? Bedoel,
zonder vrouwen geen nageslacht. Of zie ik iets over het hoofd?

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:11

De vrouwen van Noach+zonen waren er ook bij (staat er ook). Vrouwen waren toen alleen minder belangrijk (zeg 4000-1500 jaar geleden, historische context) en werden nauwelijks bij naam genoemd.

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:12

Eske_B schreef:
De vrouwen van Noach+zonen waren er ook bij (staat er ook). Vrouwen waren toen alleen minder belangrijk (zeg 4000-1500 jaar geleden, historische context) en werden nauwelijks bij naam genoemd.


Terwijl ze van groot belang zijn, al was het maar vanwege de voortplanting :+

Ik kan er gewoon echt niks mee, ik snap niet hoe mensen in zoiets kunnen geloven. Hoe graag ik dat ook zou wíllen begrijpen.

Janneke2

Berichten: 22911
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:18

@ Tiggs: nieuwsgierig vraagje :o

Wat denk jij dat ik geloof. ..?

(Voor mij spreekt het vanzelf dat vrouwen niet minder belangrijk zouden zijn.)

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:23

Volgens mij heb ik je in dit topic zien schrijven dat je christelijk bent? De stroming weet ik echt niet :D

pien_2010

Berichten: 43768
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:27

Geloven staat vrij!

Als het gaat om de hoge leeftijden beschreven in de bijbel vraag ik me af of hier niet spreken van andere soort mensen. Zoals het zou kunnen zijn geweest, hebben de zonen bijvoorbeeld van Abraham (kan ook een ander personage zijn die zeer oud is) zijn kennis geërfd die Abraham heeft vergaard in zijn leven en is die al aanwezig en hoeven ze er alleen maar aan herinnerd te worden door hun omgeving. De zoon van Abraham zijn zoon heeft dan weer meer herinneringen etc. Op een gegeven ogenblik hield dit soort mensen op te bestaan c.q vermengde zich met andere soort mensen.
Of anders gezegd, ik geloof dus niet in de letterlijke betekenis van het zeer oud worden van deze mensen en dit zou een mogelijke verklaring kunnen zijn. Weet dat natuurlijk ook niet zeker.

Ik ben dus niet van de letterlijke oppikken en interpreteren. Integendeel.

Zo zie ik Adam en Eva als de 1ste oermensen, die nog heel dicht bij de geestelijke (of hemelse) oorsprong stonden vergeleken bij ons. Dus wel degelijk een heel ander soort mens die staan voor een aantal van die mensen.
Vandaar dat het zo belangrijk was om dat bijzondere van Adam (dat oorspronkelijke hemelse) te bewaren voor het uiteindelijke lichaam van Christus - Jezus. Want als zo'n hoog geestelijk wezen incarneert in de mens dan kan dat niet zomaar en moeten daar bepaalde voorwaarden voor geschapen worden. Althans zo zie ik dat voor me.

Mocht de letterlijke betekenis waar zijn zoals Babootje die voor staat, dan geloof ik dus niet meer want òf het is veel ingewikkelder als dat wij allemaal denken, òf het is een groot kul verhaal in mijn ogen dan hé :o Zo sta ik daar al heel lang zoekend in.

De Wicca zoals khirshanta beschrijft zie ik zelf niet als een geloof maar meer als een stroming zoals bijvoorbeeld het humanisme. Voor de duidelijkheid is er helemaal niets mis met die stroming. Het vertegenwoordigt bepaalde normen en waarde waar ik zelf ook alleen maar achter kan staan. Ik heb Wicca eventjes gegoogeld https://nl.wikipedia.org/wiki/Wicca en werd bevestigd in mijn ideeën daarover.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 28-10-18 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:28

Tiggs schreef:
Eske_B schreef:
De vrouwen van Noach+zonen waren er ook bij (staat er ook). Vrouwen waren toen alleen minder belangrijk (zeg 4000-1500 jaar geleden, historische context) en werden nauwelijks bij naam genoemd.


Terwijl ze van groot belang zijn, al was het maar vanwege de voortplanting :+

Ik kan er gewoon echt niks mee, ik snap niet hoe mensen in zoiets kunnen geloven. Hoe graag ik dat ook zou wíllen begrijpen.



Ben ik zeker met je eens :D Maar goed, vrouwen zijn eeuwen minderwaardig geweest. Ik heb ook veel moeite met hoe letterlijk de eerste delen (schepping, Noach) enz. moeten worden genomen.

pien_2010

Berichten: 43768
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:32

Eske_B schreef:
Maar goed, vrouwen zijn eeuwen minderwaardig geweest. Ik heb ook veel moeite met hoe letterlijk de eerste delen (schepping, Noach) enz. moeten worden genomen.
Klopt dat is een cultuur ding. De vraag is of bijvoorbeeld Christus of Mohammed de vrouw ook als minderwaardig zagen. Er zijn bij beiden tekenen dat dit niet zo was!
Vaak bij het opschrijven van de oude verhalen is de belangrijke rol van de vrouw weggeschreven. Er blijkt bijvoorbeeld zelfs een evangelie van Maria Magdalena te zijn en dat feit alleen geeft aan dat zij heel belangrijk was en gelijk aan de andere Evangelisten : https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie ... _Magdalena

Babootje

Berichten: 26452
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 13:28

pien_2010 schreef:
Eske_B schreef:
Maar goed, vrouwen zijn eeuwen minderwaardig geweest. Ik heb ook veel moeite met hoe letterlijk de eerste delen (schepping, Noach) enz. moeten worden genomen.
Klopt dat is een cultuur ding. De vraag is of bijvoorbeeld Christus of Mohammed de vrouw ook als minderwaardig zagen. Er zijn bij beiden tekenen dat dit niet zo was!
Vaak bij het opschrijven van de oude verhalen is de belangrijke rol van de vrouw weggeschreven. Er blijkt bijvoorbeeld zelfs een evangelie van Maria Magdalena te zijn en dat feit alleen geeft aan dat zij heel belangrijk was en gelijk aan de andere Evangelisten : https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie ... _Magdalena



Nee hoor. De vrouwen zijn zeer zeker niet minder belangrijk in de optiek van de bijbel. Het is alleen zo dat in de registers alleen de mannelijke nakomelingen worden genoemd.
Van de vrouw wordt in het scheppingsverslag gezegd dat ze werd gemaakt als een tegenhanger van haar man. Dat is geen ondergeschikte positie.

Janneke2

Berichten: 22911
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:57

Tiggs schreef:
Volgens mij heb ik je in dit topic zien schrijven dat je christelijk bent? De stroming weet ik echt niet :D

;) :D
...oej: jarenlang kerken bij de doopsgezinden en een oecumenische club maken dit tot een lastige vraag.
En in mijn familie loopt ook allerlei pluimage rond, van humanist tot vrijmetselaar.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:59

Janneke2 schreef:
Tiggs schreef:
Volgens mij heb ik je in dit topic zien schrijven dat je christelijk bent? De stroming weet ik echt niet :D

;) :D
...oej: jarenlang kerken bij de doopsgezinden en een oecumenische club maken dit tot een lastige vraag.
En in mijn familie loopt ook allerlei pluimage rond, van humanist tot vrijmetselaar.
Calviniste was het toch?

Janneke2

Berichten: 22911
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 15:02

Ja, zij het dat ik denk dat deels een culturele kwestie is. Dat calvinisme zit in de rivierklei en kleurt allerlei gezindten, zelfs buiten het christendom.

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 15:27

pien_2010 schreef:
Geloven staat vrij!

Als het gaat om de hoge leeftijden beschreven in de bijbel vraag ik me af of hier niet spreken van andere soort mensen. Zoals het zou kunnen zijn geweest, hebben de zonen bijvoorbeeld van Abraham (kan ook een ander personage zijn die zeer oud is) zijn kennis geërfd die Abraham heeft vergaard in zijn leven en is die al aanwezig en hoeven ze er alleen maar aan herinnerd te worden door hun omgeving. De zoon van Abraham zijn zoon heeft dan weer meer herinneringen etc. Op een gegeven ogenblik hield dit soort mensen op te bestaan c.q vermengde zich met andere soort mensen.
Of anders gezegd, ik geloof dus niet in de letterlijke betekenis van het zeer oud worden van deze mensen en dit zou een mogelijke verklaring kunnen zijn. Weet dat natuurlijk ook niet zeker.

Ik ben dus niet van de letterlijke oppikken en interpreteren. Integendeel.

Zo zie ik Adam en Eva als de 1ste oermensen, die nog heel dicht bij de geestelijke (of hemelse) oorsprong stonden vergeleken bij ons. Dus wel degelijk een heel ander soort mens die staan voor een aantal van die mensen.
Vandaar dat het zo belangrijk was om dat bijzondere van Adam (dat oorspronkelijke hemelse) te bewaren voor het uiteindelijke lichaam van Christus - Jezus. Want als zo'n hoog geestelijk wezen incarneert in de mens dan kan dat niet zomaar en moeten daar bepaalde voorwaarden voor geschapen worden. Althans zo zie ik dat voor me.

Mocht de letterlijke betekenis waar zijn zoals Babootje die voor staat, dan geloof ik dus niet meer want òf het is veel ingewikkelder als dat wij allemaal denken, òf het is een groot kul verhaal in mijn ogen dan hé :o Zo sta ik daar al heel lang zoekend in.

De Wicca zoals khirshanta beschrijft zie ik zelf niet als een geloof maar meer als een stroming zoals bijvoorbeeld het humanisme. Voor de duidelijkheid is er helemaal niets mis met die stroming. Het vertegenwoordigt bepaalde normen en waarde waar ik zelf ook alleen maar achter kan staan. Ik heb Wicca eventjes gegoogeld https://nl.wikipedia.org/wiki/Wicca en werd bevestigd in mijn ideeën daarover.

Ik vind wel dat wicca echt een Godsdienst is. Want ze hebben\vereren een Godin en een God. Ik beschouw het als een natuur-en vruchtbaarheidsreligie.

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 15:31

Janneke2 schreef:
Ja, zij het dat ik denk dat deels een culturele kwestie is. Dat calvinisme zit in de rivierklei en kleurt allerlei gezindten, zelfs buiten het christendom.

Klopt. Ik kom van beneden de grote rivieren,en hier is geen calvinistische cultuur.Eerder Bourgondisch.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:10

pien_2010 schreef:
De Wicca zoals khirshanta beschrijft zie ik zelf niet als een geloof maar meer als een stroming zoals bijvoorbeeld het humanisme. Voor de duidelijkheid is er helemaal niets mis met die stroming. Het vertegenwoordigt bepaalde normen en waarde waar ik zelf ook alleen maar achter kan staan. Ik heb Wicca eventjes gegoogeld https://nl.wikipedia.org/wiki/Wicca en werd bevestigd in mijn ideeën daarover.



Zelf zie ik het wel als religie, omdat ik geloof in een God en Godin, en ook vereringsrituelen heb die ik op bepaalde dagen doe. Ook feestdagen, en rituelen.

Ik ben het helemaal met je eens dat het een stroming is, zeker, maar ik denk dat elke religie sowieso een stroming, een levensbeschouwing is. Tenslotte geeft het richting aan je normen en waarden en hoe je je leven inricht.

Puur uit interesse, waarom zie jij het niet als religie? Bijvoorbeeld omdat het (in deze vorm) erg nieuw is?

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:41

Daar ben ik ook benieuwd naar Pien. TS heeft naast haar geloof ook nog een stroming, echter zonder een God en dat is hier wel het geval.

pien_2010

Berichten: 43768
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:50

khirshanta schreef:
pien_2010 schreef:
De Wicca zoals khirshanta beschrijft zie ik zelf niet als een geloof maar meer als een stroming zoals bijvoorbeeld het humanisme. Voor de duidelijkheid is er helemaal niets mis met die stroming. Het vertegenwoordigt bepaalde normen en waarde waar ik zelf ook alleen maar achter kan staan. Ik heb Wicca eventjes gegoogeld https://nl.wikipedia.org/wiki/Wicca en werd bevestigd in mijn ideeën daarover.



Zelf zie ik het wel als religie, omdat ik geloof in een God en Godin, en ook vereringsrituelen heb die ik op bepaalde dagen doe. Ook feestdagen, en rituelen.

Ik ben het helemaal met je eens dat het een stroming is, zeker, maar ik denk dat elke religie sowieso een stroming, een levensbeschouwing is. Tenslotte geeft het richting aan je normen en waarden en hoe je je leven inricht.

Puur uit interesse, waarom zie jij het niet als religie? Bijvoorbeeld omdat het (in deze vorm) erg nieuw is?


Ik zie het niet als een geloof omdat ik dit teruglees op https://nl.wikipedia.org/wiki/Wicca waarin te lezen staat als je op neoheidens klikt:

"Neopaganisme is een verzamelnaam voor verschillende moderne (neo)religieuze bewegingen die zich veelal in een of andere vorm baseren op of verwant voelen met een vorm van voorchristelijk (Europees) geloof. Een neopaganistische stroming bevat meestal elementen van animisme, polytheïsme, en pantheïsme. De grootste neopaganistische religie is Wicca. Andere stromingen zijn neodruïdisme, Asatru, Reclaiming, Germaans neopaganisme en Slavisch neopaganisme.

In A History of Pagan Europe uit 1995 omschrijven Jones en Pennick paganisme als volgt:
"... Paganisme (...) verwijst naar inheemse spirituele tradities die aan Natuur-verering doen, in het bijzonder in Europa, en waarvoor geldt dat hedendaagse aanhangers zich expliciet scharen onder die naam. Paganistische religies in deze zin hebben de volgende kenmerken gemeen.

Ze zijn polytheïstisch en erkennen het bestaan van een veelheid aan goddelijke wezens, die al dan niet als avatar of als een specifiek aspect van een onderliggende goddelijke eenheid/dualiteit/drie-eenheid worden gezien.
Ze zien de natuur als een theofanie, een manifestatie van het goddelijke, niet als een 'gevallen' schepping van het laatstgenoemde.
Zij erkennen het vrouwelijke goddelijke principe, dat zij de Godin noemen (met een hoofdletter 'G' om haar te onderscheiden van de vele bijzondere godinnen), naast of in plaats van het mannelijke goddelijke principe, de God."

Vanuit mij heeft het dus totaal niet met een waardeoordeel te maken, of beter → slechter, echt helemaal niet!! want ik vind het een zeer sympathieke stroming. Ik zie het dus meer feitelijk zoals het hierboven beschreven is.
Persoonlijk heb ik hier meer mee als het direct letterlijk interpreteren van teksten uit de bijbel waar ik me dan heel vervreemd over voel en me dan weer niets bij kan voorstellen en dat me eerder van mijn geloof in God doet vervreemden iets wat ik al als heel jong kind in de Kerk had en heel vaak het gevoel had en zelfs verontwaardiging "dat het totaal anders zat als vanaf de preekstoel gepredikt werd", voelde toen wel eenzaam eerlijk gezegd daar ik dus "anders " was.

Babootje

Berichten: 26452
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:42

Ik zie Wicca wel als een religie, want geloof / vereren een of meer godheden. Dat het van heidense oorsprong is maakt het niet anders. Een heidense religie is ook een religie.
Het verschil tussen een sekte en een religie zit hem meer in het volgen / vereren van een (vleselijke) mens.