Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:06

CU is toch blijven steken op 5 (in plaats van de exitpoll 6). Dan hebben ze dus gedoogsteun nodig.

Ik denk... VVD-D66-CDA-GL. De grote winst van GL kun je eigenlijk niet negeren. En vervolgens? Ben ik heel benieuwd waar het ons gaat brengen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:08

Als het vvd, cda, d66 en gl oid word ... gaan de toeslagen en uitkeringen dan omlaag? Hoe moet ik dan huurhuisje gaan betalen ?? In principe hield pvda bij het vorig kabinet deze ramp tegen ...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:17

Snorlex schreef:
CU is toch blijven steken op 5 (in plaats van de exitpoll 6). Dan hebben ze dus gedoogsteun nodig.

Nee. VVD 33, CDA 19, D66 19 en CU 5, komt samen uit op 76. Net genoeg dus zolang er niets gebeurt.

eclair98

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 20:20

Ik zou graag GL erbij willen hebben en de PVV niet. Dus ze vechten het maar uit, zolang dat het maar wordt O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:23

Precies. In de exitpolls was het probleem dat VVD op 31 stond en CU op 6, waardoor het totaal op 75 kwam. Daar was gedoogsteun voor nodig. Met VVD op 33 en CU op 5 komen ze gewoon aan een meerderheid. Een krappe wel, want er hoeft maar 1 iemand op te stappen of de boel wankelt alweer. Ook in de EK heeft deze coalitie overigens maar een hele krappe meerderheid. Met GL zou dat iets beter zijn, maar ik twijfel er echt aan of ze serieus de gesprekken aangaan met GL. Ja, het is een grote overwinning, maar GL staat qua standpunten echt heel ver van zowel de VVD als het CDA af. GL zal dan met een of twee stokpaardjes kunnen komen om door te voeren, maar ze zullen ook heel erg veel concessies moeten doen. Jesse Klaver heeft op dit moment momentum en een hele enthousiaste achterban. Hij doet het goed onder jongeren dus bij een volgende verkiezing is er kans dat hij nog meer zetels krijgt. Als hij gaat regeren met de VVD en het CDA zal hij zo veel water bij de wijn moeten doen dat zijn achterban hoe dan ook gaat afhaken, kijk maar naar PvdA afgelopen periode. Hij wilt graag regeren, maar niet zó graag denk ik.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:24

Snorlex, gevoelsmatig ben ik het met je eens, maar uit Het verleden weet ik dat het wel degelijk kan...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:57

Emmaa_ schreef:
GL zal dan met een of twee stokpaardjes kunnen komen om door te voeren, maar ze zullen ook heel erg veel concessies moeten doen.

In zo'n situatie ben je inderdaad veel meer legitimering en excuus dan dat je inhoudelijk invloed op het beleid hebt. Meewerken als het nuttig is: ja zeker! Graag. Als je ook echt iets kunt bereiken.

Maar uiteindelijk heb ik de indruk dat de oppositie (zeker vanaf de SP, maar op gebied van natuur en milieu ook vanuit GroenLinks en PvdD) veel meer inhoudelijk heeft bereikt dan de PvdA wist te bewerkstelligen in de regering.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:01

Emmaa_ schreef:
Precies. In de exitpolls was het probleem dat VVD op 31 stond en CU op 6, waardoor het totaal op 75 kwam. Daar was gedoogsteun voor nodig. Met VVD op 33 en CU op 5 komen ze gewoon aan een meerderheid. Een krappe wel, want er hoeft maar 1 iemand op te stappen of de boel wankelt alweer. Ook in de EK heeft deze coalitie overigens maar een hele krappe meerderheid. Met GL zou dat iets beter zijn, maar ik twijfel er echt aan of ze serieus de gesprekken aangaan met GL. Ja, het is een grote overwinning, maar GL staat qua standpunten echt heel ver van zowel de VVD als het CDA af. GL zal dan met een of twee stokpaardjes kunnen komen om door te voeren, maar ze zullen ook heel erg veel concessies moeten doen. Jesse Klaver heeft op dit moment momentum en een hele enthousiaste achterban. Hij doet het goed onder jongeren dus bij een volgende verkiezing is er kans dat hij nog meer zetels krijgt. Als hij gaat regeren met de VVD en het CDA zal hij zo veel water bij de wijn moeten doen dat zijn achterban hoe dan ook gaat afhaken, kijk maar naar PvdA afgelopen periode. Hij wilt graag regeren, maar niet zó graag denk ik.

Ja dat, óf hij krijgt de kans om wat van zijn zin door te drukken in het rechtse geweld.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:49

420BlazeIt schreef:
Als het vvd, cda, d66 en gl oid word ... gaan de toeslagen en uitkeringen dan omlaag? Hoe moet ik dan huurhuisje gaan betalen ?? In principe hield pvda bij het vorig kabinet deze ramp tegen ...

Kun je werken? Nou, door te werken dus kun je het wel betalen ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:06

Waarom gelijk die negatieve insteek winged ?
" kun je werken?"
Ik maak me ook wel zorgen om mijn uitkering
Als Het zo simpel was dat ik dan maar lekker kan gaan werken en presto Chango problem solved
Dan had ik dat al wel gedaan dunkt me
Helaas ben ik voorlopig nog wel aan het werk om mezelf zover op de rit te krijgen zodat een baan überhaupt op de lijst met opties voor kan gaan komen

Iemand die hier op bokt zich op deze manier uitspreekt over de hoogte van een uitkering daar ga ik niet direct van uit dat diegene wel kan maar te bedonderd is

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:17

De conclusive 'waarom direct'. Ik heb even in het profiel van BlazeIt gesnuffeld. Snap ook wel dat het per persoon verschilt, en ik ga er vanuit dat er wel naar uitkeringen en toeslagen wordt gekeken op een manier waarop het voor iedereen passend is.

Het is niet zo dat ik het breed heb, maar ben niet afhankelijk van uitkeringen en toeslagen. Sterker nog, ik val overal exact buiten en heb ik veel gevallen een lager inkomen dan iedereen die toeslagen op slurpt en wel zinloos thuis zit (en op een zonnige dag voor de deur alleen maar sigaretjes zitten te roken en bier te drinken. Ja, in mijn stadje zijn die er zeker.)

NB: Ik ga dus uit van bijstand en toeslagen na kunnen van persoon. Kun je niet werken: A la. Kun je wel werken maar verdom je het: dan ga je maar op de blaren zitten.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:37

Exitium schreef:
Snorlex schreef:

Nee. VVD 33, CDA 19, D66 19 en CU 5, komt samen uit op 76. Net genoeg dus zolang er niets gebeurt.

Ik weet niet of D66 CU en CDA eruit gaan komen mbt euthanasiewet oa... Pechtold is er heel stellig in, maar Segers (en Buma volgens mij) ook..

Anoniem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:40

Buma is er volgens mij een stuk minder stellig in. Seegers ziet het inderdaad wel als een heel belangrijk punt. Het gaat hoe dan ook spannend worden. Edith Schippers (verkenner) gaat ook in gesprek met de PVV overigens, dus dat is ook niet volledig meer uitgesloten ineens. Ze gaf aan dat er een diepe kloof zit tussen beide partijen maar dat ze wel in overleg wilt.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:42

Emmaa_ schreef:
Buma is er volgens mij een stuk minder stellig in. Seegers ziet het inderdaad wel als een heel belangrijk punt. Het gaat hoe dan ook spannend worden. Edith Schippers (verkenner) gaat ook in gesprek met de PVV overigens, dus dat is ook niet volledig meer uitgesloten ineens. Ze gaf aan dat er een diepe kloof zit tussen beide partijen maar dat ze wel in overleg wilt.

Naast immigratie beleid komen PVV en VVD ook wel voor een heel groot gedeelte overeen dus dit verbaast mij niets

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:44

Celiien schreef:
Ik weet niet of D66 CU en CDA eruit gaan komen mbt euthanasiewet oa... Pechtold is er heel stellig in, maar Segers (en Buma volgens mij) ook..

Er ligt een goede euthanasiewet, van de hand van een D66 minister.

Volgens mij hebben zowel CU als cda te kennen gegeven dat ze geen heropening van het debat willen.

(Okee - er ligt een kwestie rond "voltooid leven". Dat is geen euthanasie.)

...partijen kunnen afspreken om 1 of 2 kwesties 'aan de Kamer' over te laten (initiatiefwet) en dan de CU en cda Kamerleden naar eigen geweten laten stemmen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:44

Emmaa_ schreef:

De informateur gaat - bij mijn weten als ik mij de politieke lessen goed herinner - met alle partijen in gesprek.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:46

Winged : Ben ik met je eens hoor, als je kunt maar niet wilt/geen zin hebt
Dan mogen daar echt wel consequenties aan hangen
Maar in de hele discussie zoals hier op bokt werken uitspraken nog al eens averechts, en krijgen we weer een discussie die nergens over gaat omdat er te veel mensen zich persoonlijk aangesproken voelen

Ik had trouwens ook echt gehoopt dat de uitslag meer naar links zou zijn alleen al ivm wat er gaande is met de Wajong
Mensen krijgen arbeidsvermogen in de schoenen geschoven waar er geen arbeidsvermogen is , dat ze bezwaar kunnen aantekenen is vele niet belend(want waarom zouden we de betreffende info fair en duidelijk kenbaar maken)
Waardoor er een flinke groep dalijk gekort word op hun inkomen omdat ze volgens opgestelde lijstje kunnen werken
(Als je je zelf kunt aankleden en de vaatwasser in en uit kunt ruimen, dan heb je arbeidsvermogen )
Een heel flink deel van die groep heeft geen enkel uitzicht op een baan, nu niet, straks niet, maar dikke jammer joh
Participeren zul je nondeju
Ook als je niet functioneert zoals gewenst en er niemand op je zit te wachten

(Maar dat is maar 1. Reden van de vele die mijn hoop voedden)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:50

Winged schreef:
Het is niet zo dat ik het breed heb, maar ben niet afhankelijk van uitkeringen en toeslagen. Sterker nog, ik val overal exact buiten en heb ik veel gevallen een lager inkomen dan iedereen die toeslagen op slurpt (...)

Daarmee lees ik jouw opmerking "door te werken kun je het wel betalen" als een bittere verzuchting over hoe belabberd de dingen geregeld zijn aan de onderkant van de markt.

Wie een uitkering heeft mag niet bijklussen - en jij bent reuze elegant in de armoedeval terecht gekomen.

Dit alles in tegenspraak met het vvd adagium "loon naar werken!"
(...als dat toch eens war zou worden!!)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:54

Winged schreef:
De conclusive 'waarom direct'. Ik heb even in het profiel van BlazeIt gesnuffeld. Snap ook wel dat het per persoon verschilt, en ik ga er vanuit dat er wel naar uitkeringen en toeslagen wordt gekeken op een manier waarop het voor iedereen passend is.

Dat is een probleem, dat mensen vaak ervan uitgaan dat het wel zo zal zijn - zonder kennis over het beleid.

Een paar feiten: nee, er wordt lang niet altijd gekeken naar systeem dat voor iedereen passend is. Er vallen heel wat mensen tussen wal en schip.

Citaat:
Het is niet zo dat ik het breed heb, maar ben niet afhankelijk van uitkeringen en toeslagen. Sterker nog, ik val overal exact buiten en heb ik veel gevallen een lager inkomen dan iedereen die toeslagen op slurpt

Als je helemaal geen toeslagen hebt, ook geen zorg- en huurtoeslag, dan is je inkomen niet zo heel erg laag, en kom je waarschijnlijk niet lager uit dat mensen op bestaansminimum. Sorry, maar dit is een verhaaltje dat graag geloofd wordt, dat mensen in een uitkering allemaal magische toeslagen hebben die jij niet hebt, maar het is over het algemeen niet waar.

En oh ja, er vallen ongetwijfeld ook mensen tussen de regels door op een andere manier. Maar incidenten zijn geen basis voor beleid. Het moet vooral in verhouding staan.

Citaat:
NB: Ik ga dus uit van bijstand en toeslagen na kunnen van persoon. Kun je niet werken: A la. Kun je wel werken maar verdom je het: dan ga je maar op de blaren zitten.

De bijstand en ww hebben al enorm veel mogelijkheden om dit te doen, en dat gebeurt dan ook al genoeg.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:05

Janneke2 schreef:
Wie een uitkering heeft mag niet bijklussen - en jij bent reuze elegant in de armoedeval terecht gekomen.

Klopt. Ik heb vorig jaar zelf in de ww gezeten. Kon aan de slag voor de helft van mijn uurloon bij een bedrijf. Toch gedaan om een te groot gat in mijn cv te voorkomen. Ja, dat heeft geld gekost, maar toekomsttechnisch gezien was het wel een juiste keuze.

Overigens ken ik mensen die pabo gestudeerd hebben, vervolgens niet aan de bak komen en al 4 jaar thuis zitten in afwachting dat ze misschien die dag worden opgeroepen. In zo'n geval denk ik toch 'kijk verder dan dat je neus lang is en ga dan tijdelijk aan de slag bij iets. Heb je tenminste meer inkomen dan de bijstand.'

Maar zo denk ik dan weer.

Ik hoop dat er nu wat wegen los worden gebroken voor alleenstaanden (zwaait) die particulier moeten huren (zwaait, elke maand 750 euro in de plomp want goedkoper krijg je niet) die geen hypotheek kunnen krijgen boven de 500 euro (zwaait).

En ik heb het overigens eens nagerekend met bovenstaande pabo-afgestudeerde hoeveel zij overhoud tov mijn persoontje mbt vaste lasten. En dat verschil is echt geen honderden euro's.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:06

Shadow0 schreef:
De bijstand en ww hebben al enorm veel mogelijkheden om dit te doen, en dat gebeurt dan ook al genoeg.

Deze zin zag ik te laat. Zelf dus vorig jaar ww gehad. Vorig jaar ook bij UWV geweest en dan zit je aan een tafel met mensen die gewoon echt niet willen werken en die gewoon niet worden aangepakt. 'Ik krijg mijn uitkering toch wel en klus wat zwart bij.' Zulke mensen Mogen echt direct gekort worden.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:08

Sorry Shadow, maar ik ken wel degelijk iemand die nu parttime werkt, en dergelijke toeslagen krijgt ( huurtoeslag, zorg etc )
Deze persoon heeft al naar de mogelijkheden gekeken om fulltime te werken, maar dan komt zij net boven de grens uit en raakt ze alle toeslagen kwijt, waardoor ze per maand dus minder overhoudt terwijl ze juist meer zou gaan werken.

Ik werk fulltime, mijn vriend parttime.
Hij had nog recht op allerlei toeslagen die ik niet meer kreeg, betaalde minder belasting, en daarom hou ik netto niet eens veel meer over per maand dan hem. :') Edit: Bruto zit er wel degelijk een leuk verschil tussen.

Nu hoor je mij niet klagen, ik bouw ook wel meer pensioen op etc, maar toch is het in sommige gevallen zelfs financieel nadeling om meer te gaan werken.

Opzich is dat best krom natuurlijk. :j

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:37

nikilover schreef:
Sorry Shadow, maar ik ken wel degelijk iemand die nu parttime werkt, en dergelijke toeslagen krijgt ( huurtoeslag, zorg etc )
Deze persoon heeft al naar de mogelijkheden gekeken om fulltime te werken, maar dan komt zij net boven de grens uit en raakt ze alle toeslagen kwijt, waardoor ze per maand dus minder overhoudt terwijl ze juist meer zou gaan werken.

Hij had nog recht op allerlei toeslagen die ik niet meer kreeg, betaalde minder belasting, en daarom hou ik netto niet eens veel meer over per maand dan hem. :') Edit: Bruto zit er wel degelijk een leuk verschil tussen.

Nu hoor je mij niet klagen, ik bouw ook wel meer pensioen op etc, maar toch is het in sommige gevallen zelfs financieel nadeling om meer te gaan werken.

Ik moest in een ander topic ook met feiten komen van Shadow, helaas heb ik die ook niet op een briefje.

Ze zijn er gewoon .... zij die met toeslagen en een uitkering gewoon meer pakken dan werkende mensen met een normaal loon.

Krankzinnig als je het mij vraagt! En wat ik nog erger vind is dat ik DIK betaal voor de BSO van mijn dochter omdat ik WIL werken, en dat "zij" gewoon flinke toeslagen krijgen om de kids weg te brengen en gewoon thuis zitten :oo := :+

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:38

Celiien schreef:
Exitium schreef:

Ja, dat is een issue, is één van de speerpunten van D66 geweest en die zal Pechtold niet zonder slag of stoot laten vallen. Dat gaat sowieso een issue worden, want een regering zonder D66 en CDA is eigenlijk niet mogelijk met deze uitslag. Nadeel voor Pechtold zal zijn dat als de CU (en eventueel SGP) erbij komen, die partijen met het CDA een blok kunnen vormen.

Dat geldt trouwens ook voor andere punten als je bijvoorbeeld wat stellingen uit de stemwijzer pakt. D66 staat dan in veel punten alleen vergeleken met VVD en de christelijke partijen.

StellingVoor stellingTegen stelling
Bindend referendum D66
GL
VVD
CDA
CU
SGP
Maatschappelijke dienstplicht CDA
CU
SGP
D66
VVD
GL
Anoniem solliciteren D66
GL
VVD
CDA
CU
SGP
Legalisering wietteelt D66
GL
VVD
CDA
CU
SGP
Stoppen vervroegde vrijlating VVD
CDA
CU
SGP
D66
GL
Afschaffen leenstelsel CDA
CU
D66
VVD
SGP
GL
Meer geld naar kunst en cultuur D66
GL
VVD
CDA
CU
SGP
Kinderpardon D66
CU
GL
VVD
CDA
SGP
Verbod opvang illegalen VVD
CDA
SGP
D66
CU
GL
Hypotheekrente niet veranderen VVD
CDA
SGP
D66
CU
GL
Meer geld naar wegennetwerk VVD
CDA
SGP
D66
CU
GL
Voltooid leven D66
VVD
GL
CDA
CU
SGP
Defensie-uitgaven naar NAVO norm VVD
CDA
CU
SGP
D66
GL
Europees leger D66
GL
VVD
CDA
CU
SGP

Als je de stemwijzer helemaal volgens D66 invult, kom je op de volgende eindstand uit. Het zou voor D66 dus stukken beter zijn als GL erbij zou komen. Natuurlijk zijn deze punten lang niet allemaal even belangrijk, maar er zijn veel tegenstellingen tussen D66 en de christelijke partijen.

Afbeelding

Emmaa_ schreef:

Weet ik niet, tijdens een debat met Pechtold een paar weken geleden kreeg ik toch de indruk dat het een dealbreaker zou kunnen zijn voor Buma. Ook omdat hij bang is dat de wet uiteindelijk versoepeld wordt door de leeftijdsgrens omlaag te schroeven. Pechtold wilde ook niet toezeggen dat dat niet zou gebeuren.

Op zich ook wel logisch dat er ook met de PVV gesproken gaat worden. Als verkenner zul je alle mogelijke opties in kaart moeten brengen of uit moeten sluiten. Het kan een heel kort gesprek worden, maar vanuit het oogpunt van democratie vind ik het niet meer dan normaal dat er met alle gekozen partijen gepraat wordt.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:41

BloemBloem schreef:
nikilover schreef:

Ik moest in een ander topic ook met feiten komen van Shadow, helaas heb ik die ook niet op een briefje.

Ze zijn er gewoon .... zij die met toeslagen en een uitkering gewoon meer pakken dan werkende mensen met een normaal loon.

Krankzinnig als je het mij vraagt! En wat ik nog erger vind is dat ik DIK betaal voor de BSO van mijn dochter omdat ik WIL werken, en dat "zij" gewoon flinke toeslagen krijgen om de kids weg te brengen en gewoon thuis zitten :oo := :+

Ja ik snap wat je bedoelt :)

Hier ook een collega gehad, die een man heeft met een goede baan.
Uiteindelijk zwanger, en in de WW terecht gekomen.
Die zei ook, met mijn WW is thuis zitten financieel voordeliger dan werken en de kinderopvang betalen, dan kies ik voor tijd met mijn zoontje.

Nu is WW natuurlijk anders dan de bijstand ( in mijn opinie ) Maar ik snap wel goed dat zij dan de keuze maakt om EN financieel breder te zitten EN tijd met haar kindje kan doorbrengen, ipv kind naar de opvang en financieel minder breed te zitten.